Hvad siger MOL folket til dette?


CykelMyggen
 Share

Recommended Posts

Bare lige en hurtig kommentar... Mæthed kan forstås forskelligt. Nogle er mætte når de ikke er sultne mere, andre mener først de er mætte når der er overhængende fare for at de brækker sig. Den første opfattelse af mæthed gør at man sagtens kan spise sig mæt resten af livet uden at blive overvægtig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

anders:

faktum er, at grøntsage og frugt mætter mere per energienhed end mad med høj energitæthed gør - du bliver altså mæt ved at indtage en mindre mængde energi.

Michael Soerensen:

ja, juleaftensmæt bliver man ikke af gulerødder, men det hænger formentligt også sammen med, at kroppen kræver lidt tid til at signalere mæthed... og ved at spise for energitæt, når man at spise for meget inden man føler mæthed... og så er der jo også lige øjnene, der ikke kan få nok :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B:

jeg tror du har misforstået hvad jeg skrev ?

Jeg stilte spørgsmåtegnl ved dette stykke fra det første indlæg:

Når vægten er kommet ned, skal man resten af livet spise fedtfattigt (max. 30 fedtenergiprocent) og være fysisk aktiv mindst 30-60 minutter hver dag. Ellers stiger vægten igen.
Der står at man bare kan rå-æde low-fat mad og ikke tage på.

Du siger:

faktum er, at grøntsage og frugt mætter mere per energienhed end mad med høj energitæthed gør - du bliver altså mæt ved at indtage en mindre mængde energi

Det er jo netop det faktum jeg bruger som argument for, at man ikke "bare" kan spise fedt fattigt

/Anders

- som må prøve at holde igen med ironien i fremtidige indlæg :beatup:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

"Når problemet er at folk på slankekur IKKE kan forventes at dyrke motion og IKKE kan forventes at holde sig i energiunderskud over en længere periode, bliver PBMs formuleringer mere forståelige. Folk er for magelige til at dyrke motion og tænke over hvor meget de spiser, og i den situation er perioder med pulverkost, efterfulgt af vedligeholdelsesperiode, hvor man kan spise ad libitum af sunde madvarere, nok en fornuftig løsning. "

Jamen måske skulle man så BEGYNDE at forvente, at fede mennesker kan bringes til fornuft og til at udvise et minimum af selvdisciplin!

Hvorfor altid addresserer den laveste fællesnævner og stille færrest mulige krav til folk?

Måske skulle man også på sigt arbejde på at bearbejde folkesjælen lidt, så det moderne menneske måske kunne fratages den vrangforestilling, at alting i livet skal være legende let?

Martin Kreutzer:

"Hvornår sagde jeg noget om at gennemsnitsdanskeren spiser sundt og lødigt????"

Er det IKKE stort set det du siger her?:

"Men jeg tror nu nok at mange mennesker holder en sundhedsmæssigt acceptabel vægt ved at spise til behagelig mæthed af sund, nærende kost."

Du skrev jo NETOP mange mennesker og HOLDER, - og IKKE "nogle" og/eller "kunne holde! :teachingfinger:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Antaus: så vidt jeg kan se (ret mig hvis jeg tager fejl) står der bare "max 30 fedtenergiprocent" i debatoplægget. Man kan altså spise "low fat cookies" og andet raffineret affaldskost i lange baner uden at blive fed ? aha  

Min kommentar er ikke baseret på en max 30 fedt E% eller noget debatindlæg, men på den konstatering at det er særdeles svært få mere energi indenbords end du forbruger hvis du spiser meget protein og grøntsager. Protein og grøntsager er noget der mætter særdeles godt hvorfor det er svært at overspise.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig der fornemmer en hvis form for ordkløveri i denne debat? For lige at præcisere det udsagn som jeg tror tre-fire personer hænger mig op på:

Hele påstanden om at man skal slippes løs til ad libitum vaner er noget vrøvl. Der er ingen, med mindre de har et uhyrligt stofskifte og eller aktivitetsniveau, kan spise ad libitum uden at tage fedtmasse på.

Det du siger er, at hvis vi spiser frit efter lyst og lune af en sund og lødig kost vil vi alle blive fede, med undtagelse af nogle få afvigere?

Interessant påstand. Og godt for dig hvis du render rundt og tror at et spiseforstyrret fitnessmiljø er udtryk for den generelle befolkning.

Ups, nej, det sagde jeg ikke

Men jeg tror nu nok at mange mennesker holder en sundhedsmæssigt acceptabel vægt ved at spise til behagelig mæthed af sund, nærende kost.

Det er sidste sætning der udlægges som "hele befolkningen" . Det var IKKE det jeg mente, med mange mener jeg at jeg personligt kender mange der har succes med ovenstående opskrift. Mange i mit nærmiljø, ikke nødvendigvis mange i forhold til Danmarks befolkning.

Derfor holder jeg fast på, i tråd med Claus, at fedtfattig kost efter de rette principper spist ad libitum (= i fri mængde) kan forenes med ønsket om at holde vægten, for mange mennesker jeg kender og har hjulpet til vægttab.

Dropper de frugt/grønt/groft/magert/proteinrigt bliver det vanskeligere at holde vægten. Hvor vidt compliance opretholdes afhænger af motivation, sociale omstændigheder m.m.

Så skulle det være på plads.

Ok?

De bedste hilsner

Martin

Link to comment
Share on other sites

Martin K:

Det lyder ganske rimeligt, - men jeg betragter det nu iøvrigt IKKE som ordkløveri, at forholde sig til det folk rent faktisk skriver, - fremfor at forholde sig til, hvad man evt. kan gætte på, at de måske mener!

PS:

Mener du stadigvæk, at veltrænede fitness-folk, der planlægger deres kost og træning omhyggeligt, - lider af "spiseforstyrrelser"?

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

MK - du kan sagtens kalde det ordkløveri - men pointen er, at man skal være meget varsom med, hvad man skriver - Herinde på et forum, hvor der er fri debat, diskussion frem og tilbage, er der mulighed for at nuancere problemstillingerne - komme med uddybende bemærkninger - netop fordi emnet er så alsidigt.

Jeg vil ikke lægge mig i “ske” med hverken PM eller JS, men mener at det er nødvendigt, at man ikke ensidigt kommer med fordummende udsagn.

Jeg var glad for, at der kom en uddybende artikel, men som jeg var inde på tidligere var den første rettet med Fru Jensen “Motion hjælper ikke” den anden har jeg svært ved at tro hun fattede meget af – desværre.

Det er været meget tale om motivation ect. og som jeg sagde, var det motivationen, der var med til at hjælpe mig, samt de i min omgangkreds, for hvem det også har lykkedes at opnå vægttab.

For at bruge et fortærsket udtryk ”no pain – no gain” – jeg ved godt det lyder militaristisk og fitness præget – men det er de færreste ting er skægge, hvis de komme for let. – Det kan også bare være mig der har det sådan.

Det er blevet nævnt tidligere i debatten – men jeg syntes vi skal vende lidt tilbage til det.

Vi taler om vægttab dvs. kg tab – eller rettere PM gør. – Spørgsmålet er hvilket budskab der skal ud – handler det om at lave et totalt vægttabt i kg, og dermed også muskel tab ect eller taler vi om et sunhedsregulerende vægttab. Det er klart at PM formentlig beskæftiger sig med en kategori som må betegnes som svært overvægtige og som derfor ud fra en eller anden forskruet jantelov skal behandles anderledes end andre… På trods af, at jeg til tider er uenig i JS tone, mener jeg, at det handler om at de får lettet den dertil indrettede og kommer i gang – i stedet for at tro at de kan drikke nupo resten af livet. Men i stedet kommer i gang med en omlægning i livet, hvor både kost og motion indgår.

Tingene er ikke sort/hvide så lad være med at ladet det fremstå som sådan.

Link to comment
Share on other sites

I januar nummeret af Metabolism blev publiceret endnu en undersøgelse, der underbygger, at diæt er vigtigere end motion, når formålet er vægttab.

Undersøgelsen var en randomiseret, kontrolleret undersøgelse.

Interventionerne forløb over 16 uger og bestod af (1) Energireduceret diæt, (2) Uændret kost, (3) Energireduceret diæt + Motion, (4) Uændret kost + Motion.

Den energireducerede diæt bevirkede betydelige tab af både kropsvægt (10,1 kg) og fedtmasse (7,7 kg). Tilføjelse af motion til den energireducerede diæt øgede ikke vægt- eller fedttabet yderligere.

Motionen forbedrede den maximale iltoptagelse med ca. 24 % - men altså uden at give vægttab.

Reference: Metabolism, januar 2003

Link to comment
Share on other sites

Per, bestemt et interessant studie, som underbygger dine påstande. Studiet kunne selvfølgelig godt være lidt større og længere, men sådan er det som regel og man må tage hvad man kan få.

Nu mangler der desværre nogle interessante oplysninger i abstractet. Fx.

-Hvordan gik det med de som udelukkende supplerede med motion og indtog normal diæt

Per:(Motionen forbedrede den maximale iltoptagelse med ca. 24 % - men altså uden at give vægttab.)
Er det svaret for motion alene?

-Diskussionen af hvordan forfatterne forklarer at et øget energiforbrug ikke fører til vægttab.

Yoyo-effekt:

En kendt faktor er yoyo-effekten og der er jo ikke meget ved at gå på slankekur hvis man alligevel ender med at veje det samme eller mere efter et par år (og det er stadig mere end 90%).

Så det kan være en slankekur virker, men det er kun i kortere tid. Kostændring og motion skal ind i billedet for at holde vægttabet. Således er en slankekur måske mest hensigtmæssig når man skal tabe sig, men det holder ikke i længden hvis det er det eneste man foretager sig.

Link to comment
Share on other sites

Enten betyder "vigorous" exercise at læse avis eller pille næse, - eller også er der andre "indbyggede" fejl i protokollen!

Øget energiforbrug skal jo finansieres et eller andet sted fra!

Nu er 1/2 T 3 x ugentligt selvfølgelig også i småtingsafdelingen, når der er tale om overvægtige begyndere, som IKKE er i stand til at træne med nogen grad af intensitet!

At motionen også er fuldstændigt uspecificeret, gør det også vanskeligt at drage nogen som helst fornuftige konklussioner ang. motionens betydning!

Man kunne f.eks. sagtens forestille sig, at de fede motionerende forsøgskaniner i imponerethed over den halve time 3 x ugentligt de tusser omkring, valgte at tilbringe endnu mere tid bag rattet, i sofaen eller foran fjerneren, og således udlignede det beskedne energiforbrug deres ydmyge nye motionsindsats har bevirket!

Heraf kan man selvfølgelig IKKE med nogen grad af rimelighed konkludere, at motion IKKE virker, - kun at der designes mange dårlige forsøgsprotokoller, drages mange forhastede og forenklede konklussioner, - og at menneskets potentiale for ugidelighed er svært at overvurdere!

Som tidligere nævnt af Ivan, har alle der har "hands on" erfaring med træning af overvægtige helt andre og positive erfaringer med betydningen af et ordentligt træningsprogram!

Under alle omstændigheder er der iøvrigt INGEN som helst grund til at udskyde det tidpunkt, hvor de fede kommer igang med at bruge deres krop til det den er beregnet til, - eller til at forsyne dem med noget, der bare ligner et alibi for at fortsætte passive, helbredsødelæggende og fedmeforårsagende livsstil!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Under alle omstændigheder er der iøvrigt INGEN som helst grund til at udskyde det tidpunkt, hvor de fede kommer igen med at bruge deres krop til det den er beregnet til,

tja, en god grund kunne jo som sagt netop være nedsat compliance

-men selvf. hvis man vælger et stenaldermenneskes angrebsvinkel: at vægttab kun er et spg. om energiunderskud; så er sagen jo klart mere bøf

eller i det her tilfælde mindre bøf :D

Link to comment
Share on other sites

Isoleret set ER vægtab KUN et spørgsmål om energiunderskud, - men hvordan man får de fede til at være med på at tilvejebringe dette inddrager naturligvis en række andre forhold!

"Compliance" er jo også blot et lidt finere ord for, hvad man nu sådan i gennemsnit kan få folk med på!

I dette tilfælde er det selvfølgelig bare IKKE noget, der en gang for alle er hugget i sten, - jeg har tidligere brokket mig over det moderne menneskes infantile vrangforestilling om at alt i livet skulle være let, - også i tilfældet fedme fungerer til vores ugunst!

Det er efter min mening derfor af afgørende vigtighed, at man stiller krav og gerne høje krav til de fede, - samt banker ind i hovedet på dem, at alting nødvendigvis IKKE skal være let og ubesværet!

Jeg frygter, at man ved at indtage det stik modsatte, men mere moderne (mindre stenaldermenneske) la-la-approach og koncentrere sig voldsomt om den lavest mulige fællesnævner, er medskyldig i at frembringe en selvopfyldende profeti, - og dermed endnu et dybt forudsigeligt nederlag for den fede!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Isoleret set ER vægtab KUN et spørgsmål om energiunderskud

sandt, men intet i sundhedsvidenskaben er isoleret, hvorfor udtrykket er ubrugeligt - specielt i diskussioner, hvor vi gerne skulle holde os over det niveau.

Og til en anden gang kunne du måske overveje at bruge andre ord, når du omtaler andre personer - "de fede" klinger ikke så godt. Alternativer kunne fx. være korpulent, overernæret, overvægtig eller velnæret - prøv dem og se :)

Yoyo-effekten; de omtrent 90%, som tager på efter en "diæt" er jo dybest set en afspejling af dårlig compliance - folk kan altså sagtens finde ud af, hvordan man taber sig, men de kan ikke holde det ved lige.

Det gør altså compliance til noget nær det vigtigste problem, når man taler om overvægt i dagens DK - det er ikke McD, uvidenhed(jo, men mht. complianceforbedring) eller simple beregningsteorier.

Link to comment
Share on other sites

CLAUS B:

"sandt, men intet i sundhedsvidenskaben er isoleret, hvorfor udtrykket er ubrugeligt - specielt i diskussioner, hvor vi gerne skulle holde os over det niveau."

Omvendt kan man jo også relativisere alt indtil det absurde, - jeg antager at det vi alle bestræber os på er at inddrage de forhold vi anser for væsentlige, - og borteliminere dem vi anser for unødvendige distraktioner!Iøvrigt er den stramt definerede årsag/virkning-sammenhæng selvfølgelig ALTID relevant at minde folk om, - IKKE mindst i fedmedebatten, hvor en hel industri tæppebomber de fede med søforklaringer vedr. årsagen til deres fedme, - manglende æblecider, manglende krom, manglende kinesiske alger, manglende CLA, manglende magnetarmbånd, manglende overensstemmelse med blodtype, manglende makronutrientkombination, for mange slemme kulhydrater, manglende forståelse for GI-indeksets velsignelser, - fortsat venligst selv - listen og søforklaringerne er uendelig!

"Og til en anden gang kunne du måske overveje at bruge andre ord, når du omtaler andre personer - "de fede" klinger ikke så godt. Alternativer kunne fx. være korpulent, overernæret, overvægtig eller velnæret - prøv dem og se"

Nu har jeg IKKE for vane, at modtage undervisning i politisk korrekt sprogbrug fra tilfældige personer på nettet i min yderst sparsomme fritid, - og jeg har desuden den uvane, at jeg altid bestræber mig på at kalde folk, ting, begreber m.m. for deres rette navn!

Slæber folk rundt på 20kg overflødigt spæk, er de IKKE, runde, velnærede eller trivelige, - de er FEDE!

Alternativet kunne jo være, at du selv forsøgte dig med dette udmærkede princip, - prøv det og se!

"Yoyo-effekten; de omtrent 90%, som tager på efter en "diæt" er jo dybest set en afspejling af dårlig compliance - folk kan altså sagtens finde ud af, hvordan man taber sig, men de kan ikke holde det ved lige.

Det gør altså compliance til noget nær det vigtigste problem, når man taler om overvægt i dagens DK - det er ikke McD, uvidenhed(jo, men mht. complianceforbedring) eller simple beregningsteorier"

Eller også gør det først og fremmest de desperate nu-og-her tiltag a la medicin eller pulver-plat til IKKE hensigtsmæssige metoder, idet de netop IKKE medvirker til forståelsen af, at det der virker og er brug for, er PERMANENTE ændringer af kost og motionsvaner!

Men du har da ret i at manglen på disciplin og viljestyrke er et kardinalpunkt, når man ønsker at ændre uhensigtmæssig og helbredsødelæggende adfærd til fornuftig do!

Dette gælder selvfølgelig UANSET om vi taler om at holde op med at ryge, drikke, bruge narko eller æde som svin!

Vi kunne f.eks. starte med som samfund IKKE at tvangsindoktrinere folk med den fejlopfattelse, at alt skal være let og at selvdisciplin, ryggrad og viljestyrke IKKE nødvendigvis er fy fy skamme væmmelige monopolkapitalistiske og asociale karakteregenskaber!

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Alternativet kunne jo være, at du selv forsøgte dig med dette udmærkede princip, - prøv det og se!
nej tak, jeg har ikke for vane at fornærme folk som standardreplik
Slæber folk rundt på 20kg overflødigt spæk, er de IKKE, runde, velnærede eller trivelige, - de er FEDE!

faktisk er det rette ord overernæret - fed er tvetydig og er derfor ikke det rette ord.

Så det lader til, at du bør ændre praksis - selv efter dine standarder.

Vi kunne f.eks. starte med som samfund IKKE at tvangsindoktrinere folk med den fejlopfattelse, at alt skal være let

endnu en standardreplik, som jeg endnu en gang har svært ved at se, hvor den kommer til udtryk i dagens DK.

Hvor er det, du mener, det går galt i opdragelsen af den almindelige dansker, så han bliver overernæret?

Giv også meget gerne sammenligninger med andre lande.

Og til sidst så jeg også gerne, at du efter din mening udpegede den bedste metode til at øge en overernærets compliance mht. vægttab:

1) råb: "Tag dig sammen!"

2) forklaring: sådan taber man sig!

3) gør alt, hvad der er muligt for at øge compliance.

Link to comment
Share on other sites

CLAUS B:

"nej tak, jeg har ikke for vane at fornærme folk som standardreplik"

Nu kopierede jeg såmænd blot din egen "standardreplik", hvilket tydeligvis IKKE bekom dig særligt godt!

Iøvrigt kan sandheden vel også dårligt være mere fornærmende end at anvende håbløst forkrampede, let gennemskuelige og dybt patroniserende eufemismer udfra et misforstået kærlighedsforhold til politisk korrekthed? :unsure:

"Faktisk er det rette ord overernæret - fed er tvetydig og er derfor ikke det rette ord."

Nej det rette ord er FED, - den overrepræsenterede substans disse mennesker slæber rundt på, - og ønsker at komme af med, - or so they say, - ER FEDT! :teachingfinger:

"Så det lader til, at du bør ændre praksis - selv efter dine standarder."

Standardreplik - dream on! :w00t:

"Endnu en standardreplik, som jeg endnu en gang har svært ved at se, hvor den kommer til udtryk i dagens DK."

Har du prøvet at pudse dine briller, - eller blot tænke dig om et øjeblik? :lol:

"Hvor er det, du mener, det går galt i opdragelsen af den almindelige dansker"

Fra vugge til grav! :angry:

"Giv også meget gerne sammenligninger med andre lande."

Andre vestlige lande er såmænd IKKE specielt meget bedre, - derfor skriver jeg også, - i en anden af mine mange standardreplikker - "det moderne menneske" - men nu er vi jo som bekendt i DK, - så det er først og fremmest det, jeg forholder mig til!

"Og til sidst så jeg også gerne, at du efter din mening udpegede den bedste metode til at øge en overernærets compliance mht. vægttab:

1) råb: "Tag dig sammen!"

2) forklaring: sådan taber man sig!

3) gør alt, hvad der er muligt for at øge compliance. "

Jeg antager at du, - IGEN-IGEN af politisk korrekthed - , har udeladt den korrekte betegnelse, - FED -?

Iøvrigt kunne jeg da IKKE bare et øjeblik finde på at overveje at begrænse mig selv til at vælge imellem tilfældige løsninger opstillet af andre i rent retorisk øjemed! :teachingfinger:

PS:

Da vi nu begge for en stund har hygget os gevaldigt med vores "standardreplikker", - og du IGEN har illustreret med frygtindgydende tydelighed, at du tager dig selv voldsomt alvorligt, kunne man måske forestille sig, at opmærksomheden igen blev rettet mod det, der er denne tråds emne, - den (tåbelige) påstand om at motion IKKE "virker"? :devil:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Nå, man vågner og finder ud af at Claus og Jørgen har været oppe at skændes!

Jeg vil lige svare på det spørgsmål der blev stillet mig af Jørgen:

Sp. Mener du stadig at fitnessmiljøet er gennemsyret af spiseforstyrrede individer?

Sv. Ja, men der er også mange der ikke er. Og mange kan jo så igen udlægges som mere end 50% - som i selv definerede begrebet "mange" i en tidligere sammenhæng.

Med hensyn til jer to, Claus og Jørgen, så vil jeg ikke blande mig i jeres "duel", men blot lige anføre, at jeg kalder fedme for fedme, også når jeg bruger begrebet overfor overvægtige personer. Nogle af dem kalder sig selv fede, men jeg nøjes med overvægt, bl.a. også fordi "fed" kræver nøje kundskab til deres kropssammensætning, mens overvægt kan defineres ud fra højde/vægt forholdet.

Og så tror jeg, nej, jeg ved, at man godt kan have udbytte af en pulverkur eller anden skrap diæt til at smide nogle kg. Det centale er blot, hvordan der følges op på det etablerede vægttab. Her kommer motion, kost og livsstilsomlægning ind i billedet.

Motion og vægttab? Tja, jeg har lige haft 35 personer til at smide gennemnsnitligt 12,5 kg på 8 uger ved reduceret motion!

En sidste ting: PBM lever ike i en verden af svært fede mennesker. Jeg tror nærmere at han konklusioner og betragtninger relaterer sig til overvægtige mennesker med BMI 27 - 35.

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrækker begreberne overvægt (alle med BMI > 25) og svær overvægt (BMI > 30).

At kalde de svært overvægtige for fede kan virke diskriminerende. De har naturligvis for meget fedt i kroppen, men der er ingen grund til at nedgøre dem.

Vi skal også huske på, at mange faktorer, der påvirker risikoen for overvægt, er vi ikke selv herre over: Genetisk arv, social arv og samfundets påvirkning.

Jeg bryder mig generelt ikke om det menneske- og livssyn Jørgen Storm lægger for dagen. Det virker facistisk.

Edited by Per Brændgaard Mikkelsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg bryder mig generelt ikke om det menneske- og livssyn Jørgen Storm lægger for dagen. Det virker fascistisk.

Du er ikke den eneste. ;) Jørgen Storm aka Onkel Jørgen er en del af inventaret, nogen gange er han i vejen, men når vi skal hente noget på øverste hylde, er han rar at stå på. Han buldrer meget.

Per, jeg syntes, det er prisværdigt, at du som én af de eneste eksterne "mediepersoner" har taget udfordringen op og deltager i debatten her på MOL efter kritik af dine artikler. Jeg håber, vi alle kan lære noget af hinanden, måske ikke flytte holdninger, men forhåbentlig udvide vore horisonter.

Det ville være lækkert hvis flere fulgte dit initiativ, her tænker jeg mest på diverse eliteidrætsudøvere og folk fra Team DK, AntiDoping DK og DIF.

Velkommen til.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Martin Kreutzer:

Motion og vægttab? Tja, jeg har lige haft 35 personer til at smide gennemnsnitligt 12,5 kg på 8 uger ved reduceret motion!

Reduceret motion, men sikkert også reduceret kalorieindtag.

Jeg har lidt svært ved at se hvad der diskuteres her. I snakker om den samme ting ud fra to forskellige synspunkter. MK og PBM snakker ud fra hr fru DK, der skal tabe sig ved at sammensætte en kost evt med lidt motion og ud fra dette skal de tabe sig. De fleste andre ser der ud fra hvordan det vil være mest hensigtsmæssigt at smide fedt.....der er en stor forskel synes jeg. "tabe sig" er et udtryk for at smide masse generelt...altså både muskelmasse og fedtvæv, og det synes jeg ikke er en ret smart måde at smide fedtvæv på i det lange løb, for hvis man fortsætter på denne måde vil ens hvilestofskifte falde ret meget og et vægttabet vil stagnere på et tidspunkt (på det tidspunkt hvor man har smidt tilstrækkeligt muskelmasse til at man igen er i energibalance). Hvis man derimod tager udgangspunkt i et moderat kalorieunderskud burde dette kunne undgåes og tabet at fedtvæv vil kunne blive større....

Ovenstående er en teori, som jeg ikke kan komme med videnskablige undersøgelse der understøtter, men ville det måske ikke være fornutigt at gøre netop dette?

Link to comment
Share on other sites

Du har ret i at tråden er ved at være ret mudret. Årsagener nok, at den startede som en harmdirrende kritik af PBM som person og siden har bevæget sig i utallige retninger.

Jeg mener og nok at jeg har givet udtryk for og illustreret følgende:

-Motion er ok ifm. vægttab.

-Motion er ikke et krav ifm. vægttab.

-Stofskiftet bliver ikke lig nul fordi 15 - 25% af et vægttab består af mager legemsmasse.

-Man kan med succes indlede et vægttab med en skrap diæt a la pulver, og efterfølgende vedligeholde den nye kropsvægt via kost og motion, herunder kosten efter ad libitum princippet (med omtanke).

-Mennesker er forskellige - det samme bør tilgangen til deres problemer.

De bedste hilsner

Martin

Link to comment
Share on other sites

Man kan med succes indlede et vægttab med en skrap diæt a la pulver, og efterfølgende vedligeholde den nye kropsvægt via kost og motion, herunder kosten efter ad libitum princippet (med omtanke).

Den køber jeg ikke helt. Man så f.eks. den udsendelse med "Livet er fedt", hvor de alle kom på en skrap diæt (dog ikke pulver, men reduceret kaloriemængde) og dyrkede motion under deres ophold på en eller anden højskole. Alle deltagerne tabte sig på baggrund af kalorieunderskuddet, men efterfølgende er der kun en, der holder den sunde livsstil. De kan ikke selv finde ud af at sammensætte deres kost, og de falder hele tiden i.

Jeg mener ikke, at man kan sættes på diæter osv. af andre, man skal selv finde ud af at lave sit kalorieunderskud (finde den sunde livsstil). Det med at smide folk på en skrap diæt, og de så derefter tager en masse på igen, er så demotiverende, at de giver op.

Alle de der "pop" diæter med pulver og al mulig crap, giver folk en falsk forhåbning, - De taber sig, men så snart at de skal forsøge at sammensætte deres sunde kost selv, ryger de fluks tilbage til deres gamle vaner, og tager det hele på igen. Motivationen ryger allerede ved det første kg. i den forkerte retning.

Man skal på en eller anden måde forklare at med et kalorieunderskud, så taber du dig. Det er ikke svær viden at formidle, og så undgås også at folk bliver bange for fedt, og kun tænker på smarte max 30% FE, som ikke virker en dyt!!

Link to comment
Share on other sites

Det var da utroligt!

Jeg skriver jo netop:

"Man kan med succes indlede et vægttab med en skrap diæt a la pulver, og efterfølgende vedligeholde den nye kropsvægt via kost og motion, herunder kosten efter ad libitum princippet (med omtanke)."

fordi jeg mener at en pulverkur aldrig må stå alene,men kan bruges til at initiere et vægttab. Eftrefølgende skal man hjælpe den slankere person til at skabe en tilværelse/livsstil, der harmonerer med resten af livet og ønsket om at vedligeholde vægttabet

Den køber jeg ikke helt. Man så f.eks. den udsendelse med "Livet er fedt", hvor de alle kom på en skrap diæt (dog ikke pulver, men reduceret kaloriemængde) og dyrkede motion under deres ophold på en eller anden højskole. Alle deltagerne tabte sig på baggrund af kalorieunderskuddet, men efterfølgende er der kun en, der holder den sunde livsstil. De kan ikke selv finde ud af at sammensætte deres kost, og de falder hele tiden i. Præcis! det er jo netop pointen ved ikke at slippe dem efter endt højskoleophold/pulverkur m.m.

m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share