Ædeflip ved kcal underskud!


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Kroppen tror jo den sulter, så hellere gemme på fedtet end musklerne

Som laush er inde på, skal man relativt langt ned i fedtprocent, før kroppen begynder at "fucke" med en. tykkere mennesker taber f.eks ikke ret meget muskelmasse når de går på diæt (hvis de vægttræner er det selvfølgelig ENDNU mindre), hvor imod folk med en allerede "lav" fedt procent, vil opleve et stigende muskeltab pga hormonerne rykker i den "forkerte" retning (kortisol stiger, testoteron og insulin falder etc.)

Nogle mennesker kan dog ligge på sub-10% uden problemer, imens andre får problemer når de kommer ned på et-cifret fedtprocent. Jeg er selv stadig på min rejse (læs: jeg er tyk) til at finde ud af, hvilken gruppe jeg hører til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er der noget belæg for at sige, at slanke menneskers hormoner, leptin mm. falder kraftigt når de skal på diæt? Jeg synes det lyder lidt usandsynligt at kroppen går i katastrofeberedskab, hvis man skærer en anelse i kcal, hvis man har en moderat til lav BF%. Jeg ved godt at det er lettere for fede mennesker at tabe sig end det er for slanke, men jeg må indrømme, at jeg ikke helt køber den at kroppen går i baglås når en slank person begynder at gå på diæt. Jeg kan se det er korrekt at dette måske sker på en langvarig diæt, hvor man taber sig mest starten og så oplever tiltagende problemer med at tabe sig. Men i det tilfælde har kroppen jo allerede være udsat for diæt og cardio genem længere tid. Hvis en slank og en fed person blev sat på diæt samtidig, ved jeg ikke om det ville være hårdere for den slanke person end for den fede? De vil selvfølgelig ikke kunne tabe sig lige så meget i starten, men jeg tror ikke på at den slanke person vil opleve større sult end den fede, mm kcal underskuddet sættes for højt.

Link to comment
Share on other sites

Igen må det vel afhænge af diætens længde. Hvis man starter med en bf% på 10 eller derunder, kan jeg ikke se nødvendigheden af en refeed dag, før et godt stykke inde i diæten.

Man må formode at ens Leptinniveau, må være stabilt når man starter på sin diæt, og først falder et stykke inde i diæten?

Link to comment
Share on other sites

Jepper, længden af perioden hvorefter det falder vil være en afhængig af din nuværende fedtprocent. Men refeeds en 8-10 timer en gang om ugen når du rammer 10%, og så ellers en gang hver 4. dag for en 3-4 timer når du kommer ned på 8%. Det skulle medvirke til at fedttabet er stabilt over tid. Thyroid produktionen falder efter en 3-4 uger, og der kræves så vidt jeg er informeret, en sammenhængende periode på en uges tid før den er normaliseret.

Refeed dage er forresten ikke et ædeorgie, men en dag med minimalt fedtindtag og tilgengæld en masse kulhydrater med start lige efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Så skulle hele nødvendigheden af en sådan dag kun opstå i tilfælde af, at man er på en diæt, hvor kalorieindtaget er stabilt gennem hele diæten. Dvs. man får samme antal Kcal hver evig eneste dag. Hvis man er på en pyramide diæt burde en refeed dag ikke være nødvendig, da man "gør" det på ens højkcal-dag.

Link to comment
Share on other sites

hvad er det du kalder en pyramide dag? Hvis det er en dag hvor du spiser flere kalorier end du forbrænder vil det også være "en slags", men ikke optimal refeed-dag.

Ikke en pyramide dag, men en pyramide diæt. Dvs en diæt hvor kalorieindtaget varieres over fx 3 eller 4 dage, således at man fx har en høj. lav og medium dag :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

DBM>

Det kan være en hjælp at lave ædeflip-dage ind imellem på en lav-kalorie diæt. Der sker det at dit leptin-niveau falder under en diæt og efter et vist stykke tid sørger din biokemi for at du for en uimodståelig trang til at æde - ikke bare en portion, men spise som om du ikke ville få mad længe.

Der er forskel på sult og det som du oplever, nemlig hunger.

Sult er styret af nogle andre hormoner end hunger (og sult er meget nemmere at "styre") og for at få hunger følelsen væk skal dit leptin niveau stabiliseres.

Det kan gøres ved at have refeed dage som du sådan set også har. Mit råd er bare at du skal sørge for primært at indtage kulhydrater/protein og et minimalt fedtindtag. Det er nemlig glucose-fluxet i cellerne (dvs hvor meget glucose der ryger ind i cellerne) der har størst indflydelse på leptin-niveauet. Jo større glucose-flux des større leptin-respons. Og større leptin respons giver mindsket hunger, og stabiliserer stofskifte hormon niveauet og mange andre positive ting.

Prøv at lave refeed dagene på en træningsdag da du så udnytter den anabolske respons alle kalorierne giver. Hvis du sørger for at holde et minimalt fedtindtag skal du ikke bekymre dig om at tage fedt på, på en sådan refeed dag. Det meste bliver lagret i musklerne og leveren og noget bliver omdannet til varme.

Mvh Lau

Det der svar kan jeg godt lide.. Lyder meget fornuftigt. (Meget bedre end fx. Spraydåser og Kasper Fardan, eller hvad dytten han egentlig hedder, haha. :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share