Dehydrering og effekten heraf


T
 Share

Recommended Posts

På denne side er der blevet diskuteret alt lige fra hvilke systemer og øvelser der gør sig bedst til bestemte personer. Jeg syntes dog vi mangler at tage hul på diverse emner om træningsoptimering. Derfor bringer jeg væskebalancen på banen, for at belyse et stort problem jeg tit støder på i de centre jeg træner i. Folk tager simpelthen ikke deres væskeindtag seriøst nok.

Hvis den menneskelige krop ikke er ordentligt hydreret kan man godt glemme alt om optimal træning. Dette er desværre noget som mange ignorerer, da dehydration allerede er forekommet når man bliver tørstig. Jamen hvornår skal man så drikke? hele tiden!

Derfor prøver jeg altid at prædike at det er vigtigt at man drikker FØR, UNDER og EFTER træning!

Herunder en lille forklaring på hvad dehydration gør ved kroppen og derved ens præstationsevne:

Problemet med ikke at indtage væske nok er at det simpelthen er en ond cirkel man får startet. Er man dehydreret, sker der en nedgang i ens blodplasmaniveau som resulterer i en nedgang i blodtryk. Nedgangen i blodtryk resulterer så i at der bliver pumpet mindre blod ud i musklerne. Kroppen svarer så igen med en stigning i kropstemperatur og puls. Kroppen reagerer igen ved at svede for at komme af med varmen, derved mister man endnu mere væske og endnu vigtigere electrolyter som er vigtige for hydration. Er du med endnu?

Alt dette går ud over musklernes evne til at reagere. Dvs. dine reflekser bliver langsommere og din koncentrationsevne falder. Dette er IKKE noget man ønsker hvis man løfter forholdsvis tunge vægte!!!

Tænk dig derfor om næste gang, du føler trang til at tage et sæt mere uden at drikke passende væske til...

Et sidste råd: Drik eventuel en læskedrik f.eks. Gatorade hvis du har en tendens til at svede meget under din træning. Så er du sikker på ikke at miste de vigtige electrolyter, som er så vigtige for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt nok, men det er lidt svært at bælle vand hele tiden. Specielt nu hvor det begynder at blive koldt oplever jeg en faldende lyst til at drike vand. Dog ikke til træning, her hældes der ned i lange baner.

Så må man holde sig selv mere i ørene og drikke noget mere. Det er så billigt og relativt let at huske at det ikke kan betale sig at lade være.

Godt med en huskekage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår det egentlig ikke...

At folk ikke indtager nok væske. :confused:

For mig ville det fuldstændig unaturligt, hvis ikke jeg indtog minimum ½l vand(gerne 1 l) mens jeg trænede, tog en slurp før træning og bagefter skyllede en proteinshake ned.

Kan det måske skyldes at folk ikke træner hårdt nok? Og at de derved ikke føler et behov for væske, selvom behovet rent faktisk er tilstede..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter det skam heller ikke...

Når jeg er til træning drikker jeg ihvertfald mellem 1½ og 2 liter aqua. Jeg får det simpelthen dårligt hvis ikke jeg får drukket min. 1l vand. Men så skal jeg osse bare pisse op til 4gange få timer efter..men det er en del af spillet.

Jeg ser enda folk der drikker Cola eller lign. under deres træning. Det er altså meget underligt at se en lave cardio samtidig med at han "nyder" en ½l. cola...men det er jo deres sag.

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Jeg gad sgu heller ikke bælle flere liter vand under træning hvis jeg ikke svedte. Men jeg svedre tran efter bare 2 øvelser og drikker ihvertfald 1 liter under træning, jeg sørger altid for at være tilstrækkelig hydreret inden træning og bæller en liste mælk øjeblikkelig efter træning. Men der er mange som ikke producerer en dråbe sved under træning simpelthen fordi at de går og laller. Og hvis man ikke sveder ja så har man naturligvis ikke behov for samme mængder væske som seriøes motionister har. Faktisk er der nogle som går rundt og fryser under træning i det center hvor jeg træner, og der er vel at mærke altid en 18-20 grader. Hvordan fanden kan man så fryse når man træner????

Jeg ved godt at dehydrering er noget lort, men jeg mødte engang en gut som påstod at dehydrering øgede dit hormon niveua, og han derfor ofte bevidst var dehydreret efter træning. Jeg mente selvfølgelig at det var noget pis men efter at have undersøgt det så viste det sig at det rent faktisk passer. Ens hormonproduktion er lidt over normalen når man er dehydreret, men den er til gengæld langt under normalen når man så sørger for at få tilført rigelige mængder væske hvis man forinden har været dehydreret. Så hvis andre skulle have hørt at det hjælper på ens hormonniveua og derfor dehydrerer sig bevidst så drop det, det er ikke en fordel i længden.

Lige en historie mere, som egentlig hører under tråden med shit racken, anyway. Der er startet en ny dame i det center hvor jeg træner. Hun er flyttet hertil fra aarhus, hvor hun før trænede. Hun lå i dag og kørte bænkpres i shit racken. Jeg var venlig og rettede på hendes form. Problemet var at hun havde fået at vide i Reebok fitness (i aarhus) af en instruktør at hun skulle køre BP i shit rack og hun skulle køre stangen op og ned lige over øjnene. Skulderskade waiting to happen. Forbandede lorte instruktører!!!!! Det var rart lige at komme ud med.

Link to comment
Share on other sites

He he

Har set noget, som kunne være lige så slemt...:o

Et par fyre som ville køre incline bp i smithstativ. Vinklen på bænken var imidlertidig for høj, så det var en slags mellemting mellem incline bp og military press. Så læssede de også alt for meget vægt og resultatet: Et helt sæt på ca. 8 reps udelukkende med forced reps, foruden alt det anden bp de havde kørt i forvejen i smithstativet...

Avv... En potentiel skulderskade som bare venter på at ske! :skull:

Link to comment
Share on other sites

Nedgangen i præstationsevne som følge af mild dehydrering er vildt overdrevet. Dette skyldes at de forsøg der ligger bagved de høje procenttal som regel er udført som "Tid til udmattelse". Eksempelvis hvor lang tid man kan cykle på 75% af VO2max. Hvis man er nogle få procent dehydreret når man starter på sådan en tur vil man køre mange minutter kortere tid end hvis man er velhydreret når man starter. Set på denne måde er tallene derfor rigtige nok, MEN...

Din umiddelbare maximale præstationsevne (f.eks. VO2max og muskelstyrke) er ikke påvirket af nogle få procents dehydrering.

Når man bliver meget tørstig ved styrketræning hænger det sammen med, at meget væske ophober sig ude ved musklerne - både i de udvidede blodkar og i mellemrummene mellem cellerne (interstitiet) (pump). Kroppen sanser derfor, at der mangler plasma (blodvæske) centralt og kalder på vand.

Efter træningen når pumpet forsvinder og blodkarrene trækker sig sammen bliver der så pludselig for meget væske i blodbanen og man skal tisse ganske seriøst (såfremt man har drukket under/efter træningen).

Link to comment
Share on other sites

Der er vel næppe tale om enten eller.

Som jeg kan se det taler Morten Z om mild dehydrering, mens det som T beskriver virker som lidt mere end blot mild dehydrering.

Der er vel ikke nogen der mener at væskeindtag er ligegyldigt?

Når nu Morten Z hævder at mild dehydrering ikke har nogen målbar effekt på muskelstyrke, må man spørge sig selv om det ikke afhænger af temperaturen i det givne center, hvor meget man sveder etc.

Det er måske ikke lige til at se om man er mildt dehydreret eller mere, men at holde sig selv hydreret er så let og billigt at det ikke kan betale sig at lade være..  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share