kulde som slankemiddel?


Eruption
 Share

Recommended Posts

Har i et længere stykke tid brudt min lille hjerne med en ting..

En af de ting, kropppen bruger mest energi på, er at holde varmen. Dvs. kunne det lade sig gøre, at komme i kalorieunderskud, ved at tage en smule mindre tøj på, så man går og småfryser hele tiden, så man forbrænder det mere?

holder dette - på nogen måde? :huh:

Jeg kan dog ikke forestille mig, at det ville være godt for kroppen, at småfryse hele tiden.. <_<

PS. jeg har selv overhovedet ikke brug for at tabe mig, på nogen måde, men har tænkt over det i et stykke tid...

Link to comment
Share on other sites

Tror din teori er god nok. I et gammelt nummer af "Muscle & Fitness" gav de den ihvertfald som et slankeråd. Hvor meget ekstra energi man kan forbrænde om dagen ved at gå og småfryse hele tiden ved jeg ikke, men ingen tvivl om jeg hellere være tyk og så ha' de varmt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja i teorien kan det godt lade sig gøre fordi kroppen skal ryste for at varme sig op. Jeg tror dog kroppen skal ryste en hel del for at opnå noget nævneværdig kalorie forbrænding... et par timer i iskoldt vand hver dag vil nok hjælpe lidt :bubblebath::bubblebath:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen bruger en del energi hvis den begynder at blive kold, den prøver hele tiden at regulere kropstemperaturen til de ca. 37 grader - og primært de vitale organer - når musklerne ryster er dette vist også en reaktion som kroppen sætter igang, for at skabe varme.

Men som jeg har forstået det, så går der noget tid - altså det skal være ret voldsom kuldepåvirkning der skal til, før at man virkelig kan tale om et stort energiforbrug.

At rende rundt og være småkold hele tiden er en dårlig ide tror jeg, det vil stresse kroppen, og i sidste ende immunforsvaret, så man ender ud med at blive forkølet eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

rune:

>> Fittsmoker

Trådene her på MOL kan hurtigt blive lange, hvis alle svar skal gentages to gange..

Øhm, så må du sørme meget undskylde ? hvad er det for et svar jeg gentager ? - umiddelbart håbede jeg på at jeg bidrog med en lille del - som måske nogle der vidste mere - kunne følge op på - nemlig hvorfor kroppen bruger energi når den fryser.

Der foregår et ekstremt energiforbrug med folk der er på vej til / bliver ramt af hypotermi - og det er da måske meget interresant at få uddybet.

Een ting er sikkert, trådene bliver meget korte med politmænd som dig ;) - men har jeg jokket i spinaten, så tager jeg det på min kappe.

Link to comment
Share on other sites

Øhm, så må du sørme meget undskylde ? hvad er det for et svar jeg gentager ?
Du genskriver fuldstændig det svar Anders har postet. Samme vin på nye flasker....
Een ting er sikkert, trådene bliver meget korte med politmænd som dig

Jeg er nu ikke politimand.... :D Du skal skam ikke tage mit indlæg personligt. :)

Men havde nu forventet mig et lidt højere niveau af en person som har været medlem siden juli 2002 og postet over 1170 indlæg... :bigsmile:

Rune

Link to comment
Share on other sites

Tjae gammel vin på nye flasker, sådan er tråde vel - men prøvede at dreje den over i en længere debat omkring hvorledes kroppen reagerer på kulde, og hvorfor - hvilket jeg ikke synes fremgik af Anders' indlæg.

Jeg er nu ikke politimand....  Du skal skam ikke tage mit indlæg personligt.  
Hvis du ikke er politimand, så overvej at bidrage noget til diskussionen - ellers bliver trådende meget lange- er mit indlæg noget fis - så ignorer det, eller pil det fra hinanden.
Men havde nu forventet mig et lidt højere niveau af en person som har været medlem siden juli 2002 og postet over 1170 indlæg...  

Well der er jeg sgu nok nødt til at skuffe dig, kvantitet er ikke kvalitet - så lad være med at forvente sådan noget...

Link to comment
Share on other sites

Holda ........

Jeg er med fitt her ..

Men havde nu forventet mig et lidt højere niveau af en person som har været medlem siden juli 2002 og postet over 1170 indlæg...

- jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde .... fald dog _ned_ for pokker da.. og nej, hans indlæg er IKKE uden relevans, des flere der poster den samme vin på nye flasker indikerer netop hvad der er konsensus, og hvad der ikke er personlig lommefilisofi, yderst anvendeligt for den videnssøgende part !!!!!

JEG har hørt en historie, oki læst så, på et andet board, om en der bla. sværgede til store mængder _iskoldt_ vand i løbet af dagen for samme mål.. kroppen skal varmes op, og energien skal jo komme et sted fra... om det er en tæt på otimal, eller langt fra optimal måde at smide fedtet på skal jeg _ikke_ kunne sige...

Men rygterne er godt nok derude' hva' ... ku være fedt at få en autoritet ind over her, som fx.. hmm... who comes to mind.. MZ ? hehe

Link to comment
Share on other sites

Kroppen bruger en del energi hvis den begynder at blive kold, den prøver hele tiden at regulere kropstemperaturen til de ca. 37 grader - og primært de vitale organer - når musklerne ryster er dette vist også en reaktion som kroppen sætter igang, for at skabe varme.

Men som jeg har forstået det, så går der noget tid - altså det skal være ret voldsom kuldepåvirkning der skal til, før at man virkelig kan tale om et stort energiforbrug.

At rende rundt og være småkold hele tiden er en dårlig ide tror jeg, det vil stresse kroppen, og i sidste ende immunforsvaret, så man ender ud med at blive forkølet eller lignende.

Ja... selve idéen med at fryse hele tiden, er måske ikke så smart, da man måske bliver småsyg af det, plus vil opleve en del ubehag ved at fryse hele tiden...

Jeg undrede mig også over hvor stor denne forbrændning evt. ville være..

Rune >> det er nærmere indlæg som dit, der forringer kvaliteten og/eller niveauet her på debatten, og ikke et indlæg fra fittsmoker, som faktisk uddyber svaret en smule... :kj:

Link to comment
Share on other sites

Men, der er også et andet aspekt at tage i betragtning.

Kulde vil generelt øge ens appetit - er man meget striks og tæller alle kalorierne er dette selvfølgelig ikke noget egentligt problem.

Desuden vil ophold i kulde øge kroppens lagring af energi væk fra glucogen og mod fedtdeponering. Derfor vil f.eks. svømning i koldt vand generelt ikke være ønskværdigt i en vægttabsperiode - man kan dog skynde sig ind i saunaen og få temperaturen i vejret igen - så skulle effekten kunne mindskes.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen bruger også ekstra energi den anden vej (til nedkøling), hvis den omgivende temperatur er højere end ca. 37 grader.

Med hensyn til at fryse hele tiden, så vil kroppen tilpasse sig til omgivelserne. Tænk på folk der vinterbader, går i shorts ved 5 grader plus eller i den anden grøft andre der arbejder hårdt fysisk ved 30-40 grader.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting der taler for og imod, men egentlig tvivler jeg stærkt på at det er ADSKILLIGE % der er tale om, det lyder af ret meget. Hertil skal der tages de forbehold som Fast Legs skriver, samt at man generelt får nedsat sin ydeevne i koldt vejr. Jeg tror egentlig der er andre og væsentligt mere behagelige måder at øge forbrænding med :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Winter Nutrition: Tips for people who exercise in the cold

"Do I burn extra calories when I run in the cold?" ... "What foods will warm me up quickly after I ski?" ... "What kinds of foods are best for energy boosters when I'm biking outdoors in the frigid cold?"

If you are among the many active people who exercises outdoors despite chilly winter weather, you may wonder if the cold initiates special nutritional needs. The following article addresses some common questions about winter nutrition.

Why do I feel hungrier in the winter than in the summer?

A drop in body temperature stimulates the appetite. Hence, if you become chilled during winter exercise (or during a swim session, for that matter), you'll likely find yourself searching for food. Such was the case for the triathlete who said "When I feel chilled after I swim, I'm famished and can't wait to attack food. But when I'm hot and sweaty after a hard run, I'm not hungry for an hour or so." Sound familiar?

Your body's "appestat" is located in the brain near the "thermostat." If your body temperature drops, your appetite increases and you experience hunger. Eating "stokes the furnace," generates heat, and helps warm your body. Hence, winter exercisers should always carry carbs with them for fuel. Winter campers, for example, commonly keep a supply of dried fruit, chocolate or cookies nearby, so they can "stoke the furnace" if they wake up cold in the middle of the night.

Food's overall warming effect is known as thermogenesis (that is, "heat making"). Thirty to sixty minutes after you eat, your body generates about 10% more heat than when you have an empty stomach. This increased metabolism stems primarily from energy released during digestion. Hence, eating not only provides fuel but also increases heat production.

Why do I shiver when I get cold?

Shivering is involuntary muscle tensing that generates heat and offers a warming effect. When you first become slightly chilled (such as when waiting outdoors for your teammates to arrive so you can start training), you'll find yourself doing an isometric type of muscle tensing that can increase your metabolic rate 2 to 4 times. That is, instead of burning 20 calories while you patiently wait for your friends, you may burn 40 to 80 calories as you shuffle around and shift weight from one foot to the other.

As you yet further chilled, you'll find yourself hopping from foot to foot and jumping around. This is Nature's way to get you to exercise, generate heat, and warm your body. And if you become so cold that you start to shiver, shivering's vigorous muscular contractions generate lots of heat—-perhaps 400 calories per hour. Such intense shivering quickly depletes your muscle glycogen stores and drains your energy.

Clearly, the far more pleasant way to stay warm is to exercise, not suffer though the shivers. An aerobic workout can increase your metabolism by 7 to 10 times above the resting level. This means, if you were to exercise hard for an hour and dissipate no heat, you could raise your body temperature from 98.6 to 140 degrees F. (You'd cook yourself in the process!) In the summer, your body sweats heavily to dissipate this heat. But in the winter, the warmth helps you survive in a cold environment.

Do I burn off more calories exercising in the cold?

Cold weather itself does not increase caloric needs. (And remember: the weather can actually be tropical inside your ski outfit or running suit!) When you exercise in the cold, your body uses the heat generated by exercise to warm the air you breathe and prevent your lungs from getting chilled. (For example, if you were to burn 600 calories while cross-country skiing for an hour in 0 degree weather, you may use an estimated 23% of those calories to warm the inspired air.) Hence, you might not sweat as much, but you don't burn extra calories—unless your body temperature drops and you start to shiver. In the summer, you simply dissipate this heat via sweat.

Athletes who lug around heavy clothing and sports equipment--skis and ski boots, heavy parkas, snow shoes--do burn considerably more calories. For example, the Army allows 10% more calories for the heavily clad troops who exercise in the cold. But winter runners or race walkers generally wear minimal heavy clothing: they may burn off a few more calories to carry the extra clothing, but not many.

However, it you are scantily clad (or have little body fat) and your body becomes chilled, you will need more calories to stay warm. For example, scantily clad research subjects who exercised in the cold (14 degrees F) burned 13% more calories than when they performed the same exercise at room temperature--about 450 vs 400 calories/hour.

What's best to eat to warm myself up?

If you become chilled by the winter weather, the best "warm up foods" include warm carbohydrates, such as oatmeal, chili, and lasagna, as well as warm fluids--hot cocoa, mulled cider, and steaming soup. The warm food, added to the thermogenic effect of eating, can contribute to an enjoyable recovery. Cold foods and fluids, such as ice water or frozen yogurt, chill not only your stomach but also your whole body. And obviously, a big gulp of ice water from the water bottle on your bicycle will have a greater cooling effect than will a small sip.

When you eat cold foods, your body attempts to conserve heat by reducing the blood flow to your skin surface—-specifically, to your hands and feet. As a result, your fingertips and toes might get cold. The fingertip temperature of research subjects who ate a big bowl of ice cream in five minutes dropped 2 degrees F in the first five minutes, 5 degrees in 15 minutes. In summer, this cooling effect is desirable; that's why ice cream is a popular summer snack. But in the winter, you'll likely prefer hot foods as a good way to warm yourself from the inside out. Bring out the soup!

Desuden er der lidt møntet på militærpersonel der arbejder i kulde - den viser bare at kcal indtaget skal være meget højere pr. dag når der arbejdes i kulde, fordi kroppen bruger en del ekstra energi på at holde varmen tempereret.

http://www.vnh.org/NutritionalGuidance/nuadcold.html

Og så en lille een om hvorvidt man forbrænder flere kcal ved at drikke koldt vand ;)

Fra: http://www.howstuffworks.com/question447.htm

Does drinking ice water burn calories?

For anyone trying to lose weight, this question is an exciting one! If you simply want to know if your body burns calories warming up the water, the answer is yes. But if you want to know if drinking a lot of ice water can help you lose weight, or keep weight off, this "yes" needs to be qualified with some calculations.

First of all, calories are case-sensitive. There are calories and then there are Calories. Calories with a big "c" are the ones used to describe the amount of energy contained in foods. A calorie with a little "c" is defined as the amount of energy it takes to raise the temperature of 1 gram of water 1 degree Celsius. What most people think of as a Calorie is actually a kilo-calorie: It takes one Calorie to raise the temperature of 1 kilogram of water 1 degree Celsius. So when you drink a 140-Calorie can of cola, you are ingesting 140,000 calories. There is no cause for alarm, because the conversion applies across the board. When you burn 100 Calories jogging a mile, you are burning 100,000 calories.

So, considering that the definition of a calorie is based on raising the temperature of water, it is safe to say that your body burns calories when it has to raise the temperature of ice water to your body temperature. And unless your urine is coming out ice cold, your body must be raising the temperature of the water. So calories are being burned.

Let's figure out exactly what you're burning when you drink a 16-ounce (0.5 liter) glass of ice water:

The temperature of ice water can be estimated at zero degrees Celsius.

Body temperature can be estimated at 37 degrees Celsius.

It takes 1 calorie to raise 1 gram (0.0352 ounces) of water 1 degree Celsius.

There are 454.56 grams in 16 ounces of water.

So in the case of a 16-ounce glass of ice water, your body must raise the temperature of 454.56 grams of water from zero to 37 degrees C. In doing so, your body burns 16,819 calories. But that's calories with a little "c." Your body only burns 17 Calories, and in the grand scheme of a 2,000-Calorie diet, that 17 isn't very significant.

But let's say you adhere to the "eight 8-ounce glasses of water a day" nutritional recommendation. In 64 ounces of water, there are 1,818.24 grams. So to warm up all that water, in the course of a day, your body burns 67,275 calories, or 67 Calories. And over time, that 67 Calories a day adds up. So, while you definitely shouldn't depend on ice water consumption to replace exercise or a healthy diet, drinking cold water instead of warm water does, in fact, burn some extra Calories!

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Og så en lille een om hvorvidt man forbrænder flere kcal ved at drikke koldt vand

Hmm, se det er interessant fitt. Dvs., hvis man spiser is forbrænder man en del kcal ved blot at varme isen op inde i kroppen. Dette betyder at kcal indtaget netto bliver mindre. Hvis man kunne finde ud af, hvor mange kcal man skal bruge på det, må det i princippet være muligt at lave is, der har en negativ indflydels på kcal indtaget.

Se det kunne være en god is. For hver 100g kunne der være en negativ energitilførsel på 12kcal eller sådan noget. Nørj jeg skulle spise mange :lol: weeeeee

Er der ingen fysiknørder der ved, hvor mange kcal der skal bruges til at varme vand en grad? (jeg ved godt det er hypotetisk, men det er sjov ;) )

Edited by sokr@tez
Link to comment
Share on other sites

Dvs. hvis den er -10 grader (aner det ikke) og vi har 100g, og isen skal op og ramme en temperatur på 37 grader (kropstemp.)

Den skal altså hæves 47 grader = 47 kcal (for et gram)

i alt 100 x 47 = 470 kcal... er de fleste is ikke under 470kcal pr. 100/g :lol:

nam nam.... så skal der ædes is... weeeeeee

Link to comment
Share on other sites

Smelteprocessen tager utroligt meget - så vidt jeg husker hele 80 kalorier pr. gram! Så koldt vand hjælper nok ikke, men isterninger er måske en god ide.

En anden ting er at mavesækken vidst nok skulle trække sig sammen ved indtag af koldt mad/drikke. Det betyder vel at man føler sig mindre sulten??? (Et blad jeg læste (øh o.k. det var et I Form) skrev i hvert fald at det var en dårlig ide at drikke koldt vand når man skulle løbe - for på den måde kunne kroppen ikke bruge det så hurtigt (skulle vidst før varmes op), - og der kunne ikke hældes så meget på tanken. - Hvorfor man risikerede at komme i væske underskud).

Så isterninger (evt. grødis) må vel have en negativ ernæringsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. hvis den er -10 grader (aner det ikke) og vi har 100g, og isen skal op og ramme en temperatur på 37 grader (kropstemp.)

Allerførst skal isen op på dens smeltepunkt. Det foregår efter følgende formel:

Q1=m x c x delta t -> Q1=0.1 x 2.05 x 10=2,05 KJ

Dernæst skal isen smeltes. Således:

Q2=m x smeltevarme -> Q2 0,1 x 334=33,4 KJ

Endelig skal vandet varmes op til 37 grader:

Q3=m x c x delta t -> Q3=0,1 x 4,19 x 37=15,5 KJ

Disse tre lægges sammen, Q1+Q2+Q3=50,95 KJ

og så har man den samlede energimængde der skal bruges for at varme 100 g. is op til 37 grader.

Velbekomme med isterningerne, der skal fandme ædes mange! :blink:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share