Hvilken type er i?


Power Clauer
 Share

Recommended Posts

Det her er uhyggeligt. Jeg sad og kiggede mig over skuldrene hele tiden. jeg er 100% ectomorph. Stort set alle nuancer i beskrivelsen ramte lige på kornet: både med huden, håret, restitutionstiden, knoglestruktur osv.

Hmmm, det kunne være man skulle ringe til Kate Moss og sammenligne kropstype...

Link to comment
Share on other sites

Udemærket artikel, til forundring og undring B)

Testen holder dog ikke helt! Der mangler nogen aspekter, og fejlvuderinger dertil.

Jeg mener, en Mesomorph kan da godt gå hen, og ligne en endomorph, hvis han har et meget stort kalorie indtag. Han vil så ifølge artiklen være en endomorph, selvom han egentligt er en mesomorph.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vist også 90% ectomorph, men har fået lavet lidt om på det via træning.. Og på mig har de råd virket fint: Basis øvelser, ingen cardio og godt med mad. Men der er jo heller ikk så meget videnskabeligt bagved.. Folk der er for tynde skal spise meget og træne tungt, dem der er for tykke skal spare på fedtet og dyrke cardio udover styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Jeg er vist også 90% ectomorph, men har fået lavet lidt om på det via træning.

Hvis man skal forholde sig til artiklen som værende korrekt, så har du ikke lavet om - du ligner bare en anden kropstype.

Nogle af de spændende aspekter i artiklen, er bl.a. tesen om at en ectomorph f.eks. skulle restituere hurtigere end en ectomorph.

Hvordan forholder artiklens momenter sig til forhold som højt udgangspunkt men med enten lav eller høj trænérbarhed? Er der en sammenhæng?

Hvad er teorierne/fakta bagved tesen om kropstyper? Hvis det viser sig at der er hold i nogle af tingene, så giver det pludselig en interessant vinkel på træningsfrekvens, set i forhold til forskellige kropstyper. Personlig er jeg 2/3 ectomorph og 1/3 mesomorph. Dvs. at det vil være en rigtig skidt idé at have en træningsmakker som er endomorph, idet han ifølge artiklen restituerer langsommere end jeg.

Derfor spørger jeg endnu en gang - Er der nogen er i besiddelse af den nødvendige viden og/el. uddannelse til at kunne vurdere artiklens faktuelle standard?

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Well... jeg kan huske at Thomas J har sagt at man ikke skal hænge sig for meget i mesotyper, men det er ikke noget jeg selv lige kan uddybe på. Måske man kunne lokke ham ud af sit skjul og få ham til at give en kommentar :kj:

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det er vist at strække den lidt at mene at ecto'er er mere intelektuelle, end de andre, eller er det bare mig? Jeg vil osse mene at vurderingerne omkring kost er trukket liiiige langt nok.

Er forresten 90% ecto og 10% meso.

Har iøvrigt lige kastet en mazarinkage fra aldi i skuffen.........

Angående det her med den faktuelle standard, så ved jeg ikke rigtigt.... Er det ikke sådan lidt "stating the obvious"-agtigt? Træning virker sgu helt fundamentalt ens på mennesker... Da Sheldon lavede klassificeringen i kropstyper, var kroppen ikke ligeså kendt og udforsket som den er nu.....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Ligger lige op ad Mesomorph :)

Jeg vil sige at der var nogle ting i artiklen der ikke passede så godt, for hvis man ikke kan træne sig til nogen af typerne, hvordan kan man så blive muskuløs som var mesomorphens egneskab???

Vil det også sige at man ikke kan være endomorph type hvis man faktisk HAR tabt sig?

Der hoppede den lige af sporet...

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Ifølge testen er jeg en endomorphic mesomorph, men det kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Når jeg sammenligner mig bygningsmæssigt (KUN bygning ikke muskelmasse) med forskellige BBere, er jeg helt sikkert på ecto-mesomorphe hold.

Når man læser om arketyperne har jeg mest tilfælles med, 1) mesomorpher, 2) ectomorpher og 3) endomorpher, faktisk er det eneste træk jeg har i retning af endomorph mit stofskifte.

Jeg synes ikke at testen fungere, selve teksten er god nok, der står det samme som alle andre steder.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Dines @ 5. Apr 2003, 14:20)

Jeg er vist også 90% ectomorph, men har fået lavet lidt om på det via træning.

Hvis man skal forholde sig til artiklen som værende korrekt, så har du ikke lavet om - du ligner bare en anden kropstype.

Ja dårlig formulering fra min side... Mente selvfølgelig ikke at jeg har skiftet kropstype. ;)

Link to comment
Share on other sites

23/12 ~ 2 Mesomorph ... AHA .. ja jeg kan sagtens tage på, og jeg kan også sagtens smide det igen.. men derfra til at jeg naturligt er den 'muskuløse' type ... u gotta be kidding.. jeg kommer fra ~70kg tynd(ej tynd tynd, heller ikke fed-fed) frame, med en led og knolgestruktur der minder om en tøs's (har små fine hænder, passer perfekt på et tastatur *gg*).. og jeg har _ikke_ nemt ved at smide mulle-kilo'erne på...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge testen er jeg mesomorph, men min knoglestruktur minder mere om en ectomorph! Jeg er sikkert 1/3 mesomorph og 2/3 ectomorph. Det passer også med mine muskler skulle restituere hurtigere da jeg bliver nød til at træne dem 2-3 gange om ugen for at få fremgang(træner 5 x ugentligt). Mens min makker der er 2/3 mesomorph og 1/3 endomorphic kun træner 2 gange om ugen og får den samme styrkefremgang som mig! snyd! :angry:

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share