Problemer ved ophobning af syre


Jexz
 Share

Recommended Posts

Hvis en person, en løber, reagere meget kraftigt på syretræning, f.eks bliver dårlig, kaster op og er uforholdsmæssigt længe om at få syren ud af kroppen, kan der så ligge et medicinsk problem bag?

Der er tale om en person hvis træning bliver moniteret i detaljer, og som bør kunne løbe de distancer og hastigheder som vedkommende gør uden at reagere så kraftigt på syretræning.

Jeg har ingen ide om hvad jeg feks kan søge på, engelsk eller dansk, på Google... Kan man feks være 'overfølsom' over for syre, eller have en lidelse der gør at man ikke kan nedbryde laktat effektivt ellign.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en person, en løber, reagere meget kraftigt på syretræning, f.eks bliver dårlig, kaster op og er uforholdsmæssigt længe om at få syren ud af kroppen, kan der så ligge et medicinsk problem bag?

Der er tale om en person hvis træning bliver moniteret i detaljer, og som bør kunne løbe de distancer og hastigheder som vedkommende gør uden at reagere så kraftigt på syretræning.

Jeg har ingen ide om hvad jeg feks kan søge på, engelsk eller dansk, på Google... Kan man feks være 'overfølsom' over for syre, eller have en lidelse der gør at man ikke kan nedbryde laktat effektivt ellign.

hvordan fanden kan du vide hvad tider de burde kunne præstere anaerobt? jeg stiller mig tvivlende. prøv at konkretisere.. interval tempo, længde osv. uddybe

Link to comment
Share on other sites

I bund og grund er spørgsmålet mel, om der er tale om en sygelig tilstand, eller om der er tale om en variation indenfor det normale?

Så længe generne opstår efter benhård intervaltræning får I nok svært ved at overbevise nogen fagfolk om, at det er sygeligt. Tror jeg. Jeg er i hvert fald ikke overbevist ;)

At man bliver dårlig af anaerob træning med syreophobning kan jo trænes. Kroppen kan blive bedre til at buffre syre og nedbryde det.

Er vedkommende ikke "bare" i træningsunderskud?

Link to comment
Share on other sites

hvordan fanden kan du vide hvad tider de burde kunne præstere anaerobt? jeg stiller mig tvivlende. prøv at konkretisere.. interval tempo, længde osv. uddybe

Hvis en løber kan løbe 1.52.50 på en 800 m, kan en løber løbe 51 sek eller hurtigere på en 400 m, jf. Olympiatoppens (norsk "Team Danmark") arbejdskravsanalyse. Ud fra erfaring kunne man f.eks. vide at denne løber kan løbe 3x400m/8" pause på 55 sek... Eller sammenligne ham med folk han træner med, som stort træner på samme måde osv.

I bund og grund er spørgsmålet mel, om der er tale om en sygelig tilstand, eller om der er tale om en variation indenfor det normale?

Så længe generne opstår efter benhård intervaltræning får I nok svært ved at overbevise nogen fagfolk om, at det er sygeligt. Tror jeg. Jeg er i hvert fald ikke overbevist ;)

At man bliver dårlig af anaerob træning med syreophobning kan jo trænes. Kroppen kan blive bedre til at buffre syre og nedbryde det.

Er vedkommende ikke "bare" i træningsunderskud?

Ja, det er nok netop et spørgsmål om at finde ud af om det er variation inden for normalen, eller om der er noget fysisk galt. Derfor jeg leder efter hvad der kan have indflydelse på hvordan man reagere... Mineralunderskud, eller hvad det nu kan være.

Personen har løbet seriøst i en del år, og træner kontinuerligt og vi har haft ham i gruppen et par år, så det er ikke en der kommer ind fra gaden og er i "træningsunderskud".

Vi har tre løbere der løber 800 m, og de reagere forskelligt på syretræning. De løber ikke alle tre lige hurtigt (dog ingen for ca. 4 sekunder på 800 m), hvor den hurtigste går "eksponentiel kold" undervejs, hvor den næsthurtigste ofte kan holde sin hastighed oppe i meget længere tid og den sidste reagere meget kraftigt på syretræning når de løber træningspas tilpasset deres 800 m-tid, jf. ovenstående arbejdskravsanalyse.

Men om det er "variation inden for normalen" eller om der kan være andre variable inde over er så spørgsmålet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Anstrengelsen er nok hvad der årsager ildebefindende og ikke lactat. Vil tro at en evt medicinsk årsag kan være overreaching/overtræning, hvilket en læge kan gøre nada ved og i øvrigt ikke kan diagnosticere. Hvis reduktion af total træningsbelastning ikke hjælper, kan det tænkes, at det blot er tilvænning der skal til, altså sæt ham en smule ned i tempo og byg ham gradvist op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share