L-carnitin - virkning?


MRburns
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt meget godt om L-carnitin, både at de skulle kunne øge fedtforbrændingen og derfor skulle udholdenheden ved fx. løb også øges, da kroppen kan omsætte en større del af sine feddepoter til energi, under arbejdet. Det virker rigtig lovende :)

Jeg har fundet en My Webpage, hvor en medicinstuderende har lagt en skole opgave ud, hvor han diskuterer nogle undersøgelser der er lavet på området. Personligt synes jeg de fleste af de resultater han trækker frem underbygger påstanden, men han siger dog også at der ikke er enighed om resultaterne.

Er der nogen herinde som har erfaring med L-carnitin? Så vil jeg da gerne høre fra jer, da jeg overvejer at prøve det. Jeg kan dog ikke finde det her i DK, men har fundet det på mange tyske web-butikker. Nogen der ved om det kan købes herhjemme.

Her er essensen fra nogle af de konklusioner som drages frem i artiklen:

En undersøgelse af Vecchiet et al.(3) viste at L-carnitin administration i to kontrollerede dobbeltblinde undersøgelser 2g per oralt en time før fysisk arbejde, fik forsøgspersonerne til at yde et større arbejde efter carnitin indtagelse. Forsøgspersonerne var også istand til at yde et større arbejde ved lavere iltforbrug, hvilket er lig med en højere nyttevirkning.

I en undersøgelse af Swart et al. (4) udførtes to løbebånds maxtests, separeret af seks ugers carnitin supplement 2g L-carnitin per os/dag. Denne undersøgelse viste, at efter de seks uger med carnitintilskud var der en stigning i løbehastigheden med 5,7%. Puls og iltoptagelse faldt, RER havde en faldende tendens og koncentrationerne af plasma acyl- og totalcarnitin viste en signifikant stigning.

Et fald i RQ er vist af Wyss et al.(5) hvor L-carnitin blev suppleret 7 dage før og under hele testforløbet (3x1,036g per os/dag) ved den submaximale tærskel. De konkluderede, at på baggrund af den lavere RQ var glykogen forbrændingen faldende og fedtforbrændingen stigende ved L-carnitin tilførsel sammenlignet med placebogruppen. (se side 4 om RQ)

Marconi et al.(6) rapportere om en signifikant forøgelse af total- frit- og acylcarnitin koncentrationer i serum, både i hvile og efter 120 minutters submaximalt arbejde, efter 2 ugers 4g per os/dag L-carnitin tilførsel. Puls, ventilation, iltoptagelse og RQ var uforandret. Der sås desuden en signifikant stigning på 6% af VO2max.

Et fald i frit- og totalmuskelcarnitin p.g.af træning er signifikant bevist af Arenas et al. (7). Dette påvises p.g.af forøget koncentration af carnitin i urin.(7)

Lennon og Mance(8) har med 13 rotter, som har gennemgået 5 ugers svømmetræning, ikke observeret nogen forandringer i den totale muskelcarnitin. I plasma total- og acylcarnitin sås et fald.

Men tag og læs det hele, den er spændende, og virker velunderbygget. (fatter dog ikke det hele, grundet min manglende biologiske forståelse :angry: )

Link to comment
Share on other sites

Anders: Hvad bygger du lige den påstand på, at det er fup? :unsure:

Niels: de undersøgelser du viser, siger godt nok noget lidt andet end dem jeg har sat ind. Det er lettere irriterende når de ikke siger det samme, og man ikke har forståelse nok til at gå bag undersøgelserne, og vurdere deres forudsætninger. :(

Her er et uddrag fra det link som Niels har vedhæftet:

In terms of weight loss, the very low calorie diets (less than 500 calories per day) that are used for intensive obesity treatment have been shown to result in lower levels of carnitine in the blood and tissues – possibly due to an increase in carnitine excretion of or other aspect of carnitine metabolism. Because carnitine transports fatty acids into mitochondria for oxidation, any reduction in carnitine status in peopletrying to lose weight may be viewed as detrimental. A double-blind investigation tested the weight loss effects of carnitine in 36 moderately overweight premenopausal women (18 received 4 grams of carnitine per day and 18 received placebo) for 2 months. Subjects also completed 30 minutes of walking exercise (60-70% of maximum heart rate) 4 days/week. Results indicated no significant changes in body weight, fat mass, or the amount of fat oxidation at either rest or during exercise- suggesting that carnitine may not be particularly effective for promoting weight loss.

Jeg synes det virker logisk, at når to grupper der er på ens diet (dvs. samme kalorier pr. dag) vil tabe de samme antal kilo, når de udfører det samme stykke arbejde i perioden, det bruger altså den samme mængde energi, så må de også tabe det samme.

Der hvor jeg kunne forestille mig at det havde virkning var, at man under løb forbrænder mere fedt, og derfor vil "sukker" depoterne alt andet lige være større når man kommer hjem fra en løbe tur hvor man har spist L-carnitin. Derfor vil man spise mindre, da behovet for at få fyldt sine "sukker" depoter op er mindre.

Lyder det som en fuldstændig tåbelig hypotese, når man læse de resultater jeg har vedhæftet i mit første indlæg??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv anvendt L-Carnitin i en periode og jeg har aldrig været slankere. Jeg tror helt klart, at produktet har en effekt på fedtforbrændingen. Som alle andre produkter, så virker det nok for nogen, mens det ikke har nogen effekt på andre.

Jeg har fundet en shop, der sælger Acetyl-L-Carnitin, hvilket skulle sikre en bedre optagelse. Du kan checke shoppen her: www.reflex-nutrition.dk

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

L-carnitine kan muligvis øge fedtforbrændingen......mikroskopisk lidt,- og hvis man skal opnå en effekt (meget meget lille effekt), så er det IKKE nok at indtage de 500mg doser som forhandlerne ofte anbefaler (se f.eks den side Mr.Fitness postede). Du skal op i gram doser og det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse for at forbrænde 10kcal mere på din løbetur

Hvis du gerne vil bruge dine penge på en ubetydelig øgning af fedtforbrændingen skal jeg da ikke stå i vejen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share