Alternativ til HST


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Jeg har væretude af "the iron game" i en periode lidt under 3 uger, da jeg har haft kyssesyge. Men jeg regner med at mine blodprøver viser ok på fredag, så jeg kan komme i sving igen. For jeg har det helt ok!

Jeg havde egentligt tænkt mig at begynde på et HST program, nu jeg er så godt decondetioned and all... men jeg skal i påskeferien til USA i lidt under 2 uger, og der er det ikke sikkert jeg har mulighed for at træne på mine træningsdage. Så mit spørgsmål er derfor: Er der et andet godt alternativ til et HST program, med maksimal muskelopbygning and all, men bare ikke så fast bundet til specielle træningsdage? Eller skal jeg bare hoppe på HST anyway?

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Du kunne lave en lidt kortere udgave af HST med progression hver gang. 5% af 5RM i første halvdel og 3% i anden.

Enten 4 uger med progression eller 3 uger + en uges negativ.

Så kunne din bænkpres eksempelvis se således ud: (Hvis din 5RM er 80kg. Jeg så du tog 10x70, så det er vel et godt bud)

40 45 50 55 60 65 67,5 70 72,5 75 77,5 80

Og så selvfølgelig tilpasse reprangen løbende.

Link to comment
Share on other sites

DANM! Jeg troede at de 8 uger var "hellige" og at HST tager den tid, HST skal tage... men må man godt "halvere" tiden på den måde? Vil man så stadigt tage på i muskelmasse? (set i forhold til de 8 uger, altså tage ½ delen på, af hvad man kunne have taget på i de 8 uger)

Har tidligere hørt TJ sige at man ikke måtte ændre på de 8 uger..

Mvh Ethan

ps. men det lyder sQ spændende dit forslag :)

Edited by Ethan Hunt
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se nogen problemer i at forkorte HST cyklussen, så den passer bedre ind i dit eget program. HST er jo bare nogle generelle regler for hvordan det er bedst at opbygge et hypertrofi program, altså træning af hver muskelgruppe ofte (f.eks. 3 gange om ugen), progression osv. Det med 8 uger er kun vejledende, ligesom de 3 dages træning (man kan sagtens vælge at træne hveranden dag uanset ugedage), rep antallet (15, 10, 5 etc.).

En god grund til at vælge at træne 8 uger at det ofte er ret passende for en gennemsnits person, så man derefter trænger til strategic decondition. Men hvis du alligevel holder pause midt i det hele, så kan du stadig sagtens bruge HST principperne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share