Vejen til crossfit?


Mark Niebling
 Share

Recommended Posts

Det meste kan vel diskuteres, at påstå andet er rød klud i fjæset på de diskussionslystne ;)

Du siger selv, at den variation man kan lave uden at gå i stykker er bedst. CF er en relativt skadesplaget sport. Jeg synes ikke, at det er svært at argumentere for, at det man laver ved siden af, skal være så "sikkert" som muligt.

Og så ser jeg faktisk en vis sammenligning mellem CF'ere og de bulgarske vægtløftere. CF'ere balancerer også på grænsen til overtræning med de talrige træningspas de antageligt udfører per uge. Skal man så smide styrketræning oveni der slider meget eller lidt mindre? Jeg synes igen man kan argumentere for Frontsquat her.

Har vi den her lidt pseudo problemstilling, hvor man gerne vil træne op til CF uden at lave CF, så er backsquat nok et rigtig godt bud, hvis man generelt tåler den :)

Vi er ret enige er jeg sikker på. Jeg vil mene at vores uenighed svarer lidt til kongeblå overfor koboltblå. :)

Front squat og back squat har ikke væsentligt forskelligt skadespotentiale. Det er de færreste der kan front squatte der ikke kan back squatte og det er som regel et spørgsmål om teknik. Faktisk forholder det sig typisk omvendt idet FS kræver en vis bevægelighed i bl.a. lats.

At smide back squat ud og erstatte med tre forskellige øvelser er dumt. Specielt for en CFer hvor økonomisering er essentielt.

At noget er skånsomt og nemt at restituere sig fra er selvfølgelig godt. Det er dog min klare opfattelse at det (for generel styrkeudvikling) bedre kan betale sig med BS i forhold til FS - også med det parameter i baghovedet. Igen er der tale om et meget specifikt elitesegment hos Abadiev, der udover at være mutanter også træner på en speciel måde. De har desuden allerede et anstændigt styrkefundament må man gå ud fra.

:)

Link to comment
Share on other sites

Vi er ret enige er jeg sikker på. Jeg vil mene at vores uenighed svarer lidt til kongeblå overfor koboltblå. :)

Front squat og back squat har ikke væsentligt forskelligt skadespotentiale. Det er de færreste der kan front squatte der ikke kan back squatte og det er som regel et spørgsmål om teknik. Faktisk forholder det sig typisk omvendt idet FS kræver en vis bevægelighed i bl.a. lats.

At smide back squat ud og erstatte med tre forskellige øvelser er dumt. Specielt for en CFer hvor økonomisering er essentielt.

At noget er skånsomt og nemt at restituere sig fra er selvfølgelig godt. Det er dog min klare opfattelse at det (for generel styrkeudvikling) bedre kan betale sig med BS i forhold til FS - også med det parameter i baghovedet. Igen er der tale om et meget specifikt elitesegment hos Abadiev, der udover at være mutanter også træner på en speciel måde. De har desuden allerede et anstændigt styrkefundament må man gå ud fra.

:)

Jamen jeg er (næsten) fuldstændig enig :D

Link to comment
Share on other sites

Front squat er mest overførbart til stød, back squat til træk, der findes åbenlyst ingen VL'ere der kun laver 1 af øvelserne, hvorfor diskussionen om hvad der er bedst for disse er helt og aldeles ligegyldig.

MVH

MeningsMads

I følge "Larry's Chinese WL experience"-følgetonen på Allthingsgym anbefaler den kinesiske træner, at kun køre back squat :4smartass:

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal bare lige have det på det rene... Denne tråd handler at blive god til crossfit, så man kan begynde til crossfit?

Den handler om at jeg om 3-5 år gerne vil være så god til crossfit som muligt.. Ved brug af FW..

Jeg har ikke mulighed for at melde mig ind i en Box før om 3-5 år desværre..

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu - det er selve MOLs sjæl du angriber. Det der gør, at det ikke et et tørvetrillerforum, som man forlader så snart man har fået sit svar.

Jeg ved godt at du ikke har skrevet så mange indlæg, men har du slet ikke fulgt med i trådene i det år, du har været medlem?

Det med AXs løbetur, eller mangel på samme, er jo en stående joke herinde. Der er også bemærkninger undervejs, som jeg gætter du har taget for bogstaveligt (hvilken man ikke umiddelbart ville gøre, hvis man følger med til dagligt).

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Rolig nu - det er selve MOLs sjæl du angriber. Det der gør, at det ikke et et tørvetrillerforum, som man forlader så snart man har fået sit svar.

Jeg ved godt at du ikke har skrevet så mange indlæg, men har du slet ikke fulgt med i trådene i det år, du har været medlem?

Det med AXs løbetur, eller mangel på samme, er jo en stående joke herinde. Der er også bemærkninger undervejs, som jeg gætter du har taget for bogstaveligt (hvilken man ikke umiddelbart ville gøre, hvis man følger med til dagligt).

Nej har ikke fulgt super meget med herinde, dog læser jeg et par gange om ugen rundt omkring på logs herinde.

Var nu mere at folk laver grin med jeg vil forberede mig til at lave CF ..

Jeg prøver at finde en udvej, hvor jeg får mest ud af det.. Så når jeg starter på CF vil jeg være så klar som man nu engang kan være uden at have dyrket CF i en Box..

Hvis det kræver at jeg skal lave WODS et par gange om ugen som jeg selv finder på, så er det hvad jeg gør...

Derfor jeg hørte herinde, fordi jeg netop synes det er mere seriøs læsning end f.eks BB.dk.. Men kunne være jeg skulle spørge derinde i stedet.. selv om der vil nok ingen hjælpe, men bare hade på CF.

Ved godt hvem Salt er, altså her fra forum.. Tolkede den ikke som en joke :) Og det er så min fejl... :(

Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke ham jeg tænkte på.

Man skal helst kunne tåle lige at få en gang røg. Det er derfor her er sjovt og hyggeligt. MOL og humor/sarkasme går hånd i hånd og det er heller ikke tit, man får sine svar serveret som pakkeløsning. Kan man leve med det, er her masser af viden at trække på og lære af.

I betragtning af at MOL normalt håndterer CF lidt på samme måde som cykelryttere driller triatleter med lange kompressionssokker, er du blevet behandlet ret pænt/seriøst, faktisk. I hvert fald i forhold det det jeg gættede på ville ske :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du ved alt om styrke til CF..

Er det så et udmærket program det der GSLP?

Køre en version han har lagt op hvor der er burpees med.. 100 stk på 5 min.. Er målet

Igen GSLP er et styrke træningsprogram. Det er ligegyldigt om du laver GSLP, SS, 2-split eller whatever, så længe du træner hårdt.

Styrke træning kontra crossfit er som 100 meter løb kontra hækkeløb. De ligner hinanden, men kun på overfladen.

Din tidshorisont på 3-5 år er også lang. Hvis du er i god form, vil det ikke tage dig mere end 1 år at komme i virkelig god CF form.

Så mit råd:

a) Meld dig ind i en VL klub og lære teknikken til OL løfts.

eller

b) Træn det du har lyst til de næste 2-4 år. Når du kan se at du indenfor det næste års tid kan begynde på CF, begynd at lave WOD sammen med wendler 5/3/1 eller et andet styrkeprogram.

eller

c) tjek nettet for crossfit programmer/WODS og lav dem i 3-5 år.

Crossfit kræver ikke en box, men kun:

1) viljen til at presse sig selv til en skade. Og nej, der er ikke at hate. Læst CF's eget pressemateriale og deres "verdens hårdeste træning" og maskot Uncle Rhabdo.

2) internettet og lidt søgning på WOD/crossfit programs.

3) et træningscenter med en stang/vægte, 2 ringe, trætaburetter med skridsikker belægning og nogle kettlebells. Jeg har været i 3 forskellige fitness world(i kbh) de seneste 6 måneder og alle 3 havde alt det og 2 af dem havde også reb.

4) et ur.

5) stenalder kost

Link to comment
Share on other sites

Defecto er inde på af det rigtige. Se nogle CF videoer på youtube, lav en liste over øvelser der går igen - og som du kan lave/lære dig selv. Begynd at implementere disse samt adaptere nogle såkaldte CF WODS (burde være nemt at finde inspiration til på nettet). Så kan du jo faktisk med rette sige at du træner CF på trods af du ikke er medlem af et franchise.

"FitBird" har lavet en række instruktionsvideoer med mere eller mindre CF-relaterede øvelser.

Link to comment
Share on other sites

CT er fuld af lort, så du kan ikke tro på en skid af hvad han skriver. Hans eneste agenda er efterhånden at fortælle om Biotest produkter. Sørgeligt.

Jeg er delvist enig. Siden er efterhånden temmelig præget af slet skjult reklame for deres produkter. Men derfra og så til helt at afvise alt hvad man/han skriver på siden er nok at strække den :)
Link to comment
Share on other sites

Første linje i den artikel er komplet idiotisk:

•  While the thinking used to be that CrossFit made guys weak, the average competitor in the CrossFit Games is very impressive.

Når man snakker om gennemsnitlig verdenseliteatleter som et bevis for at en sport er god er man brændt i hjernen.

Link to comment
Share on other sites

Første linje i den artikel er komplet idiotisk:

  While the thinking used to be that CrossFit made guys weak, the average competitor in the CrossFit Games is very impressive.

Når man snakker om gennemsnitlig verdenseliteatleter som et bevis for at en sport er god er man brændt i hjernen.

Indrømmet, specielt når han i artiklen taler om, at de træner andet end Crossfit for at blive bedre til Crossfit.

Men jeg får stadig lyst til at træne Crossfit af at læse artiklen. Desværre har jeg ikke tid pt. Måske om 10-15 år...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share