Jeg kan ikke tage på i vægt!


Juliieriksen
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!

Jeg er ved at være godt træt af at gå rundt og få kommentarer om at jeg måske er lidt for tynd!

Jeg er 19 år, vejer 52,5 og er 168 cm høj. Jeg er ret aktiv, og har ikke en utrænet krop.

Jeg prøver at træne i Fitness flere gange i ugen med styrketræning, og spise alle de ting som hjælper på kulhydrater.

Men stadigvæk har intet virket! Hvis der er nogle derude som har været ude for lidt af det samme, eller som ved noget om hvordan jeg kan øge min kropsvægt (Og ikke ved bare at spise rent fedt nej), så må i meget gerne skrive!

Link to comment
Share on other sites

Emnet er ikke så hyppigt diskuteret, som det at tabe sig, men lidt Google søgning på de danske trænings sites vil give en masse tråde, flere af dem med masser af fin info om hvordan man tager på, på en "fornuftigt" måde.

Der er også flere fornuftige blogs/websites Hvor diverse "eksperter" deler gode råd ud om hvorledes man kan tage på.

Link to comment
Share on other sites

Men stadigvæk har intet virket! Hvis der er nogle derude som har været ude for lidt af det samme, eller som ved noget om hvordan jeg kan øge min kropsvægt (Og ikke ved bare at spise rent fedt nej), så må i meget gerne skrive!

Du behøver ikke spise rent fedt, men det ville hjælpe ;-) Det meste fedt er kun skadeligt hvis at man er overvægtig. Da dit problem er det modsatte, så er fedt din ven. Fedt indeholder meget energi pr. gram, langt mere end salat og grøntsager og noget mere end kulhydrater, og du kan derfor få mange flere kalorier igennem fedt uden at skulle spise mere.

Så jeg vil foreslå at du øger andelen af fedt og sekundært kulhydrater i din mad: dvs konverter alle lightprodukter til de fuldfede udgaver, og frem med smørret og piskefløden i sovsen og på brøddet. Man kan sagtens få salat og grøntsager og grove ting som rugbrød ved siden af, så at man har en sund kost. Det vil fedtet og kulhydraterne ikke ændre på, men de vil hæve energiindholdet i din mad, og derved også give dig noget mere masse.

Som Retchen spørger om, hvad spiser du nu?

Link to comment
Share on other sites

Den letteste vej for dig er at begynde at tælle kalorier.

Du kan starte med lave en kostplan der indeholder 1500 kcal i løbet af en dag.

Denne kostplan er hvad du hermed som minimum skal spise. Der må godt spises ekstra (men ingen grund til at gå helt amok).

To uger senere øger du dit daglige kcal indtag til 1600 kcal. Er din kostplan god bør du allerede på 1500 kcal indtage nok protein, så øgningen i kcal bør helst være fra kulhydrat og/eller fedtkilder.

To uger senere til 1700 kcal. Sådan fortsætter du indtil du rammer et kcal-niveau der er passende og du ikke tager for meget fedt på. Det er nok mellem 2000-2500 kcal, men det kan du kun selv finde ud af.

Du vil det første stykke tid næppe tage særlig meget - eller noget - på, men du vil vænne dig til at spise større mængder end du er vant til og desuden er det en god måde at tage på uden at tage unødigt meget fedt på.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv været der, med en BMI på omkring 19 indtil jeg blev omkring 18 år og begyndte at træne og spise mere. At have et højt stofskifte kan virkelig være belastende, og folk tager bare ikke hensyn som hvis man var overvægtig istedet. Tynde mennesker kan åbenbart ikke bliver såret over sådanne kommentarer, synes den brede befolkning :/

Du nævner ikke om det er sulten der mangler, eller om du synes det er for tidskrævende/kedeligt at skulle spise hele tiden? Hvis det er derfor, så er det motivation der skal til. Gør madlavningen spændende, og fokuser på målet i sidste ende.

Generelt skal man bare indstille sig på at ændre på sine spisevaner permanent. Have altid hurtig og nem mad klar til at snacke på, et par dåser tun (i olie), en masse nødder, avocadoer osv. (en del fedt, men den gode slags).

Personligt tyede jeg også til weight-gainer proteionshake (dem fra Bodylab smager faktisk ret godt) med 1/3 protein, og 2/3 kulhydrat.

Du skal også indstille dig på at skulle skrue træningslængden ned, så du f.eks. ikke har timelange træningspas. Du siger du styrketræner, så er det en ide at sætte vægten op, og dine reps ned så du hurtigere er færdig. Hold din puls lidt nede ved ikke at skynde dig fra den ene maskine til den anden.

Det hele handler om at øge mængden af overskydne kalorier i hverdagen, enten ved at indtage flere, og/eller bruge færre :) Hvis du virkelig ikke kan tage fedt på, med den mængde mad du kan spise, så må musklerne tage dets plads. Det endte jeg med, og er kommet op på en BMI på 22-23 og 8-9% kropsfedt. fedt kan bare ikke sidde fast på mig :( Nu er du selvfølgelig af hunkønsracen, så fedtet burde være lidt mere medgørligt i din situation, teehee.

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft/har samme problem, er nu begyndt at bruge app'en Lifesum, hvor du kan indtaste din vægt og hvilken vægt du gerne vil op på, samt hvor meget du gerne vil tage på pr. uge. Herefter fortæller den hvor mange kcal, protein, carbs og fedt du skal have. Det kræver dog at du gider til at måle og veje de fleste af de ting du spiser/drikker, men kan kun anbefale den, den giver et godt billede af hvor meget du skal spise.

Ligger selv i et kcal-overskud på ca 500, så skal gerne indtage ca. 3600 kcal pr dag, hvilket godt kan lade sig gøre, det kræver dog at du spiser selvom du ikke er sulten. Men hvis jeg var dig ville jeg prøve denne app, jeg kan allerede se fremskridt efter 1 uges brug.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share