kulde som slankemiddel?


Eruption
 Share

Recommended Posts

Allerførst skal isen op på dens smeltepunkt. Det foregår efter følgende formel:

Q1=m x c x delta t -> Q1=0.1 x 2.05 x 10=2,05 KJ

Dernæst skal isen smeltes. Således:

Q2=m x smeltevarme -> Q2 0,1 x 334=33,4 KJ

Endelig skal vandet varmes op til 37 grader:

Q3=m x c x delta t -> Q3=0,1 x 4,19 x 37=15,5 KJ

Disse tre lægges sammen, Q1+Q2+Q3=50,95 KJ

og så har man den samlede energimængde der skal bruges for at varme 100 g. is op til 37 grader.

Velbekomme med isterningerne, der skal fandme ædes mange! :blink:

Og som din beregning så klart viser kommer en meget stor del (omkr. 2/3) af kalorieunderskudet fra smeltevarmen - så det skal være is og ikke "bare" koldt vand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så engang et program på DR, om to danskere der gik tværs over sydpolen (eller var det kun til selve polen?), på første del af turen, kom den ene af dem til at smide en isolerende trøje væk, hvilket resulterede i at han tabte sig meget hurtigere end sin makker.

Jeg tror ikke det er fuldstændigt ubetydeligt hvad man kan tabe sig ved at "fryse", men et gæt er, at det tager noget tid inden kroppen har omstillet sig til at køre med en højere "forbrænding". Så tror jeg til gengæld heller ikke, at det føles koldt med f.eks en rumtemperatur 2 grader under normalen. Mange har nok prøvet at komme tilbage til det 10 grader varme danske klima og følt at det var urealistiskt koldt, efter at have været på ferie sydpå i 30 graders varme.

Men prøv lige at overveje genialiteten i det her! Man kan spare på sin varmeregning OG tabe sig, uden at røre en finger :w00t::w00t::w00t: !

Link to comment
Share on other sites

på første del af turen, kom den ene af dem til at smide en isolerende trøje væk, hvilket resulterede i at han tabte sig meget hurtigere end sin makker.

Og her forudsætter vi naturligvis at de to personer var så enæggede tvillinger at vægttabet overhovedet ikke kan ha noget med gener at gøre .....eller ??? ;)

Jeg tror at det er ubetydeligt det vægttab...men der skal ikke være noget der, jeg har slukket al varme....og helt rigtigt, jeg har tabt 2 kilo......og jeg tror på det er kulden derhjemme, og ikke den mavekølelse der har sat en stopper for at holde maden i mig... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dvs. hvis den er -10 grader (aner det ikke) og vi har 100g, og isen skal op og ramme en temperatur på 37 grader (kropstemp.)

Allerførst skal isen op på dens smeltepunkt. Det foregår efter følgende formel:

Q1=m x c x delta t -> Q1=0.1 x 2.05 x 10=2,05 KJ

Dernæst skal isen smeltes. Således:

Q2=m x smeltevarme -> Q2 0,1 x 334=33,4 KJ

Endelig skal vandet varmes op til 37 grader:

Q3=m x c x delta t -> Q3=0,1 x 4,19 x 37=15,5 KJ

Disse tre lægges sammen, Q1+Q2+Q3=50,95 KJ

og så har man den samlede energimængde der skal bruges for at varme 100 g. is op til 37 grader.

Velbekomme med isterningerne, der skal fandme ædes mange! :blink:

Nu har Jarvig fortalt hvor meget energi vi skal bruge for at tabe et gram fedt.

Jeg mener, havde læst et eller andet sted at rent fedt indeholder 39 calorier pr. enhed/gram.

Rent fedt indeholder 38 kj/g, hvilket ca. svarer til 9 kcal/g

vil det så ikke være muligt at udregne maxsimalt fedt tab på en uge hvis du bare devidere de tabte calorier med energi indholdet af fedt?
Ja og nej. For det første indeholder fedtVÆV ikke kun rent fedt. Derfor er der "kun" henved 30 kj/g fedtvæv. Desuden kan man ikke være sikker på, at energiunderskuddet kun bliver hentet fra vores fedtdepoter.
Hvor meget indflydelse kan coffein have på forbrændingen?Jeg drikker selv rimeligt meget af det stads!

Meget lille effekt. Men blandet sammen med effedrin så virker det noget kraftigere = sætter stofskiftet op med 3-5 %.

Resultat. Spis 100 gram isterninger og tab dig 50,95/30 = 1,7 gram fedt.

Paa et helt aar giver det saa 1 kg hvis man spiser 150 gram isterninger om dagen.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share