Makronutrienter


Majse81
 Share

Recommended Posts

Ifølge de officielle Nordiske Næringsstofanbefalinger hedder det

10-20% protein

50-60% kulhydrat

20-30% fedt

Der er selvfølgelig uendelig mange måder, man kan spise efter ovenstående anbefalinger, men det er en god idé for så vidt muligt at undgå simple kulhydrater som fx hvidt brød og tilsat sukker. Derimod er rådene at spise mange grøntsager og vælge fuldkorn (rugbrød, havregryn osv)... Og det er meget kort fortalt!

Du kan læse meget mere på http://www.altomkost.dk/

Med venlig hilsen

Rune

Link to comment
Share on other sites

Ja, specielt anbefalingen om op til 60% kulhydrat om dagen bør man være opmærksom på.

Som veraN, vil jeg også anbefale at få mere protein, ikke være bange for mængden af fedt (så længe du har styr på dit daglige kca-behov) og så skrue ned for indtagelsen af kulhydrater.

30/40/30 (protein, kulhydrat, fedt) giver god mening, hvis du ikke laver hård konditionstræning - i så fald skal du muligvis have nogle flere kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Ja, specielt anbefalingen om op til 60% kulhydrat om dagen bør man være opmærksom på.

Som veraN, vil jeg også anbefale at få mere protein, ikke være bange for mængden af fedt (så længe du har styr på dit daglige kca-behov) og så skrue ned for indtagelsen af kulhydrater.

30/40/30 (protein, kulhydrat, fedt) giver god mening, hvis du ikke laver hård konditionstræning - i så fald skal du muligvis have nogle flere kulhydrater.

Tak for fif... Jeg laver moderat konditions træning vil jeg mene.. Og ret ofte er min styrke og kondition blandet i og med jeg bla. Andet går til pole. Ved siden af løber/powerwalker jeg et par gange om ugen og laver calestetics hjemme næsten hver aften i 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share