"Kontant" DR1 (i dag d. 6/5)


Guest Slettet
 Share

Recommended Posts

Livsstilovervægtige - folk som overspiser og undermotionerer, som ikke kan overskue hvorledes de kan komme ud af det, eller har opgivet kampen.

med den modifikation kan jeg også tilslutte mig udsagnet... kunne vi enes om den formulering er vi da nået et godt stykke synes jeg.

hva vil du ha jeg skulle ha sagt?? løjet pigen direkte i ansigtet og sagt, jo æd du bare løs, det tar du skam ik på af....

nej det skulle du ikke sige og det synes jeg faktisk heller ikke jeg antyder i mit indlæg. Men du kunne have sagt (uden et forvrænget udtryk i ansigtet, men et udtryk som om du tog hende alvorligt) noget i retning af:

"Hvad du spiser efter træning er dit eget valg. Det du skal vide er at du ved din træning har forbrændt ca. x antal kcal og to marsbarer indeholder ca. 7-800 kcal. Derfor vil resultatet af din træning være at du tager fedt på i stedet for det modsatte. Medbring i stedet en banan og 1/4 liter kakao til efter træning, på den måde får du både styret din sliktrang samt du får de nødvendige proteiner og kulhydrater. I første omgang handler det om at komme i gang. Få ændret de dumme vaner. Rom blev ikke bygget på en dag og hvis du bare kan overskue een ting af gangen så tager vi resten i den rækkefølge det melder sig"

Whatever...

Nu har jeg med statsgaranti aldrig sat lighedstegn mellem mgl. overskud og dovenskab

jajaj jeg skrev alle, men det var faktisk ikke dig der var øverst i mine tanker da jeg skrev... :4oops: jeg havde formuleringsprobs.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

---> Litopsi, Coq og Hippo

Litopsi tidligere

"Hvad du spiser efter træning er dit eget valg. Det du skal vide er at du ved din træning har forbrændt ca. x antal kcal og to marsbarer indeholder ca. 7-800 kcal. Derfor vil resultatet af din træning være at du tager fedt på i stedet for det modsatte. Medbring i stedet en banan og 1/4 liter kakao til efter træning, på den måde får du både styret din sliktrang samt du får de nødvendige proteiner og kulhydrater. I første omgang handler det om at komme i gang. Få ændret de dumme vaner. Rom blev ikke bygget på en dag og hvis du bare kan overskue een ting af gangen så tager vi resten i den rækkefølge det melder sig"

Hvaaaaa er du træner ;-)

Synes der er meget rigtigt i hvad du siger, at folk begynder at træne er første trin mod et bedre liv. Jeg har selv vejledt flere af dem jeg kender til at de først begynder at træne og derefter lægger kosten om.

Jeg oplevede selv at kroppen hurtigere kommer i en grundlæggende god form, hvis man ikke samtidig er i et kalorie underskud. Efter 6-8 uger hvor træning er blevet en forhåbentlig god vane, vil de fleste begynde at tænke på kostomlægning selv.

For de fleste overvægtige bør det handle om en livsstil omlægning og ikke om kosmetiske ændringer. Når man begynder at træne bør man gå efter at det kan tage 1-2 år at lave sin krop fuldstændigt om og folk der tror det kan lade sig gøre på et par måneder lover mere end det kan holde. Denne lange periode bør deles op i perioder hvor man fokusere på forskellige aspekter af sin livvstils omlægning. Den første periode mener jeg handler mest om træning og om at komme i gang, få det fysiske overskud til at blive ved.

Jeg mener at de mange nederlag overvægtige får, også handler om at de prøver for meget for hurtigt, og at de bliver proppet med fejlagtige informationer om at man kan gøre det meget hurtigt. Realistiske mål er alt afgørende for en success og for mange vil realisme handle om først at begynde med at træne, derefter at omlægge kosten.

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Underligt nok støtter du så lige betingelsesløst coq's bemærkninger om de to grupperinger af overvægtige, hvor den ene bliver præsenteret som dovne og ugidelige. Dette modsiger lidt hvad du siger til mig, men uddyb gerne ;-)

Jeg synes fordomme om at overvægtige er dovne, ugidelige, dumme, voldædere osv. er for unuancerede til at bruge i en debat. Disse udtryk er negativt værdiladede og sjældent særlig dækkende

Med fare for at ødelægge den store forbrødring her i debatten, så vil jeg alligevel påstå at en del af de livstilsovervægtige (godt ord) simpelthen er dovne og ugidelige. Jeg kan med sikkerhed sige at den gruppe af personlige venner jeg tidligere har omtalt er det.

Deres forsøg på at tabe sig har været halvhjertede, og jeg kan sagtens genkende Hippos historie om folk der giver op, når de opdager at en anden levestil medfører at de skal opgive Marsbarerne eller 2 ristede hottere på vej hjem fra træning. De har masser af overskud, og kan overkomme både at bygge huset om og passe deres karrierejob. Hvis en sund levestil virkelig var vigtig for dem, kunne de sagtens omlægge deres liv til det, og når de ikke gør det - er det alene fordi de ikke gider.

Jeg ved ikke om det er unuanceret eller fordomsfuldt - den gruppe jeg kender passer beskrivelsen på. Beklager

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke kan forstå er, at det gang på gang bliver nævnt, at grunden til overvægt skyldes psykiske problemer, stresset hverdag osv.

Fedme har ALDRIG været en så stor trussel for folkesundheden, som den har været de sidste 20 år. Jeg nægter bare at tro på at folk har flere psykiske problemer, og stresset hverdag i dag end for 20 - 30 - 40 år siden!

Faktisk har vi, efter min mening, aldrig haft en lettere hverdag end i dag - og DET er problemet! Det er simpelthen FOR let at være inaktiv - Tage bilen på arbejde, rulletrapperne i centret, glo tv og internet og give konen en vibrator ... osv. Vi kan simpelthen komme gennem et helt liv uden at bruge kroppen!!

Selvfølgelig kan enkelte have nogle personlige problemer, som i en periode gør det umuligt at dyrke motion, men set i et bredt perspektiv tror jeg ikke det er problemet!! At man så kan få det dårligt når man HAR taget 40 kg er jo ikke svært at forstå... men så må man også selv gøre noget ved problemet. Gider man ikke det, vil jeg synes det er i orden at kalde det DOVENSKAB!

Link to comment
Share on other sites

DBM og Diddley--->

Nu ved jeg ikke hvilket korstog I er på siden I har så travlt med at kalde overvægtige folk for dovne. De argumenter I bruger kunne også bruges på alle andre mennesker med et eller form for problem. Lad os tage nogle eksempler, som passer i jeres argumentation for at kalde overvægtige dovne.

Folk der ikke staver ordentligt, kunne I jo kalde dovne, med begrundelsen at man kan da låne masser af bøger på biblioteket og man har da gået 9-10 år i folkeskolen, så skulle man da kunne stave. Ellers er det dovenskab...!

Hvis man er tynd som en ærtestage, er man da doven hvis man ikke træner og får nogle bøffer.

Hvis man får en skade ved træning, så har man sikkert gjort det forkert, så er det da din egen skyld og du må blive behandlet for egen regning.

osv osv.

Hvis man har tilpas store skyklapper, så er det jo nemt at fokusere på de fejl andre gør, uden at se hvad man selv laver af fejl. Så er alle andre end en selv jo nogle klaphatte der skal nedgøres. Det er menneskeligt at fejle og alle inkl. jer selv har fejl, som er nemme at nédgøre.

Kenn

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har tilpas store skyklapper, så er det jo nemt at fokusere på de fejl andre gør, uden at se hvad man selv laver af fejl. Så er alle andre end en selv jo nogle klaphatte der skal nedgøres. Det er menneskeligt at fejle og alle inkl. jer selv har fejl, som er nemme at nédgøre

Hvis du tror at dette er et spørgsmål om at fremhævne mine egne fortræffeligheder på bekostning af andre, så tager du fejl. Jeg har masser af fejl - det har bare intet med sagen at gøre.

Jeg er heller ikke ude på at nedgøre andre - Doven er bare den beskrivelse, der passer bedst så vidt jeg kan se.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke må kalde folk dovne, når man rent faktisk mener de er det. Den danske pladderhumanisme, hvor det er forbudt at kritisere andre hjælper ikke til andet end at fastholde folk i den situation de er i.

Dine analogier giver jeg ikke meget for. Jeg har svært ved at se deres relevans.

Hvorfor er det at vi ikke må kalde folk dovne, hvis vi mener de er det. Hvordan kan det være at du har et langt bedre kendskab til mine venner og deres vaner end jeg har ?

Link to comment
Share on other sites

Kenn du er da totalt galt afmarcheret - jeg er bestem ikke på noget korstog!!

Har du et bedre ord end doven, du vil bruge til at beskrive folk, som ikke GIDER gøre en indsats for at slippe af med de overflødige kilo!? Hvorfor ikke bare kalde en spade for en spade i stedet for at finde på alle mulige, og især umulige, forklaringer på hvorfor folk bliver fede!

Personligt skal jeg da ikke lede særlig længe efter personer som efter min mening er blevet fede pga af dovenskab! I min egen vennekreds er der da mange, som har valgt Pizza, tv, druk osv. (og ingen motion) hvilket selvfølgelig har kostet et par (mange kg) på maven!

Nogen af dem har så valgt at melde sig ind i et fitness-centre, men har selvfølgelig mange undskyldninger for ikke at tage derned - jeg nævner i flæng: Tømmermænd, "jeg faldt i søvn", "gider ikke i dag" "gider ikke træne alene", "jeg har ondt i knæet" ... og listen fortsætter!! Så vil jeg sgu - og de vedkender det selv - ha lov til at kalde dem DOVNE!!!

Link to comment
Share on other sites

DBM--> Jeg er da glad for du ikke er på noget korstog :-)

DBM og Diddley --->

Problemet som jeg ser det, er at I begge forsøger at sætte lighedstegn mellem overvægt og dovenskab, med udgangspunkt i de overvægtige venner I har. Det er jo meget behændigt I begge har venner som er overvægtige og som passer fint til det lighedstegn I kæmper så hårdt for at sætte.

At man I en argumentation for at overvægtige er dovne, bruger sine egne venner som eksempel, er en dårlig måde at argumentere på. For det første kan jeres oplysninger ikke checkes og det er dermed nemt for jer at være tendensiøse omkring hvad I siger om disse "venner". For det andet er jeg ikke sikker på at I kan bevise at jeres venner er repræsentative for overvægtige generelt, dermed holder jeres argumenter heller ikke.

Det I siger er at "fordi mine venner ikke gider at prioritere vægttab og motion i deres liv", så er de dovne. En sådan argumentation viser kun at I selv prioriterer træning og det at være slank meget højt, i forhold til hvordan disse venner prioriterer. At betegne en person eller overvægtige som dovne (som betyder lad og ugidelig), kræver at personen generelt er det og ikke blot fordi han ikke træner og spiser sundt, eller lever op til jeres standarder for træning. Det kunne vel være at overvægtige generelt og jeres venner (selvom jeres venner lyder meget slemme;-) ) var aktive og hårdt arbejdende på andre områder end lige træning og vægttab.

Livet er jo forhåbentlig mere end bare træning og vægttab, og den moderne livførelse giver jo netop mulighed for at man kan være aktiv og hårdtarbejdende, uden at bevæge sig synderligt. Dette betyder ikke personen generelt er doven, det betyder at han prioriterer anderledes og efter jeres (og min) mening forkert. Men det gør ham ikke til et generelt dovent menneske, det gør ham, til en person som går glip af de glæder og helbredsfremmende virkninger motion har.

I den retning viser jeres argumentation bare at I har en kraftig tendens i jeres tankegang, til at mene at jeres venner (og overvægtige generelt) skal prioritere som I gør. Denne opfattelse får jeg fordi I udtrykker at man generelt kan og må betegne en person som doven, blot fordi han ikke lever op til jeres prioritering af træning og kost indtagelse.

Diddley tidligere

Dine analogier giver jeg ikke meget for. Jeg har svært ved at se deres relevans.

Ja hvis man er tendensiøs nok, kan man nok ikke se det ;-)
Diddley tidligere

Hvordan kan det være at du har et langt bedre kendskab til mine venner og deres vaner end jeg har ?

Hvad er det for et lousy argument at smide ud i en debat, selvfølgelig kender jeg ikke dine venner, men på den anden side kan jeg heller ikke stole på hvor tendensiøst du har præsenteret dem. Af grunde jeg har nævnt før er argumenter om "at sådan er mine venner" ret nyttesløse i en debat mellem fremmede.

At du (Diddley) henviser til dansk pladderhumanisme, fordi at man skal have lov til at sige hvad man mener ligeud, er også et lousy argument. I et demokrati (og i en debat) bør man sige sin mening under ansvar og gensidig respekt, denne respekt gælder for dig, mig, dine venner, overvægtige og alle andre.

Mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

--->Kenn,

Du læser simpelthen ikke, hvad jeg skriver.

Problemet som jeg ser det, er at I begge forsøger at sætte lighedstegn mellem overvægt og dovenskab, med udgangspunkt i de overvægtige venner I har
Niks, for det første har jeg flere gange gjort klart at jeg skelner mellem livstilsovervægtige og folk der er overvægtige pga. medicinske eller personlige problemer. For det andet har jeg aldrig præsenteret mine venner som repræsentative.

Min pointe er, at der vitterligt findes folk, som man med rette kan kalde dovne, og her bruger jeg mine venner som eksempler. Deduktionerne kommer alene fra din side !

For det første kan jeres oplysninger ikke checkes og det er dermed nemt for jer at være tendensiøse omkring hvad I siger om disse "venner".

Nu er en af præmisserne for diskussioner på internettet jo, at man er nødt til at tage hinandens ord for gode varer. Dermed angriber du som sådan ikke min argumentation, men stiller spørgsmålstegn ved om det overhovedet kan betale sig at debattere, når man ikke kan kontrollere hinandens postulater. Men, jeg har da noteret mig at du ikke stoler på, hvad jeg siger <_<

Det I siger er at "fordi mine venner ikke gider at prioritere vægttab og motion i deres liv", så er de dovne
Nej, det jeg siger er, at når man render rundt og fortæller at man NU vil til at gøre noget ved sin vægt og at det er meget vigtigt, men så giver op efter 3 løbeture, så er man doven.
I den retning viser jeres argumentation bare at I har en kraftig tendens i jeres tankegang, til at mene at jeres venner (og overvægtige generelt) skal prioritere som I gør. Denne opfattelse får jeg fordi I udtrykker at man generelt kan og må betegne en person som doven, blot fordi han ikke lever op til jeres prioritering af træning og kost indtagelse.

Nej, folk må prioritere lige som de har lyst til. Men, at sige at det er vigtigt at forblive sund, samtidig med at man ikke gider gøre noget ved det - rimer bare ikke.

Af grunde jeg har nævnt før er argumenter om "at sådan er mine venner" ret nyttesløse i en debat mellem fremmede.
Nej, de tjener til at vise at der er en gruppe, hvor beskrivelsen "doven" passer. Det er muligt den gruppe kun består af mine venner, men set i lyset af de andre indlæg i denne tråd, så tror jeg det ikke.
I et demokrati (og i en debat) bør man sige sin mening under ansvar og gensidig respekt, denne respekt gælder for dig, mig, dine venner, overvægtige og alle andre

Enig, og jeg opfatter også mig selv som ansvarsfuld når jeg bruger beskrivelsen "doven", hvor det retteligt er passende. Hvis ikke, ville det være et udtryk for mangel på respekt både over for mig selv, for dem jeg debatterer med og dem jeg beskriver. Pladderhumanisme er lige netop at undsige sige dette ansvar.

Egentlig kan jeg godt forstå, hvis du ikke har tillid til de meninger du angriber. Der er nemlig meget få der er formuleret af mig. De fleste består af ord, du forsøger at lægge mig i munden, men som jeg aldrig har givet udtryk for.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Diddley--->

Er det ikke dig som har skrevet det her...?

Med fare for at ødelægge den store forbrødring her i debatten, så vil jeg alligevel påstå at en del af de livstilsovervægtige (godt ord) simpelthen er dovne og ugidelige. Jeg kan med sikkerhed sige at den gruppe af personlige venner jeg tidligere har omtalt er det.

Du generaliserer hermed og siger at en del af de livstilsovervægtige (det ord kan jeg også godt lide) er dovne og ugidelige. Du bekræfter hermed dig selv og dem der mener som dig, at den fordom der siger at overvægt bla. kommer af dovenskab. Denne fordom er bla. bekræftet af en psykotearepeut som bla. siger:

"Der er mange fordomme om overvægtige mennesker; f.eks. har de "nok lavere intelligens, er dovne og har slet ingen viljestyrke!". De kan have svært ved at finde job, kærester, tøj m.m., hvilket jo ikke gør, at de får det bedre og at selvtilliden stiger."

Kilde: http://www.spsnord.dk/de_3_spise.htm

En klinisk diætist skriver følgende:

"Generne kan vi ikke ændre men de miljømæssige forhold er påvirkelige og du skal tro på at det kan lade sig gøre at ændre livsstil selvom det kan være svært hvis man som overvægtig møder samfundets fordomme om at man som tyk er doven, utroværdig og karaktersvag !"

Kilde: http://www.diaet.dk/emner/overv.html

Når du og andre skriver som I gør i denne debat og bekræfter disse fordomme, er I jo netop en del af problemet og fordommene. Det er måske bla. din kritik der er en af årsagerne til at dine venner, er som de er....?

Dine andre personlige angreb om "at jeg ikke læser hvad du skriver" og "at jeg ikke stoler på hvad du siger", gider jeg ikke at spilde krudt på. Du kan spille fornærmet eller holde dig til emnet, hvis du vil spille fornærmet stopper debatten nu. Hvis du vil forholde dig til fakta, nemlig at der angiveligt er andre end mig der fremkommer med at der findes fordomme om overvægtige og en er disse fordomme er dovenskab, så velkommen tilbage i debatten.

Mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Livet er jo forhåbentlig mere end bare træning og vægttab, og den moderne livførelse giver jo netop mulighed for at man kan være aktiv og hårdtarbejdende, uden at bevæge sig synderligt. Dette betyder ikke personen generelt er doven, det betyder at han prioriterer anderledes og efter jeres (og min) mening forkert. Men det gør ham ikke til et generelt dovent menneske, det gør ham, til en person som går glip af de glæder og helbredsfremmende virkninger motion har.

I den retning viser jeres argumentation bare at I har en kraftig tendens i jeres tankegang, til at mene at jeres venner (og overvægtige generelt) skal prioritere som I gør. Denne opfattelse får jeg fordi I udtrykker at man generelt kan og må betegne en person som doven, blot fordi han ikke lever op til jeres prioritering af træning og kost indtagelse.

Men det er vel problematisk, at du med din argumentation, aldrig kan møde et dovent menneske? De har alle blot prioriteret det at se fjernsyn og spise konfekt højere end at dyrke motion. Eller de prioriterer at sove, læse bøger, pille navle eller et hvilket som helst andet gøremål, som ikke involverer motion over fysisk udfoldelse

Hvis vi ikke kan tillade os at værdisætte folks prioriteringer, så vil ord som doven vel ret beset slet ikke give mening?

Ligeledes med aktiv. Man er ikke aktiv blot fordi man står op klokken 5 og tager til spinning, man har bare valgt at nedprioritere sin nattesøvn og sit koncentrationsnivea henad eftermiddagen?

Link to comment
Share on other sites

Tungpres -->

Men det er vel problematisk, at du med din argumentation, aldrig kan møde et dovent menneske? De har alle blot prioriteret det at se fjernsyn og spise konfekt højere end at dyrke motion. Eller de prioriterer at sove, læse bøger, pille navle eller et hvilket som helst andet gøremål, som ikke involverer motion over fysisk udfoldelse

Problemerne er at ved at kalde overvægtige generelt, eller en del af de overvægtige osv. for dovne, er at det er en af de fordomme der netop gør det svært for overvægtige at bryde mønsteret. Din tankegang er jo netop påvirket af fordomme om overvægtige, når du kan skrive "De har alle blot prioriteret det at se fjernsyn og spise konfekt højere".

Der er masser af overvægtige der er blevet fede af almindelig sund mad, men blot ved at de har fået et arbejde der betyder de sidder foran computeren hele dagen og derved er kommet i et lille energioverskud, der over flere år betyder 10-15 kg overvægt. Du kan altså ikke bare generalisere at alle eller en del af de overvægtige er blevet fede af at se fjernsyn og æde konfekt.

Se hvis man sagde de havde en magelig livsstil, og at den magelige livsstil fremmer fedme, specielt hvis man er genetisk disponeret for det. Så er vi i den mere korrekte ende af argumentation, og man render ikke rundt og forstærker fordomme

Du kan sikkert finde nogle mennesker der er dovne, både blandt overvægtige, normalt vægtige og tynde mennesker. Problemet er når folk forsøger at sætte et lighedstegn mellem overvægt og dovenskab. Det betyder at alle overvægtige er i farezonen for at blive kaldt doven grundet en fordom. Fordomme er farlige, de kan påvirke folk til at se skævt til en gruppe mennesker.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man fra flere sider her i debatten, absolut vil holde fast i en fordom. Måske handler det om at man kan bekræfte sig selv, ved at have en fordom om andre. Måske ser vi her en slags "fitness-rascisme" hvor trænede mennesker ubevidst præges til at se ned andre mennesker der ikke træner eller er overvægtige. Se det bekræfter jo hvorfor visse overvægtige er bange for at vise sig i et fitness center....!

Mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Kenn din argumentation holder slet ikke!! Debatten begyndte fordi der åbenbart er et problem med overvægt og fedme. Nu kommer du så og siger, at det ikke er et problem fordi folk bare prioterer anderledes - fair nok... så er de ikke dovne, (Derimod totalt uinteresseret i deres sundhed og helbred) men det var heller ikke sådan det blev udlagt!!

Hvis du mener man ikke kan kalde folk, som konstant brokker sig over deres fedme, men ikke kan nosse sig sammen til at gøre noget ved det, dovne - Ja så er der altså noget galt!

Du kan jo evt prøve at slå doven op i en ordbog: "Doven 1. - Som ikke gider el. har lyst til at fortage sig noget ..."

På den baggrund er fede mennesker som har et overvægtsproblem, men ikke GIDER gøre noget ved det, DOVNE!

Du kan sikkert finde nogle mennesker der er dovne, både blandt overvægtige, normalt vægtige og tynde mennesker. Problemet er når folk forsøger at sætte et lighedstegn mellem overvægt og dovenskab.

Nu så jeg lige du havde skrevet ovenstående!! Jeg siger det igen... folk som er er LIGEGLADE med deres overvægt er IKKE dovne - det er kun dem, som konstant piver over det, men ikke gør noget ved det (andet end at købe slankepiller)

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Tungpres -->
Men det er vel problematisk, at du med din argumentation, aldrig kan møde et dovent menneske? De har alle blot prioriteret det at se fjernsyn og spise konfekt højere end at dyrke motion. Eller de prioriterer at sove, læse bøger, pille navle eller et hvilket som helst andet gøremål, som ikke involverer motion over fysisk udfoldelse

Problemerne er at ved at kalde overvægtige generelt, eller en del af de overvægtige osv. for dovne, er at det er en af de fordomme der netop gør det svært for overvægtige at bryde mønsteret. Din tankegang er jo netop påvirket af fordomme om overvægtige, når du kan skrive "De har alle blot prioriteret det at se fjernsyn og spise konfekt højere".

[......]

Du kan sikkert finde nogle mennesker der er dovne, både blandt overvægtige, normalt vægtige og tynde mennesker. Problemet er når folk forsøger at sætte et lighedstegn mellem overvægt og dovenskab. Det betyder at alle overvægtige er i farezonen for at blive kaldt doven grundet en fordom. Fordomme er farlige, de kan påvirke folk til at se skævt til en gruppe mennesker.

Jeg kan ikke forstå hvorfor man fra flere sider her i debatten, absolut vil holde fast i en fordom. Måske handler det om at man kan bekræfte sig selv, ved at have en fordom om andre.

Min tankegang er da netop ikke præget af fordomme. Jeg har slet ikke udtalt mig om at overvægtige er dovne, det er helt og aldeles noget du vælger at udlede. Det jeg siger er, at der faktisk findes dovne mennesker. Hvis vi skal have berøringsangst med at kalde folk som ikke gider lave noget aktivt (det være fysisk eller mentalt) for dovne, så er vi i mine øjne ude i den politisk korrekte hampemark.

Sagt på en anden måde: Hvis du "gerne ville" have en flot slank krop, men ikke rigtig gider arbejde for det, så er du altså doven. Det er ikke spor anderledes end dem som "gerne vil" have gode karakterer, men ikke gider at læse pensum, eller dem som "gerne ville" have en forfremmelse, men ikke laver andet end det absolut mindst acceptable på deres arbejdsplads.

Man behøver ikke være overvægtig for at være doven, men overvægtige kan så sandelig sagtens være dovne.

Og så vil det vel være på plads at understrege, at jeg IKKE sætter lighedstegn mellem at være overvægtig og være doven. Det virker som om du bliver ved med at skyde alle debatdeltagere dette i skoene på trods af at nærmest hver eneste indlæg har gjort klart, at det ikke er tilfældet.

I øvrigt er jeg helt enig med dig i, at det er rigtig synd for de overvægtige som ikke vil vise sig i et træningscenter netop på grund af deres overvægt. Det er en rigtig uheldig ond cirkel. Der er en temmelig tung gut som ofte kommer til de samme morgen spinningtimer som jeg, og sidder nede bagved. Der er fra min side intet andet end den største respekt for det arbejde han lægger i de morgentimer...

Link to comment
Share on other sites

--->Kenn,

Din generaliseringsteori er simpelthen for langt ude.

I det citat de selv bringer fra et af mine tidligere indlæg omtaler jeg EN DEL af de livsstilsovervægtige, altså en delmængde af en delmængde. Hvordan du kan få det til at blive til en generaliserende bemærkning om alle overvægtige står mig temmeligt uklart.

Hvis jeg påstod at alle ruhårede gravhunde (igen en delmængde af en delmængde) ikke havde langt hår, kan man så påstår at jeg generaliserer og siger at alle hunde ikke har langt hår. Don't think so ;)

I øvrigt enig med tungpres. I følge din agumentation giver brugen af adjektiver slet ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

DBM--> Jeg er da glad for du ikke er på noget korstog :-)

DBM og Diddley --->

Problemet som jeg ser det, er at I begge forsøger at sætte lighedstegn mellem overvægt og dovenskab, med udgangspunkt i de overvægtige venner I har. Det er jo meget behændigt I begge har venner som er overvægtige og som passer fint til det lighedstegn I kæmper så hårdt for at sætte.

At man I en argumentation for at overvægtige er dovne, bruger sine egne venner som eksempel, er en dårlig måde at argumentere på. For det første kan jeres oplysninger ikke checkes og det er dermed nemt for jer at være tendensiøse omkring hvad I siger om disse "venner". For det andet er jeg ikke sikker på at I kan bevise at jeres venner er repræsentative for overvægtige generelt, dermed holder jeres argumenter heller ikke.

Nu blander jeg mig altså igen. Jeg er fuldstændig uenig i din opfattelse af DBM og Diddleys ord.

Det JEG hører dem sige er at det bestemt ville være en befrielse hvis overvægtige mennesker begynder at tage et ansvar selv. De hverken hetzer eller crusader mod overvægtige mennesker. . Lad os nu udelade de sygdomsfremkaldte overflødige kilo, og herunder også decideret psykisk syge. Så kan vi fokuserer på overskud elelr dovenskab eller kald det hvad i vil. Men du kan da ikke være uenig i hvad de siger - Overvægtige skal starte ud med at tage et ansvar for deres overvægt inklusive mig selv. Det er ikke jeres familer med 3 unger fuldtidsjob etc. der forhindre vægttab eller motion. Hvis man vil ha tid til at motionerer, så kan det lade sig gøre, ingen siger det er let, men samarbejde og planlægning flytter en del. Se nu det de siger i lyset af sandheden. Den største del af vægttabet kommer fra kosten, motionen er bare et plus der yder ekstra sundhed og overskud. Jeg er selv overvægtig, og jeg kender alle undskyldningerne. Og uanset hvor meget det sårer og gør ondt med sådan en sandhed, så er det undskyldninger jeg har brugt.

For det andet har hverken DBM eller Diddley brugt deres venner som Gallup for hvordan de opfatter tingene, emn sætter bare deres opfattelse i lyset af at de - lige som største delen af os alle sammen herinde - kender nogen der har det på netop DEN måde.

Undskyld min indblanden, jeg synes bare i taler lidt forbi hinanden.

Link to comment
Share on other sites

DBM -->

Kenn din argumentation holder slet ikke!! Debatten begyndte fordi der åbenbart er et problem med overvægt og fedme. Nu kommer du så og siger, at det ikke er et problem fordi folk bare prioterer anderledes - fair nok... så er de ikke dovne
Jeg har absolut ikke sagt at overvægt ikke er et problem, jeg er selv overvægtig (men har gjort noget ved problemet, træner 4-6 gange om ugen og spiser meget sundt). Overvægt er et problem og man er nødt til selv at tage ansvar for at gøre noget ved det. Det har jeg skrevet tidligere...!
Du kan jo evt prøve at slå doven op i en ordbog: "Doven 1. - Som ikke gider el. har lyst til at fortage sig noget ..."

Jeg har slået op i en ordbog (Nudansk ordbog) som siger at doven er at være lad og ugidelig, dette er skrevet tidligere i debatten. Doven er dermed en generel betegnelse af en person's karakter eller personlighed og kan derfor ikke blot bruges til at betegne en person's vilje til at tabe sig. En person kan sagtens være hårdtarbejdende men overvægtig, så kan man ikke kalde ham doven. Jeg ville sige at han har et problem med overvægt, som han desværre ikke prioriterer eller gøre noget ved...!

Hvorfor skal nogle debattører absolut fokusere på personen end at fokusere på PROBLEMET nemlig overvægt. Er det ikke stærkt nok for en person at indrømme at han har et overvægtsproblem. Er det ikke nok at fortælle en person at han har et problem. Skal man absolut nedgøre personens karakter, ved at sige han er doven.

Jeg vil derfor opfordre til at man ser overvægt som et problem og ikke som en mangel i personen....! Det er netop hele humlen i den fordom om overvægt/dovenskab jeg har refereret til....!

Jeg siger det igen... folk som er er LIGEGLADE med deres overvægt er IKKE dovne - det er kun dem, som konstant piver over det, men ikke gør noget ved det (andet end at købe slankepiller)

Jeg er glad for at din opfattede gruppering af dovne overvægtige, bliver mindre og mindre. Men udfra hvad jeg har skrevet ovenfor mener jeg ikke ordet kan bruges i sammenhæng med overvægt i en debat. Du er velkommen til at kalde dine venner eller familiemedlemmer som du kender for dovne (ansigt til ansigt og ikke i en offentlig debat), det er din egen sag. Men når man bruger generelle termer såsom mange, en del osv. så angriber man altså med spredhagl og puster til gløderne af fordomme i samfundet.

Men jeg har vist med referencer at fordomme om overvægt/dovenskab eksisterer og jeg ser symptommer på denne fordom i div. debattørers indlæg. Det er disse symptomer jeg gør opmærksom på, hvilket med fordomme aldrig er er populært, for folk vil aldrig indrømme de har fordomme ;-)

Måske var det mine meddebattørers tur til at komme med reference om at overvægt hos nogen skyldes dovenskab, eller at der ikke eksisterer nogen fordom, istedet for at råbe højt i kor om at jeg er galt afmarcheret, jeg er for langt ude,mine argumenter holder ikke osv.

Ingen af jer har jo forholdt jer til mine referencer om at fordommen eksisterer, men angriber mig med værdiladede meninger om min mening. Hmmmmm....ligner det noget andet.....?

mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Tungpres --->

Jeg er ganske enig med dig, med de forbehold jeg netop har skrevet i et indlæg til DBM. Men jeg da glad for du afviser at du har fordommen :-)

Men jeg har vist med referencer at fordommen eksisterer og jeg har set indlæg i denne tråd, som har symptomerne på denne fordom. Jeg kunne sagtens høvle tråden igennem og vise bemærkninger om fløderand, lakridskonfekt osv. Dette vil ikke bidrage med noget..!

Det er ikke politisk korrekthed at holde sig fra fordomme eller sørge for at man ikke holder liv i dem. Det er respekt for andre mennesker, som på en eller anden måde har svagheder, problemer eller opfattetede problemer.

Og så vil det vel være på plads at understrege, at jeg IKKE sætter lighedstegn mellem at være overvægtig og være doven. Det virker som om du bliver ved med at skyde alle debatdeltagere dette i skoene på trods af at nærmest hver eneste indlæg har gjort klart, at det ikke er tilfældet.

Hold dig venligst fra at beskylde mig for at ville skyde ALLE debat deltagere noget i skoene, et sådan beskyldning er uberettiget, geraliserende og dårlig debat teknik. Jeg har gjort opmærksom på en fordom (med eksterne referencer) og påpeget at visse indlæg har symptomer på denne fordom.

Jeg syntes debatten var blevet lidt for meget "mange overvægtige er dovne og spiser for meget junk food", med referencer til egne venner og at det nok gælder for en del overvægtige. Jeg valgte mig at stille mig på den underrepræsenterede parts side og forsvarer disse mennesker (og dermed mig selv) mod symptommerne på denne fordom. Det har ikke været populært men fohåbentligt berigende ;-)

Stadigvæk undrer jeg mig over at ingen bestrider at fordommen elsisterer (jeg har set folk som praktiserer den i det motionscenter hvor jeg går), men alle har travlt med at sige jeg er langt ude og de absolut ikke har den fordom. Se i øvrigt det indlæg jeg skrev til DBM.

mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Dumb&Dumber --->

Men du kan da ikke være uenig i hvad de siger - Overvægtige skal starte ud med at tage et ansvar for deres overvægt inklusive mig selv. Det er ikke jeres familer med 3 unger fuldtidsjob etc. der forhindre vægttab eller motion. Hvis man vil ha tid til at motionerer, så kan det lade sig gøre, ingen siger det er let, men samarbejde og planlægning flytter en del. Se nu det de siger i lyset af sandheden. Den største del af vægttabet kommer fra kosten, motionen er bare et plus der yder ekstra sundhed og overskud. Jeg er selv overvægtig, og jeg kender alle undskyldningerne. Og uanset hvor meget det sårer og gør ondt med sådan en sandhed, så er det undskyldninger jeg har brugt.

Jeg har på intet tidspunkt været uenig i hvad de siger om at tage ansvar, tage tid til motion og gøre en indsats. Alt det gør jeg selv...!

Men bare fordi en person er overvægtig, bruger nogle dårlige undskyldninger, ikke prioriterer træningen osv. osv. så betyder det altså ikke at personen generelt er doven. At koble manglende vilje til vægttab med dovenskab, er netop en del af den fordom jeg har referet til.

Hvis man er overvægtig har man et problem helbredsmæssigt, kosmetisk osv. men det er ikke et personligheds problem. Det er et problem i forhold til ens vaner og prioritering!

mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvivl om den fordom stortrives. Mange, især det svære umge mennesker fra 15 til 25 år, lader til at mene at fede er "fair game" som man kan "tale til" efter for godtbefindende. Der er vel stor set ikke en dag de senste 5 år hvor jeg ikke har måtte ligge ryg til tilråb på åben gade. "fede dyr - hvad laver du på den cykel - det er da for latterligt" osv. Det er denn grove udgave - og egentligt den nemmeste at have med at gøre.

Den pæne udgave er de folk som helt åbenlyst finder det ubehageligt at være i rum med en - og uhada endnu være, i samme træningslokale - nå man nu selv har gjort alt for det perfekte look og for at være cool, så kan det da ikke være meningen at sådan en kommer anstigende her??

En anden og endnu pænere udgave, er dem som siger "respekt for det DU gør" - for så i næste sætning at sige noget i retning af "så er du ikke som alle de lade idioter der fylder sig med alt muligt" - "hvordan kom en som dig dog til at se sådan ud?" ........ Venligt ment absolut, ingen tvivl, men det afsløre en gennerel fordom i den pæne udgave.

Problemet er at denne fordom i alle udgaver gør det meget sværtt at vise sig i et fitnescenter - i omklædt tilstand hvor man skal fremvise sig klosethed og manglende ydeevne - når MAN ved og KAN mærke at der bliver set ned på en og mange synes det er en provokation at man er der... Det kræver meget at ranke ryggen og sige - ja selvfølgelig skal jeg være her - når man ikke lige frem er så stolt af sig selv i forvejen.

Ovenstående er vist det budskab som jeg, KenLS med flere har forsøgt at få ud. Det der kan fremstå som dovenskab kan meget vel være en ødelagt selvopfattelse og resultatet af den mur af afstandstagen man møder i det daglige - så er det lettere at spille ligeglad og sige at man da ikke kan gå op i det....

Link to comment
Share on other sites

Diddley

I det citat de selv bringer fra et af mine tidligere indlæg omtaler jeg EN DEL af de livsstilsovervægtige, altså en delmængde af en delmængde. Hvordan du kan få det til at blive til en generaliserende bemærkning om alle overvægtige står mig temmeligt uklart.
Jeg gentager lige mit tidligere svar til dig, så kan du læse hvad der står igen:
Mig selv tidligere

Du generaliserer hermed og siger at en del af de livstilsovervægtige (det ord kan jeg også godt lide) er dovne og ugidelige.

En delmængde af en delmængde, er stadig ret mange når man taler om livsstilovervægtige. Jeg vil påstå du ikke kender særlig mange i den delmængde, du generaliserer derfor stadig på en stor gruppe mennesker du ikke kender. Når folk generaliserer en stor gruppe mennesker de ikke kender, er der tit fordomme involveret i højere eller mindre grad.

Jeg har vist med referencer at fordommen om overvægt/dovenskab eksisterer. Dine seneste indlæg koncentrerer sig om at minimere dine gruppe betragtninger til en så lille gruppe som muligt (damange control?) og diverse personlige angreb. Jeg vil opfordre dig til at vise referencer om at fordommen ikke eksisterer, eller referencer om at en del af de livsstilovervægtige er dovne og ugidelige....!

mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

--->Kenn

Når folk generaliserer en stor gruppe mennesker de ikke kender, er der tit fordomme involveret i højere eller mindre grad.
Hvem er det lige der generaliserer her ? <_<
Jeg har vist med referencer at fordommen om overvægt/dovenskab eksisterer

Er der nogen der har påstået andet ?

Dine seneste indlæg koncentrerer sig om at minimere dine gruppe betragtninger til en så lille gruppe som muligt (damange control?) og diverse personlige angreb
Nej, mine seneste indlæg har koncentreret sig om at påvise, at der kan være situationer hvor ordet "doven" er den rigtige beskrivelse.

Person-angreb, har der ikke været mindste af. Det var dig selv der åbnede for de normative betragtninger om, hvordan man skal debattere i et demokrati - ikke jeg !

Jeg vil opfordre dig til at vise referencer om at fordommen ikke eksisterer

Det ville være temmeligt tåbeligt, eftersom jeg mener at fordommene eksisterer.

om at en del af de livsstilovervægtige er dovne og ugidelige....!

Sådanne undersøgelser er selvsagt ikke foretaget :retard:

Hermed opsummering af min holdning, som sidste input fra min side. Jeg er enig med Blackmoore i at denne tråd kører i ring.

1) Overvægtige kan opdeles i to grupper. Den ene kan ikke forventes på egen hånd at gøre noget radikalt ved deres overvægt, idet de er i en situation præget af personlige og/eller helbredsmæssige problemer. Den anden gruppe vil på egen hånd kunne komme af med deres overvægt, hvis de ønsker det. Deres overvægt skyldes alene dårlige vaner ("dårlig" defineret som sundhedsmæssig uhensigtsmæssig).

2) Den del af de livsstilsovervægtige, som vedvarende forklarer at de gerne vil gøre noget ved deres overvægt, men ikke gør det - kan karakteriseres som dovne. Dette skyldes at de har den nødvendige viden til at løse deres problemer og det personlige overskud (ellers ville de tilhøre den anden gruppe), men er for ugidelige til det.

3) Visse af mine venner er rent faktisk dovne iflg. den definition.

Link to comment
Share on other sites

arne> det er rent faktisk heller ikke særligt motiverende eller overhovedet særlig nemt at starte i et center og skulle klæde om med folk der er store og grumme at se på når man selv er 20 kg undervægtig.... <_<

så den går altså osse den anden vej, men det må man altså bide i sig hvis man nu rent faktisk gerne vil tabe sig...(eller tage på...)

Edited by Hippo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share