Nyt mål


Morten Isaksen
 Share

Recommended Posts

Halløjsa, jeg er en dreng på 22 år. Jeg har igennem mine teenage år altid dyrket elite idræt, og elsker at dyrke motion. Jeg har altid drømt om at blive proffesionel håndbold spiller, men den er desværre glippet da jeg igennem de sidste 2-3 år har droslet alt for meget ned på motionen, og har spist alt for meget usundt ( har taget omkring 20-25 kg på). Det er jeg gået hen og blevet godt og grundigt træt af.

Lidt om mig:

Jeg er 191 høj.

Vejer ci. 102 kg

Jeg har mulighed for at komme i fitness hver eneste dag.

Som sagt vil jeg super gerne tabe mig, og kosten synes jeg at have nogenlunde styr på. Men hva med træningen? Kan ikke helt finde mig ud af om det er bedst kun at kører cardio (cross, løb og cykling????) eller om det er helt hen i vejret, og om der er også skal noget styrketræning indover (vil slet ikk gøre mig noget). Det jeg søger er, et komplet trænings program. Noget jeg skal følge slavisk uge for uge, og hvor der gerne meget præcist må stå hvilke øvelser jeg skal lave hver dag.

- Morten :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten,

Ja, først og fremmest skal du jo sørge for at spise sundt, som du selv skriver. Der er i dag rigtig mange bud på hvad sund kost er og jeg har selv prøvet hvor effektiv en kost som Paleo (stenalderkost) er i forhold til vægttab og muskelopbygning. MEN hvis du vil prøve Paleo kosten af, skal du sætte dig grundigt ind i hvad det indebærer, da det kræver lidt (hårdt) arbejde og planlægning, fuldstændig at vælge bla. brød og pasta fra. Jeg vil dog råde dig til at starte med at spise varieret og fornuftigt og skære kraftigt ned på indtag af kulhydrater og sukkerholdige fødevarer generelt. Spis rene råvarer og ikke bearbejdet mad. Spis godt med kylling, fisk og grøntsager.

Mht træningen, så start med at lave forskellige former for cardio træning (løb, roning, cykling). Et par gange om ugen er det også godt at lave et par styrketræningspas. Det er altid en god idé at blande sin træning, så kroppen hele tiden bliver udfordret og man ikke bare bruger de samme muskler hver gang. Få eventuelt hjælp til at få lavet nogle programmer i dit lokale fitness center. Det er vigtigt at få noget professionel vejledning og det vil helt sikkert være med til at øge dine resultater og mindske risikoen for skader.

Håber du kan bruge nogle af mine råd :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Paleo/stenalderkost er et marketingsgimmick, og savner evidens.

Spis efter de officielle kostråd, men mindre kulhydrat og mere protein, og spis så mindre. Drop alkohol, chips, slik, chokolade og hurtige kulhydrater.

Der er ingen grund til at gøre det til raketvidenskab, for det behøver det ikke være.

Ang træning, er styrke vigtigst til vægttab, da det er med til at du beholder din muskelmasse, og den har en høj forbrænding, ud over at den er pænere ;-) Fyld på med cardio på mellemdagene til at forbrænde noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share