Squatteknik


blanco
 Share

Recommended Posts

For noget tid siden oprettede jeg en tråd mht. at få hjælp til at gå i gang med/finde ud af hvad squat var/er. Jeg læste en artikel fra getbig jeg i den forindelse fik anbefalet. Der står at vægtstangen ikke skal ligge på nakken men på trapezius muskulaturen. Men hvilken en er det?

Prøved netop squat i går, men måtte stoppe inden første rep da det gjorde afsindigt ondt hvor jeg placerede stangen. Er jeg bare en :chicken: der skal vende sig til det, eller......?? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører selv enten styrkeløfter squat (rammer baller/haser/lidt mindre grad forside af lår) hvor stangen hviler længere ned af nakken/ryggen omtrent der man er bredest og hvor der er mest kød på muskulaturen.

Nogle kører derimod med stangen placeret højt på nakken for at ramme forsiden af benene bedre. Hvis ikke den øvre del af ryggen er udviklet nok til at kunne bære den tunge vægt så kan der opstå skader på nakken.

Hvis man går efter specielt at ramme forsiden af benene er Frontsquat alligevel et bedre alternativ end at placere stangen højt på nakken

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det er helt rigtigt som watts skriver:

Du skal være opmærksom på at du ikke hviler stangen på en af ryghvirvlerne. Hvis du undgår dette, så er den smerte der er forbundet med at hvile stangen ryggen uskadelig.
Den typiske fejl er at stangen placeres på 7 nakkehvirvel. således at stangen hviler direkte på hvirvlen og det er ikke en god idé (giver næsten sig selv ik) . Prøv ar mærke efter på din nakke, den der umidlbart stikker længst frem, lige mlm overgangen fra nakke til brystryg er 7 nakkehvirvel. Hvis du bare placere den under denne, så er det trapezius du rammer.

Der er en tilvænningsperiode til at have en tung stang liggende på sin muskularur, så helt hyggeligt bliver det sjældent. Undgå at bruge padding på stangen, da det gør at den frem for at lægge sig på/i muskulaturen, vil rulle ned af ryggen og bliver vanskeligere at holde. Typen måske er det det der er dit problem? eller også kan et andet bud være at du har nedsat udadrotation i skulderleddet og at du så bliver nød til at bøje dine håndled for meget bagover?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg startede med squat var det med en temmelig stor skumpude omkring stangen. Den sad som regel på stangen eller lå ved siden af så jeg tænkte den nok skulle bruges :blink:

Den gjorde bl.a. at stangen skulle ligge helt oppe i nakken for ikke at falde ned. Et par enkelte gange hvor jeg forsøgte mig uden skumpude var det ikke særlig sjovt.

Men da jeg efterhånden havde luret at INGEN, der kunne løfte noget af betydning brugte puder, så måtte jeg vel også kunne klare mig uden.

Siden da har jeg ikke brugt noget som helst padding, og jeg synes faktisk det føles helt ok når først man har fundet sin "sweetspot" på ryggen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke se at padding er nødvendigt på noget tidspunkt. Folk som har brug for det, må gøre et eller andet forkert. Når de største styrkeløftere kan håndtere langt over 400 kg uden at pylre, så kan de fleste gennemsnits udøvere vist også klare sig uden. Der er jo reelt ikke mange i de danske center som bruger over 200 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Gammelfar> jeg har det lige omvendt. I starten, da jeg brugte puden fik jeg adskillige gange nogle ret ucharmerende blodudtrækninger, fordi puden rullede rundt, så stangen endte med at ligge forkert. Siden jeg droppede puden, har jeg kun været udsat for det en eller to gange, fordi stangen nu ligger stabilt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share