Optimal træning/


Tarzan
 Share

Recommended Posts

Selvom det godt kan *lade sig gøre* at tabe fedt og gaine muskler på én gang, så mener jeg stadig at man skal undgå at bruge tid på at forsøge sig. Det vil være lidt som at træde på speederen og bremsen på én gang,- dit hormone system er simpelthen geared i modsatte retninger ved muskeltab henholdsvis fedttab.
Hmm nej, jeg synes faktisk det er lidt afgørende - det kan være at man som generelt råd til menigmand er at man skal adskille de to - men debatten er ret interresant - fordi kan det lade sig gøre, er det jo guld information for BB'ere eks.
Man vil opnå bedre resultater ved at koncentrere sig om en af delene af gangen. Dette opnås bedst ved at skabe et ordentligt under/overskud af kalorier, istedet for at små-nipseri med 150kcal i underskud i et forsøg på tabe en lille bitte smule fedt, alt imens man øger muskelmassen en lille bitte smule.

Men det kan jo netop være at det er muligt at finde balancen, således at det ikke er nipstab og nipsvækst man oplever.

Men jeg tror godt jeg ved hvad du siger; man skal nok ikke rykke ved betragtningen - ihvertfald når man skal rådgive - og det er selvfølgelig alt andet lige NEMMERE at gå i overskud, fremfor at finde den optimale balance som - hvis muligt - kan skabe fedttab og masse.

Link to comment
Share on other sites

og det er selvfølgelig alt andet lige NEMMERE at gå i overskud,

Nemlig. Det er nemmere fordi det ikke kræver milimeter præcision af kalorieindtag, og så er det samtidig mere effektivt grundet den større kalorie over/under skud, så jeg lurer ldit på hvorfor du mener det er "guld information for en BB'er" ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det kun er guld information for BB´er.

Personligt vil jeg gerne tabe mig samtidig med hypertrofi, da jeg stadig slæber rundt på 5-7 kg for meget. Jeg har ikke lyst til at gå på en rigtig diet, vil hellere tabe mig gennem motion. Men da jeg samtidig træner styrketræning 3 gange om ugen, er det jo rart også at få et udbytte her.

Anders:

Hvis du siger det er så svært at ramme balancen mht. til kalorieindtag, så skal det jo betyde at mens man tager muskler på, bliver man mere eller mindre nødt til at tage fedt på samtidig, og det har jeg ikke lyst til - jeg har nok i forvejen :angry: Den balance i skriver er så svær, er vil bare et spørgsmål om at lytte til sin krop, og spise når man er sulten (hmmmm. det var jo derfor jeg blev tyk :lol: ). Hvis man får vænnet sig til at spise det man har brug for, så skulle det jo ikke være så svært. Motion skulle også fremme at man blive bedre til at ramme ligevækstpunktet.

Din tidligere antagelse om at jo længere tid man har trænet jo svære bliver det at tabe sig og opbygge muskler samtidig. Hænger det ikke bare sammen med, at jo længere tid man har trænet, jo svære er det at få muskelvækst? :huh:

Link to comment
Share on other sites

skal det jo betyde at mens man tager muskler på, bliver man mere eller mindre nødt til at tage fedt på samtidig,

jeps.. du kan ikke undgå at tage fedt på, på samme måde som du ikke kan undgå at tabe muskler når du taber dig. Desværre :(

Hvis du mener du har for mange kg at slæbe rundt på, synes jeg helt klart du burde vælge at gå på en ordentlig diæt og så udsætte muskel-byggeriet. Jeg ved godt det er træls ikke at få nogle muller ud af sin træning, men det går immervæk hurtigere med at smide de 5-7kg hvis du gør det ordentligt

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke noget specielt med BB'ere, det jeg mente var at det var en god diskussion at føre videre - fremfor at sige at det var for svært at finde balancen, og istedet bare acceptere fedt - det er selvfølgelig vigtigt for ALLE der styrketræner og gerne vil tabe sig.

Jeg er ikke så villig til at gaine fedt på kroppen (slet ikke X kg), men er interreseret i at øge min masse på nogle grupper, og derfor synes jeg det er ret interresant HVIS der er en mulighed, og villig til at ofre en vis mængde kræfter på at finde denne balance.

Jeg har da evnet at ramme sådan en balance, bla. under pre-cutte fasen - hvor jeg har kunne vokse (udfra mål), men samtidig tabe mig på eks. maveregionen.

Men det er ihvertfald sikkert at man vokser med sikkerhed hvis man har et stort overskud, og det er sikkert at det er svært at vokse hvis man er i underskud - men, så er vi lidt tilbage til det hvorvidt kroppen tænker på overskud på samme måde som vi gør.....om der er parametre der gør at fedttab kan foregå samtidig med masseopbygning.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

-og tykke mennesker har samtidig også meget nemmere ved at mobilisere fedt depoterne end halv-rippede folk, så det kan godt lade sig gøre hos (tykke) nybegyndere.

Senere i karrieren, når fedtprocenten falder og musklerne har vænnet sig til at blive trænet, bliver det sværere at opnå disse 2 ting samtidig,- og det vil være meningsløst at forsøge sig på dette, når man er relativt veltrænet.

Tingene bliver blandet lidt sammen her. Grunden til den øgede mobilisering af fedtdepoter, skyldes højst sandsynligt leptinniveauet i kroppen.

Jeg kan godt følge at en del energi vil gå til at opbygge kulhydratsdepterne, men et fedtdepot er jo netop en buffer, og hvorfor kan det ikke være ligemeget for kroppen om energien kommer fra et fedtdetpot eller fra indtag af mad (idet her eksempel magarine  ) Det er det jeg ikke kan følge dig i, hvorfor kroppen først vil opbygge muskler, når den har fået flydt de 50 gr. fedt på, som jeg har forbrugt under løb.

Kan ikke helt lure, hvorfor du vil kroppen skal kaste 50gram fedt tilbage på kroppen. Fedtdepotet er kommet fordi du har været i kcal overskud for længe, og om din krop er disponeret for at sætte det tilbage på kroppen, vil afhænge af dit leptin niveau, som igen vil afhænge af din nuværende fedtprocent. Hvis den er over en 8 stykker, ville jeg ikke bryde hovedet med at tænke yderligere over det.

At fedtet forbrændes instantivt menes der, at det forbrændes under fx. en løbetur, dvs. at det sker over en perioden på (sikkert) under 1 time. Hvorimod muskelopbygningen sker mellem styrketræning 1 og styrketræning 2. Dvs. det er relativ kort tid at kroppen er i kalorieunderskud, som følge af en løbetur. Hvis kalorieunderskuddet skyldet en diet, så havde du været i underskud mellem styrketræning 1 og styrketræning 2, og derfor villle kroppens mulighed for at opbygge muskler være begrænset.

Eller også set det som en måde, hvor på du kan minimere fedtmassen du tager på under kalorieoverskud. Der er i tråden blevet foreslået løb som fedtforbrænding, men jeg vil hellere som Craw gør det i øjeblikket gå nogle lange ture. Fedtoxideringen er højest ved lave intensiteter, og samtidig vil en løbetur tære på glykogendepoterne (ingen problem hvis det bliver fyldt efterfølgende) og du skal være i superform og løbe lang tid før der rigtig sker noget.. en lang gåtur er derimod et sikkert alternativ. Hvis dine glykogendepoter er langt nede, vil proteinsynthesen blive hæmmet grundet forholdet mellem eukaryotic initiations faktorer (EIF) og ribosom aktiviteten.

Nå ja, muskeltilvæksten sker indenfor 48 timer, hvor den peaker efter 24 timer med en proteinsynthese der er eleveret 109% i forhold til før træning.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til den øgede mobilisering af fedtdepoter, skyldes højst sandsynligt leptinniveauet i kroppen

jae... slanke mennesker har lavt leptinniveauet og vil derfor have svært ved at øge muskelmasse, hvis de nægter at gaine noget fedt oveni købet. Fede mennesker har et højt leptinniveau og har derfor nemmere ved at øge muskelmasse fordi alle de "gode" hormoner også er på et højt niveau.

Link to comment
Share on other sites

Se sådan på det, at når du er kraftig (ikke fed - de har formentlig en mindre sensitivitet overfor leptin end slanke personer) og begynder til styrketræning, så vil du ved have nemmere ved at tage muskelmasse på, grundet dit utrænede stadie. Musklerne vil simpelthen opleve flere mikrooverrivninger, og derved mere frigivelse af IGF-1 hvilket jo er en glimrende og nødvendig ting (1) for hypertrofi. Derudover vil det øgede leptin niveau betyde, at en større mængde fedt vil blive mobiliseret ved et minimalt kalorieunderskud. Og kalorieundskuddet er ikke helt utænkeligt, når der pludselig introduceres en aktivitetsform med EPOC helt op til 38 timer efter træning (2).

Slanke veltrænede mennesker vil ikke have nogen af fordelene i ovenstående, hvorfor det er mindre sandsynligt de gainer masse og smider fedt samtidigt. Men en måde det kan gøres på er som Craw er i gang med, nemlig at inddrage aktiviteter hvor oxideringen af fedt er stor og på den måde liste fedtdepoterne af. For et synligt resultat kræver det samtidig at du ligger meget tæt på dit vedligeholdelsesniveau, ellers vil du enten tage tilsvarende eller mere fedtmasse på igen, eller du vil ikke have mulighed for at bygge masse grundet kalorieunderskuddets størrelse.

1.

Rosenblatt JD, Yong D, Parry DJ.

Satellite cell activity is required for hypertrophy of overloaded adult rat muscle.

Muscle Nerve. 1994 Jun;17(6):608-13.

2.

Schuenke MD, Mikat RP, McBride JM.

Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management.

Eur J Appl Physiol 2002 Mar;86(5):411-7

Link to comment
Share on other sites

begynder til styrketræning, så vil du ved have nemmere ved at tage muskelmasse på, grundet dit utrænede stadie

Så vidt jeg har forstået, så følges leptin og de "gode" hormoner (testoteron etc.) ad. Derfor er det svært for slanke mennesker at øge muskelmassen grundet deres lave niveau af Leptin (og de andre hormoner). Hvis de tillader dem selv at tage noget fedt på, vil Leptin (og de anabole hormoner) stige, og de vil have nemmere ved at øge muskelmassen

Link to comment
Share on other sites

Leptin bliver reguleret på via dit kalorieindtag samt dit nuværende stadie fedtmæssigt.

Testosteron og thyroid produktionen bliver reguleret blandt andet via dit kostindtag.

Dvs. du kan godt have en lav fedtprocent og dertilhørende leptinniveau uden testosteronproduktionen behøves at lide under det. Sensitiviteten i leptin niveauet bliver hurtig lidt overdrevent, fordi du ændrer din fedtprocent med et procenpoint medfører ikke niveauet ryger gennem loftet.. men der vil være en forskel på eksempelvis en fedtprocent på 5,10,15 og 20.

Link to comment
Share on other sites

Leptin bliver reguleret på via dit kalorieindtag samt dit nuværende stadie fedtmæssigt
Ja det er jeg klar over... leptinniveauet fortæller noget om hvor mange kalorier du spiser og hvor mange kalorier du har lagret
Dvs. du kan godt have en lav fedtprocent og dertilhørende leptinniveau uden testosteronproduktionen behøves at lide under det

Jeg mener bestemt at have læst at Leptin kontrollerer en helvedes masse andre hormoner, herunder de anabole hormoner og GH hormonerne,

så jeg vil mene at de anabole hormoner i høj grad vil lide under et lavt leptin niveau. (Det er vel også del af grunden til, at slanke folk nemmere taber muskler end federe mennesker?)

Anyways, jeg må se om jeg kan finde nogle referencer angående Leptin's indflydelse på de anabole hormoner...

Link to comment
Share on other sites

Lidt stillet på spidsen..(er godt klar over teorien ikke holder) men kan en person overhovedet betragtes som værende i kalorieunderskud hvis kroppens aktive væv får dækket energibehovet fra kroppens"overflødige fedtdepoter". Er der evt. noget dokumentation/forklaring på at kropsfedtet i samspil med protiener i kosten ikke kan bruges med henblik på opbygning af muskler?

Måske har i allerede besvaret spørgsmålet, men hav tålmodighed med mig :unsure:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

sas - kroppen kan ikke være i energioverskud. Den vil kun lige akkurat hente den mængde energi fra fedtdepoterne der skal til for at "systemet løber rundt". Hypertofien vil sta´dig ses som "undværelig" luksus, som der ikke skal hentes energi til (sådan lidt firkantet sagt.) :)

Link to comment
Share on other sites

nåe.. jeg var vist ikke helt gal på den alligevel:

Human leptin: from an adipocyte hormone to an endocrine mediator.

Wauters M, Considine RV, Van Gaal LF.

Department of Endocrinology, Metabolism and Clinical Nutrition, University Hospital Antwerp, Wilrijkstraat 10, 2650 Edegem, Antwerp, Belgium.

Leptin is a mainly adipocyte-secreted protein that was discovered 5 years ago. Most of the research following this discovery focused on the role of leptin in body weight regulation, aiming to illuminate the pathophysiology of human obesity. However, more and more data are emerging that leptin is not only important in the regulation of food intake and energy balance, but that it also has a function as a metabolic and neuroendocrine hormone. It is now clear that it is especially involved in glucose metabolism, as well as in normal sexual maturation and reproduction. Besides this, interactions with the hypothalamic-pituitary-adrenal, thyroid and GH axes and even with haematopoiesis and the immune system have also been described. It has been shown that leptin secretion by the adipocyte is partly regulated by other hormones, such as insulin, cortisol, and sex steroids, mainly testosterone. Also, other hormones like thyroid hormone and GH are possibly involved in leptin synthesis. Leptin itself exerts effects on different endocrine axes, mainly on the hypothalamic-pituitary-gonadal axis and on insulin metabolism, but also on the hypothalamic-pituitary-adrenal, thyroid and GH axes. Leptin may thus be considered a new endocrine mediator, besides its obvious role in body weight regulation.

Publication Types:

Review

Review, Academic

PMID: 11022169 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share