Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

7/4 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1455

Chins: 233333

Pistols: 4x3x5

Dødløft: 4x6x100

Single leg calf raises: 4x8x12

Barbell BOR m lockout: 4x6x60

Dynamic Barbell Overhead Lounges: -

Back Squat: 4x6x60

Dips: 444

I følge det oprindelige TJ fundamentprogram burde jeg have to squat dage og kun en dødløft pr uge, men jeg skifter i stedet, så at jeg hver anden uge har to dødløft dage og kun en squatdag, i stedet for.

Jeg har bøvlet lid med at det napper lidt foran ved patellasenen i weekenden, der var efter/under maffetoneturen det kom. Måske af at løbe så langsomt at man ikke får strukket benene ud, og senen ikke får ilt nok eller noget? Spøjst, og mest bare et irritationmoment, som jeg ikke mærkede noget til under dagens træning.

Har ikke villet starte med fuld skrue i chins og dips pga håndleddet, så har lavet halvt antal reps, og spredt sæt ud over den anden træning. Ingen smerter, men kan mærke at det spænder lidt i underarmen. God stærk i DL. Yearh! Dersværre er det blevet varmt, så jeg sveder tran, også i ÅCFs lokaler. Det er heldigvis mere tilladt end i FW :-D

God træning!

Kom ikke afsted med løb i går. Motivationen var ikke til det :-P

Link to comment
Share on other sites

8/4 Kvalitetsdag

Havde ikke tid nok, og da jeg var i Silkeborg, endte det med den klassiske rute rundt om Almind Sø. 21:30 for 4k, løbet i for mig anstændigt tempo på 5:22 min/km. Lægge brokkede sig noget, og det gjorde de siden i går, og halvanden times tango her til aften har ikke just hjulpet på det.

http://www.movescount.com/moves/move29182746

Link to comment
Share on other sites

Du smider jo åbenbart bugflæsk i processen -3 cm på 2 måneder er stabilt og et godt skridt i den rigtigt retning.

men ja kan sagtens genkende det med madlavningen består af sunde gode ting mens portionerne bliver lidt for store. Jeg kæmper selv med den samme problematik og har ikke helt fundet nøglen desværre. Ja det kunne være man skulle veje maden men omvendt synes jeg også det bliver en kende for ektremt i sidste ende at skulle veje alt sin mad ned til sidste gram, men ved jo omvendt også godt det er den eneste vej frem.

Men godt at du på vej tilbage efter styrt & dårligdom.

Mvh Jens

Jeg desværre at det er gået lidt i stå. Må lige tjekke igen den 20. hvordan det ser ud med maveflæsket og dansehåndtagene :-D

Jeg har heller ikke villet veje maden, og det gør det ikke nemmere at rådene i dag bla er at rødvin/øl er sundt sammen med nødder og mørk chokolade og æg. Oven i skal der så godt med proteiner og animalsk fedt er efterhånden frikendt for at være usundt, og også nogle fibre. Når man så som jeg bare er glad for mad, og ikke har de store laster som chips og søde ting, og kartoflerne, det hvide brød og pastaen allerede er skåret væk, så er det svært.

Og tak :-)

/Troels

Link to comment
Share on other sites

9/4 Squatdag

Warmup: 6:00@1430

Chins: 44444444 supersættet

Pistols på boks: 4x3x5

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: -

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 4x6x40

SL Goodmornings: 4x7x50

Front Squat: -

Jeg har været træt i benene siden i mandags, og specielt i læggene. Kørte chins som supersæt pga håndleddet, men droppede at gøre det med dips også. Det er lidt svært at vide hvad det kan holde til og hvad der bliver for meget. Så går lidt forsigtigt frem. Er der nogen som kan en god definition på aktiv recovery, så kom gerne med den.

Godt tilfreds med akkumulerede 8x4 reps.

Jeg kunne igen mærke skaden foran på skulderen i bænk, så droppede øvelsen, da jeg er kommet til at overveje om det ikke er den forreste rotator der er balladen. Så nu får det noget ro, og vil se om det hjælper.

God træning.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg desværre at det er gået lidt i stå. Må lige tjekke igen den 20. hvordan det ser ud med maveflæsket og dansehåndtagene :-D

Jeg har heller ikke villet veje maden, og det gør det ikke nemmere at rådene i dag bla er at rødvin/øl er sundt sammen med nødder og mørk chokolade og æg. Oven i skal der så godt med proteiner og animalsk fedt er efterhånden frikendt for at være usundt, og også nogle fibre. Når man så som jeg bare er glad for mad, og ikke har de store laster som chips og søde ting, og kartoflerne, det hvide brød og pastaen allerede er skåret væk, så er det svært.

Og tak :-)

/Troels

Hejsa

Lige præcis der jeg også står - ikke at jeg ville læne mig op af hvad "kostråd" der er gældende i dag - fordi det ændrer sig løbende som du selv siger er noget strengt forbudt i dag og godt i morgen. Er vanvittig glad for god hjemmelavet mad og falder for ofte i "portionsfælden" med at spise lidt for store portioner. så overvejer i en periode at veje mad og den vej rundt få lidt styr på indtaget fordi som det er lige nu for mit vedkommende virker det ikke hvad jeg gør. Men er sikker på du nok skal komme i mål du virker målrettet og fokuseret på det endelig mål.

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen mirakelkur at veje maden men det hjælper alligevel en del.

Jeg ville nødig prøve at klemme mig ned mine bukser uden kalorietælling. Omvendt ville jeg svært gerne undvære de 5kg som hele tiden er i overskud. Men de forsvinder ikke bare fordi man vejer maden.

Det er besværligt i starten men man lærer hurtigt alle "standartportionerne" at kende. Har man ikke talt kalorier før, er jeg sikker på at der nok ligger en øjenåbner og venter.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg må lige prøve at se hvad jeg finder på. Det her er jo et rent visuelt spørgsmål, selvom jeg lidt føler det som om de alle sidder på maven.

Jeg er lidt bagefter med loggen.

11/4 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1420

Chins: 4x4

Pistols: 4x3x5

Dødløft: 4x6x100

Single leg calf raises: -

BOR m lockout: 4x6x60

Barbell Overhead Lounges: -

Back Squat: -

Dips: 4x6

Link to comment
Share on other sites

11/4 Interval med RW

Lidt problemer igen med venstre patella. Ikke det gamle springerknæ, men det føles til tider som om det niver lidt.

http://www.movescount.com/moves/move29593913

Her er et link til 5 km træning.

http://www.loberen.dk/om-at-lobe/guides/2014/04/11/5-km-den-ultimative-distance

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

14/4 Squatdag

Warmup: 6:00@1515

Chins: 4444 4444

Pistols på boks: 4x3

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: -

Mave/hofteøv: -

Military: 4x6x40

SL Goodmornings: 4x7x50

Front Squat: -

Dips: 5555 4

Stadigvæk lidt mærket af skaderne. Bemærk den fine tid for varmop.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

15/4 6,5k roligt løb

Det venstre knæ var pjevset og det samme var foran på begge skinneben omkring tibialis ant/post, så dagens tur blev kortet af, og noget tyder på at det også kommer til at gælde torsdagslangturen. Tibialisproblemet skal nok søges i at jeg løb RW træningen i fredags i trailskoene.

http://www.movescount.com/moves/move29593920

Lortespasserben.

Men det er blevet forår.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

16/4 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1475

Chins: 42-

Pistols: 4x3x5

Dødløft: 4x6x100

Single leg calf raises: -

BOR m lockout: 4x6x50

Barbell Overhead Lounges: 4x6x30

Front Squat: 4x6x60

Dips: -

Patellasenen er noget lort, men kan gennemføre pistols uden at mærke noget særligt til det. Håndleddet er også noget ged, så droppede chins og dips, og turde ikke træne læg pga at de er stressede nok som det er.

Det er godt nok sølle.

Vægten viser fortsat en fremgang i muskelmasse. Det er altid noget. Nu må jeg overveje om jeg skal til doktoren med det håndled. Knæet regner jeg med får lidt tid og så går det over.

Dejligt at kunne træne mere af det uden for i solen. Herligt med forår.

God påske derude.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

18/4 Trail med RW

Dårlig dag. Droppede styrke for at give mine skader lidt ro og det gør jeg nok også mandag.

http://www.movescount.com/moves/move29821329

Løb gik ikke godt. Jeg mærkede heldigvis ikke meget til knæet, men var bare presset hele vejen og maven ville heller ikke rigtig spille med. Vi løb løb mest trail, så ingen intervaller. Lorteuge.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

23/4 Squatdag

Warmup: 6:00@1430

Chins: -

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: 4x15x40

Mave/hofteøv: 888

Military: 4x6x40

SL Goodmornings: 4x7x50

Dyb Front Squat: 4x6x50

Den overordnede status er lidt so so. Jeg har bevidst ikke styrketrænet i fredags og igen i mandags, som jeg ellers plejer, for at give specielt håndleddet/underarmen lidt ro. Det har ikke hjulpet ret meget, og alene det at tage fat med underhåndgreb til chins gjorde ondt. Så droppede dem, og så må jeg bestille tid ved lægen i morgen. Så slemt har det ikke været før. Håndleddet er aktivt i mange øvelser, finder man pludselig ud af. En god nyhed er at nænkpress ser ud til ikke længere af fremkalde smerte, men lige nu tør jeg ikke presse mere end de 40 kg pga håndleddet.

Knæet mærkede jeg heldigvis ikke meget til. Lidt når at jeg går op at trappen, og kun momentant, dvs ikke i hvert skridt. Så ingen pistols indtil det er blevet godt. Vil overveje lidt på om det kunne være smart at køre bøje-fasen af øvelsen alene. Mht løb må jeg se hvordan at det går i morgen.

Motivationsmæssigt er det her en helt klar sten på vejen. Kan man ikke træne ben og ikke håndled, så eliminerer det mere end halvdelen af de øvelser jeg laver, og kan jeg heller ikke løbe, ser det skidt ud. Nu må jeg se.

Det eneste lyspunkt i dag var frontsquat. Det gik super og stangen lå uden at jeg behøvede at holde ved den. Nu skal der indøves lidt teknik, og så mere vægt på. Yay!

Link to comment
Share on other sites

25/4 Dødløftdag

Var et smut forbi lægen i morges, og hun konstaterede at håndleddet ikke umiddelbart fejlede noget, men at en muskel/sene på bagsiden nok var blevet overstrukket i styrtet, og det var det der plagede mig nu. Må træne, bare der ikke er smerter, så det er jo dejligt :-)

Varmop: 6:00@1430

Chins: -

Pistols: -

Dødløft m lockout: 4x6x110

Single leg calf raises: -

BOR m lockout: 4x6x60

Barbell Overhead Lounges: -

Dips: 4x6

Back Squat: 4x6x70

DL med 110 yay! Det ender med at blive en favoritøvelse.

BOR med lige lovligt meget vægt, men gad ikke skifte skiver.

Lounges droppet pga knæ.

Dips gik fint med hånden og ikke noget at mærke i skuldrene.

Back squat syntes jeg ikke rigtigt at jeg har styr på endnu, og jeg forsøger at lave den med fuld dybde. Kommer lidt til kort ved at der ikke er spejle til at tjekke teknikken i og at jeg ikke har lavet øvelsen ret meget. Men 70kg...

Nu må jeg se om jeg kommer ud og lege med RW i aften til løbetræning. Jeg vil tage derop og prøve om ikke andet. Status på knæet er at der er lidt når jeg går op at trappe, og ikke noget at mærke når jeg går ned. Det er ikke en konstant smerte, men noget der virker til at komme momentant hvis bevægelsen af knæet ikke lige er 100% i orden. Det er lidt svært at forklare. Noget tyder på at jeg må bruge lidt låve på MTB'en igen.

God weekend derude :-)

/Troels

Link to comment
Share on other sites

25/4 Av av av

Tog afsted for at løbe med RW, men jeg havde ikke løbet mere end nogle hundrede meter, inden at det gik galt. Forsøgte at se om jeg kunne få lidt km ud af det, men det gik ikke. Har bestilt et patella bånd, som måske kan hjælpe indtil det går i sig selv igen.

http://www.movescount.com/moves/move30337278

Fik plukket ramsløg til aftensmaden :-) Risskov bugner med det skidt for tiden.

Jeg overvejer om jeg skal daffe til lægen og få en diagnose på knæet. Umiddelbart kan der være mindst to årsager til at det brokker sig. Den første mistænkte er at jeg er begyndt at lave pistols og nummer to peger på mine trailsko. Jeg mistænker lidt det første, selvom jeg ikke umiddelbart har haft smerter mens at jeg har lavet øvelsen. Det må jeg lige tænke lidt over.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Halløj i loggen!

Nu har jeg efterhånden læst med, på sidelinjen, i en rum tid. Og har derfor tilladt mig at komme med et uopfordret indspark...

Jeg syntes at der er et gennemgående tema; skadet/semi-skadet!

Sådan ser det ihvertfald ud fra min del af sidelinjen.

Hvilken overvejelser gør du dig, i forbindelse med at komme over de eksisterende skader, holde dem fra livet, og undgå nye?

Fra hvor jeg står, kunne det godt virke som om at du kører lige lovlig hårdt på, på (for?) mange fronter (det skal siges at jeg ikke selv er bleg for 10+ træningspas pr uge).

Feks har du ret mange kvalitets kilometer på løbekontoen (interval, tempo, bakke sprint fordelt på "kun" 30-40km. Jeg har tidligere kørt samme model som dig for at få resultater. Og jeg endte med løberknæ og mere eller mindre kronisk akilessene betændelse.

Samtidig styrketrænet jeg for fuldskrue og jeg endte med en genstridig golf albue og så var der mere eller mindre dømt; broken arrow på hele kroppen!

Min pointe er, at man i god tro og higen efter resultater, kan komme til at glemme at lytte til kroppen.

Nu nævner du flere gange at du døjer med knæet. Snakker vi løberknæ, springerknæ eller noget tredje?

Hvad gør du aktivt for at komme af med problemet?

Link to comment
Share on other sites

Halløj i loggen!

Nu har jeg efterhånden læst med, på sidelinjen, i en rum tid. Og har derfor tilladt mig at komme med et uopfordret indspark...

Jeg syntes at der er et gennemgående tema; skadet/semi-skadet!

Sådan ser det ihvertfald ud fra min del af sidelinjen.

Hvilken overvejelser gør du dig, i forbindelse med at komme over de eksisterende skader, holde dem fra livet, og undgå nye?

Fra hvor jeg står, kunne det godt virke som om at du kører lige lovlig hårdt på, på (for?) mange fronter (det skal siges at jeg ikke selv er bleg for 10+ træningspas pr uge).

Feks har du ret mange kvalitets kilometer på løbekontoen (interval, tempo, bakke sprint fordelt på "kun" 30-40km. Jeg har tidligere kørt samme model som dig for at få resultater. Og jeg endte med løberknæ og mere eller mindre kronisk akilessene betændelse.

Samtidig styrketrænet jeg for fuldskrue og jeg endte med en genstridig golf albue og så var der mere eller mindre dømt; broken arrow på hele kroppen!

Min pointe er, at man i god tro og higen efter resultater, kan komme til at glemme at lytte til kroppen.

Nu nævner du flere gange at du døjer med knæet. Snakker vi løberknæ, springerknæ eller noget tredje?

Hvad gør du aktivt for at komme af med problemet?

Tak for indlægget. Indspark er altid velkomne i min log. Skræmmende at Gregers og Arcus er enige. Som navnet på den også antyder, så har jeg bøvlet og bøvler fortsat med nogle skader. Der var dog en lang periode fra midt i efteråret til februar, hvor altid i det store hele gik fremad, og skaderne var på tilbagetog. Alligevel kan det nok virke til at der er meget piveri i min blog, men jeg har forsøgt at notere alle de ting ned som jeg har følt under hvert træningspas, for virkeligt at lytte til min krop. Ikke bare smerter, men også alt det i området inden. På den måde har jeg også kunne følge en evt udvikling i symptomer.

Når det er sagt, så går jeg sikkert ret tæt til grænsen for hvad min krop kan restituere. Det betyder også nogen gange at jeg kommer over den grænse, og når det begynder at resultere i overbelastning, så skærer jeg i træningsmængden eller i det som jeg tror har været den udløsende faktor, indtil at jeg er på ret kurs igen. Jeg træner ikke med smerter og tager ikke smertestillende.

Status er pt at jeg har en underarms/håndledsskade fra mit styrt på mtb'en, og så det bøvl med knæet. Jeg har haft springerknæ før, og det her minder meget om det, som jeg husker det, men springerknæ er nok lidt en skraldespandsdiagnose for smerter i området omkring patellasenen. Indtil videre har jeg skåret i kvalitetstræningen og fjernet pistols fra styrketræningen, for at givet knæet lidt ro og jeg håber at en evt inflammation vil lægge sig i løbet af en uges tid. Jeg tror ikke at trailskoene har meget at sige, men jeg vil også undgå trailløb, da vriddene i knæet ikke er gode. Jeg overvejer at finde nogle øvelser til vmo og den anden muskel der styrer sporingen af knæskallen, så jeg kan styrke de to for begge ben. Selvmedicinering om du vil, men syntes ikke at jeg har fået gode svar i sundhedssystemet/læge/fys. Måske burde jeg få knæet tjekket ved lægen.

Jeg løb 750km sidste år, så jeg syntes at jeg burde have et vist træningsfundament inden for løb, selvom at der er en vis pointe i at to intervaltræningspas er for meget. Men jeg går sjældent til grænsen her og springer bare et pas over, hvis kroppen siger det.

For håndleddet har jeg ligeledes en strategi, og den handler om at behandle det lidt forsigtigt, og træne så længe at jeg ikke har smerter.

Så i det store og hele syntes jeg at jeg er okay kørende, når jeg ser bort fra knæet, og mon ikke at det kan reddes med ro og roligt løb de næste par uger. Om det er nok vil tiden vise. Træningen bliver på knæets præmisser.

Tak for indsparket og for at få mig til at kigge min træning kritisk efter. Jeg tror at det er meget sundt at gøre indimellem.

Link to comment
Share on other sites

27/4 Squatdag

Warmup: 6:00@1420

Chins: 4444

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x6x25

Benchpress: 4x6x60

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 4x6x40

SL Goodmornings: 2x8x50

Front Squat: 2x6x50

Bænkpres er næsten tilbage for fuld styrke. Det har taget halvanden måned siden at jeg styrtede.

Løberiet i går har provokeret knæet en anelse. Ikke smerter, men har kunnet mærke det, bla på vej op at trappen.

Skal jeg lave noget i morgen, bliver det på mtb'en. Desværre fandt jeg ud af i eftermiddags at der er ret meget slør i kranken, så skal have bestil en ny.

Link to comment
Share on other sites

Du har ihvertfald gjort dig tanker om det hele!

Interval rykker. Ingen tvivl om det! Men det nytter i mine øjne ikke noget, uden et aerobt fundament. Og jeg ser desværre ofte, (og har selv gjort det) folk blive skadet fordi at de satser alle pengene på interval uden det store fundament og uden tilstrækkeligt ugentlige kilometer.

Med hensyn til "selvmedicineringen" så er jeg fan!

Jeg har selv løbet panden imod muren ved sundhedsvæsnet, og valgte så en alternativ tilgang.

Jeg kan kun anbefale foam rolling og generel myofascial release! Det har gjort underværker for mig. Kig evt på mobilitywod.com for inspiration.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share