Elektronisk vægts pålidelighed i forhold til muskel %


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg bruger en elektronisk vægt til at prøve at følge med i hvor meget muskelmasse jeg taber mens jeg taber mig.
på 4 uger har jeg tabt 2,5 kg (den sidste uge er der røget mere end forventet). Ifølge min vægt har jeg tabt mig som følger:
2,5 kg i alt
1,26 kg fedt
0,81 kg muskler
(de sidste 500g går jeg ud fra er væske eller fejlberegning)
Jeg er lidt ked af at det ser ud til at jeg taber lige omkring 1/3 muskelmasse. Er det normalt (har ingen erfaring med cutting)

Kan jeg overhovedet regne med de tal vægten kommer med eller er der alle mulige årsager til at min fedt procent og muskel procent falder og stiger?

Link to comment
Share on other sites

Det bliver aldrig præcist! Men det kan blive nogenlunde lige forkert hver gang, hvis du vejer dig under præcis samme forhold.

eksempelvis efter du har været ti minutter på fødderne efter du er stået (og været på lokum). Væskefordelingen i over/underkroppen ændrer sig lidt når du går fra liggende til stående og det laver kludder i den måde vægten beregner på.

Hvis du har trænet meget cardio og især styrketræning dagen inden, så fjumrer det også i forhold til at veje dig efter en hviledag. Men hvis du er autistisk om dine morgenritualer og træner nogenlunde ens, så går den nogenlunde.

Men bortset fra det, så undgår du næppe at smide muskelmasse. Jo lavere din fedtprocent er, jo mere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hopper ind på fitone.dk er der en række billeder med angivne fedtprocenter. De har også været fremhævet før her på MOL så tænker det ikke er helt i skoven at sammenligne med dit spejl, om de 17% er realistiske.

Hvor meget muskelmasse man skal forvente at tabe ved de forskellige procenter, aner jeg intet om. Måske andre mere vidende MOLlere vil byde ind?

 

Link to comment
Share on other sites

Det findes der ikke rigtig nogle regler for. Det afhænger fuldstændig af metoden, man bruger til at "cutte", og hvor stor en muskelmasse man har inden man starter så at sige. Så findes der jo også intermediate fasting, som mange har haft stor succes med. Den gamle tommelfingerregel om max. 500 kcal om dagen er nok heller ikke helt ved siden af. Spiser man godt med protein og træner regelmæssig, vil tab af muskelmasse sandsynligvis være minimal, eller ligefrem ikke eksisterende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share