Præcis fedtmåling? Hvor og hvordan?


stenovitz
 Share

Recommended Posts

Hej!

Først lidt forhistorie:

Nu gælder det, i år skal det overflødige fedt væk, som jeg har båret rundt på siden ca. 1994! Det er ikke kondien, det kniber med, jeg dyrker regelmæssig motion og gennemførte bla. motionscykelløbene Grejsdalsløbet 200km og ikke mindst La Marmotte 2013 helt uden problemer. Men selv med et hav af kilometer i benene i foråret og forsommeren samt sensommeren, så har jeg ikke formået at tabe mig eller mange gram af det store fedtlag, som sidder specielt på lårene, ballerne og rundt om maven :dry:

Så for motivationens skyld vil jeg gerne have et før og efter billede.

Jeg har taget mine (centimeter-)mål af bryst (108cm), talje (103cm), hofte (106), lår, siddende (66cm) og overarm (38cm).

Så tænkte jeg på at tage min fedtprocent. For 50kr i mit lokale Fitness World kunne jeg få målt min "Body Age" og forhørte mig lidt om hvad der blev gjort. Det bestod i bund og grund blot af en vægt, hvor man slulle stille sig med bare tæer på den og så få målt sin fedtprocent ad den vej. Nu har jeg så i stedet været så letsindig at investere i en af disse smarte vægte med impedansmåler for 299kr....

Efter at have indtastet mine data (Køn =M, Højde= 178cm, Alder = 41år) og stillede mig op på vægten, sagde den 90,0kg og en fedtprocent på 23,4%. Efter afprøvning en uges tid, så har denne fedtprocent været ret præcis mellem 23,2-23,5%, så jeg regnede med, at den del var i vinkel. (Målet er at halvere fedtprocenten inden året 2014 er omme, personligt kan jeg godt lide at have nogle mellemresultater undervejs)

...MEN....så en dag kom jeg til at fumle lidt i det på vægten og den mente pludselig at min fedtprocent var 41,0% !! Det viste sig så, at vægten var indstillet til Køn = Q.

Ergo giver jeg ikke en hat for den fedtmåler :blahblah:

Nogen der har kendskab til en mere præcis fedtprocentmåling?

Skal jeg bare have fat i en fedttang?

Andet?

Nu bor jeg i Århus, er der evt. nogen steder hvor jeg kan få målt min fedtprocent lidt mere præcist?

På forhånd tak :-)

Edited by stenovitz
Link to comment
Share on other sites

Selv hvis du ikke piller ved indstillingerne på din egen vægt, kan du ikke få et præcist tal for din fedtprocent.

Men hvis du vejer dig under samme forhold (f. eks. efter du er stået op, været på potten og børstet tænder osv. så væsken lige får en chance for at falde ned i benene), så får du nogle tal som du sagtens kan bruge til at holde snor i dine RELATIVE forandringer i fedtprocenten. Det er vel alt andet lige vigtigere end at kende det præcise tal. Den faste rutine er vigtig; vejer jeg mig lige når jeg står op og igen efter et kvarter, er tallene ikke ens!

Jeg har selv haft sådan en bandit i vist over 15 år og tallene er meget stabile og de små udsving der er, passer 9 af 10 gange fint med de udsving jeg kan se i spejlet (oh gru oh rædsel - det står, så jeg ikke kan undgå at se ind i det, når jeg vælter ud af sengen). Efter dage med madorgier, hård!!! fullbody styrketræning eller cykelture på +4 timer, går der lidt koks i det og den laver udsving på op til 0,5% som ikke virker rigtige.

Da jeg skiftede vægt, passede tallene fra den nye og gamle ikke sammen, men udsvingene på samme vægt, kan jeg ikke sætte en finger på.

I øvrigt er jeg så heldig, at min nuværende vægt viser en fedtprocent, der passer med de tal man får ved at bruge en fedttang.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Mange steder kan man betale en 50 eller noget i den stil, for at få lov at stille sig op på deres impedansvægt.

Men den fungerer på 100% samme måde som den til 199.- i Føtex. Hvordan den beregner på målingerne giver udslag i, hvilket tal den spytter ud, så de absolutte tal er ikke meget værd. Tit kan sådan en vægt sættes til enten at beregne efter normal eller atlet-indstilling og hvor ligger man i den sammenhæng? 27% normal og 73% atlet - det kan man jo ikke kode ind.

Kommer du flere gange i motionscenteret og skal sammenligne, så skal du sørge for at være nogenlunde ens hydreret og fyldt i vommen osv. - ellers laver den udsving som ikke har noget med din fedtprocent at gøre.

Personligt ville jeg aldrig spendere en krone på en centermåling men hellere bruge 199 på en vægt som man steppe op på hver morgen under samme forhold. Evt. supplere med en fedttang en gang i mellem.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil have et præcist tal for din fedtprocent skal du have fat i en såkaldt fedttang, jeg ved faktisk ikke om det er nogen den alm læge har. men du kan evt lave en google-undersøgelse på det og finde ud af hvor de har en. Man skal have ret godt styr på hvordan den skal bruges og er altså ikke til hjemmebrug.

Når det så er sagt vil jeg sige at hvis du bare holder dig til din egen vægt kan du jo sagtens se om du gør fremskridt. Selvom jeg desværre også vil mere at en fedtprocent på omkring de 25 med dine mål lyder lidt usandsynligt.

Edited by Louise Kiær
Link to comment
Share on other sites

I får ikke en præcis måling af en fedttang. En fedttang kan ikke måle fedt omkring organerne.

Vi må også adskille korrekt måling og konsistent måling. For at få en korrekt måling skal man i en dexascanner. En konsistent måling kan være mindst lige så brugbar. Den giver et referencepunkt, hvor man så vurdere udfra om der er sket ændringer. En bioimpedansmåler i et træningcenter kan formentlig godt give konsistente målinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share