Kreatin & bivirkninger


blanco
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! :)

Jeg står og overvejer at prøve at køre med kreatin over en kort periode (har ikke råd på længere sigt) i form af nogle færdiglavede shakes med proteinpulver +kreatin.

Mit spørgsmål er så om det er en god idé?

Og ikke mindst -om der er nogen som helst bivirkninger af kreatin (både på kort og på lang sigt)??

OM det vil hjælpe mig med at opbygge lidt ekstra muskelmasse og om jeg vil miste den igen når jeg stopper med kreatin efter et par måneder -højst?

På forhånd tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Bivirkning: først og fremmest lomme-smerter ;) , længere tids vedvarende forbrug kan nedsætte kroppens evne til at producere kreatin.

I de (sær)tilfælde hvor kreatinen faktisk virker kan en sådan pludselig og markant øgning af de kilo der løftes ske på bekostning af sener og led der ikke styrkemæssigt drager fordel af kreatinen.

Men prøv det! Måske virker det for dig!

Link to comment
Share on other sites

Bivirkning: først og fremmest lomme-smerter ;) , længere tids vedvarende forbrug kan nedsætte kroppens evne til at producere kreatin.

I de (sær)tilfælde hvor kreatinen faktisk virker kan en sådan pludselig og markant øgning af de kilo der løftes ske på bekostning af sener og led der ikke styrkemæssigt drager fordel af kreatinen.

Men prøv det! Måske virker det for dig!

Jeg ville bare lige høre om jeg har forstået dit indlæg korrekt. Mener du, at kreatin kun virker på meget få personer? og hvad bygger du disse udsagn på? videnskabelig materiale? hvis dette er tilfældet må du gerne ligge nogle links ind til mig.

MVH Rune.

Link to comment
Share on other sites

De undersøgelser jeg erindrer mig viser, at 70-80% responderer i større eller mindre grad, hvis kreatin anvendes rigtigt, hvilket også svarer godt overens med de erfaringer jeg har akkumuleret med de mennesker jeg har trænet over årene!

Betragtninger omkring led og sener gælder for ALLE tiltag, der bevirker større belastning af disse strukturer, men med et minimum af sund fornuft er det overhovedet IKKE noget praktisk problem!

Vi taler trods alt om relativt små forbedringer over tid, - og IKKE om eksplosive styrkeforøgelser a la AS-junk!

Anvend 1/4g kreatin pr. kg. fedtfri masse, - (vægttrænede mænd) - , i en 5 dages loadingfase, herefter 1/3 af loadingdosen.

Kør f.eks. 8 uger ON og 5 uger OOF fire X årligt!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Bivirkning: først og fremmest lomme-smerter ;) , længere tids vedvarende forbrug kan nedsætte kroppens evne til at producere kreatin.

I de (sær)tilfælde hvor kreatinen faktisk virker kan en sådan pludselig og markant øgning af de kilo der løftes ske på bekostning af sener og led der ikke styrkemæssigt drager fordel af kreatinen.

Men prøv det! Måske virker det for dig!

Jeg ville bare lige høre om jeg har forstået dit indlæg korrekt. Mener du, at kreatin kun virker på meget få personer? og hvad bygger du disse udsagn på? videnskabelig materiale? hvis dette er tilfældet må du gerne ligge nogle links ind til mig.

MVH Rune.

pubmed

Flere links på vej (links uafhængige af kosttilskudsfabrikanter) ......patience

I øvrigt har jeg som udgangspunkt selv erfaret at kreatin ikke har nogen effekt på mig - heller ikke placebo :)

Jeg er overbevist om at kroppen hos raske velfungerende individer selv optager/regulerer dannelsen af kreatin efter behov (og iøvrigt har gjort det i gennem mange tusinde år).

Følgende postulat ved jeg ikke om er rigtigt men jeg har læst at en simpel amino-syresammensætning som kreatin skulle have svære betingelser når den angribes af mavesækkens aggresive mavesyrer. Men måske er der nogen der kan be/afkræfte dette?

Link to comment
Share on other sites

BLANCO:

"Det forstår jeg mildt sagt ikke ret meget af"

OK, det var også den forkortede udgave!

Lad os tage udgangspunkt i en mandsperson på 80kg med 10% fedtmasse = 72kg fedtfri masse.

Heraf følger qua det ovenstående, at loadingdosen er 1/4 x 72g = 18g i 5 dage.

Herefter 1/3 x 18g = 6g i vedligeholdelsesdose.

Dybest set anvendes 0,5g pr. kg. muskelmasse og en forudsætning, der går ud på, at ca. 50% af den fedtfri masse hos en gennemsnitlig veltrænet mand er muskelmasse!

I de angivne doseringer er indlagt en rimelig margin for at tage højde for individuelle forskelle, så alle skulle være dækket fint ind med ovenstående doseringer.

Link to comment
Share on other sites

Nej - du betaler en uhyrlig overpris for færdiglavede shakes.

Mixer du selv kan penegen rækker meget længere og du får mere effekt ud af proteinen og kreatinen.

Hmm, ja det havde jeg også på fornemmelsen, men det er bare det, at jeg ikke har så meget forstand på det der med at mixe en shake. Så er det jo lettere at lave profferne (firmaerne) om det. For så ved man jo (egentlig ikke) at, shaken er ordentligt lavet

Link to comment
Share on other sites

Så er det jo lettere at lave profferne (firmaerne) om det. For så ved man jo (egentlig ikke) at, shaken er ordentligt lavet

De færdiglavede shakes er ikke lavet ordentlig ud fra det som er bedst men ud fra at produktet skal være flydende uden klumper og smage godt selvom det har stået på en hylde i et halvt år.

Det er svært at lave noget som er dårligere, hvis man selv blander.

Arla burde sgu lave Kakaoskummet med kreatin B)

Link to comment
Share on other sites

Bivirkning: først og fremmest lomme-smerter ;) , længere tids vedvarende forbrug kan nedsætte kroppens evne til at producere kreatin.

I de (sær)tilfælde hvor kreatinen faktisk virker kan en sådan pludselig og markant øgning af de kilo der løftes ske på bekostning af sener og led der ikke styrkemæssigt drager fordel af kreatinen.

Men prøv det! Måske virker det for dig!

Jeg ville bare lige høre om jeg har forstået dit indlæg korrekt. Mener du, at kreatin kun virker på meget få personer? og hvad bygger du disse udsagn på? videnskabelig materiale? hvis dette er tilfældet må du gerne ligge nogle links ind til mig.

MVH Rune.

pubmed

Flere links på vej (links uafhængige af kosttilskudsfabrikanter) ......patience

I øvrigt har jeg som udgangspunkt selv erfaret at kreatin ikke har nogen effekt på mig - heller ikke placebo :)

Jeg er overbevist om at kroppen hos raske velfungerende individer selv optager/regulerer dannelsen af kreatin efter behov (og iøvrigt har gjort det i gennem mange tusinde år).

Følgende postulat ved jeg ikke om er rigtigt men jeg har læst at en simpel amino-syresammensætning som kreatin skulle have svære betingelser når den angribes af mavesækkens aggresive mavesyrer. Men måske er der nogen der kan be/afkræfte dette?

Du lovede mig nogle flere links... ser frem til at modtage dem her på siden. har selv lavet lidt research på sagen. Mener ikke helt dine argumenter holder. Vil nærmere give JS ret i de udsagn han kommer med.

Med hvis du har nogle flere links.... :bigsmile:

MVH Rune.

Link to comment
Share on other sites

Findes der nogen sam har prøvet at blande kreatin i cakaomælk (vi skal ha fundet en officielt stavemåde for det!!) Er Kacaomælk ikke for tyktflydende til at man kan opløse det?

Jeg har i gennem længere tid blandet mad cacaomælk/cocio, og det virker/smager perfekt. MVH Rune.

Link to comment
Share on other sites

øøh.........jeg mente naturligvis ikke som langtidsholdbar, men den friske version  

Også mig. Jeg mener at have læst at halveringstiden på kreatin i en opløsning er så lav at man bør have det med i sine overvejelser når man undersøger sådan noget :)

Jeg er ret vild med idéen om kreakao, men jeg tror måske den dør lidt hvis jeg husker rigtigt om kreatins nedbrydning :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share