truntens log :D


Tina Jensen Horn
 Share

Recommended Posts

Jeg har længe overvejet at starte en log herinde, for både selv og kan følge med, men også for at kan få lidt input ind imellem, når der er noget jeg er i tvivl om :)

Info om mig:

Kvinde

158 cm lav :D

Alder 38 år

startvægt + 45 kg overvæg

Nuværende vægt +40 kg overvægt.

Måske jeg en dag skriver de endelige tal ind, men ikke nu :)

Svært hypermobil, og har mange gener af mine led, både pga min sygdom, men også pga den høje vægt selvfølgelig.

Jeg træner mest løb/gang jeg har aldrig i mit liv løbet nogen som helst steder hen før, så startede helt fra 0 med en kæmpe overvægt og dårlige led.

Jeg fandt et løbeprogram herinde, løb 1 min den første uge 2 minutter den 3 uge osv hahahaa jeg tænkte jeg kommer aldrig til at løbe, efter at have løbet 15 sekunder og lungerne overvejede at forlade mig, og knæende rystede som sindsyge.

Det er nu 1 år siden, idag kan jeg løbe maks 6-7 minutter. En enkelt gang har jeg løbet i 9 minutter men så siger kroppen stop. Det tager 100 år med mine led for at de vænner sig til øget belastning, men det må tage den tid det tager, jeg elsker at løbe/gå/træne :)

For en måned siden sprang jeg så ud i det. Mit løb bliver aldrig bedre før jeg får gjort noget ved min vægt. Uanset hvor meget jeg træner, ændrer min vægt sig ikke, medmindre jeg kigger på hvad og hvor meget jeg spiser. Så jeg gik i gang med at tælle kcal. det har så givet et vægttab på 5 kg i februar :) Jeg kan nemt mærke forskel bare på 5 kg i forhold til løb og kondi, så glæder mig vildt til at komme længere ned i vægt.

Jeg har et basis stofskifte på 1685 ifølge beregneren her på siden - 500 kcal det er 1185 kcal, det er simpelthen hverken til at leve eller dø af, så jeg har sat det til 1300 kcal. Alt bliver skrevet ind i madlog, både motion og mad. Jeg har så investeret i et pulsur, så kcal tallet passer nogenlunde, og jeg regner så med at spise mellem 50 og 75 % af motions kcal, da jeg ikke gider at skal ud i fryseture, hovedpine, vitamin mangler osv pga for lidt kcal, og jeg gerne vil passe på min krop.

Træningen består pt 3-4 x ugentligt af

3 km på løbebånd

40-60 min på maskinerne i fitness

2 km på løbebånd for lige at øge forbrændingen igen.

Jeg har idag forbrændt 605 kcal i fitness.

Når vejret bliver bedre bliver der også løb i naturen, og alt bliver logget på endomondo, det er sjovt at kan følge med i :D

Jep det var så lidt om mig. Min plan er at skrive motions fremskridt, vægttab og evt spørgsmål herinde, så håber der er plads til en hunkøn også, selvom man jo ikke er helt ung mere :D

Link to comment
Share on other sites

Halløj Tina,

Velkommen til.

Hvilket program træner du efter? Sørg for at træne fornuftigt. Du vil undre dig over hvor mange der træner ekstremt ineffektivt - og med programmer af diverse fitness steder.

Hvad spiser du? Antal kcal er naturligvis vigtigt, - i sidste ende er det jo et spørgsmål om der er overskud eller underskud på kontoen. Men hvad du spiser er nu heller ikke uvæsentligt. Jeg har selv fundet ud af at skummetmælk ikke mætter men for mig (der godt kan drikke nogle liter om dagen) faktisk tæller rigtig meget i kalorieregnskabet. Der kan også være overraskelser for dig måske? Kyllingekød (med lav fedtprocent, - f.eks. inderfilet) stegt uden olie derimod er der ikke meget energi i, men det føles som rigtig mad, og det mætter godt. I hvert fald for mig.

En sidste ting - at løbe med 40 kg overvægt er meget belastende. Jeg opdagede selv, efter at være blevet overvægtig, løb. Havde faktisk aldrig løbet i barndommen eller da jeg var ung. Men kom til det og blev rigtig glad for det. Jeg har så 'glemt' min træning nogle gange og taget på og tabt mig og taget på igen. Og jeg må sige at i dag kan mine hofter ikke tåle at løbe hvis jeg ret meget overvægtig (hvad jeg desværre også er nu). Min plan er at starte løb når jeg kommer ned omkring 90 kg (det er BMI: 26,3 for mig). Indtil da nøjes jeg med at cykle i centeret og så styrketræning.

Jeg tror det jeg prøver at sige er, - pas på med løb. Og pas især på med at øge distance og hastighed. Dine muskler kan nok godt finde ud af det, - men kan resten af kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Halløj Tina,

Velkommen til.

Hvilket program træner du efter? Sørg for at træne fornuftigt. Du vil undre dig over hvor mange der træner ekstremt ineffektivt - og med programmer af diverse fitness steder.

Hvad spiser du? Antal kcal er naturligvis vigtigt, - i sidste ende er det jo et spørgsmål om der er overskud eller underskud på kontoen. Men hvad du spiser er nu heller ikke uvæsentligt. Jeg har selv fundet ud af at skummetmælk ikke mætter men for mig (der godt kan drikke nogle liter om dagen) faktisk tæller rigtig meget i kalorieregnskabet. Der kan også være overraskelser for dig måske? Kyllingekød (med lav fedtprocent, - f.eks. inderfilet) stegt uden olie derimod er der ikke meget energi i, men det føles som rigtig mad, og det mætter godt. I hvert fald for mig.

En sidste ting - at løbe med 40 kg overvægt er meget belastende. Jeg opdagede selv, efter at være blevet overvægtig, løb. Havde faktisk aldrig løbet i barndommen eller da jeg var ung. Men kom til det og blev rigtig glad for det. Jeg har så 'glemt' min træning nogle gange og taget på og tabt mig og taget på igen. Og jeg må sige at i dag kan mine hofter ikke tåle at løbe hvis jeg ret meget overvægtig (hvad jeg desværre også er nu). Min plan er at starte løb når jeg kommer ned omkring 90 kg (det er BMI: 26,3 for mig). Indtil da nøjes jeg med at cykle i centeret og så styrketræning.

Jeg tror det jeg prøver at sige er, - pas på med løb. Og pas især på med at øge distance og hastighed. Dine muskler kan nok godt finde ud af det, - men kan resten af kroppen?

Hej Dadane

Du skrev hvilket program jeg træner efter... ikke rigtig noget ud over mit eget :D jeg fik for 3 år siden lagt et program i fitness af en fysioterapeut der dengang var tilknyttet. Jeg har så valgt at tage det af det jeg syntes med 3 x 10 reps. alle de smarte forkortelser for de forskellige maskiner kender jeg ikke, så lidt svært at forklare hvilke. Jeg har jo problemer med alle mine led, så jeg træner aldrig mere end jeg kan mærke at de kan holde til, men helst med maks vægt belastning, men der er mange dage hvor jeg må erkende at den og den maskine duer bare ikke idag. squat kan jeg ikke, da mine knæ ikke kan, så det holder jeg mig helt fra. Jeg går/løber 3 km som opvarmning. Så tager jeg mellem 30 og 60 minutter i maskinerne, og så slutter jeg af med 1-2 km gang/løb Jeg varierer hele tiden mellem løb og gang, ellers kan mine hofter/ knæ og ankler heller ikke holde til det. Desværre brokker mine skinneben sig ind imellem, men mine sko er fra løberen og fundet via løbestilsanalyse, så de burde jo være rigtige?

Mht kosten, jeg spiser 1300 kcal. Jeg tror på at den eneste hemmelige regel der er for vægttab, er spis mindre end du forbrænder og du taber dig. Om man så æder for 1300 kcal i rene skumfiduser vil det udløse et vægttab, fordi man indtager mindre end kroppen har brugt. At det så ikke vil være særligt hensigtsmæssigt er så en anden sag :D

Idag hedder sammensætningen :

Energi 1275 kcal Protein 61 g Kulhydrat 165 g Fedt 37 g Kostfibre 33 g Stivelse 0,02

Der er ingen træning idag :)

Igår med træning hed den:

Energi 1638 kcal Protein 106 g Kulhydrat 147 g Fedt 62 g Kostfibre 24 g Stivelse 3,5 g

Jeg havde brugt 603 kcal til træning.

Link to comment
Share on other sites

Idag blev ikke det vilde træning, har et møde her kl 11, så blev kun til 3 km på løbebåndet. Men hey lidt er bedre end ingenting :D

Syntes vægten går næsten helt i stå på 1300 kcal, eller det går meeeeeget langsomt, så vil prøve og sætte den ned til 1200 og se hvad den så siger.

Vejedag imorgen, spændene

dagens kostsammensætning:

Energi 1199 kcal Protein 69 g Kulhydrat 149 g Fedt 32 g Kostfibre 30 g Stivelse 0,02 g

Kcal forbrændt via løb 242

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt nu nok ikke bliver så vild med det her indlæg, - men jeg tror du skal genoverveje din træning.

Jeg kan ikke helt se om du har trænet nu i 3 år, - eller om du trænede for 3 år siden og så er begyndt igen. Men jeg er af den overbevisning at det er vigtigt at have et program som er effektivt. Du ønsker at øge din muskelmasse (det forbrænder kcal, det er sundt, det giver styrke etc. etc.) og det lyder til at dit program ikke er strikket sammen efter det.

Her på siden er der masser af gode programmer. Det er vigtigt at du har progression (løfter tungere og tungere). Dette opnås bl.a. ved, med mellemrum på måske et par måneder, at lave en pause som bevidst dekonditionere dig (gør dig svag). Det lyder fjollet, men det er noget med at kroppen reagere rigtig godt på progression (altså det at den belastes hårdere end sidst) også bedre end på høj belastning alene. Så start lav, øg hver gang og bliv stærkere.

Jeg kan forstå at du ikke kan lave squat og sikkert heller ikke dødløft. Hvis det er tilfældet kan du næppe bruge mit program, - men jeg er sikker på der er nogle kloge mennesker her der kan hjælpe dig med at strikke et fornuftigt program sammen.

En anden ting. Jeg vejer mig hver dag. Men du skal vide at rigtigt mange mener det er en fejl. Netop fordi vægten sagtens kan stå stille nogle dage i streg uden at det betyder noget. Bliv ved med at kæmpe. Med 1300 kcal. og noget træning så må du tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share