hvilken motion er mest effektiv?


Riepigen
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er en pige på 25, der siden medio 2001 har tabt ca. 20 kilo. Jeg vejer nu 65 kilo, og jeg vil meget gerne nå ned på ca. 60 og jeg ville være tilfreds. Jeg er altså ikke ude på at blive super tynd eller noget, vil bare gerne af med det sidste (lidt for meget) fedt der hovedsageligt sidder på maven (typisk).

Jeg har holdt mig væk fra mirakelkure og alt det. Jeg har tabt dem alle ved at træne, træne og træne. Min kost er også efter min egen overbevisning forholdsvis sund. Dvs. jeg kan godt finde på at købe en McD menu eller en pizza fordi jeg syntes jeg fortjener det. Men det sker altså ikke tit.

Jeg syntes det har været en lang hård vej til de 65 kilo, jeg har ikke kunne tabe de der 2-4 kilo om mnden...så det er gået laaangsomt.

Mit problem er nu, at jeg gerne vil tabe de sidste 5 kilo, og det vægttabet har faktisk stået stille i over et halvt år. Og jeg træner og træner, men der sker bare ikke det helt store. Nu er jeg altså kommet dertil hvor det er ligefør jeg hopper på alt for at få de kilo væk...skal jeg tale med en diætist...eller hvad. Fordi træningen kan det næsten ikke være når jeg træner næste hver dag. Men jeg ved ikke hvor meget jeg er til alt det der med at veje mad osv.

Er der nogen der har prøvet det samme her? Og hvad har i gjort? Jeg vil også gerne høre ved hvilken slags træning taber man sig mest? Altså hvad er mest effektivt. Jeg har selv brugt stepmaskinen meget, plejer at bruge den 2 gange 20 min næsten hver dag. Men skal jeg ud og løbe istedet...eller? Jeg vil så gerne have at de sidste 5 kilo ryger hurtigt nu...så jeg er villig til at give den lidt ekstra.

OG JEG VIL GERNE HAVE ALLE DE GYLNE TIPS I ELLERS SKULLE LIGGE INDE MED ;)

:confused2: :)

Mvh. Rie

Edited by Riepigen
Link to comment
Share on other sites

Jeps, enig med Craw.

Derudover: Mest effektive træningsformer (mht. energiforbrænding pr. tidsenhed) er bl.a.:

- Roning

- Langrand

- Løb

- Cykling

- Cross-country-cykling

- Spinning

Alle højtforbrændende under den antagelse at du kører med stor intensitet. ;)

Link to comment
Share on other sites

@ Jarviq13.

Jeg ville nok tilføje svømning, og evt diverse kampsportsgrene (boksning, kick-boksning osv) til den liste....

Ellers så tror jeg den mest effektive form for motion, er det du synes er sjovt. Og derfor gider i længden.

Link to comment
Share on other sites

Okay så :D

Min kost ser nogenlunde således ud at jeg spiser ca. 2 skiver toastbrød med ost eller honning om morgenen. Og så et glas kakaoskummetmælk

Så ryger der noget frugt ned

Frokost plejer også at være noget brød af en art, med kylling inderlår jeg har stegt uden smør og agurk og en lille bitte smule cremefraiche dressing. Det er ihvertfald hittet lige pt. Ellers er det ost 30+.

Spiser ofte lidt youghurt med havregryn på når jeg kommer hjem fra skole...kun lidt.

Når jeg så har været nede og træne spiser jeg aftensmad når jeg kommer hjem. Og Det er jo forskelligt hvad det er, men oftest hakket oksekød, kalkun, kylling, Pita. Og jeg har altid grøntsager til. Varierer mellem kartofler, ris og pasta.

Kakao inden sove.

Oven i alt det her drikker jeg ca. 1 liter cola light om dagen! Can't help it, men det har jeg altså gjort længe

Træning.

Jeg er for tre uger siden gået over og træne mere end jeg plejer.

Nu ser det sådan ud:

2 gange tyve minutter på stepmaskinen om morgenen inden skole (Mandag - Fredag)

Fredag aften: spinning

Tirsdag og Torsdag aften : Stram Op(styrke)

Lørdag eller Søndag : Løbetur (ca. en halv time konstant)

Men jeg overvejer at gøre om på det, så jeg får mere spinning og løb ind. For jeg vil gerne have at det går stækt nu. Men det er jo det jeg vil høre jer om....

Link to comment
Share on other sites

@ Jarviq13.

Jeg ville nok tilføje svømning, og evt diverse kampsportsgrene (boksning, kick-boksning osv) til den liste....

Ellers så tror jeg den mest effektive form for motion, er det du synes er sjovt. Og derfor gider i længden.

Svømning er nok ikke mig. Men de har da noget boksetræning i mit træningcenter SATS...

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du ikke vil lave om i din kostplan, er der kun motionsknappen at skrue på.

Er det korrekt forstået, at du laver 40 minutters step hver dag mandag-fredag?

Umiddelbart synes jeg du snildt kan lave mere i weekenderne. Gå eventuelt en ekstra tur på 30 minutter på dage hvor du ikke skal træne, og eventuelt også en ekstra gåtur/gåtur på løbebånd/kondicykel eller andet på dage hvor du træner, efter træningen.

Hvis du vil lave om i din kost, synes jeg sdu skulle droppe alt hvad der hedder kakaomælk. Du har ikke noget at bruge det til, og det er bare overflødige kalorier. Det protein som er i kakaomælken kan du lige så godt få fra andre kilder :)

Toastbrød er heller ikke ret meget værd, med mindre du får fuldkornstoast, men det er mindre vigtigt i forhold til kakaomælken :)

Link to comment
Share on other sites

Uden at kunne huske hvor jeg har læst det, så mener jeg at step-maskinen ikke er voldsom effektiv når det kommer til kalorieforbrænding. Jeg ville tage et par ture på løbebåndet. Hvis det skal være hardcore, kan du jo tage interval-træning en gang imellem. Det er vel noget af det mest effektive, da det også giver et stort afterburn.

Enig med Craw i at toastbrødet skal væk. Det er alt for energitæt. Hvis du vil have brød om morgenen, så tag grovbrød.

Link to comment
Share on other sites

Diddley> Det passer ikke at stepmaskinen ikke er effektiv, hvorfor skulle den ikke være det?

Sålænge man bevæger sig og det er tilstrækkeligt hårdt, så er det effektivt.

Personligt ville jeg foretrække at gå, men det er en smagssag.

Link to comment
Share on other sites

Når du nu er så seriøs omkring det som du selv skriver, så ville jeg også helt klart gå ind og skære i kosten, lyder til du har rygrad til det ;)

Drop som førnævnt cacao, skift det evt med skummetmælk for at få dine proteiner. Drop toastbrødet (alt lyst brød) Samt drop Pasta og ris til aftensmad. Hvis din kyllingesandwich består af en ordentlig humpel lyst brød, skulle du måske også skifte til noget froft her..

Held og Lykke..

Link to comment
Share on other sites

--->Craw,

Iflg. Healthstatus.com så vil en person på 150lbs (~68 kg) forbrænde 159 kalorier ved 20 min. på en stepmaskine.

Den samme person vil forbrændre 228 kalorier ved løb med en hastighed på 6mph i 20 min., og 261 kalorier, hvis hastigheden øges til 7 mph.

6 mph. er trods alt ikke mere end omkring 10 km. i timen og burde være et tempo en almindelig veltrænet person kan holde i 20 min.

I ovenstående sammenligning vil en person altså øge sin forbrænding med 40% ved at skifte fra stepmaskine til løbebånd. :)

Hvis du har andre oplysninger, hører jeg dem da gerne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svar!

Okay okay, jeg vil droppe min kakao :(

Og jeg vidste jo egentlig godt at groft brød er bedre, så det vil jeg så også skifte ud.

Crawdaddy--Ja det er korrekt det med de to gange tyve min på stepperen hver mandag til fredag.

Men jeg vil prøve at skifte det ud med spinning og løb fra dags dato. Hmmm, og så håber jeg at jeg snart begynder at kunne se det på vægten, for nu har den godt nok stået stille længe.

Link to comment
Share on other sites

Rie>

Jeg tror ikke det er nødvendigt for dig at løbe og spinne. Du kan sagtens få udemærkede resultater ved at supplere din stepning med at gå på løbebåndet, gå i det fri eller cykle/cykle på motionscykel.

For at gøre det sjovere og få mere variation, kunne du også tage 15 minutter hver på henholdsvis stepper,motionscykel og løbebånd.

Der er ingen grund til at hærge dig selv fuldstændigt for at opnå det vægttab du gerne vil have. Istedet kan du lige så godt bruge moderat intensitet og tage et par ekstra gåture af 30 minutter i weekenden. Hvis du gør det samtidigt med at du "rydder" op i din kost, så det allerværste bliver fjernet, så skal resultaterne nok komme.

Diddley>

Hvis du har andre oplysninger, hører jeg dem da gerne.

Løb er en udemærket motionsform, ingen tvivl om det. Man forbrænder også mange kalorier ved at løbe, ingen tvivl om det. Men når man skal løbe, er det nødvendigt at have et par ordentlige løbesko, som man ikke behøver for hverken at gå cykle eller steppe. Derudover er løb betydeligt hårdere ved ledene end alle de ovenstående motionsformer. Slutteligt er der mange der ganske enkelt ikke bryder sig om at løbe.

Hvis man kun betragter en enkelt faktor, som fx kalorieforbrænding, så er løb nok det bedste, men der er andre faktorer som skal medregnes, hvis man skal kunne dyrke en given form for motion jævnligt UDEN at blive træt af det. I den henseende er der andre motionsformer, som egner sig bedre end andre for visse personer, og længere er den vist ikke. Om man forbrænder 60-70 færre kalorier ved at steppe i forhold til at løbe, er en bagatel, som eventuelt kan rettes op på, ved at steppe i lidt længere tid.

Link to comment
Share on other sites

Hmm lige to ting...

1. Cola?? hvorfor er der ingen der angriber den? væn dig til at drikke den light i stedet, det er ikke så slemt når man lige har vænnet sig til det - det vil give dig (øh regne regne....) ca. 480 kcal!!! hver evig eneste dag (forudsat at du ikke spiser mere af den grund) => ca. ½ kg vægttab/uge. Gummel lidt på det, det er altså virkeligt et af de meget nemme steder at spare.

2. Hvad er "stram-op" styrketræning?

a) kunne det måske tænkes at det øger din muskelmasse så dit vægttab godtnok bliver væk, men din fedt% mindskes?

B) kunne det være en omgang halvsnalleret kardio, som du kunne bruge mere effektivt på løbebåndet?

c) kunne det være et dårligt styrketræningsprogram der ikke har den store effekt på hverken vægt- eller fedttabet?

Bare nogle tanker....

Link to comment
Share on other sites

--->Craw

Forekommer mig at dit indlæg er endog temmeligt vævende.

Men når man skal løbe, er det nødvendigt at have et par ordentlige løbesko, som man ikke behøver for hverken at gå cykle eller steppe
Enig, til gengæld har man brug for et medlensskab til et fitness-center eller selv at anskaffe udstyret. Derudover kan man snildt løbe ture af 20 min i et par aerobicsko, hvis der alene er tale om løb på løbebånd. Det har jeg ihvertfald praktiseret uden problemer (selv om det var Volleyball-sko).
hvis man skal kunne dyrke en given form for motion jævnligt UDEN at blive træt af det. I den henseende er der andre motionsformer, som egner sig bedre end andre for visse personer, og længere er den vist ikke

Hvem siger man bliver mere træt af at løbe end af at steppe. Personligt synes jeg stepmaskiner er dødsyge. :D

At der er nogen motionsformer som egner sig bedre for visse personer end andre, er jo nok svært at være uenig i. Men, hvad angår kalorieforbrænding (som var det diskussionen gik på), så er løb bedre end stepmaskiner - færdig <_<

Om man forbrænder 60-70 færre kalorier ved at steppe i forhold til at løbe, er en bagatel, som eventuelt kan rettes op på, ved at steppe i lidt længere tid

Arj vel. En person der vejer 68 kg. og som følger Riepigens træningsskema vil opleve en forskel på 69 kalorier pr. træningspas. Med to træningspas om dagen i alle ugens hverdag snakker vi om ialt 10 træningspas eller 690 kalorier på ugebasis. Hvis det er vægttab man er ude efter, så er det vel ikke helt uinteressant. Effekten ved at skifte fra stepmaskine til løb vil eks. være væsentlig større end at udskifte Cacaomælk med Skummetmælk. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vævende??

Enig, til gengæld har man brug for et medlensskab til et fitness-center eller selv at anskaffe udstyret. Derudover kan man snildt løbe ture af 20 min i et par aerobicsko, hvis der alene er tale om løb på løbebånd. Det har jeg ihvertfald praktiseret uden problemer (selv om det var Volleyball-sko).
Ja! Men nu skriver Rie at hun ALLEREDE er medlem af et fitness center OG træner i det :retard:

Hvad du praktiserer må stå for din regning, og man kan sagtens løbe i dårlige sko, ja selv i træsko, men det er ikke godt for fødder, knæ, ryg osv, derfor er det en god ide at have et par fonuftige sko at løbe i, hvis man skal bruge det ofte som motionsform.

Hvem siger man bliver mere træt af at løbe end af at steppe. Personligt synes jeg stepmaskiner er dødsyge. 

At der er nogen motionsformer som egner sig bedre for visse personer end andre, er jo nok svært at være uenig i. Men, hvad angår kalorieforbrænding (som var det diskussionen gik på), så er løb bedre end stepmaskiner - færdig

Jeg synes også de er dødsyge, men Rie bruger dem jo, så jeg må gå ud fra, at hun ikke synes de er dødsyge, og derfor er min og din mening om dem irelevant.

Såvidt jeg ved er der forskellige indstillinger og sværhedsgrader på stepmaskiner, så man selv kan regulere hvor meget man forbrænder. Jeg har aldrig påstået at løb ikke er godt, men udelukkende sagt, at stepmaskiner kan være lige så gode til fedtforbrænding.

Hovedsagen er den samlede mængde kalorier der forbrændes, og den tid det tager. Måden hvorpå det gøres skal tilrettelægges udfra personlige præferencer og niveau, og ikke en default 1 program fits all.

Arj vel. En person der vejer 68 kg. og som følger Riepigens træningsskema vil opleve en forskel på 69 kalorier pr. træningspas. Med to træningspas om dagen i alle ugens hverdag snakker vi om ialt 10 træningspas eller 690 kalorier på ugebasis. Hvis det er vægttab man er ude efter, så er det vel ikke helt uinteressant. Effekten ved at skifte fra stepmaskine til løb vil eks. være væsentlig større end at udskifte Cacaomælk med Skummetmælk.

jaja men igen svarer du ikke på det jeg skriver. Jeg skriver at hun msåke bare skal stå på stepperen lidt længere, end hun fx skulle løbe. Grunden til at det er et måske er, at man kan indstille stepperen så man forbrænder lige så mange kcal som løb, på samme tidsrum.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

--->Craw,

Når jeg ikke svarer på det du skriver, er det fordi du i hvert af dine indlæg forsøger at føre tråden på nye veje, mens jeg forholder mig til det oprindelige spørgsmål. De beregninger jeg fremlagde var en reaktion på din tvivlen om at stepmaskiner er mindre effektive end at løbe.

Beregningerne viser med al tydelighed at hvad angår kalorieforbrænding, så er løb mere effektivt end stepmaskiner. At man kan forlænge sit træningspas eller øge intensiteten er fuldstændig irrelevant, så kan du jo lige så godt argumentere for at curlig er lige så effektivt som roning. Du skal blot spille i længere tid :retard:

Faktum er at en person, der forsøger at forbrænde højest muligt antal kalorier vil stå sig bedre ved at løbe end at stå på en stepmaskine, færdig :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja i har mange meninger.

Til Litopsi-- Jeg drikker også cola light, og det står der også :rolleyes: Kunn aldrig finde på at hælde 1 liter sukker ned om dagen.

Og det der hedder stram op er sådan et hold hvor man træner i en sal med lidt vægte, elastikker og alt sådan noget der er godt til at stramme op. Jeg har prøvet maskinerne i centeret, men jeg syntes det er sååå kedeligt, så jeg foretækker hold.

Jo, og jeg har også tænkt på den der med at det er muskelmassen der gør at mit vægttab står stille. Men det burde det ikke være, da jeg jo ikke lige er startet med at træne, jeg har trænet i to år nu, kun med mindre pauser. Men det sjove er at jeg kender nogle stykker der har oplevet det amme, at så snart de lige mangler de sidste ca. 5 kilo, så er de bare ikke til at få væk. Og det er altså de kilo der sider på maven. Resten er fint ved mig :blink:

Jeg kan godt forstå dem der syntes stepmaskinen er dødsyg, jeg er nok også blevet en smule træt af den, men det er ligesom den jeg startede med fra dag 1, og jeg holdte mig langt væk fra løbebånd da jeg på det tidspunkt ike var så glad for at løbe. Kondicyklen keder mig endnu mere...derfor stepmaskinen. Skal jeg cykle eller løbe skal det foregå udenfor, så det havde jeg jo så også tænkt mig at udnytte sommeren til. Især at løbe. Jeg har aldrig brudt mig om at løbe, indtil jeg var hjemme på ferie i Jylland i nogle uger i vinters, og jeg ville gerne holde min gode kondition, så jeg tvang mig selv ud i skoven i kulde. Og det er bestemt noget jeg ikke har fortrudt. Jeg kunne mærke resultater hurtigt. Grunden til jeg ikke har løbet siden er fordi jeg bor inde i KBH, og det er bare ikke det samme at løbe her, men jeg har lige fundet et sted jeg kan løbe hen som er nogenlunde. Så jeg tror på den om at løb er meget effektivt.

Men hvor langt bør man løbe, og hvor længe ? Er det okay at gå indimellem ?

Og så var der en der nævnte noget interval, hvordan løber man interval, kan godt være det er et åndsvagt spørgsmål...men hvad går det lige ud på nøjagtigt??

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker også cola light, og det står der også 

ups sry....

nå men det der "stram op" (det er der nemlig ikke noget der hedder :) det hedder øgning af muskelmassen og lav fedtprocent og det får du ikke af at ligge og pjatte med nogle elastikker)... hører nok nærmes til kategorien "ineffektiv kardio" vil jeg tro. Hvis det er sådan med elastikker, er det nok ikke den store muskelmasse du får på den konto. Jeg tror tiden er givet bedre ud til en spinningtime, eller svømning....

Link to comment
Share on other sites

En anden ting jeg godt kunne tænke mig at høre. Noget om kost...er det en god idé at spise på bestemte tidspunkter på dagen, så det hele ligesom komme ind i et skema...også mht. træningen. Nu har jeg allerede sommerferie, og har tid til at gå op i alt det. Hvis der er nogen der ved noget om dette, og kan fortælle mig hvor mange gange jeg skal spise og cirka hvornår så ville det være fint.

Ja jeg har så mange spørgsmål :D

Link to comment
Share on other sites

--->Rie

Men hvor langt bør man løbe, og hvor længe ? Er det okay at gå indimellem ?

Og så var der en der nævnte noget interval, hvordan løber man interval, kan godt være det er et åndsvagt spørgsmål...men hvad går det lige ud på nøjagtigt??

Der er en del gode løbeprogrammer på run4fun.dk. Derudover har der været en god diskussion her på MOL om det mest effektive løbeprogram. Du kan findet den i Konditions-forummet.

Hvis du vil til at gøre det lidt mere seriøst med løbeturene, så er et pulsur altså en suværen opfindelse. Har lige fået fingre i et, og det gør træningsplanlægningen meget nemmere.

Hvad angår interval-træning, så har der også været et par tråde om det her på MOL, så prøv at kigge i de andre fora.

Det er helt ok at gå indimellem, der er faktisk flere marathonløbere der har det som en del af deres træningsstrategi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share