Tidlig midtlivskrise og konkurrenceklatring


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid konkurreret meget. Først var det fodbold og håndbold. Så blev det amerikansk fodbold og senest basketball. Al den holdsport med meget rigide mødetidspunkter gik dog ikke ret godt hånd i hånd med en travl og foranderlig hverdag. Nu er min forskerkarriere i mellemtiden lagt i graven og en tilværelse i Sydhavnen med kæreste og gymnasielærerjob former mit liv.

Jeg har dog ikke mistet trangen til at konkurrere, at måle mig selv med andre. Så nu vil jeg, til trods for mine fremskredne alder og mine absolut manglende evner, forsøge at konkurrere i disciplinen bouldering (en afart af klatring der ikke kræver reb).

I København er der tre forskellige klubber der arrangerer konkurrencer på et niveau hvor jeg kan gøre mig en forhåbning om ikke kun at være til grin:

Konkurrencekalender:

26. November 2016 CB Fun Cup #4

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Her til morgen markerede jeg lige påbegyndelsen af min efterårsferie med at tage et smut i Copenhagen Boulders (CB). Planen var at klatre alle de orange ruter i hallen. I CB har de et system hvor de rangerer ruternes sværhedsgrad således grøn (nemmest) < gul < orange < blå < lilla < rød < sort (sværest). Jeg er lige flyttet til Sydhavnen og har derfor rykket min primære klatring over i CB.

Sidst jeg var i CB prøvede jeg også at klatre alle de orange, men jeg gik i stå på et problem der umiddelbart krævede én af to løsninger: et sketchy håndmatch på et lille greb eller en meget svær bevægelse der krævede en meget stærk venstrehånd og en masse tension. Sidste gang forsøgte jeg den måske 15 gange med løsningsforslag nummer 2 fordi en af mine venner løste den sådan. I dag valgte jeg dog at gå med et sketchy håndmatch og det betød at jeg fik den i første forsøg.

Derudover var der reelt set kun én anden orange rute der voldte mig lidt problemer (læs: krævede mere end 2 forsøg). Det var en rute på slab-sektionen der starter i en undercling og går op i nogle meget dårlige greb (som ellers er store) samtidig med at man har en makro lige i maven som man skal forsøge at balancere udenom. Mens jeg kæmpede med ruten så jeg den løst på tre forskellige måder, men fik først selv rigtigt styr på den da en gut formåede at bruge den store forstyrrende makro til sin fordel.

Så alt i alt endte det med at jeg fik sat hak ved alle de orange problemer og næste gang vil jeg nok forsøge at tage hul på de blå ruter. Det bliver sikkert en kæmpe nedtur, vi får se.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, salt skrev:

Her 18 timer efter, er det så ikke ved at være en PR i hvor lang tid du har holdt en log kørende?

For at fejre min nye PR i logskrivning tog jeg i Fitness World for at deloade og re-/prehabbe lidt.

Startede med at køre en masse stræk og SMR for skulderblade, rygsøjle, lats og traps. Det var dejligt.

Derefter startede jeg min deload træning og kørte følgende:

Bænkpres

1x5@25kg

1x5@32,5kg

1x5@40kg

Military Press

5x10@22,5kg

Både BP og MP blev supersættet med pullups, ring rows og chin ups på dagsformen.

Bagefter kørte jeg lidt foam roll af inderlår, IT-band, glutes og et forsøg på at åbne lidt op i hoften med nogle forskellige stræk.

Sluttede så af med:

Step ups til 24 inch box:

5x5@BW

Supersættet med

Situps med vægt og windshield wipers

I weekenden kommer den til at stå på hhv deload squat og klatring. Det er endnu uvist hvad der kommer til at ske hvornår.

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag blev brugt i selskab med kæresten i CB. Jeg havde planlagt at give mig i kast med de blå ruter (niveau 4). Det startede ikke så godt ud for nogen af os. Ud af de første 5-6 blå problemer jeg prøvede kunne jeg lukke 0. Gode råd var dyre og motivationen var helt i bund...

Heldigvis holdt jeg ved og det endte med at jeg fik lukket tre problemer ud af de cirka ti blå problemer jeg havde fat i. Der var yderligere et par stykker jeg kom godt igang med. Der er noget at bygge videre.

Det er gode tegn, for jeg skal helt sikkert klatre blå+ for ikke at blive helt til grin i konkurrencerne!

I morgen står den på let squat.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagen stod på en smule deload og let overkrop. Det blev til en grundig opvarmning med lidt smr for erector og scapula. Mine albuer piber lidt, håber ikke at det er noget alvorligt.

MP

1x5x20kg

1x5x22,5kg

1x5x25kg

BP

5x10x32,5kg

Kørte også en meget let omgang ring rows, chins og eg pullups bare lige for at aktivere ryggen lidt.

Overvejer om jeg skal opsige mit FW medlemskab og gå fra de fire ugentlige 531 træninger og 2-3 klatringer til to ugentlige FB KB træninger i klatrehallen og 3-4 omgange klatring.

Det er klatringen der er det sjove, men måske er det bedre at fokusere på styrken...

 

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagen stod på en omgang bouldering i CB. Tog derned tidligt, så havde næsten stedet for mig selv. Det gik godt og dårligt. Havde en fest på de vertikale ruter hvor jeg klarede 4 af de blå (PR). På overhang og slab derimod fik jeg ikke et ben til jorden. Det betyder nok at jeg må revurdere hvordan jeg angriber min bouldering træning. Så fremover skal jeg mere på overhang og slab og hver gang jeg ikke klarer en rute på en given farve (fx blå) skal jeg klare den nærmeste rute der er et niveau nemmere. Det burde give en god blanding af både intensitet (tunge, svære bevægelser) og volumen (tid på væggen, time under tension-ish).

Her til morgen tog jeg den sidste deload i min første 531 i denne omgang:

Stræk, SMR og Welness til ben og røv efterfulgt af:

DL

1x5x42,5kg

1x5x55kg

1x5x65kg

Squat

5x10x37,5kg

Efterfulgt af noget L-Sit træning og sideplanker.

Jeg har besluttet mig for at beholde mit FW medlemsskab og gå over til at køre 531 to gange om ugen. Så jeg laver et max i BP/SQ og MP/DL på de to dage. Så kører jeg noget ekstra arbejde til core og trækstyrke ved siden af. Så ser vi hvordan det går og revurderer efter en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

I aftes kom kæresten og jeg lidt sent ud af døren til klatring. Det ramlede sammen med at der var 'Late Night Boulder' i CB. Det betød at der var omkring 200 mennesker mere end normalt, DJ, drinks og øl. Ikke umiddelbart noget man tænker ville være fordrende for en veludført og struktureret træning, men det var faktisk ikke så dårligt. Jeg har i hvert tilfælde ikke været så gennem-kneppet efter en træning i lang tid. Jeg er åbenbart bedre til at tvinge mig selv på muren når jeg ved at jeg skal holde mig til for at få muligheden for at komme til.

Der var ikke nogen fremskridt på nogen af mine blå ruter, men jeg fik også klatret alt muligt fra gul, til orange henover blå. Mange nye ruter og nogle gamle jeg har klaret før. Det gik lige i fingrene. Skønt.

Her til aften skal jeg forsøge at komme ud af døren og sparke min næste omgang wendler 531 i gang. ZeZ!

Link to comment
Share on other sites

BP

1x5x27,5kg

1x5x32,5kg

1x3x40kg

1x5x42,5kg

1x5x50kg

1x10x57,5kg

Squat

1x5x32,5kg

1x5x40kg

1x3x47,5kg

1x5x52,5kg

1x5x60kg

1x9x70kg

- Fik et lille riv i inderlåret på den sidste gentagelse. Lader til ikke at være noget slemt, men jeg skal også huske at passe lidt på. Jeg er jo ikke helt ung længere...

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg endelig afsted. Det var en sløj omgang med ondt i hovedet, maven og halsen samt ondt i muskler og led. Gennem hele ugen har jeg haft sådan en mærkelig 'kronisk' smerte i mine albuer. Sikkert nogle muskeltilhæftninger der er inflammerede.

Med det in mente tog jeg en helt stille og rolig tur i Copenhagen Boulders. Kørte en grundig opvarmning af hele kroppen og fulgte det op med at klatre alle de gule problemer. Der var kommet et par nye, men de var alle ret nemme (hvilket de også helst skulle være). Planen er at komme ned og klatre igen fredag, men jeg skal lige lytte til kroppen og høre hvad den har at sige.

Link to comment
Share on other sites

Var hos fys i dag.

Han sagde (som forventet) at jeg har pådraget mig to golf-albuer. Jeg har fået nogle forskellige øvelser jeg skal lave for dels at styrke senerne og få noget blod ud i vævet. Udover det har jeg fået den klassiske besked om at jeg må klatre indtil punktet lige før det gør ondt. Så jeg vil forsøge mig med nogle sessions hvor jeg dels klatrer kortere tid og på nogle lettere ruter end jeg normalt ville. Så kan jeg langsomt bygge op til noget vildere over en måneds tid. Lidt surt da det helt klart betyder at jeg misser årets sidste CB Fun Cup den 26. November.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share