Jumpsquat


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Nogen der kan anbefale en youtube-instruktion, hvor det ikke er bavl der bliver lukket ud? Jeg skulle gerne i gang med dem men er helt blondineblank på den slags træning.

Nogen steder man kan læse fornuftigt om, hvordan man implementer den i et ellers traditionelt styrketrænings-pas?

Link to comment
Share on other sites

Skadespotentialet er self ikke rart men er det ikke mere ved plyometrisk træning, at det er slemt? Man skal nsturligvis lande igen efter hoppet men jeg tænker at en del af tricket er at lande så blidt som muligt og at det må være muligt når landingen er en mellemfase mellem to separate hop? Men igen: Jeg er blank på dette område, så jeg gætter.

Det jeg gerne vil opnå er at kunne træde hårdt og hurtigt på cyklen. Jeg er ret god til at træde hårdt men når kadencen bliver høj, så kniber det. Så jeg lægger fint fra land i en spurt men mangler noget topfart. Hvis jeg bare vælger et tungere gear, så bliver momentet for lille acceleration for ringe og topfarten kun en smule bedre.

Jeg har overvejet i stedet for jumpsquats enten at lægge squatstangen død på sikkerhedsbøjlerne (de hedder givetvis noget andet) og så med en lidt lettere være "hoppe" op derfra. De få gange jeg har fiflet med det, synes jeg det er svært at holde ryggen rigtig med det sære udgangspunkt. 

Alternativt kunne man måske gå i benpressen og låse den, så dybden bliver begrænset en smule og holde en lille pause i hvilestilling, inden man trykker max af.

"Rigtige" cykelryttere skifter noget af den almindelige bentræning ud med jumpsquats på denne side at nytår og så var det jo nærliggende at stjæle ideen. Men er der alternativer med mindre risiko for skader, så er er det selvfølgelig oplagt for en aldrende hyggemotionist at gå efter det mest sikre.

 

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Der er to ting ved jump squats, der er noget knald:

  1. Du lander med ekstra belastning på knæ og hofter. Det er måske til at overse
  2. Du lander med en stang, der nemt kan crashe ned på dine nakkehvirvler

Som jeg husker det, er det ikke fordi dit almindelige squat er på 700 kg. Kombineret med at du ikke reelt søger eksplosivitet, men nærmere styrke-udholdenhed, så virker jump squat som både overkomplicering og decideret forkert.

Styrke-udholdenhed (hvis det da er det du leder efter) træner du bedst i helt almindelige øvelse ved højere rep-ranges. Evt med korte pause.

Hvad "rigtige" cykelryttere gør, har ingen relevans for dig. De har andre forudsætninger, andre muligheder, andre udfordringer og er villige til at acceptere en større risiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok gøre noget i stil med det her - hvis jeg skulle:

Barbell jumpsquat lyder ikke rart og virker helt forkert i mit hoved. Men med håndvægte kunne jeg godt se det virke. Man kunne må overveje at gå en smule dybere.

I mit sygdomsforløb har jeg lavet et-bens jumpsquat hvor jeg holdt fast i mit gangstativ (hoppede med det gode ben - naturligvis). Det var helt uden vægt, - men det virkede til at give lidt til benet anyway.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Uha, jeg ville aldrig lave dem med en stang men snarere i stil med DaDanes video, hvis den ellers er teknisk gangbar.

Min styrkeudholdenhed er, når jeg ellers  er i sommerform, fin nok og jeg kan holde en spurt i længere tid end mange der ellers er bedre kørende end jeg selv. Min mellemacceleration fra 20 til 50-55 i timen er der ikke mange i min alder der kopierer og blandt de 150 vi er i klubben er der mig bekendt kun 2 der kan drille mig. Men nær topfart når der kommer de dér 105-110+ pedalomdrejninger/min med i spillet, så forsvinder mit overskud totalt.

Så mit mål er at kunne træde hårdt samtidigt med at der kun er et splitsekund at træde i.

Link to comment
Share on other sites

Uden at vil fremstå som ekspert på området vil jeg mene du vil have mere gavn af øge dit squat fremfor at begynde at køre jump-squats.

Har set flere mere eller mindre anerkendte træne indenfor MTB fraråde plyometri og lign. indtil du kan køre pæne 3'ere på ~1,5 x BW i backsquats, og i MTB har man vel som udgangspunkt mere brug for eksplosivitet end på landevejen, selvom man nu skulle være sprinter eller puncheur! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share