Vejen til halvmarathon og North Sea Tri....long and bumpy.


Berit6950
 Share

Recommended Posts

Hmm, godt så. Skal for første gang prøve kræfter med en træningslog. Fordele ved det må være at man ikke kan se folk lukke af og kede sig når man begejstret fortæller om sine gode ben, hvor ondt man har efter 20 km. løb eller hvor fedt det var at køre i bakker :) Med denne log(hvis nogen ellers finder den spændende nok til at læse) håber jeg på at kunne få struktur på træningen, feedback fra andre medlemmer og ellers at læsse af med tanker, bekymringer og sejre.

It takes one to know one.

Som titlen siger er jeg i gang med at træne op til to ting:

Skjern Å Running Challenge - halvmarthondistance i april.

North Sea Tri i Hvide Sande i juni.

Lige nu føler jeg ikke at døgnet har timer nok til træning. I går gik det op for mig at halvmarathon er i næste måned, løbeskoene har haft en del fridage de sidste dag da jeg har valgt at fokusere på svømmetræningen. Når vejret bliver bedre skal våddragten findes frem og der skal trænes åben vand i Stadil Fjord.

Oh well, min grundform har ikke været bedre så jeg er positiv og er sikker på at det nok skal gå. Cykelklubben har sæsonstart d. 15/3 (wuhuuu) så min nye fine racer skal endelig ud på en længere tur. Startede ud på en Merida hvilket også er en udmærket begyndercykel meeen ikke når man kører 200 km om ugen. Så har her først på året købt en ny racer CUBE full carbon....life is great.

Dagens optur: der er perfekt vejr til at slå sig løs efter datterens gymnastikopvisning.

Dagens nedtur: kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal - cykeltur med drengene fra klubben eller spænde løbeskoene??

More to come :)

Link to comment
Share on other sites

Puha, 2. Logdag :)

Dagens optur: løb 10,3 km i det flotteste solskin. Satsede og lod de lang underhylere blive hjemme og det var et godt træk. Puha, det var varmt når der var læ. Løb turen på 1 time og 5 min så er godt tilfreds selvom det ikke er min hurtigtigste tid men de 40 km fra i går sidder i benene.

Dagens nedtur: hmm, kan ikke komme i tanke om én eneste ting.

Note to myself: huske a bestille Asos nummicreme ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.

Tirsdag var restitutionsdag og lavede derfor nada :-) dejligt da jeg godt kan mærke at det gamle skrog værker lidt.

Onsdag svømmede jeg igen 1500 m, kan mærke at teknikken bliver bedre og bedre. Selv svømmeinstruktøren/livredderen har kommenteret på det. Kan svømme 25 m på 15 tag så er ganske godt tilfreds.

Torsdag var vejret perfekt til en cykeltur. Endte på 56 km med et snit på 29 :-) wup wup, så er vi igang.

I dag stod den på svømning igen. 1500 m der bliver nemmere og nemmere.

Dagens optur: at teknikken er så meget på plads at jeg lader mig distrahere af at kigge på folk under vandet. Tø hø, det er ikke der tænker over hvad de laver :-)

Dagens nedtur: at min skulder ikke helt er kommet sig over den fibersprængning jeg fik for 4 uger siden.

Link to comment
Share on other sites

Dagens optur i går: sæsonopstart med Kloster CC :-)

Det er altid dejligt at være afsted med flokken. Stort fremmøde og højt humør.

Kørte 56 km i stiv modvind, ikke alle var klar til vind og bakker så gennemsnitet endte på 27.

Dagens nedtur: no more nummicreme haha

I eftermiddag står den på løbetur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Puha, dagene flyver og har desværre ikke fået skrevet så ofte som jeg havde planer om.

jeg svømmer stadig onsdag og fredag. Mit løb hænger i bremsen, har ikke været afsted de sidste 14 dage. Cykelklubben er jo godt i gang, startede på B-holdet men er rykket op på A-holdet hvilket er fedt med p**** hårdt. Har været afsted to gange med de hårde drenge, første tur endte vi på 68 km med et snit på 31,6 km/t og i torsdag cyklede vi 77 km med et snit på 31,4 km/t. Det var så hårdt da vi kørte i bakkerne over Kronheden.

Men håber at det giver noget til benene til min tri.

Har tilmeldt mig en 60 kms løbe challenge i april så jeg håber at det kan give mig gejst til at få stuktur på løbet. Skal jo være klar til d 25 april.

Dagens optur: at være headhuntet til A- holdet som den eneste pige.

Dagens nedtur: at min halvmarathon nærmer sig med hastige skridt og at jeg ikke er mere forberedt.....shame on you!!

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg i gang med løb igen. Startede let op med en 5 kms tur der gik forbavsende godt.

Maden er dog et stort problem pt. Jeg er ikke sikker på at jeg spiser optimalt i forhold til at jeg træner så meget. Her tænker jeg kulhydrater og proteiner før og efter træning.

nogen der har nogle input omkring dette???

Hilfe, help.....hjæææælp.

Link to comment
Share on other sites

Får nogle gange lavt blodsukker under løb. Synes ofte at jeg har svært ved at restituere efter træning....ømme, trætte muskler, sådan lidt influenza agtig i dagene efter. Hvilket så gør at træning næste dag er træls og uoverskueligt.

jeg er ikke så god til at planlægge mine måltider efter træning. Har hørt at man skal tænke kulhydrater før og protein efter. Har svært ved at sætte det i system, ville ønske at jeg havde en kostplan jeg kunne følge så jeg ikke skal bruge krudt på det.

Håber at det giver mening :-)

Link to comment
Share on other sites

Får nogle gange lavt blodsukker under løb. Synes ofte at jeg har svært ved at restituere efter træning....ømme, trætte muskler, sådan lidt influenza agtig i dagene efter. Hvilket så gør at træning næste dag er træls og uoverskueligt.

jeg er ikke så god til at planlægge mine måltider efter træning. Har hørt at man skal tænke kulhydrater før og protein efter. Har svært ved at sætte det i system, ville ønske at jeg havde en kostplan jeg kunne følge så jeg ikke skal bruge krudt på det.

Håber at det giver mening :-)

Det er vildt ubehageligt, når blodsukkeret ryger helt ned under gulvbrædderne under en løbetur. Det har jeg prøvet et par gange. Jeg har dog ikke fundet noget klart mønster i, når det sker. Har en mistanke om, at det kan skyldes lidt for meget kulhydrat lidt for tæt på løbeturen, men er ikke sikker.

Er det ikke proteinholdig kost, der "udjævner" tingene, så man føler sig mæt i længere tid, mens kulhydrater mere er et boost af energi? Ja, jeg er ikke kostekspert, men der er sikkert andre herinde, der kan byde ind med mere kvalificerede bud :)

Bemærk: Der er faktisk et særskilt forum herind på MOL om ernæring. Prøv at gå på opdagelse i det, der gemmer sig helt sikkert værdifulde råd derinde. Prøv alternativt at oprette en ny tråd i det forum, hvor du beskriver dine udfordringer. Der kan komme nogle gode bud, tror jeg.

Når det gælder specifik viden om netop løbetræning og ernæring, kan der også være godbidder at hente inde på Løbesiden

Link to comment
Share on other sites

Får du lavt blodsukker skyldes det at du ikke har fået nok at spise inden du tog ud og løbe. Kulhydrater er letomsættelige og det kroppen har brug for når den skal lave noget (Medmindre at man er LCHF/maffetone), og særligt på de lange ture er det vigtigt at have energi nok, når man når ud over den første time. Så få noget at spise inden at du tager ud og løber. Bare en banan og et glas juice kan gøre store ting.

Hvad du spier efter er ikke så vigtigt, her er et almindeligt måltid inden for den første time en god ide, da det giver kroppen noget at restituere med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share