Skal det bgøre ondt?


novicen albert
 Share

Recommended Posts

Det lyder ikke godt!

Hvor mange sæt og reps kører du hver øvelse med?

PS: At dyrke styrketræning vil næsten altid medfører at man har ondt et eller andet sted. Men hvis der en eller anden systematik i hvornår smerterne kommer eller de er permanente (men måske dog svingende i styrke) så er den oftest gal. Enten træner du forkert (= for stor workload, forced reps, failuretræning, forkert teknik) hvorfor kroppen brokker sig, eller også der er en decideret skade undervejs pga dette. :unsure:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Med andre ord. Jeg kan altid dagen efter en træning, mærke hvilke muskelgrupper jeg har trænet.

Det kan jeg nu også altid - men der er en klar grænse imellem "ømhed" og "smerte" - at være øm, kan selvfølgelig også være smertefuld - men på en anden måde - altså det der kaldes DOMS.

Tror du du kan nærme dig en defination af smerten ? hvor den sidder - om det er led / sener, eller bare i muskelen ?

Link to comment
Share on other sites

3 sæt af 12 gentagelser :pullup:

Definere, tja det er jo lidt svært.

Som regel er det muskelsmerter ind i mellem er det led.

Har f.eks ofte svært ved at vaske hår om morgenen når jeg dagen forinden har trænet triceps.

Har I andre også konstant ømhed/smerte??

Edited by novicen albert
Link to comment
Share on other sites

OK - lyder ikke som om workloaden er for stor.

Så er der tre (oplagte) muligheder tilbage:

1: Du laver konstant (/ofte) forced reps

2: Du kører til failure hver gang (/ofte)

3: Du udfører øvelserne forkert (herunder måske at du træner i maskiner)

Siger dette dig noget? ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid "ondt" et eller andet sted synes jeg - kombineret med enten ømhed, eller træthed i en muskelgruppe.

Men det er vigtigt at man skelner imellem det at være ØM og det der er decideret SMERTE - selvom de to ting godt kan læne sig op ad hinanden - det er pææænt svært at definere på skrift, hvor grænsen ligger....

I mit hoved har jeg definationen "sund smerte" og "usund smerte" - usund smerte, er hvis det "jager" på et givent tidspunkt, altså at jeg eksempelvis bliver forhindret i at udføre en bevægelse - hvorimod "sund smerte" godt kan være smertefuld - men det er mere en konstant smerte ?

En hård-bentræning - og jeg har de VILDESTE smerter i lår og lægge og baller - så meget at jeg kan have svært ved at sidde ned og/eller gå ordentligt i et par dage, men det er stadigvæk sund og "rar" smerte.

Men hvis du bedømmer at dette ikke er ømhed, så er det måske meget godt at få nogle til at se på det, fordi det er svært at sige noget henover internettet - og jeg har ikke lyst til at vejlede dig om bare at fortsætte - hvis det nu er en reel skade det drejer sig om.

Link to comment
Share on other sites

Albert - nu siger du godt nok der går mindst en dag mellem du træner samme muskelgruppe, hvilket tyder på at du ikke træner split. Men hvis du træner split, eksempelvis kun et træningspas til hver muskelgruppe om ugen, kan jeg godt forestille mig at du går rundt med evige doms. Det var nelig lige præcis sådan jeg havde det, i de 5 måneder jeg trænede split efter den opskrift. Det problem er jeg kommet af med efter at jeg er gået over til fullbody. Altså hvis du træner split kan dine doms skyldes at der går for lang tid mellem træningspassene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share