Nutella til morgenmad


Edior
 Share

Recommended Posts

Sad lige og læste Tyler Hamiltons dagbog fra Tour de France, og til min store overraskelse skriver han at de altid har et stort glas Nutella i deres morgenmads-kasse. Umiddelbart lyder Nutella da ikke som en særlig fornuftig del af en topatlets kostplan?

Jeg kan godt se at det kaloriemæssigt ikke er noget problem for rytterne, men betyder indholdet af nødder virkelig, at det er en ok måde at få dækket sit fedtbehov på? For det ville da være lidt sjovere end fiskeolien... altså bare af og til! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg tidligere nutella misbruger :tongue: seriøst jeg havde nutella i blodårerne en overgang ;)

Mon ik det har været lidt reklame, jeg mener at der er 33% fedt i nutella...

det er spild af ilt til forbrænding af det skidt, hvis man ligger en ordentlig lag på mærker man tydeligt at man hiver efter mere luft :o

det burde ik være optimalt for en cykelrytter,selvom deres lunger sikker er på str. med indkøbsposer

Devito

Link to comment
Share on other sites

Kører du Tour de France så er du nød til at indtage en energi-rig kost for at kunne opfylde kalorie behovet - om det lige skal være nutella kan diskuteres.

Det skønnede energiforbrug for en Tour de france deltager er 25-32 MJ per dag. En undersøgelse af 5 deltagere viste, at de faktisk indtog 25-32 MJ/d. Heraf 901 g kulhydrat (463 g simple) svarende til 62 E%. 30 % fra væske. Der blev drukket i alt 6,7 - 11,8 l væske. Fedt udgjorde 23 E% (147 g) og protein 15 E% (217 g). 49 % af energien blev indtaget under løbet. De foretrukne fødevarer var søde kager, maltodextrin-drik, brød og pasta samt sukkrose.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Der er såmænd ikke det store hokus pokus ved Tour-rytternes morgenmad. Eurosport havde fået lov at sidde med ved morgenbordet en dag under Touren, og her stod den på ganske almindelig kontinental morgenmad. Jan Ullrich spiste bl.a. både honning- og marmelademadder (på hvidt brød!) og rundede af med en portion Fitness. Herudover var der desuden Cheerios og andre "tvivlsomme" cereals på bordet. Såååe...! :4eat:

Link to comment
Share on other sites

En tour de france rytter spiser ca. 4000-5000 kcal på en tour dag, og hvis de skal nå og spise alt den mad må de nødvendigvis vælge noget der er proppet med energi (kulhydrat) Det er enorme mængder mad de skal indtage så des mere energi de kan indtage i en fødevare des bedre. De er jo også på vejen det meste af dagen, så hvis de skal nå at apise alt det... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Fedtet i nutella er mættet fedt- ikke særlig sundt for kroppen..

Stammer fedtet ikke fra hasselnødderne?

'Pyt

Der er tilsat vegetabilsk olie, men der er 5 gange så meget umættet som mættet fedt i:

http://www.dietfacts.com/item.asp?itemid=9953

I modsætning til discountmærkerne, indeholder nutella ikke hærdet/delvis hærdet fedt, så jeg plejer at spise det med nogenlunde god samvittighed.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har lige set på ovenstående link, at der indgår delvist hærdet jordnøddeolie. Det synes jeg ikke jeg har set på glasset :unsure: (har ikke nutella i huset i øjeblikket)

--------------------------

Har lige checket det; Der er ikke hærdet fedt i.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Undersøgelser har vist at kvinder som spiser mere end 25g nødder om ugen har en betydelig mindre risiko for at få hjertesygdomme.

Så det er bare ind med 200g nutella om ugen, så er den sikret :bigsmile:

Fedtet fra nødder har generelt et stort indhold af enkeltumættede fedtsyrer, hvilket er det "sundeste" fedtstof

Der er tillige vitaminer og mineraler i skidtet.

Så alt i alt.... :wub:

Jeg spiser ihvertfald nutella med okay samvittighed.

Stubbe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share