Hvor lang tid skal en repitition vare?


KennLS
 Share

Recommended Posts

Dette emne er nok blevet behandlet før, men jeg har måske en ny vinkel på det?

Jeg træner et HST program med stor succes, og er gået meget frem i styrke og muskelvækst på det år jeg har kørt det.

Da jeg genetisk er stærk (formentlig har jeg mange af de hurtige muskelfibre) og har mest styrke i hurtige bevægelser, så jeg har tilrettet min træning efter denne præference. Derudover vil jeg gerne have styrke og muskler jeg kan bruge til noget. Dette betyder jeg typisk bruger ½-1 sekund på at løfte vægten og 2 sekunder på den negative del. I det center jeg går er der dog altid et par instruktører der skal blande sig og fortælle det skal gå langsommere.

Er jeg forkert på den eller hvad...?

Jeg har for et stykke tid siden læst at tiden for den enkelte repitition er mindre vigtig og at for funktionel styrke, er hurtige bevægelser bedst (det er vel den måde vægtløftere træner?). Men er der nogen der kender reel videnskabelig information eller velargumenterede links omkring dette emne og ville være flinke nok at bringe dem?

Hvis jeg har ret (og det føler jeg da jeg har) vil jeg nyde at smide en artikel i hovedet på dem ;-)

Mvh Kenn

Link to comment
Share on other sites

Glem ALT om at tage tid på hvor lang tid dine reps tager, hvis du er interesseret i styrke og funktionalitet. Du kan godt sænke vægten under kontrol (men på ingen måde langsomt), men når stangen skal tilbage til udgangspunkt, så skal der power på. Det er den ENESTE måde, hvorpå man sikre sig optimal aktivering af det neuromuskulære system, og dermed opbygger den optimale mængde styrke.

Læs iøvrigt den her artikel.....

http://www.elitefitnesssystems.com/documen...tor-of-time.htm

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share