Måske skulle man skrue lidt op for proteinindtaget...


Henrik C
 Share

Recommended Posts

"Furthermore, there is no evidence that consuming a high protein diet has any deleterious effects."

Aminosyrer* (især fra de animalske proteinkilder) kan direkte aktivere/overstimulere de såkaldte ’aging-pathways’ som mTOR og insulin/IGF-1.

Det ser dog ikke ud til at planteprotein har helt den samme kedelige effekt. Det skyldes bl.a. at plantebaseret protein har mindre Methionin og mindre af de svovlrige aminosyrer.

Bottom line. Proteiner bør man ikke hælde ukritisk i sig. Jeg mener der er klare tradeoffs hvis man gider at kigge efter og tænke sig om. Jeg optimerer min kost, til at opretholde størst mulig muskelmasse gennem hele livet, og ofrer gerne de evt. meget små kortsigtede gains, der "købes dyrt".

* gælder også hurtige/moderate kulhydrater

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Furthermore, there is no evidence that consuming a high protein diet has any deleterious effects."

Aminosyrer* (især fra de animalske proteinkilder) kan direkte aktivere/overstimulere de såkaldte ’aging-pathways’ som mTOR og insulin/IGF-1.

Det ser dog ikke ud til at planteprotein har helt den samme kedelige effekt. Det skyldes bl.a. at plantebaseret protein har mindre Methionin og mindre af de svovlrige aminosyrer.

Bottom line. Proteiner bør man ikke hælde ukritisk i sig. Jeg mener der er klare tradeoffs hvis man gider at kigge efter og tænke sig om. Jeg optimerer min kost, til at opretholde størst mulig muskelmasse gennem hele livet, og ofrer gerne de evt. meget små kortsigtede gains, der "købes dyrt".

* gælder også hurtige/moderate kulhydrater

har du ikke en ref på det.. jeg må se?

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune,en vigtig artikel

Aging Cell

Nutrigerontology

Fuld artikel

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4326913/

Lidt uddrag

REDUCED INSULIN/IGF-1 AND MTOR SIGNALING INCREASES LIFESPAN

In the field of biogerontology, the two most well-known pathways implicated in the aging process are the insulin/insulin-like growth factor signaling pathway (IIS pathway) (Bartke et al., 2013) and the mammalian or mechanistic target of rapamycin (mTOR) pathway (Johnson et al., 2013). We will initially focus on these two canonical pathways to show how a better understanding of the aging process can help to develop better long-term diet recommendations. The mTOR and IIS pathways are nutrient-sensing pathways, implying that they are activated by nutrients that we eat, such as carbohydrates (which mainly activate the IIS pathway, but also the mTOR pathway) (Bartke et al., 2013) and amino acids (which mainly activate the mTOR pathway, but also the IIS pathway) (Wullschleger et al., 2006). The IIS pathway exerts its effects through transmembrane insulin and IGF-1 receptors, which initiate glucose uptake in the cell, and stimulate cell growth and cell proliferation. The mTOR protein is intracellularly located and a potent stimulator of protein translation.

A mounting body of research shows that loss of function of the IIS pathway and mTOR pathway increases lifespan. Modulating these pathways, genetically or nutritionally, can impact the rate of aging and postpones the advent of aging-related diseases.

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Lidt relateret, Derek Tresize med grad i plantekost fra Cornell University, er blevet eksponent for clean vegansk bodybuilding, fordi han er disponeret for kræft og hjertesygdomme. Kosten på 4000-6000 kcal stimulerer ikke vækst af de "forkerte ting" i kroppen i samme grad som en typisk kød og mælkebaseret BB-kost gør det.

profile_tresize_1.jpg

Jeg køber ikke Niels udlægning om at man kommer til at ligne en pind hvis man tager de skitserede krops-konserverende kost-råd med på en overvejelse, der får det biologiske ur til at tikke langsommere. Tværtom kan man vinde på den lange bane. Steroider (hvis man tilvælger dem) skulle virke bedre på kroppen +35 år hvis man har spist "konserverende".

Subjektivt mener jeg at mange styrkeløftere/stærkmænd ser en del ældre og mere hærgede ud, end de rent faktisk er, det kan udmærket have med kosten at gøre.

Edited by Daniel T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share