Generelle spørgsmål om kostomlægning.


s_hvid
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :-)

Jeg har de seneste 3 - 4 uger omlagt min kost fra enormt sukker tung ( 6 - 10 liter sodavand om ugen, kage et par gange om ugen). Jeg har mere eller mindre taget den beslutning af fjerne så meget rafineret sukkert fra min kost som muligt. Så jeg har fjernet kage og sodavand helt fra min hverdag.

Beslutningen kommer både af jeg nærmer mig de 30 og måske skal overveje at komme i bedre form til alderdommen, den motion jeg får i dag er ca. 60 km på cykel om ugen, som transport (2*6 om dagen), men den får for det meste fuldhammer(aktivitets niveau 3,5-4/5). (Jeg overvejer at starte op med noget Funktionel Træning, da denne form tiltaler mig, både i forhold til flexibilitet og mine umiddelbare mål med træning (som jeg ikke vil kede jeg med her - måske senere :-) ))

Problemet er at jeg oplever enorme svingninger i mit energi niveau, og så er jeg konstant sulten. Jeg har forsøgt at læse mig lidt til nogle madprogrammer, men de fleste er enten for tidskrævende eller for kedelige (Jeg er forhåndværende kok, så sværhedniveau er ikke forhindringen).

En typist dag:

05.55 Står op

06.40 Spiser morgenmad - En stor rød grape og en advokado.

07.15 Cykler 6 km i skole.

09.00 - 10.00 Spiser en 100 - 125 gram grønsager (tomat, agurk, gulerod)

12.00 - 13.00 Spiser frokost 2 hjemmebagte grovboller, med spinat, kødpålæg og humus.

14.00 - 15.00 Spiser 100 - 125 gram grøntsager/frugt

16.00 - 19.00 Cykler 6 km hjem.

18.00 - 20.00 Aftensmad Eks. Wokret med ris kød og tidens grøntsager.

22.30 - 23.00 Falder jeg i søvn (ligger mig somregel omkring kl 22.30)

Jeg er ikke god til at drikke vand, eftersom jeg aldrig rigtig føler mig tørstig. Men jeg har downloadet en app fornyeligt, som skulle hælpe mig med at huske det.

Og så kommer spørgsmålet :-) Hvad gør jeg forkert?? Er der nogle gode råd i forhold til kosten, det er lidt demotiverende at fjerne det man tror ikke er godt for dig og så egentlig ende med at have det mere dårligt og mindre energi.

Håber der sidder nogle kloge hoveder der har lyst til en dialog.

Mvh.

Steffen

Link to comment
Share on other sites

Er du overvægtig? Det er godt nok ikke meget mad, du får ind i løbet af en dag, så det undrer mig ikke, at du er sulten og træt. Så jeg tænker blot, om du forsøger at tabe dig (på en uhensigtsmæssig måde) eller om du tænker, at sund og mindre sukker = ingen mad.

Link to comment
Share on other sites

Nej er bestemt ikke overvægtig. Hvor meget mere skal man spise? Kan godt regne ud at morgenmaden er lidt tynd. men til frokost summer det ca til 500g og til aftensmad 500g så spiser da omkring 1500g mad om dagen. Jeg har så ikke lige regnet energi fordelingen ud, men for søger da at komme rundt om det meste.

Link to comment
Share on other sites

Generelt har alle jeg kender der er gået fra stort sukker forbrug til meget lavt, haft nogle ret sære oplevelser med afvænningsperioden mens kroppen vænner sig til det.

Prøv at kigge på energi indholdet frem for mængden, for 1500 g. mad siger jo ikke så meget om hvad kalorie-densiteten er i maden. Og så sammenhold med dit energi forbrug, f.eks. her: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskifteberegner/(kan sagtens være en del forkert, men er nok ikke et helt dårligt udgangspunkt at starte ved)

Link to comment
Share on other sites

Som UI C er inde på, kan du ikke bruge madens vægt til noget. Det er jo fx ikke ligegyldigt, om du spiser 500 g gulerødder eller 500 g chokoladekage. Du kan ved at taste din mad ind på fx madital.dk eller lignende se, hvor mange kcal du indtager i løbet af en dag, samt fordelingen på fedt, protein og kulhydrat. Mit bud er, at du rammer et sted mellem 1000 og 1500 kcal (svært at bedømme uden at kende størrelsen på aftenmåltiden), hvilket er alt for lidt for en mand, der i øvrigt ikke vil tabe sig. Igen ikke noget at sige til, at du er uoplagt - din krop mangler simpelthen energi.

Du kunne sandsynligvis komme langt med en ordentlig morgenmad - æg, græsk yoghurt, kød er nogle af de ting, du kunne indarbejde for at lægge en solid bund. Du bliver ikke "usund" af at spise mere, end du gør nu, så længe det er nogle fornuftige ting, du tilføjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oprettet mig på MyFitnessPall og her er gårdsdagens mad og energi fordeling, og det er nok forholdsvis representativt for en normal hverdag. (Og så nåede jeg mit vandmål i går wuhu :D )

Calories Carbs Fat Protein Cholest Sodium Sugars Fiber

2,638 365g 82g 107g 0mg 201mg 18g 16g

Jeg er 31 over mit kalorie mål. men +/- 50 er vel fin nok

Edited by s_hvid
Link to comment
Share on other sites

Wow, det overrasker mig.. Så må det være nogle store/kalorietætte grovboller og en stor portion aftensmad. Men siden du får de kcal, du skal bruge, drejer det sig jo om at flytte rundt på dem. Det er svært at komme med et konkret svar uden at vide mere om det mad, du indtager, men det er jo ikke meningen, du skal gå og være sulten..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror selv, det skyldes mit vand indtag (altså at jeg er træt og måske også sulten) Jeg har førhen måske fået 500ml om dagen, men efter at være skiftet til 2500ml, føler jeg mig skarpere, ikke så søvning og faktisk heller ikke så sulten. Men da det er et rimeligt nyt skift, så må jeg lige se om det bare er "shocket" eller om der er en vedvarende effekt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det umiddelbare største problem jer ser, er en ufattelig mangel på proteiner overall, som på længere sigt vil skabe komplikationer for kroppen. :-)

Proteiner er det eneste du ikke kan lagre i kroppen, så det skal supppleres løbende gennem hele dagen, så kroppen har de nødvendige byggesten både for vedligeholdelse af muskelmasse, replikering af celler, for at holde organerne sunde og utallige mange andre essentielle årsager. Som jeg læser din sammensætning er der kun 2 gange om dagen, hvor animalske kilder af proteiner indtræffer, og det er endda med 5 timers mellemrum. Som udgangspunkt bør der indtages proteiner, af hvadend slags man nu engang føler for, ca. hver 2½-3. time således at kroppen ikke står og mangler. Sker det at kroppen ikke får noget udefra, har den kun ét reelt alternativ at lave indhug i, og det er din muskelmasse! :-/

Det kan også forklare din manglende energi, da det er en meget ekstrem diæt du er gået på, som bestemt ikke gavner andet end for at se nogle hurtige resultater "lige her og nu", fordi kroppen reagerer ligeså ekstremt som dét man udsætter den for. Men snakker vi at du er interesseret i at skabe vedvarende resultater, så skal proteinerne skubbes op i et helt andet leje før du får den permanente effekt som jeg går stært ud fra er den du søger?! :-)

Nu er det godt nok længe siden, du har skrevet i tråden sidst, så hvordan går det egentlig med selve planen den dag i dag? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share