Knæskade og træning


quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

for over tyve år siden - i dag er jeg 43 - ødelagde jeg mit knæ i en fodboldkamp. Det forreste korsbånd blev revet
over (det opdagede man først for 2 år siden, dengang blev det betegnet som læderet) og den ene menisk blev
beskadiget. 

Jeg var, efter en kikkertoperation, igennem en længere genoptræningsperiode, men endte med at få en
invaliditetsgrad på 5%. 

Sidenhen har jeg ikke kunnet dyrke kontaktsport og generelt været on/off generet af smerter fra knæet. Indenfor de
sidste 4 år har jeg været igennem 2 kikkertoperationer hvor brusk og menisk er blevet fjernet, "syslet" osv. I
foråret var den så gal igen med en voldsommere kraft. Jeg fik store smerter ved gang, gang på trapper og havde
svært ved at sove om natten. Jeg blev, efter en forundersøgelse, tilbudt endnu en kikkertoperation, men takkede
nej idét lægen mente at jeg burde overveje at se om målrettet træning kunne hjælpe. Skanningen viste ikke nye
store skader på menisker. 

Status på mit knæ i dag er, at der er løshed i knæet (8 mm kan skindeben rykkes, det gode ben står helt fast) pga
manglende korsbånd, menisker er ikke specielt gode, har en del brusk og arvæv, begyndende slidgigt. At få et nyt
korsbånd er risikabelt pga. den kroniske irritation i knæet - de er simpelthen bange for at det ikke vil hele.

Tilbage til træningen. Jeg har knoklet i 4 måneder nu, hos fysioterapeut, i træningscenteret, på mountainbike osv.
Jeg er slank og generelt i god form, så vægten kan ikke komme længere ned. På en god dag har jeg lyst til at løbe
en tur, på en dårlig dag tager det minutter fra at jeg rejser mig, til at jeg kan gå bare lidt normalt. Jeg har
ufatteligt svært ved at finde en rød tråd her. I sidste uge trænede jeg temmelig hårdt, cykling og styrketræning
for benene. Fredag, lørdag og søndag havde jeg lyst til at kravle under dynen pga. smerter. Min konklusion var, at
jeg nok havde trænet for hårdt. Søndag havde vi så planlagt en længere gåtur. Da jeg vågnede havde jeg ondt, jeg
tog 2 panodiler og en gigtpille (NSAID) inden vi tog afsted. De første 8 km. havde jeg ondt, men det gik. Da vi
kom hjem, resten af dagen og dagen i dag (mandag) har jeg ingen smerter overhovedet. Jeg har oplevet det før, at
jeg har ondt og at hård træning dæmper smerterne. 

Jeg er lidt i vildrede, famler lidt i mørket efter den røde tråd her. Er der andre der har samme erfaringer, så
modtager jeg gerne gode råd med kyshånd fra ALLE. 

Vh
T
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke samme erfaring men er Fysioterapeut og ser mange snakke om dette. 
Det er svært at hjælpe dig så meget da jeg ikke helt kan se præcis hvad din fysioterapeut har foretaget med dig. 
jeg prøver at skrive nogle ting op som jeg lige tænker kan være muligheder, men du skal vurderes af en fysioterapeut som målretter træningen til dine behov, så du forhåbentlig kan lave noget motion. en lille opsamling over hvad jeg tænker

  • støtte bind om knæet for at undgå uhensigtsmæssige vrid
  • STABILLITETS træning
  • arbejd på at finde den gyldne middelvej hvor den hårde træning gør godt og gør værere.
  • Mulligan terapi, jeg ved ikke hvad de kan i UE. da jeg kun har kursus i OE
  • alternativ behandling som Kraniosakralterapi 

jeg er ked af jeg ikke er til større hjælp men jeg kan fortælle dig du ikke er alene om disse problemer, men hold ud og fortsæt med træningen så håber jeg du snart finder den gyldne middelvej

 

mvh Casper fra fysioman.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share