Excentrisk fase i HST


Power Clauer
 Share

Recommended Posts

Kan ikke umiddelbart finde et link, men det er blevet diskuteret mange gange før. Den exc. del i programmet er en af de afgørende grundelementer bag filosofien og skulle efter sigende virke ganske godt. Jeg træner den ikke selv og har alligevel fine resultater. Så om du vil benytte den kan være op til smag og behag og muligheden for en træningsmakker.

Link to comment
Share on other sites

Den excentriske del er overvejende med fordi, det er en effektiv måde "at malke det sidste ud af musklerne". Ved at køre excentrisk kan du sætte belastningen op udover, hvad du kan klare med både koncentrisk og excentrisk udførelse. Det "excentriske element" er således med, fordi det gør cyklusen længere, samtidigt med at progressionen holdes. :)

Link to comment
Share on other sites

Når du kører HST tror du forhåbentlig på programmet og principperne bag.

Derfor er der nok en grund til negativer bliver anbefalet.

Selvom du ikke har nogen makker kan du i hvert fald lave negativer i følgende:

Chinups

Dip

Biceps-Curl (cheat curl vægten op)

Military (brug benene)

...og sikkert flere andre.

Hvis du alligevel ikke vil køre negativer, så vil 2 uger ekstra med din 5RM også give udmærket.

HST FAQ om negativer

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan finde en god spotter, så burde du prøve at smide negativer ind, da det er en yderst effektiv måde at presse musklerne på. Jeg har lige kørt min første HST runde med negativer (har kørt to inden, hvor jeg ikke tog negativer med) og det vil jeg helt sikkert tage med næste gang også.

Link to comment
Share on other sites

De øvelser jeg kører negativer i (hvor altså det lykkes) er bænk pres, wide-grip pull-downs/-ups, hase curl, skulderpres og ikke flere. De andre basis øvelser kører jeg med tre set, i stedet for (squat og d.løft f.eks.).

Ellers bliver der generelt kørt 2 set.

Jeg synes altså at negativerne er gode, men nu har jeg jo også som regel to spottere.:banana:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share