Ædeflip ved kcal underskud!


Guest Slettet_020112
 Share

Recommended Posts

Jeg forsøger at holde et minimalt energiunderskud (1 kg pr måned - og det er måske enda højt sat) for at få min fedt% helt i bund! Jeg oplever bare indimellem - selvom mit energiunderskud er minimalt - nogle SINDSYGE ædeflip!

I dag har jeg fx spist

1x stor "JS morgenshake" (Havregryn, olie, whey og banan)

4 x rugbrød med æg, sild, tun og kalkun + 1 x stor salat blanding

4 stk frugt

2 STORE glas skummemælk

Post workout-shake (som til morgenmad)

2 laksebøffer (+200g) + 500g grønsager og 100g ris

1,5 liter culture yoghurt (IKKE den fedtfrie)

2 stk Rugklappere med tun, kylling og salat

1,5 liter cola (godt nok light)

Jeg vejer ca 75 kg, og mit ligevægtsindtag er på ca 3000 kcal - hvilket jeg vist klart har overskredet i dag!

Jeg tror mit problem er at jeg træner for meget. Min krop har meget svært ved bare at håndtere en minimalt energiunderskud når den samtidig skal dyrke hård sport+vægttræning og højintens cardio(hvem er jeg og hvor er jeg??) - i hvertfald når jeg kommer under de 10%

Er jeg den eneste som oplever dette?? Min krop begynder VIRKELIG at blive en kællling når jeg kommer under de 10%

Hver gang jeg har haft sådan et ædeflip føler jeg, at jeg skal starte forfra! Der går vel et par dage før man kommer i underskud igen!!

Er jeg den eneste, der oplever disse ædeflip???

Link to comment
Share on other sites

en snydedag engang imellem gør dig ikke tyk, men det kan derimod godt blive et problem hvis du lægger for meget i det. Dvs hvis du begynder at stresse for meget over om du nu har "ødelagt" det hele. Det kan derfor være en god idé at planlægge sine snydedage... på den måde føles det ikke rigtig som man "falder i" og det er derfor nemmere at holde sig til sin diætplan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige, at jeg oplever LYSTEN til at kaste mig ud i et ædeflip når jeg eks. cutter.

At du indtager sådan en portion mad om dagen, betyder jo ikke nødvendigvis at det er livsnødvendigt for kroppen at få alt den energi.

Det er en tilvænning, hvor det tager lidt tid før man begynder at vænne sig til at være i underskud - og der er det bare med at forkaste tankerne når "flippene" melder sig.

Det du evt. kan gøre, er at du sørger for at skifte kosten ud således, at du stadig er i underskud - men sørger for at hvert måltid mætter mest muligt - altså spise nogle ting som giver en god mæthedsfornemmelse.

Det er ikke nødvendigvis skide skægt at være i underskud, så det er lidt hårdt nogle gange - og der skal man lige presse en god portion ryggrad ind, når lysten melder sig ;)

PS: iøvrigt....Indlæg nr. 1000 !!! (ca. 50% i offtopic dog....HOST)

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Hej Anders!

Jeg kender godt til de såkaldte reefed dage (er det ikke sådan de kaldes?)

Jeg tror det kan være godt nogle gange at få ædt igennem - både for stofskiftet og på det mentale plan!!

Jeg har det også selv sådan at jeg i weekenden kan spise nogenlunde som det passer mig - dog stadig sundt (selvfølgelig)

Problemet med de "grove" ædeflip er at de bare kommer ud af den blå luft, og jeg derfor har svært ved at planlægge dem. Jeg går simpelthen AMOK i køleskabet og æder simpelthen ALT hvad jeg kan komme i nærheden af. Mine omgivelser glor også noget når jeg går igang :D

Jeg er godt klar over, at en enkelt dag IKKE gør en tyk (det skal der vist en del til før jeg bliver) men det gør det jo lidt svært at beregne ens kost/indtag!

Link to comment
Share on other sites

Hej Fitt!!

Jeg tror også det kommer an på ens mål med træningen og diæten!

Jeg har STOR respekt for bodybuildere og fitness-folk, som cutter over en længere periode! (Craw´s resultater er IMPONERENDE)

Aligevel tror jeg det er lidt mere besværligt når man fx dyrke en hård sportsgren - Her kan man ikke "bare" cutte i fx kuldhydrater og så bare træne efter hvordan man føler på dagen! Ens modstander tager IKKE hensyn til om du lige på dagen er i kcal underskud og IKKE helt er på toppen!

Jeg talte med en Mr. Fitness deltager om det, og han gav mig ret i at det er lettere når man selv styre alt ens træning/konkurrence!!

Link to comment
Share on other sites

Hej DBM,

Jo du har nok ret at man i BB øjemed har lidt nemmere ved at kontrollere det, da der så vil være ekstrem meget fokus på få ting.

Men jeg tror stadigvæk de samme mekanismer spiller ind, ligegyldig hvad man laver - og hvis man eks. ligger 10% under - så burde det altså ikke fysisk være et problem for kroppen.

Man vil selvfølgelig altid kunne mærke når man er i underskud - derfor skal man forvente at man godt kan savne det energi-indtag - og det kan godt resultere i at man kan få et ædeflip - og bare det at æde løs, kan altså give belønning i sig selv - det er jo ikke sådan at kroppen har brug for dobbelt-op kalorier.

Men hvis man er helt nede i sokkeholderne - hvilket man jo også kan være i BB regi under cutning - jamen så kan "vi" jo heller ikke gennemføre vores træninger fornuftigt - ligesåvel som du ikke føler dig oplagt til en kamp af en art ?

Hvis det er sådan at du virkelig føler at kroppen higer efter energi - og at du er sikker på det ikke bare er psykisk - så kan det måske være at blodsukkeret er påvirket - at du skal sørge for at din kost tager højde for at det ikke falder, fordi det kan GODT give lyst til en grovæder.

En anden ting; hvis du tænker på det som energi - så skal du ikke spise særlig meget ekstra - for at få indtaget det som din krop har brug for - men det er nemt, når man først er gået igang med "flippet" at fortsætte, hvilket det nok også er derfor man dybest set får dårlig samvittighed - at man godt ved den fik lige meget nok.

jeg ville gøre det, at jeg tog eks. en portion havregryn - altså noget som ikke er SÅ sundt igen - men som mætter meget; hvis det altså er ren sult den er gal med.

Nu kunne 1,5 liter youghurt godt tyde på at der måske er lidt sød-tand med i spillet - og her skal man altså være ret kontant overfor sig selv - og bytte sådan noget ud med noget der har mindre energi - hvis man altså vil fortsætte stilen.

Det betyder en del for psyken at man holder linien - som du også selv siger, at du føler der går dage før du er tilbage igen.

Link to comment
Share on other sites

Havregryn ER sunde!

Jeg kender nu også godt alle de gængse regler for kost mm. - skulle bare lige høre om det kun var mig, som oplever disse ædeflip!! ;)

Og Fitt: Der ER en sød tand med i spillet :)

Link to comment
Share on other sites

DBM>

Det kan være en hjælp at lave ædeflip-dage ind imellem på en lav-kalorie diæt. Der sker det at dit leptin-niveau falder under en diæt og efter et vist stykke tid sørger din biokemi for at du for en uimodståelig trang til at æde - ikke bare en portion, men spise som om du ikke ville få mad længe.

Der er forskel på sult og det som du oplever, nemlig hunger.

Sult er styret af nogle andre hormoner end hunger (og sult er meget nemmere at "styre") og for at få hunger følelsen væk skal dit leptin niveau stabiliseres.

Det kan gøres ved at have refeed dage som du sådan set også har. Mit råd er bare at du skal sørge for primært at indtage kulhydrater/protein og et minimalt fedtindtag. Det er nemlig glucose-fluxet i cellerne (dvs hvor meget glucose der ryger ind i cellerne) der har størst indflydelse på leptin-niveauet. Jo større glucose-flux des større leptin-respons. Og større leptin respons giver mindsket hunger, og stabiliserer stofskifte hormon niveauet og mange andre positive ting.

Prøv at lave refeed dagene på en træningsdag da du så udnytter den anabolske respons alle kalorierne giver. Hvis du sørger for at holde et minimalt fedtindtag skal du ikke bekymre dig om at tage fedt på, på en sådan refeed dag. Det meste bliver lagret i musklerne og leveren og noget bliver omdannet til varme.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit kalorieunderskud ikke er særlig stort, så er det sandsynligvis ikke din krop der higer efter de her ting. Måske har du skåret for meget i dine kulhydrater, hvilket godt kan give én trang til at grovæde, men hvis ikke det er tilfældet, er det nok din psyke du skal kigge på.

Hvis du ikke har et klart mål for hvor du vil hen, så er det nemmere at ryge af den smalle vej og falde i. Hvis du vågner hver morgen og og VED hvad du skal og HVOR du skal hen, så tror jeg det er langt nemmere at styre sig. Det kan godt være at du ikke har dit mål for øje hele tiden, og derfor ikke har tilstrækkelig motivation til at holde dig i skindet.

Hvis det er tilfældet gælder det om at finde motivationen frem og kontinuerligt opdatere, pleje den og holde sig sit mål for øje.

Link to comment
Share on other sites

Er havregryn ikke sunde ?

Jo, altså; det jeg mente var, at det hovedsageligt er kulhydrater og en portion fedt der er i havregryn - fra et energimæssigt synspunkt er der produkter der er bedre end havregryn.

Men det mætter godt, og det bedre end det tilsvarende antal gram pasta eksempelvis (som dog har meget lavere fedtindhold).

Link to comment
Share on other sites

laush >> Jeg kan godt følge din forklaring, men tror altså ikke min krop går i hungersnød! - så drastisk er mit kcal-underskud slet ikke... tværtimod!

Craw>> Jeg mener ikke jeg har skåret for meget i mine kuldhydrater - det jeg bestem ikke tilhænger af. Det er især en dårlig idé når man dyrker meget højintens cardio!

Det er nok også, som du nævner det, noget med motivation! Jeg er BESTEMT ikke fed, og behøver ikke nødvendigvis smide noget fedt (Fedt% på ca - 10) da jeg ikke stiller op til nogen form for fitness-konkurrencer!! Grunder til jeg eksperimenter lidt med det, er udelukkende for at se hvordan det påvirker min hurtighed, udholdenhed og styrke!!

Da jeg så samtidig er UFATTELIG madglad er resultatet altså nogle gedine ædeflip :)

Fitt >> Hva sker der i øvrigt med din medlemstitel?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hej DBM

Jeg oplevede nøjagtig det samme de første par gange jeg stillede op i BB. Støvsugede huset for alt spiseligt, uanset om det var oliven eller dåser med flåede tomater :w00t:

Fandt frem til at jeg skulle nedregulere kulhydrat og opregulere fedtindtaget. Så er vi tilbage til en tidligere tråd med de 30-30-40. Ingen af de atleter jeg har haft på en 30-30-40 diæt har haft ædeflip (hvor i mod det ofte skete på andre diæter). Selvfølgelig er der dage hvor de har lyst til en vingummi, men der er forskel på det og de velkendte ædeflip du beskriver.

Lovede dig engang for længe siden et eksempel på en sådan diæt.

Vil gerne give dig en kopi af en diæt til en af mine atleter, som vejer omkring de 80kg. Det skal siges at fedtindtaget for 80% vedkommende består at umættede fedtsyrer. Du kan jo evt. selv justere lidt på den.

MEN kan sgu ikke finde ud af at få den vedhæftet :blink: Den er i Excell, kan evt sende den til dig som e-mail i stedet.

Giv gerne en tilbagemelding på dine oplevelser :)

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg så samtidig er UFATTELIG madglad er resultatet altså nogle gedine ædefl

Det er nok her problemet ligger begravet; jeg har altid været uheldig hvad angår succes i madlavning, så har ikke fået gastronomi ind i årene - og har rimlig nemt ved at falde ind i tanken om at mad er et nødvendigt onde for at holde min krop igang - det tager lige en uges tid, og så kører det egentlig ret automatisk.

Men den søde tand kan jeg godt have i perioder, men dukker den frem under eks. en cutning, så går jeg altså iseng eller går en tur eller sådan noget.

Det er indstillingen, og som craw sagde - få defineret et mål så man også kan se en ende på tingene - eks. en vægt du skal ned / op på - eller en defination du vil have frem eller lignende.

Hvis du ikke har noget mål, så er det svært og måske umuligt i de svære stunder, ikke at falde i - fordi du har ikke noget der afholder dig fra at kaste dig ud i kok-amok seancer.

DBM> min titel ? du tænker på "filthy few" ? - hm, det var lige hvad der faldt mig ind - jeg er jo brutal og slår HÅRDT ned på mine muskelfibre hver dag, og tror næsten at jeg har fået slået en enkelt eller 2 fibre ihjel i processen.....så det berretiger mig næsten til sådan et patch.....

Der er dog ikke noget velovervejet bag - jeg ville ændre titel, kunne ikke finde på noget smart....såe.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, kender godt ædeflip - selvfølgelig er det ikke optimalt i en vægttabssituation, men come on - hvis du falder i en gang imelllem sker der sku ikke så meget ved det.

Jeg har ofte haft ædeflip, men med min træningsmængde har det aldrig givet problemer - jeg spiser også automatisk lidt mindre de næste dage.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til at 'snyde' under en diæt tror jeg det er bedre at få et ædeflip og så fylde sig 1 dag istedet for at fordele 'snyden' over flere dage.

Det er vel begrænset hvor meget kroppen kan optage på 1 dag hvorimod hvis man fordeler det, så kan kroppen sagtens optage det.

Jeg gætter her, men jeg tror det er rigtigt B)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal snyde, så er det vel rigtigt nok, men hvis ikke man skal snyde, så er det stadigvæk én dag hvor man ikke kommer nogen vegne. Hvis ikke man skal nå noget særligt, så sker der jo ikke det store ved det, men hvis man har en deadline, så kan alt for meget snyd godt være ris til egen røv i sidste ende.

På bundlinien er det jo bare én selv man snyder ;)

Link to comment
Share on other sites

Craw>På bundlinien er det jo bare én selv man snyder

Enig her - vigtigt at skrive sig bag øret hvem det ER man snyder nemlig ;)

Hvormeget impact en enkelt dag har, ved jeg ikke - andet end at det er en dag i den forkerte retning hvis man har vægttab for øje. At en enkelt dag så måske ikke vælter projekter, så mener jeg stadigvæk at det er vigtigt for sig selv, at man holder linien - da kcal. underskud er hårdest for hovedet, fremfor maven/kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Craw>På bundlinien er det jo bare én selv man snyder

Enig her - vigtigt at skrive sig bag øret hvem det ER man snyder nemlig ;)

Fitsmoker > Man skal ikke glemme at vægttab kan betragtes som en investering. En investering kan til tider se slet ud men det er kun fordi der er kurs-svingninger.

For at holde investeringen i live må man nogle gange posse ekstra resurser i.

(Det er en metafor...)

Der er vigtigt ikke at miste modet og derfor kan det nogle gange være nødvendigt med en dag hvor man propper uhæmmet i hovedet. Gerne en planlagt dag så man har noget at se frem til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu gi Lau ret i at det faktisk kan være gavnligt for kroppen at have en planlagt snydedag, evt. en gang om ugen, således at man får boostet sit leptin-niveau op igen. Efter få dage med kalorieunderskud falder koncentrationen af leptin hvilket medfører lavere forbrænding og et skift fra fedtforbrænding over til muskelnedbrydning. Kroppen tror jo den sulter, så hellere gemme på fedtet end musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Craw>

Ikke enig. Leptin har KÆMPE indflydelse på appetit, metabolisme, immunforsvar, hormoner m.m. Hvis man er rimelig langt nede i bf% som starteren af topic er vil leptin-niveuaet højst sandsynligt allerede være lavt og "snyde" dage vil gavne både fedtforbrændingen og appetitten.

Do mener jeg det var et godt svar du skrev mht at have et mål og fokusere på det - have målet i tankerne og fokusere på det positive og tro på det. Men leptin har stor indflydelse på vores krop.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share