AKKUT sygdom og hjælp


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har fået konstateret kyssesyge :retard: :retard:

Fucking lortesygdom....

Og jeg må ikke løfte vægte i 3 - 4 uger.. om jeg vil følge det råd er jeg ikke sikker på...

Mit spørgsmål:

Jeg forstår at hele cyklussen tæller sammen som en enhed, men hvordan kan jeg bedst redde hele min HST cyklus nu da den formodentlig skal afbrydes? Eller er det hele tid ud af vinduet nu da jeg må afbryde?

(Er i 5 reps ugen, og næste gang er 3 gang)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

lige et godt råd.....gør som lægen siger med hensyn til at drikke og fysisk aktivitet under mononucleose!!!! Man kan komme i noget alvorligt shit med leversvigt og hvad har vi, hvis man gør de forbudte ting!!

Betragt det som deconditionering og begynd forfra, ville jeg sige..... så kan du bare starte ved 10-rep næste gang....jeg tror let at 5-rep kan give en lidt for hård start efter 3-4 ugers pause (eller mere).

Link to comment
Share on other sites

Mononucleose er slet ikke at spøge med!

Jeg blev selv ramt af denne sygdom for en 5 års tid siden (lang tid før jeg begyndte at træne), og måtte indstille alt sport i omkring 3 måneder. Jeg troede først at det var en alm. influenza virus, da start- symptomerne er nogenlunde de samme.

Under sygdoms perioden var jeg konstant træt/sløv, og fødeindtaget faldt til et absolut minimum grundet MEGET hævede hals-mandler. (alt hvad jeg spiste føltes som knuste glasskår, så jeg levede af is :( )

Ovenstående er ikke ment som at "smide salt i såret", men sådan havde jeg det i min sygdomsperiode (så kan du se om du kan drage parallel) Det er dog meget individuelt, i hvilken grad sygdommen rammer en, med hensyn til symptomer/varighed osv.

Hvis din læge har beordret 3-4 ugers pause, så overhold dette, for som Incognito er inde på, så er leveren meget sårbar i denne periode!!

Hvilken måling blev brugt til konstatering af sygdommen?

Har din læge været inde omkring måling af levertal/blodprøver?

God bedring :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hey!

du skal bare betragte din sygdom som en deconditioneringsperiode og så påbegynde en ny HST cyklus med mere fokus på belastning (=fjerner 15-rep).

Jeg ville mene at det enten er det, eller at starte helt forfra.....

Hmmm, ok.. men deconditioneringsperioden er jo normalt sat et helt andet sted... men det kan selvfølgeligt godt være at det ikke gør noget (udover tabt antal minicyklusser og træningsrunder) at den bliver flyttet ned for at få afsluttet en HST træningsrunde. Og det som der så er kommet til mig, hvis noget ;) , er here to stay.
Mononucleose er slet ikke at spøge med!

Jeg blev selv ramt af denne sygdom for en 5 års tid siden (lang tid før jeg begyndte at træne), og måtte indstille alt sport i omkring 3 måneder. Jeg troede først at det var en alm. influenza virus, da start- symptomerne er nogenlunde de samme.

Under sygdoms perioden var jeg konstant træt/sløv, og fødeindtaget faldt til et absolut minimum grundet MEGET hævede hals-mandler. (alt hvad jeg spiste føltes som knuste glasskår, så jeg levede af is  )

Ovenstående er ikke ment som at "smide salt i såret", men sådan havde jeg det i min sygdomsperiode (så kan du se om du kan drage parallel) Det er dog meget individuelt, i hvilken grad sygdommen rammer en, med hensyn til symptomer/varighed osv.

Hvis din læge har beordret 3-4 ugers pause, så overhold dette, for som Incognito er inde på, så er leveren meget sårbar i denne periode!!

Hvilken måling blev brugt til konstatering af sygdommen?

Har din læge været inde omkring måling af levertal/blodprøver?

God bedring  

Jeg fik taget en blodprøve... og der blev taget en test.

Resultater jeg fik fat i:

For højt levertal

For mange hvide blodlegmer

Og testen var posetiv (går ud fra han henvender sig til en bakterietest han foretog, og den må så ifølge min logik, have påvist Epstein-barr virussen)

Kyssesyge (som det poppulært bliver kaldt) har foskellig effekt på mennesker. Nogen bliver MEGET "sølle" (for at bruge lægens eget udtryk) og nogen opdager slet ikke de har det.

Lad os tage nogen eksempler:

En fra min parallelklasse har det, han må ikke dyrke sex i 6 mdr, eller foretage nogen form for fysisk aktivitet. Desuden virker han meget sløv, og han må heller ikke drikke alkohol...

Min far har haft det, og han fik forebud for at drikke i... og hold nu fast...

5 ÅR! HAn var sågar indlagt! Han fik en meget slem omgang...

En af mine kammerater har haft det, han var så ufatteligt sløv i en måned.

Og nu til lidt fakta om virussen...

Den hedder epstein-barr og den smitter ved udveksling af spyt, derfor poppulært kaldet kyssesyge. Men den kan sagtens smitte hvis nogen benytter samme drikkedunk.

Lige inden udbruddet af sygdommen kommer, oplever man influencalignende symptomer. Og derefter kommer halsbetændelsen med hævede mandler...

Alt dette passer perfekt med mig, og også det du skrev MASS.. Jeg havde nemlig i vinterferien influenzalignende symptomer... og for et par dage siden indtraf halbetændelsen. Dog har jeg ikke oplevet sådannoget som feber, træthed, muskelsmerter, hovedpine (måske en smule), mavesmerter, eller hævede lymfeknuder. Som der også kan indtræde ved halsbetændelsen...

Jeg er faktisk energisk i stedet for sløv... mystisk...

Tak for god bedring :)

ps. se det fra den lyse side... du er nu immun overfor sygdommen!

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Enig med cillius... Betragt det som en helt ny omgang HST med en glimrende deconditioneret krop... Dette betyder at du har mulighed for en lavere startvægt og derved kan du opnå en bedre progression igennem hele forløbet. (læs: du har mulighed for at sætte progressions% højere, da en lavere vægt er tungere for dig efter 4 ugers pause) ;)

Der er ingenting der er så skidt, at det ikke er godt for noget :lol: (siger en der selv lå død omkring 1½ måned før han var på benene efter sin trutmundsyge) :D

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Ethan> Havde selv kyssesyge for 4 år siden. Og for lige at slå noget fast, så må man altså godt have sex.......sålænge det ikke er MEGET fysisk krævende......!!! ;)

Men jeg syntes det virker overilet, hvis du allerede begynder at træne efter 3-4 uger.........havde du sagt mdr. så kunne jeg bedre følge dig, men 3-4 uger, virker ALT for tidligt!!

Jeg var meget sløv i et par mdr. sov til middag hver dag, og gik alligevel tidligt iseng..........

Men lad for guds skyld (eller ihvertfald din egen) være med at foretage dig noget somhelst fysisk aktivitet, før lægen har givet dig tilladelse, det er altså ikke noget at spøge med......!!!!

Tvivler på at lægen siger ok, efter kun 4 uger, men hvis det er tilfældet, så skal du prise dig lykkelig, for at du er gået næsten upåvirket igennem.......!!

Held og lykke, og gør nu som lægen siger....det er ikke for at genere dig at han siger du ikke må træne........ :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share