Hvilepuls


teddy
 Share

Recommended Posts

Tror hans argument var at lavintensiv træning påvirker hvilepulsen mest og at man derved ved en høj hvilepuls, har rigtig stor glæde af at fokusere meget på lav intensitet, hvor imod når hvilepulsen er faldet, mener han nævner til de ca 50, så kan man med fordel skifte til mere intensive træningsformer og skære lidt ned på træning med lav intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke manden eller bogen, men det er jeg nu lodret uenig i. Høj intensitet påvirker som udgangspunkt altid hvilepulsen mere end lav intensitet, ligegyldig træningserfaring. Det der giver en lavere hvilepuls er mest af alt en højere slagvolumen, som er et direkte resultat af f.eks. intervaltræning. Der er flere studier, der rimelig tydeligt viser, intensiv træning påvirker hvilepulsen. Ikke at moderat intensitet ikke påvirker slagvolumen og dermed hvilepulsen, høj intenstitet giver bare større forbedringer lige på dette område.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19554028

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, venaN skrev:

Nu kender jeg ikke manden eller bogen, men det er jeg nu lodret uenig i. Høj intensitet påvirker som udgangspunkt altid hvilepulsen mere end lav intensitet, ligegyldig træningserfaring. Det der giver en lavere hvilepuls er mest af alt en højere slagvolumen, som er et direkte resultat af f.eks. intervaltræning. Der er flere studier, der rimelig tydeligt viser, intensiv træning påvirker hvilepulsen. Ikke at moderat intensitet ikke påvirker slagvolumen og dermed hvilepulsen, høj intenstitet giver bare større forbedringer lige på dette område.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19554028

 

Ok super :-)

 

Jeg fortsætter bare mine intervaller så :-)

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, don155 skrev:

Jeg hører fortalere for lav intensitet begrunde det med forbedringer i "metabolisk fitness" som en eksponenet for denne tanke kunne være Heckmann, der er interviewet i fitness mk på Radio24/7 ad 2 omgange.

Nu træner jeg en del roning og har tidligere løbet en del og begge steder går man meget op i lavintensiv træning og er det jeg prøver at forstå årsagen til. 

Link to comment
Share on other sites

Og Et af svarerne kunne være metabolisk Fitness. 

Multiesta og Ole Stougard, roder af og til også rundt i tanker om at fokus på Interval/vo2max ikke er den hellige gral.. Eller som jeg før nævnte, en stor fortaler for masser af Lav intens træning er Heckmann.

Med frygt for at jeg ikke præsenterer deres case korrekt, er argumentet vist som følger:

når du træner hårdt, vil din maksimale iltoptagelse stige... Men den er i høj grad genetisk bestemt... ca. 90% af din performance er givet på forhånd... resten kan man træne sig til... og det ikke så kompliceret at straffe folk gasblå i hovedet og få de 10% der er trænerbart "hentet/realiseret. 

 

Metabolisk fitness, dvs ens syretærskel.. Ratioen mellem arbejde betalt af fedt.. kulhydrat/sukker og anaerobt... Det er ifølge f.eks Heckman yderst trænerbart og afgørende for performance. f.eks en atlet der kan løbe 1km på 5min 45 sekunder på næsten ren fedt, kan træne sig til at løbe 5min 15sek på næsten ren fedt... 

denne evne metabolisk fitness trænes oplagt med lave intensiteter.

Men evt. tjek podcasten på 24/7 ud med Heckmann

 

Nb emner der kredser om dette har været vendt før: 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎22‎-‎12‎-‎2016 at 21:57 , don155 skrev:

Og Et af svarerne kunne være metabolisk Fitness. 

Multiesta og Ole Stougard, roder af og til også rundt i tanker om at fokus på Interval/vo2max ikke er den hellige gral.. Eller som jeg før nævnte, en stor fortaler for masser af Lav intens træning er Heckmann.

Med frygt for at jeg ikke præsenterer deres case korrekt, er argumentet vist som følger:

når du træner hårdt, vil din maksimale iltoptagelse stige... Men den er i høj grad genetisk bestemt... ca. 90% af din performance er givet på forhånd... resten kan man træne sig til... og det ikke så kompliceret at straffe folk gasblå i hovedet og få de 10% der er trænerbart "hentet/realiseret. 

 

Metabolisk fitness, dvs ens syretærskel.. Ratioen mellem arbejde betalt af fedt.. kulhydrat/sukker og anaerobt... Det er ifølge f.eks Heckman yderst trænerbart og afgørende for performance. f.eks en atlet der kan løbe 1km på 5min 45 sekunder på næsten ren fedt, kan træne sig til at løbe 5min 15sek på næsten ren fedt... 

denne evne metabolisk fitness trænes oplagt med lave intensiteter.

Men evt. tjek podcasten på 24/7 ud med Heckmann

 

Nb emner der kredser om dette har været vendt før: 

 

Skal man følge den tankegang, er der jo ikke meget grund til at træne intervaller/højintensivt andet end lige engang imellem for at toppe formen. Er jeg ikke klog nok til at bedømme, men virker stadig vildt på mig, a t man kan opnå det meste ved at træne lav intenst det meste af året og så kun putte intensitet på op til en evt konkurrence.

 

Nu er min primære sport roning og selv om jeg er ny i det game, så har jeg endnu ikke set mange der ikke giver den gas med diverse former for intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Det er helle ikke fordi jeg forsøger at promovere, eller har taget stilling til om:

 Heckmann/lavintens/volumen

er bedre end

intensitet/intervaller.

Skrev det mest for at du kunne få adgang til nogle af de pålidelige kilder, som promoverer den træningsfilosofi.

nb Heckmann bruger jo også intervaller.

I forhold til din egen træning tror jeg bestemt også du får glæde af intervaller. Om jeg forstår der ret så en af de forudsætningerne for at man rigtig for noget ud af polariserettræning og tildels også Heckmann.. det er at man bruger ret meget tid på at træne. Dvs for at den tilgang til træning fungerer, kræver det at man træner meget( gætter på 10timer og opefter om ugen)

Det er de færreste af os motionister der har så meget tid. Hvorimod hvis man træner 3x1time om ugen, f.eks. man,ons og fredag, så skal man bare træne så hårdt man overhovedet kan, da man nok skal nå at restituere mellem passene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share