30 sekunder eller 3 minutter


brinch93
 Share

Recommended Posts

Vil i forbindelse med sport gerne være smidigere.
Jeg har været på trænerkursus, hvor underviseren forklarede at holde et stræk i over 45 sekunder er spild af tid. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen med at f.eks. gymnaster holder strækket længere. Igår var inde ved en osteopat, der mente at jeg skulle holde strækket i 2-3 minutter, hvilket støtter op om gymnasternes metode.

Har I nogen mening eller erfaring med at strække ud i kort eller lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har årelang erfaring med at gøre andre smidigere + selv at blive smidigere. Modetendenser kommer og går - så er det statisk stræk, så er det ballistisk, så er det kun PNF, så er det korte stræk ikke mere end 25 sek., så er det lange stræk og akkumulere op til 30 min. om dagen. Og så videre.

Min erfaring er, at det mest effektive er at bruge lidt af det hele. Hvis det er det aktive bevægeudslag, du har brug for, er det vigtigt at både muskler, sener, nervebaner og hele molevitten er med, og det er desuden ekstremt vigtigt, at du altid træner styrken op i yderområderne. Det giver både færre skader og hurtigere smidighedsfremgang.

Alt efter hvor på kroppen, man ønsker mere smidighed, ville jeg anbefale at arbejde med området f.eks. 20 minutter fem gange om ugen eksklusiv opvarmning. Start med noget dynamisk, videre til forskellige versioner af statiske stræk (1-2 minutter), evt. partnerstræk /PNF (spænd imod-slap af), videre til styrkearbejde i yderområdet, og slut evt. af et par gange om ugen med mindst 10 min. i et nogenlunde afslappet statisk stræk. Og integrer din nye bevægelighed i din øvrige træning, hvis muligt.

Lige så vigtigt er det selvfølgelig, at du har valgt fornuftige øvelser, og at du udfører øvelserne nogenlunde korrekt.

Og altså, det giver virkelig ikke rigtig nogen mening, hvis fysioterapeuter og osteopater mener, der er een rigtig måde at udføre et stræk. I så fald burde de lige komme et års tid i praktik hos nogle artister, gymnaster, balletdansere eller lignende og se virkeligheden lidt an.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er, at det mest effektive er at bruge lidt af det hele. Hvis det er det aktive bevægeudslag, du har brug for, er det vigtigt at både muskler, sener, nervebaner og hele molevitten er med, og det er desuden ekstremt vigtigt, at du altid træner styrken op i yderområderne. Det giver både færre skader og hurtigere smidighedsfremgang.

Alt efter hvor på kroppen, man ønsker mere smidighed, ville jeg anbefale at arbejde med området f.eks. 20 minutter fem gange om ugen eksklusiv opvarmning. Start med noget dynamisk, videre til forskellige versioner af statiske stræk (1-2 minutter), evt. partnerstræk /PNF (spænd imod-slap af), videre til styrkearbejde i yderområdet, og slut evt. af et par gange om ugen med mindst 10 min. i et nogenlunde afslappet statisk stræk. Og integrer din nye bevægelighed i din øvrige træning, hvis muligt.

Tak for svaret, men hvad er fordelene ved at strække ud i 30 sekunder kontra tre minutter, og omvendt?

Og altså, det giver virkelig ikke rigtig nogen mening, hvis fysioterapeuter og osteopater mener, der er een rigtig måde at udføre et stræk. I så fald burde de lige komme et års tid i praktik hos nogle artister, gymnaster, balletdansere eller lignende og se virkeligheden lidt an.

Han mente at jeg uden problemer godt kunne holde samme stræk i 2-3 minutter, dog skulle jeg stadig lave stræk i kort tid. :-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, men hvad er fordelene ved at strække ud i 30 sekunder kontra tre minutter, og omvendt?

Jeg tror ikke, der er lavet nogen undersøgelser, der kan bevise de specifikke, fysiologiske forskelle mellem 30 sek. og 3 minutter - i hvert fald ikke, når man går fra forsøgslokalet til træningslokalet.

Jeg tror snarere forskellen er som forskellen på at squatte 5 x 4 eller 6 x 3. Muligvis interessant at undersøge for en muskelnørd men uinteressant for den praktiske udøver.

Hvad angår tider, skelner jeg snarere imellem stræk med bounce/dynamiske bevægelser, stræk hvor man går ind og ud af bevægelsen i et konstant flow, stræk hvor man holder et statisk stræk i min. ca. 30 sek. men det kan også være 1 eller 2 minutter, og så lange stræk i op til 8-10 minutter eller mere.

I praksis arbejder jeg med forskellige tider til alle stræk, men det er selvfølgelig et meget svævende svar til et enkelt spørgsmål. :)

Hvor har du brug for mere smidighed?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share