Kiropraktik til korrektion af nakkehvirvler til S-form?


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et par år periodevist haft ondt i nakken som forplantede sig til hovedpine. Nærmere bestemt er det hvor nakkehvirvlerne møder kraniet. Jeg har gået hos flere forskellige fysser og en enkelt sportsmassør og de har også givet akupunktur. Det har aldrig hjulpet, selvom jeg har haft det indtryk at de har været dygtige, men pengene er altså alligevel blevet spildt. Har også arbejdet meget på hovedpudevalg, men det har heller ikke hjulpet synderligt.

Jeg faldt så helt tilfældigt over nedenstående video med en amerikansk kiropraktor, og det var som en heureka oplevelse.

https://www.youtube.com/watch?v=_1YuEjSzln4

Kort fortalt er hans pointe at adskillige sygdomme skyldes nakkeproblemer, at man ikke har den rette S-form og derved får afklemning af C3, C4 og C5 området. Det skulle forårsage ting som bursitis i skulderen, hovedpine, vejrtrækningsproblemer, blodtryk, kolesterol etc.

Der hvor jeg kan genkende hvad han siger, er:

-      Jeg er selv opereret for afklemningssyndrom i højre skulder og kan nu 8 år efter stadig kun træne let bænk.

-      Jeg har nakkesmerter i området han taler om og hovedpine ca. 3 gange om ugen.

-      Mit hoved er set i profil, fremskudt, og jeg har spændinger i nakke-skulder muskulaturen.

Han hævder så at kunne genoprette rygradens naturlige position. Han hævder at mange behandlere begynder at symptombehandle den spændte muskulatur, hvilket blot får nakken endnu mere ud af form, da den spændte muskulatur netop er spændt fordi den forsøger at trække nakken i en ordentlig position.

Så spørgsmål 1, lyder det han siger, ikke plausibelt? (Eller er jeg blevet forført af Youtube til selvdiagnostition?)

Til de som så ikke lige har mulighed for at lade sig behandle af ham i Californien, anbefaler han at man finder en kiropraktor som arbejder med dette, altså en ”Corrective Chiropractor.” I ens søgen efter den rette kiropraktor, anbefaler han at man i stedet for at spørge direkte, så stiller følgende spørgsmål for at få en som er kompetent udi problematikken:

1. Do you take x-rays?

2. Do you get spinal listings off the x-rays?

3. Is your goal to restore the normal function or is it only symptom release?

4. Do you take post x-rays to document structural changes?

5. Are you familiar with repairing disc-injuries

6. Do you work with post spinal surgery patients

7. Do you work with pediatrics and the elderly?

Den pågældende skal så gerne kunne svare ja til mindst 5 af de 7 spørgsmål.

Spørgsmål 2, Findes sådanne kiropraktorer i Danmark? Helst i eller omkring København. Jeg har ikke selv hørt om nogle der tog røntgenbilleder og lavede korrigerende kiropraktik af rygsøjlen.  

Jeg håber at nogle herinde kan hjælpe mig på vej. Jeg ved at der sidder nogle med insiderviden fra fys og kiro faget herinde :)

 

Link to comment
Share on other sites

Et lidt hurtigt svar:

Så vidt jeg ved er der ingen sammenhæng mellem holdning og smerter. Dvs der er ikke evidens for at sige at s-kurven (lordosen i nakken) er vigtig ift smerter. Ligesom der ikke er sammenhæng mellem let skæv ryg, let scheuermann og smerter. Hvis nogen har litteratur der påviser andet ser jeg det gerne...

Jeg er enig i at problemer i øvre nakkeled kan resultere i mange problemer (hyppigst hovedpine)

Smerter er så meget mere komplekst. Jeg vil anbefale dig at søge videre i behandlingssystemet og prøve et par andre behandlere for at se om en af dem kan hjælpe.

Mvh Lau, fysioterapeut, osteopat

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som om du har været hos en der også udfører manipulationer ("knæk"). Dette redskab virker hos patienter godt, hos andre er det mindre effektivt. Jeg ville derfor opsøge en kiropraktor eller osteopat i dit område. Gerne en på anbefaling fra andre. Du bør dog altid føle en vis form for effekt i løbet af 2-3 behandlinger...

Link to comment
Share on other sites

Min kæreste gik på et tidspunkt hos en kiro/fys hos Move2Peak og fik noget manuel behandling og en række hjemmeøvelser til at 'correcte' ryggens kurve manuelt. Det kostede en bondegård og hun opgav efter tre konsultationer. Stedet virkede meget progressivt i dets tilgang, men personlig tror jeg altså ikke på, at man kan bøje og strække sig til en ny facon i ryggen. 

Jeg undrer mig lidt over at gutten fra dit youtube link er så fokuseret på x-ray. Det er mit indtryk at herhjemme anser man lidt røntgen som nytteløst, da man ikke mener, man rigtigt kan konkludere noget ud fra. Og jeg forestiller mig altså ikke, at det er muligt med en behandlinsgforløb at dokumentere forandringer synligt på et røntgen.

 

Har du prøvet for så vidt muligt at aflaste din nakke/skulre ved at hvile armene hævet foran kroppen? Fx. ved at have en pude i skødet, når du sidder i sofaen eller have en taske foran dig, når du er passager i en bil? Og altså så lade din arme hvile på puden/tasken?

Link to comment
Share on other sites

Ift linket til youtube er det en "standard"  rotationsmanipulation af C1 eller C2 i begge sider tilføjet lidt extension af nakken. I praksis den manipulation der bliver udført hyppigst. Så ikke det hele, men patienten oplever allerede bedring i venstre side efter det første knæk i højre side. Dette er sandsynligvis en neurologisk "hypoalgesic" (google) refleks. Havde han trykket ham på midt ryg ville han også være mindre øm. Hvis han får sin smagssans igen af denne behandling er han en ud af 1 million vil jeg mene. 

Link to comment
Share on other sites

Vores holdning kan ændres. Det er der ok evidence for og plausible forklarings modeller

Og røntgen kan dokumentere dette. Er der også fin evidence for og forklarings modellen er ligetil. Man kan se det....

 

røntgen billeder kan ikke forklarer hvorfor du har ondt. Det er der ok evidence for og plausible forklarings modeller

din holdning kan ikke forklarer hvorfor du har ondt. Det er der ok evidence for og plausible forklarings modeller

 

det er et normalt fænomen den holdning du beskriver. 

der er plausible forklarings modeller der kan sætte sammenhæng imellem din problemer i bænk og din smerter. Men det er langt fra lineært. OG er ikke tilstrækkelig evidence i den retning. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share