2 måneders plan - hvad siger i?


klinxz
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Jeg har altid været en stor dreng og vejet omkring de 120 kg..... for to år siden besluttede jeg at løbe halv maraton og kom ned på 100... de seneste 2 år har jeg så svinget mellem 95-100 kg... jeg er 185 høj.....

Nu har jeg besluttet mig at give den en skalle de næste 2 måneder og har lagt en plan som jeg vil hører hvad i synes om... Mit mål er helt klart at komme under de 90 kg inden midt oktober.

Det skal lige siges, jeg har bokset i snart 2 år nu og synes min "grund form" er udemærket og har været relativ aktiv de seneste par år.

Træning:

Jeg løber 3 gange om ugen(interval træning(40 min) 7-10 Km(pace 5 min/km) 10-16(pace 5.10 min/km).

boksning 2 gange og 1 gang crossfit/morgenfit(eller hvad der nu passer ind)

2 gange styrketræning med fri vægte.

Desuden cykler jeg cirka 1 time i hverdagen(til og fra arbejde/studie)

Svømmer af og til

Jeg løber med 1-2 dages mellemrum og "fylder ud" med det andet træning.

Skal løbe halvmaraton igen her til september og indtil da er det løbet jeg prioriter højest men efter den 14 sep, overvejer jeg om jeg skulle skifte 1 gang løb ud med noget.

Kost:

Jeg har fået hjælp af en ven, samt læst på diverse forumer og regnet mig frem til at med 2450 Kcal ligger jeg under mit ligevægts tab og vil tabe mig cirka ½kg om ugen.

Jeg startede med at tælle kalorier i mandags og ja indtil videre har jeg smidt over 2 kg - ved meget af det er væske og alt det der, men synes stadig det er meget....

Min plan er at når mit vægt tab går lidt i stå, så lige skrue 200 kcal af mit daglige indtag indtil jeg når mit mål.

Lyder det helt tosset? Jeg ved ikke om de 2450 Kcal er lidt for lidt til at starte med?

Men hvad tror i? er det realistisk med den plan eller er der noget jeg skal ændre?

Forresten, har aldrig "rigtigt" styrke trænet, så hvis der er nogle der har et godt basis program til styrke, så skriv endelig...

Tak.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, cool med at du har tabt dig. Du er i bmi tal over grænsen, men "vægten" du bør lægge på det bør være begrænset.
Som du selv er inde på er din grundform god, og det er vigtigere, de sidste kilo bør du hovedsageligt smide af æstetiske grunde.

Syntes 2450 kcal lyder som meget lidt til en så aktiv person med din vægt..
Dit setup med en plan for 2 måneder nager mig lidt, ting om vægtændringer bør som udgangspunkt ikke være projekter, men tænkes som livsstilsændringer.

I forhold til 2 ugentlige styrketræningspas: vælg fullbody, og vælg flerledsøvelser(press, row, squat lunges, dødløft).
I den første tid hav fokus på go teknik og udførsel. Derpå en form for progression. Det optimale begynder program er et tilbagevendende spørgsmål folk skændes om. Som udgangspunkt responderer man godt på al styrketræning som begynder, og valget af program er syntes jeg ikke det vigtigste i verden(i dit tilfælde måske ikke så meget da du træner en del i forvejen).

Tjek kropblog, maxer, og det konkurrende site, for programmer og tips og tricks. Ting som
baxk2basics, starting strengh, Escalating Denisty er fine at starte med. Mol har også programmer liggende.

Link to comment
Share on other sites

Hej Don og mange tak for dit svar.

Altså hvis jeg føler de mest "gængse" BMI beregner, skal jeg jo ligge under de 90, men pis hul i det... jeg er en stor fyr og har ingen intention om at komme derned hvor min "rigtige" BMI ligger...

Jeg ved at man ikke kan lave det til en 2 måneders kur og det handler om ændringer i ens liv... de ændringer er faldet på plads og har holdt min vægt de sidste 2 år(svinger lidt ekstra når man har været på ferie :))

Så jeg ved at når jeg kommer derned hvor jeg gerne vil ligge rent vægt mæssigt eller fedt% mæssigt, at jeg så kan holde det, da jeg har ændret min livs stil og har holdt min nuværende vægt et stykke tid

Jeg synes også 2450 er meget lidt i forhold til min vægt og aktivitets niveau, så planen er lidt at kører det ugen ud og hvis jeg taber mig for meget 2 kilo eller derover, så skrue lidt op for kcal indtag og så derefter skrue ned når mit vægt tab står i stampe, men jeg er i tvivl om det er den rigtige måde at styre sit kalorie indtag?

Vil helst undgå perioden hvor det hele står stille fordi kroppe er gået i sulte tilstand....

Jeg gider ikke bare kører ned på de 1250 kcal om dagen og så bare blive dernede indtil jeg har tabt mig, da jeg ikke mener det er den rigtige vej....

Ang. styrketræning, så har jeg også efterhånden læst mig til det egentlig bare handler om at komme i gang og har siden i går snakket med en der hvor jeg træner hvor vi laver to programmer til mig, som jeg supplere min nuværende træning op med....

forsat god dag

Link to comment
Share on other sites

Syntes din plan om at skru ned for kalorierne i et moderat tempo er god. Men jeg vil dog også anbefale at være tålmodig. Dem jeg kender der har været på slanke projekter, og som har haft styr på det siger, at det sjældent opleves som en linær proces med stabile belønninger for kalorie underskuddet.

VH

Don155

og go dag den anden vej

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share