Fedt på maven


jimmi
 Share

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen du træner ikke mave ved at lave squats. Men du spænder i maven, for at stabilesere og støtte i rygsøjlen. Men det er altså ikke mave træning.

Jamen det er sgu noget sludder af format. Maven laver et pænt stykke arbejde i squat, frontsquat, dødløft etc. for at stabilisere torsoen. Hvis man ser på olympiske vægtløftere i de klasser hvor fedtprocenten er lav, så vil man for manges tilfælde kunne se deres særdeles veludviklede abs igennem deres tricot. Og de laver BESTEMT ikke crunches og andre popøvelser. De laver bare tonsvis af tunge squats, frontsquats og pulls.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>

Det kan altså ikke være rigtigt. Jeg er i hvert fald ikke enig. I så fald må du give mig en forklaring af hvordan maven den arbejder i øvelsen og hvordan belastning kommer på maven. Jeg er med på at maven er med til at stabilisere rygdsøjlen, men jeg er ikke enig i at dette er træning for maven (med mindre at ens mave muskler er meget svage).

Ice eye>>

Det er kun når jeg kører meget tungt, når jeg så er færdig med sættet, så går der lidt så ser jeg rødt, men det er ikke fordi at jeg kører den koncentrriske fase specielt hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Men med hensyn til at man kan se deres mavemuskulatur kommer jeg i tanke om at de også har meget lav fedtprocent hvilket jo i sig selv gør det muligt at kunne se muskulaturen...(?)
Klart, men selve udviklingsgraden er så udtalt, at man ikke engang kan opnå dette ved almindelig mavetræning. Vi snakker om så dybe riller, at taber du en 25 øre ned i en af dem, så finder du den aldrig igen :tongue:
men Jeg er klart overbevist om at man ikke træner mave når man udføre squat.

Jeg er ked af at skuffe dig, men du tager altså fejl. Spørg en hver ekspert på vægttræningsområdet, og du vil få samme svar. Og inden du nævner dine kollegaer, så vil jeg lige nævne at der IKKE findes særligt mange herhjemme som kan klassificeres som værende eksperter.

Men det står dig selvfølgelig frit at have den opfattelse du har, hvor fejlagtig den end må være. Hvem ved, måske snakker vi bare forbi hinanden. For jeg er da enig i at en gennemsnitsperson, som ikke squatter og dødløft ligeså mange gange i ugen som en elitestyrkeløfter, og som ikke løfter 1/4 af det de gør, nok næppe kan nøjes med squat og dødløft som mavetræning, men det ændre dog stadigvæk ikke på det faktum at maven aktiveres nok til at der sker tilpasninger i både styrke (dog mest statisk styrke) og masse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Prøv at smide 150kg på nakken af makkeren, og bede ham om at squatte så ringmusklen dirrer... mærk undervejs på hans mave - og du vil opleve en SPÆNDT og hård mave. Hvad er det lige i den observation, der gør maven IKKE bliver trænet?

Gaz: Hvorfor bliver maven ikke trænet under squat?

Link to comment
Share on other sites

og du vil opleve en SPÆNDT og hård mave. Hvad er det lige i den observation, der gør maven IKKE bliver trænet?

Det er også der jeg går helt pit. Han siger selv at maven spændes op for at stabilisere. Hvis maven spændes op, så sker der altså en kontraktion af mavemuskulaturen. Hvis en muskel kontraheres, så trænes den. Hvor er det lige man kan konkludere at den ikke trænes ??

Måske er det fordi han mener at maven ikke bærer noget af belastningen, når man squatter, men kun spændes med samme intensitet, som hvis man poserede sin mavemuskler. Det er dog totalt vanvittigt at påstå. For det kræver jo abnormt stor stabilitet når man squatter med tunge vægte.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I så fald må du give mig en forklaring af hvordan maven den arbejder i øvelsen og hvordan belastning kommer på maven.
Jeg skal gøre mit bedste. Til at starte med kan jeg da sige at det ikke bare er noget jeg selv har fundet på. Spørg en hver anerkendt styrkeekspert om maven belastes i udtalt grad i squat, dødløft og lignende øvelser, og de vil svare, JA, i kor. Og i min bog hedder det sig, at belastes en muskel, SÅ TRÆNES DEN. Jeg ved ikke hvad din definition på "at træne en muskel" er. Jeg kunne forestille mig at du forlanger dynamisk aktivering ??

Men lad mig se på noget af det du har skrevet....

Du spænder op i maven og stabilisere, men du laver ikke statisk arbejde i maven.

Det er FORKERT. Definitionen på statisk muskelarbejde er "en muskelsammentrækning, hvor musklen ikke ændre længde". Det har ikke noget at gøre med hvor modstanden primært går i. Du siger selv at man spænder op i maven og stabiliserer, ergo laver du en muskelsammentrækning, hvor musklen IKKE ændre længde.

For lændemusklerne er antagonist til mave musklerne, (dvs. at det er muskler som bruges over samme led, men med modsat-rettede bevægelser) og arbejder derfor ikke samtidig

Det er ganske rigtigt. Under normalt dynamisk muskelarbejde vil maven ikke kunne kontraheres, hvis erector spinea er dynamisk aktiv, da lændemusklerne er antagonist til mavemusklerne. Men dette gør sig ikke gældende ved statisk muskelarbejde. Jeg kan godt bøje min overarm, og spænde med vold og magt, og derved skabe en statisk kontraktion i BÅDE triceps og biceps. Men begynder jeg at flektere en smule, så forsvinder spændingen i triceps. Og det er en vigtig pointe, for hverken rectus abdominis eller erector spinae laver dynamisk arbejde i squat. Laver man squat korrekt, så holdes rygsøjlen i stort set den samme position igennem hele bevægelsen. Der sker hverken ventralfleksion af columna (rectus abdominis) eller ekstension af columna (erector spinea). Og når rygsøjlen bare holdes på plads, så er der tale om statisk kontraktion i BÅDE mave og lændemuskulatur.

Jeg er dog enig i at erector spinea bærer store dele af byrden, da belastningen ligger på ryggen, og da man i alle typer af backsquat, vil være foroverbøjet i større eller mindre grad, så vil det være erector spinea som primært sørger for at man ikke runder i ryggen. Det modsatte gør sig bare gældende i frontsquats og dødløft. Her er byrden foran kroppen, og maven vil i langt mere udtalt grad bidrage til at holde hvirvelsøjlen ret. Hvis ikke maven laver en KRAFTIG isometrisk kontraktion i disse øvelser, så vil man ikke kunne holde hvirvelsøjlen ret. En hver som har lavet tunge frontsquats kan bevidne at det er HÅRD kost for abdominalmuskulaturen.

Derudover har det jo nok stor betydning hvad vi snakker om. Snakker vi om squat med et kostskaft på ryggen (eller meget minimal vægt), eller snakker vi om hardcore squattræning med flere 100 kg på ryggen. For der er vist ikke den store tvivl om at de styrkeløftere og olympiske vægtløftere som går i knæ med 2-300 kg i squat, har brug for en solid mavevæg. Det er jo iøvrigt også tydeligt, når man ser på disse folk. De har allesammen en MEGET veludviklet mavemuskulatur, til trods for at mange af dem træner en minimal portion isoleret mavetræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Pssst qaz

Lille tip: Hør efter hvad Thomas J siger - han ved rent faktisk hvad han snakker om.

Når du skriver at man spænder op i mavemusklerne i qsuat, så er det jo netop statisk arbejde i mavemusklerne...

Den belastning du leder efter kommer far de kilo du har snækket på nakken og nu beder din krop om at balancere med. Du kan ikke balancere med noget som helst uden at bruge mavemusklerne da balance i kropsstammen er en af de vigtige funktioner for mavemusklerne.

Dit kropskorset består af både mavemusklerne og de nedre rygmuskler. Disse muksler kan ikke som antagonister omtales på samme måde som f.eks biceps/triceps. For det første er meget af arbejdet i kropskorsettet statisk of for det andet har de mange flere funktioner end bare at hive kroppen frem (mave) og tilbage (ryg)

Hvis du ikke bruger dine mavemuskler i squat men kun kan mærke det i lænde, ville det måske være en ide at tøffe hen et sted hvor der er nogen som kan lære dig lidt mere om at squat.

Jeg var selv en tur i TSK sidst jeg var hjemme. Der lærte jeg en hel del om squat.

Mads :swim:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>

Jeg er enig i meget af det du skriver, men Jeg er klart overbevist om at man ikke træner mave når man udføre squat. Man bruger maven til støtte, men belastningen sidder på lænden, som arbejder statisk i øvelsen. Jeg køre selv squat en hel del og løfter også tungt, og jeg er da oppe på 145 kg i øvelsen (ca. 10 reps), og det er hvor jeg kommer ned til vandret, så jeg er godt klar over hvordan den påvirker kroppen.

Jeg kender ikke noget pæcist til hvordan vægtløftere træner, men jeg stoler på at du har styr på det når du nævner det. Men med hensyn til at man kan se deres mavemuskulatur kommer jeg i tanke om at de også har meget lav fedtprocent hvilket jo i sig selv gør det muligt at kunne se muskulaturen...(?)

MadsSVØM>>

Jeg ved rent faktisk også hvad jeg snakker om. Jeg har gennemgået forskellige trænings-kurser gennem Team-Danmark da jeg har tidligere dyrkede basket på elite-plan. Derudover er jeg uddannet instruktør, og arbejder som instruktør og har gjort det det i 2,5 år nu. Så jeg har sgu styr på det. Jeg har forhørt mig hos mine kollegaer i denne forbindelse med det omdiskuterede, og de er enige med mig, man træner ikke mave ved at lave squat. Jeg ved udemærket at lænden og maven meget vigtige i mange øvelser til at støtte, men dermed betyder det ikke at disse øvelser og træning der for!

Jeg ved udemærket at Thomas J ved meget om træning, dyb respekt for det, for jeg har læst meget af det han har skrevet, og ja, han har styr på det, men det betyder ikke at hans svar er endegyldigt eller at det er det rigtige og at det ikke kan diskuteres. Så derfor behøver du ikke sige at jeg skal høre efter hvad Thomas J siger, det gør jeg allerede, men det betyder ikke at jeg er enig.

Det sidste er ikke et oplæg til en strid!!!

Casper

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>

Jeg forsår godt hvad du mener, men den eneste måde at jeg kan komme frem til at det skulle begynde at give noget på maven, skulle være ved MANGE TUNGE sets af squat, for jeg vil mene at det går i lænden og ellers ikke maven, for mig at se sidder belastningen på lænden. Men jeg kunne virkelig godt tænke mig at læse litteratur hvor der står noget om det, hvis du kan henvise mig til udtalelser fra de eksperter som du har hørt det fra...(?)

Casper

Link to comment
Share on other sites

Hvis mange sæt tung squat kan træne mave, så må squat helt generelt da også træne mavemusklerne i en eller anden grad. Snakker vi i øvrigt relativt tung eller absolut tung, og i begge tilfælde, hvad skal vi så op på for at det er tungt nok?

Jeg kan ikke forstå argumentet med at der skal et vist antal kg på stangen før en øvelse skulle være godt for et eller andet. Det må da være relativt ift udøverens styrke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå argumentet med at der skal et vist antal kg på stangen før en øvelse skulle være godt for et eller andet. Det må da være relativt ift udøverens styrke.

Måske tænkes der på at ved for let squat er det ikke nødvendigt at spænde op i maven for at stabilisere, og derved bliver maven ikke "trænet", men det er jo det samme princip som ved alle andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens følge dig, musen, og jeg ved godt det ikke er dig der argumenterer for det, men det er jo et tåbeligt argument <_<

En øvelse skal sjældent være "let", og den skal da aldrig være "for let".

Bænkpres med mere end 20 reps er jo heller ikke god brysttræning, men det betyder ikke øvelsen bænkpres i sig selv er dårlig :blink:

Relativt tung squat (f.eks. 80-85% af max) må da give ligeså god mavetræning for en som løfter 100kg som for en der løfter 300kg.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man siger, at man træner en muskel når man bruger den til at stabilisere, f.eks. i torsoen, så er der mange øvlser som man så skal sige også træner maven og lænden, f.eks. cable flyers, lateral pull down. Man bruger stort set i alle frivægtsøvelser alle musklerne i og omkring lændedelen af rygsøjlen for at stabilisere.

Casper

Link to comment
Share on other sites

er der mange øvlser som man så skal sige også træner maven og lænden, f.eks. cable flyers, lateral pull down. Man bruger stort set i alle frivægtsøvelser alle musklerne i og omkring lændedelen af rygsøjlen for at stabilisere.

Det er vel også det Pavel Tsatsouline slår på når han siger, at hele kroppen kan trænes ved at lave dødløft og sidepres (variant af military press).

Og bare for at være helt sikker, så mener du ikke at cable flyers er en frivægtsøvelse, vel?!

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aloha...

i tråden Skrøne eller ej kom jeg i samtale med fistantilus omkring mave og squat...

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9480&view=findpost&p=182222

(stidig ik styr på hvordan jeg kan skjule linket som en tekst med understrejet? <_< )

så jeg blev lige henvist til denne tråd...

first of all, hvis man spænder noget er det statisk arb, den er jeg med på :)

i mit ovenstående indlæg, kan jeg som sagt ikke se hvordan rect. abd. skulle aktiveres m.h.t at holde columna fra at ekstenderer..(medmindre man står i startstillingen)

jeg kan se ideen i at den den arb. statisk fordi de 3 andre mavemuskler hæfter på den... så det er vel stale om at den aktiveres fordi den er et hæfte og ikke fordi præcis den skal holde columna?!

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share