Motivationsråd til kost...


Belinda1990
 Share

Recommended Posts

Hej folkens :)

Det forholder sig sådan, at jeg gerne vil tabe mig, og det er noget jeg har prøvet over en længere periode...
Jeg har ikke noget problem med motionen, cykler gerne de 10 kilometer jeg har til arbejde (fritidsarbejde), flere gange om ugen, og de uger hvor jeg kun arbejder to gange om ugen, har jeg heller ikke noget problem med at få mig slæbt ned i kollegiets træningsrum...

Mit problem er min kost! Jeg er ikke kræsen over for noget, alligevel kan jeg ikke tage mig sammen til at spise noget sundere, sådan at jeg kan tabe mig :(

Har i nogle forslag til, hvordan jeg kan begynde at spise sundere?

På forhånd mange tak :)

Link to comment
Share on other sites

Det tager en utroligt mængde "motivation" at ændre sine kost vaner... NOT.

Hvis du i virkeligheden brænder for at åbne et bedre jeg, er kosten nærmest alt sigende! Det skal dog siges at det tager tilvænning for kroppen at reducere de store calorie/kulhydrat bomber som nærmest er en marketing fælle.

Vores krop er designet sådan at den altid vil prøve at gå efter de fødevarer som er utroligt høje i kulhydrater/fedt og energi. Da denne mad ville kunne hjælpe os i en sulte situation! Problemet ligger i at vi aldrig sulter i dagens Danmark og har derfor ikke brug for den slags beskidt mad. Det er en så kaldt god fælle.

Du har efter min mening 2 approaches:

SlamCity-

1. Du faster i 1-4dage hvor at du kun spiser frugt og grønt / vand

2. Efter fasten begynder du langsomt at spise lidt kød med dine grøntsags måltider

3. Til hvert måltid drikker du lidt vand imens, dette reducere appetiten

4. Nu prøver du at sammensætte en sundere og bedre kostplan. Din krop og dit sind skulle nu være i stand til at tilpasse sig de nye omstændigheder efter fasten... Ved at faste reducere du din mave sæk, som sender signaler til at mere leptin skal produceres og derved får du altså et appetit nedsættende hormons som sammentidig også brænder fedt som fuel.

5..... Du ønsker ikke at ende hvor jeg har været :) derfor vælger du at spise ordenligt.

check min vlog

Regular Joe-

1. Du arbejder langsomt mod den bedre kostplan

2. 2liter vand om dagen

3. ???

Min mening og erfaring er at nr.1 virker bedst da det chokker kroppen til respons. Responsen er svær at komme igennem, men når du først er over er det nemmere at indstille kroppen på den nye mad "terain modifikation"

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg er ikke kostuddannet eller spiseforstyrret eller lignende, men bare en helt almindelig person der foreslår følgende:

Hvis du har svært ved at tabe dig med din nuværende kost, så prøv at spise en anelse mindre.

Hvis du spiser lidt mindre end du har gjort hidtil og laver det samme som du laver nu så burde du tabe dig.

Tænk på hvis du spiser en mundfuld eller to mindre i døgnet hen over et år, hvor meget det så er du indtager mindre.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter

"mvp" foreslag er sympatisk, og der er bestemt sandhed i at små ændringer i hverdagen kan gøre en forskel.

Men

folk har ofte svært ved at styre hvor meget de laver og spiser på ren og skær fornemmelse/gefuhl.

Og hvis vi antager

Du har en daglig forbrænding alt inklusive.. på 3000kcal og er vægtstabil med den mængde mad du spiser og det idræt etc du laver.

2skeer mindre hverdag vil give et kalorie indeskud på måske 100-150kcal(lidt gavmildt sat)-

Dvs. du vil tabe dig indtil din krops størrelse matcher et ligevægtsindtag på 2850-2900kcal.

Det er ca. 2kilo...derefter vil vægttabet stoppe.

se evt:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/beregn_dit_vaegttab/

og

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et godt råd er at finde en masse sunde og nærende opskrifter. Spis en masse varieret mad som du kan lide og varrierer med om du f.eks. har gullerødder med i madpakken den ene uge og den anden uge har du tomatter. På den måde kører du ikke død i tingene lige så hurtigt. Et andet råd er, at det er i orden engang imellem at synde. Du behøver ikke spise 100 % sundt hele tiden. Det er tilladt at få en cafe latte og lidt chokolade engang imellem. Det vigtige er at du ændrer livsstil og som udgangspunkt spiser sundt og får rigelig med motion.

PS: Lav et par søgninger på google med søgeorderne; sund kost/mad opskrifter. Du vil finde flere tusinde opskrifter. Kig lidt på dem med en kop te og udvælg dig et par stykker og giv dem et skud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share