Hjælp til forståelse af "indholdsbegreber"


SarahK
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er lidt på bar bund, når det kommer til forståelse af diverse mad - indholdsbegreber (ved ikke om det er det rigtige udtryk at bruge), så som kulhydrater, protein og alt sådan noget i forhold til kost. Hvad skal man have mest af og lidt af?

Pga. sygdom er jeg tvunget (doktorens ordre) til at tabe mig lidt og leve lidt sundere, hvilket også har medført at jeg træner løb- og styrketræning to-tre gange om ugen.

Min dag ser generelt sådan her ud på det madmæssige plan:

Morgenmad:

Rugbrød, en skive skinke, æg, en halv grapefrugt.

Frokost:

En stor salat (masser af grøntsager) - typisk med bulgur også.

Aftensmad

En kylling filet med masser af grøntsager (agurk, peberfrugt, gulerødder og den slags)

Mellemåltider i løbet af dagen består typisk af æble, gulerødder eller en håndfuld mandler + rosiner.

Nu er det så her jeg er i tvivl. Det er jo svært at finde rundt i hvad der er rigtig og forkert (ved godt det er op til den individuelle person). Får jeg for lidt protein? for meget kulhydrat eller for lidt?
Jeg har lidt svært ved at forstå hvor meget man skal have af hver kategori.

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger jo meget af portionsstørrelserne.

Hvis du har en køkkenvægt så vej maden og tæl sammen hvad du får.

MyFitnessPal er let at bruge da den har stregkodelæser men da det lyder til at du og kan bruge lidt "undervisning" i fordeling af næringsstoffer, vil jeg anbefale madital.dk.

Det er gratis og selvom du kommer helt uden viden, så vil du efter en tid have helt styr på alt det grundlæggende, hvis du bruger de funktioner der fortæller dig hvor du ligger i forhold til anbefalingerne. Det er meget pædagogisk opbygget.

Der er i øvrigt også et forum hvor du kan spørge til hjælp og der er slankedagbøger hvor man kan bakke hinanden op, hvis det har interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share