Hvornår skal jeg spise???


frk.olsen
 Share

Recommended Posts

Halløj......

nu skal jeg ikke lige gøre mig klog :unsure: , men hvis du vil tabe dig er det altså ikke konditionstræning du skal benytte tiden på...

der er sikkert mumbo jumbo hvad der er kondi og hvad der er fedtforbrænding...

puls mig her og puls mig der B)

Kondi:

da det ofte er hårdere spis efter, det er heller ikke sjovt at løbe/cykle osv på "fuld" mave. et lille måltid 60-30min før du går igang mener jeg er fint, det er skidt at træne på tomme depoter.

Fedt/ klaorie underskud vægttab whatever you call it :)

ihvertfald heller ikke på tom mave, mini måltid 60-30min før.

men pas på din væske ballance, drik vand i overflod ;)

jeg havde den regel ikke at spise i 2 timer efter træningen, i håb om at noget fedt(udover det forbrændte ved selve træningen) ville blive omdannet og sendt i energi depoterne,der vejede jeg ca 10kg for meget...

ved ik om du ku bruge det til noget...?

:4mewantfood:

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Halløj......

nu skal jeg ikke lige gøre mig klog :unsure: , men hvis du vil tabe dig er det altså ikke konditionstræning du skal benytte tiden på...

Selv halløj...

Hvis det ikke er cardio man skal bruge som træning ved evt. vægttab, hvad er det så? For styrketræning er det da ikke...

De der fedtforbrændingszoner kan du godt glemme alt om... Jo højere intensitet jo bedre...

Ang. tidspunkt at spise på: Det er helt op til den enkelte at vurdere hvornår man synes at det er bedst at spise, men det er en god ide at spise noget umiddelbart efter træning, da musklerne derved får de bedste muligheder for restitution...

Link to comment
Share on other sites

I har jo begge 2 delvist ret. Kalorierne skal brændes af på løberuten, cykelturen, i svømmehallen osv. Styrketræningen skal til for at opretholde muskelmasse - og fordi at styrketræningen skaber en høj efterforbrænding. Se de fremragende artikler om vægttab og motion på MOLs forside :)

Link to comment
Share on other sites

Spis hele tiden :lol:

Ej, for at bibeholde dit stofskifte, er det generelle råd at spise 5-6 proteinsrige måltider om dagen! Jeg vil råde dig til at dyrke nogle body building ved siden af din cardio træning, da det vil gavne dit stofskifte og derved også din forbrænding,

Held og lykke med det!

-=Freden=-

Link to comment
Share on other sites

der er sikkert mumbo jumbo hvad der er kondi og hvad der er fedtforbrænding...

puls mig her og puls mig der B)

:4slap::raisebrow: ;) ovenstående burde give udtryk for min holdning til fedtforbrændingszone, specielt sidste linie.

For en god ordens skyld -----> allerup, skal jeg lige forklare hvad jeg mente med

kondi delen: der er vi oppe og kradse på max pulsen, og hvis du ik for noget energi i skuffen bagefter bliver man sku dårlig... det gør jeg ihvertfald

Nej ren styrketræning er det ikke enig :)

Nu blev der jo stillet spørgsmål til hvornår der skulle spises, og hvis du fylder skuffen med kcl lige efter træningen vil jeg sys det næsten er spildt træning hvis du ik vil gaine,men det er jo ikke tilfældet her når frk. olsen skriver vægttab som ønske.

(og ja jeg ved godt i sidste ende er det det totale kalorie indtag og forbrug der afgører balancen)

mit vægttabs prog. bestod af moderat styrke 5 gange om ugen 2*12 og 2*25min step to mindst 2 dage i ugen. og selvfølgelig kost ændring...

til arne og allerup: hvornår nævner jeg styrketræning? jeg glemte vist at skrive dæmpet cardio :tongue:

i kan da ikke være uenige i at hvis man køre på fuld hammer er det nedbrydene og ("skadeligt") for kroppens gode dele,hvis du ikke indtager noget kort tid efter.

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Forresten, bør man ikke spise 1½-2 timer før senge tid, da det påvirker stofskiftet negativt!- Jeg har også hørt, at den sult man tit føler om aftenen, skulle være den proces hvor kroppen forbrænder fedt!? - Jeg er selv i tvivl om dette, er der nogle garvede mol- folk som kan give en forklaring på dette!?

-=Freden=-

Link to comment
Share on other sites

Forresten, bør man ikke spise 1½-2 timer før senge tid, da det påvirker stofskiftet negativt!- Jeg har også hørt, at den sult man tit føler om aftenen, skulle være den proces hvor kroppen forbrænder fedt!? - Jeg er selv i tvivl om dette, er der nogle garvede mol- folk som kan give en forklaring på dette!?

-=Freden=-

Jep, 5-6 måltider holder forbrændingen oppe...

det med tidspunkterne, spis hvis du ved du behøver energien senere, eller hold nallerne fra køleskabet efter kl.20.00 :tongue: :) hvis du da ikke træner om aftenen, BAM BAM :trampoline:

Devito

Link to comment
Share on other sites

det er ligegyldigt om du æder om aftenen, så længe den totale kaloriebalance er iorden. Der er ikke nogen magisk fedt-lagringsmekanisme, der slår til hvis man æder efter et givent tidspunkt om aftenen

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Nu blev der jo stillet spørgsmål til hvornår der skulle spises, og hvis du fylder skuffen med kcl lige efter træningen vil jeg sys det næsten er spildt træning hvis du ik vil gaine,men det er jo ikke tilfældet her når frk. olsen skriver vægttab som ønske.

(og ja jeg ved godt i sidste ende er det det totale kalorie indtag og forbrug der afgører balancen)

jamen hvis du godt ved at det i sidste ende drejer sig om kalorie indtag vs forbrug, hvorfor siger du så at det er spild hvis man æder efter træning?

du kan æde 4 cheeseburgere efter træning og stadig tabe dig, hvis dit totale kalorieindtag er lavere end forbrug!

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at gå unødigt sulten i seng... Fordel kalorieindtaget ud over hele den vågne tid! 6 måltider er passende og væsentligt bedre end 3

Husk i stedet nogle gyldne reglerom motion og vægttab:

1. Forbrug mere end du indtager - spis rigtigt og proteinrigt, glem ikke en smule sundt fedt!!

2. Dyrk en masse motion, løb, roning, svømning, you name it, ved så høj intensitet i den afsatte tid som muligt (afpasset efter evner, fysisk form, skaderisiko, hvad du kan holde til i hovedet osv!)

3. Dyrk motion hver dag - gerne 2 gange (en rask gåtur er bedre end ingenting!!)

4.Spis gerne noget Kulhydrat efter træning, bare til at fylde lidt på depoteerne og undgå nedbrydning og ubehag. De marginaler som nogen argumentere for at man kan opnå ved ikke at gøre dette - eller ved at træne før morgenmad, er meget små og står ikke mål med det tab af konditionsfremgang og det ubehag, som man i stedet får ud af det!!!

5. Styrketræn 1-2 gange om ugen, full body, for at bevare muskelmasse og øge forbrændingen.

6. Glem totalt: Fedforbrændingszoner, at træne på tom mave, at gå ekstra sulten i seng...

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar.

Bare rolig - jeg styrketræner skam også ved siden af, spiser 5-6 gange om dagen, kaloriefattigt og proteinrigt og fedtforbrændingszoner er slået ihjel for længe side. Men det var lige delen omkring, hvornår det var "smart" at spise - før og efter træning - der var mig en gåde og jeg har ikke kunne finde noget om det nogen steder.

Men jeg kan se at de fleste af jer deler min opfattelse - spise lidt før, så man har energien til at træne og bagefter lige akurat dække kulhydratdepoterne ind, for at give kroppen lidt at restitutiere med, så man ikke ender med at gå sukkerkold.

Tak for hjælpen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu blev der jo stillet spørgsmål til hvornår der skulle spises, og hvis du fylder skuffen med kcl lige efter træningen vil jeg sys det næsten er spildt træning hvis du ik vil gaine,men det er jo ikke tilfældet her når frk. olsen skriver vægttab som ønske.

(og ja jeg ved godt i sidste ende er det det totale kalorie indtag og forbrug der afgører balancen)

jamen hvis du godt ved at det i sidste ende drejer sig om kalorie indtag vs forbrug, hvorfor siger du så at det er spild hvis man æder efter træning?

du kan æde 4 cheeseburgere efter træning og stadig tabe dig, hvis dit totale kalorieindtag er lavere end forbrug!

-Anders-

Jeg har tidligere set diagrammer der viser markant forskel på forbrændingen over hele dagen når man enten indtager morgenmad eller helt undlader den ved at springe den over. Men dem er der måske ikke noget belæg for at tro på?

Personligt tror jeg det bedste er at vedligeholde forbrændingen i løbet af dagen.

Samtidigt har jeg svært ved at tro på at tro på at kroppen i ligeshøj grad bruger det fedt der har sat sig på kroppen, som vis det kontinuerligt var blevet tilført kroppen i mindre måltider til brug som energi. Måske tager jeg fejl, men måske du kan kaste lidt lys over det?

Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg det bedste er at vedligeholde forbrændingen i løbet af dagen.

jeg er ikke helt med på hvad du mener her.

idéen om at 5-6 måltider skulle være have en bedre effekt på forbrændingen end f.eks 3 måltider mener jeg ikke holder. At det er godt at spise flere måltider ud fra bla. et appetitmæssigt spørgsmål er jeg enig i, men hvis kalorieindtaget er det samme, så vil jeg ikke mene der er nogen (rent vægttabsmæssigt) forskel fra at spise 5-6 måltider og til at spise 3. Du skal huske på at øgningen i forbrændingen er direkte relateret til mængden du spiser. Dvs. når du kun spiser 3 måltider/dagen, så vil du opleve færre, men større øgning af forbrændingen, end ved de 5-6 små måltider, så slutresultatet bliver det samme

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks spiser en dags-ration af ens kaloriebehov i et måltid, så er jeg overbevist om at kroppen er programmeret til at spare på energien og bruge færre kalorier i løbet af resten af dagen hvilket også viser sig i form af træthed mv. Hjernen får heller ikke tilført den nødvendige glucose. Springer du morgenmaden over går kroppen simpelthen i en sultetilstand og kroppen vil absolut ikke ikke forbrænde mere fedt end hvad er højst nødvendigt indtil der bliver tilført nyt brændstof. Pointen i de undersøgelser jeg læste (skal nok finde dem, der er sikkert masser af dem også på internettet), er at man allerede fra om morgenen kan "Jump starte" metabolismen op til et niveau, som man uanset hvor meget man hælder i hovedet senere på dagen, aldrig vil nå op på højde med. Springer man morgenmaden over træner man kroppen i at fortsætte den energibesparende periode fra om natten til at fortsætte langt op af dagen.

Forbrændingen/metabolisme har heller ikke kun noget at gøre med den mængde mad der indtages, og den motion der laves, men er i høj grad også underlagt døgn-rytmen. Uanset hvad man hælder i hovedet sent om aftenen, vil forbrændingen aldrig nå samme højde som tidligere på dagen. Jeg kender restuaratører der har gjort sig de erfaringer og omlagt spisetiderne, fordi det ikke er godt for vægten, at spise store måltider sent om natten lige inden natlampen slukkes.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

det er ligegyldigt om du æder om aftenen, så længe den totale kaloriebalance er iorden. Der er ikke nogen magisk fedt-lagringsmekanisme, der slår til hvis man æder efter et givent tidspunkt om aftenen

Som sas også er inde på, så er det i dette tilfælde ikke selve kl. slettet der er relevant, det er mere relevant om du går i seng kort efter måltidet!

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Hvis man f.eks spiser en dags-ration af ens kaloriebehov i et måltid
det er en anden ting hvis vi snakker 1 måltid. Hvis man spise alt i ét måltid sker der ting og sager der påvirker dit fedttab

Jeg snakkede om 3 måltider vs 5-6

PS. hvem andre end dig nakker iøvrigt om at skippe morgenmaden ? :confused2:

Uanset hvad man hælder i hovedet sent om aftenen, vil forbrændingen aldrig nå samme højde som tidligere på dagen. Jeg kender restuaratører der har gjort sig de erfaringer og omlagt spisetiderne, fordi det ikke er godt for vægten, at spise store måltider sent om natten lige inden natlampen slukkes.

jamen dog.. hvis kalorieindtaget er under kontrol, så ville du, hvis du spiser flere kalorier sent på dagen sjovt nok spise færre tidligere på dagen, hvor kroppen vil bruge en anden brændstofkilde.. nemlig FEDT

hvis kalorieindtaget er det samme, vil du ikke se nogen (eller ihvert fald ubetydelig lille) forskel i fedttab ved at spise flere tidligt om dagen.

Som sas også er inde på, så er det i dette tilfælde ikke selve kl. slettet der er relevant, det er mere relevant om du går i seng kort efter måltidet!

det er nemlig IKKE relevant! hvad der er relevant er samlet kalorieindtag vs samlet kalorieforbrug! læs ovenstående.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Effect of the pattern of food intake on human energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR, Kester AD.

Department of Human Biology, University of Limburg, Maastricht, The Netherlands.

The pattern of food intake can affect the regulation of body weight and lipogenesis. We studied the effect of meal frequency on human energy expenditure (EE) and its components. During 1 week ten male adults (age 25-61 years, body mass index 20.7-30.4 kg/m2) were fed to energy balance at two meals/d (gorging pattern) and during another week at seven meals/d (nibbling pattern). For the first 6 d of each week the food was provided at home, followed by a 36 h stay in a respiration chamber. O2 consumption and CO2 production (and hence EE) were calculated over 24 h. EE in free-living conditions was measured over the 2 weeks with doubly-labelled water (average daily metabolic rate, ADMR). The three major components of ADMR are basal metabolic rate (BMR), diet-induced thermogenesis (DIT) and EE for physical activity (ACT). There was no significant effect of meal frequency on 24 h EE or ADMR. Furthermore, BMR and ACT did not differ between the two patterns. DIT was significantly elevated in the gorging pattern, but this effect was neutralized by correction for the relevant time interval. With the method used for determination of DIT no significant effect of meal frequency on the contribution of DIT to ADMR could be demonstrated.

Publication Types:

Clinical Trial

Randomized Controlled Trial

PMID: 8399092 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Meal frequency and energy balance.

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

INSERM U341, Hotel Dieu de Paris, France.

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people's habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Et lille indlæg til debatten:

Min logiske sans fortæller mig at hvis det er muligt at undgå at spise lige inden man går i seng er det bedst og dette fordi:

Din forbrænding når du sover er meget lav og det er ikke der du har brug for energien. Det kan dog være godt med med et lille proteinholdigt måltid, da kroppen restituerer om natten. Dvs. musklerne har behov for aminosyrer der er tilgængelige i blodet!

Men at spise et kulhydratholdigt måltid lige inden sengetid vil jeg ikke anbefale i en vægttabssituation... Det er i løbet af dagen din krop og hjerne har brug for energi :bunny:

Link to comment
Share on other sites

muffedis:

man kan med fordel læse de indlæg man svarer på. Så længe du har styr på det samlede kalorieregnskab KAN DU IKKE BLIVE FED AF AT SPISE KULHYDRATER INDEN SENGETID

:sneaky:

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Fakta er at man ved at spise 5-6 måltider om dagen reducerer insulinniveauet. Insulinniveauet spiller en vigtig rolle i fedtforbrænding. Når insulinniveaet er i top har kroppen svært ved at forbrænde fedt. Når insulin niveauet er lavt er det mindre sandsynligt at kalorierne bliver lagret som fedt på kroppen.

-Anders- mener så at det fedt der ryger på sidebenene i løbet af dagen er ligeså godt brændstof som hvis energien bliver tilført kontinuerligt i løbet af dagen. Her er det så vi er uenige i det jeg og flere andre mener at kroppen bliver mere konservativ med at bruge energi/fedt når der går længere tid mellem måltiderne. Så derfor er jeg også uenig med -Anders- når han siger at det samlede kalorieregnskab stofskiftet/BMR ikke kan påvirkes i gunstig retning gennem hyppige måltider.

En analogi til det at spise er når man skal holde liv i et lejrbål. Der skal hele tiden tilføres nyt brændsel, putter man for mange grene og kæppe på bålet, så kvæler man ilden/fordøjelsen.

Link to comment
Share on other sites

ved at spise flere måltider vil det for de fleste være nememre at styre apetitten (og dermed kalorieindtaget), men det er ikke det jeg svarer på.

Forudsat at kalorieindtaget er ENS, så tyder undersøgelser på at det ikke gør nogen betydelig forskel på vægttabet om man spiser 3 eller 6 måltider. Derfor ser jeg ingen mening (mht vægttab) i at anstrenge sig for at spise flere måltider, hvis (et stort hvis) man kan styre kalorierne med 3

Link to comment
Share on other sites

-anders-: 3 ligestore måltider på 1200 kcal hver. Man spiser et let fordøjeligt måltid - hvor hurtigt aktualiseres lagringen af energien i maden fra måltidet som egentlige fedtdepoter, er det store spørgsmål?

Vi kan vel blive enige om at når først energien har sat sig som fedt på kroppen så er det meget uhensigtsmæssigt?

For hvis fedtet på kroppen er ligesågod energi som den der kommer fra maden så vil jeg da nøjes med at spise proteiner samtidig med at kroppen henter den energi den skal bruge fra fedtdepoterne, lige indtil min fedtprocent ligger i omegnen af en 3 stykker.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

muffedis:

man kan med fordel læse de indlæg man svarer på. Så længe du har styr på det samlede kalorieregnskab KAN DU IKKE BLIVE FED AF AT SPISE KULHYDRATER INDEN SENGETID

:sneaky:

Jeg ser det lidt sådan at hvis sulten dukker op er det et signal på at kroppen begynder at tære på reserverne fedt fx.

Anders, hvad siger du så til det her? det er så lige i hendhold til at spise efter træningen!!!!!!!!!!

forinden: morgenmad og frokost lad os sige kl.15 stepper man fx 2*25min(ik med full power)-------> aftensmaden så kl18...

ens ready to go depoter tømmes og man begynder at tære på reserverne. herved bruger vi kcl. og kommer i total kalorie underskud og ja så kan vi ikke undgå at tabe os,helt enig. :sneaky:

men vores ready to go depoter skal jo fyldes igen, og hvad kunne være bedre at fylde dem med omdannet fedt fra os selv af, istedet for med friske kcl (FYLDE SKUFFEN)???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

mener også at have læst på mol at forbrændingen stadig er aktiv i flere timer efter træningen...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share