livet er fedt


Hippo
 Share

Recommended Posts

man mangler nok ord, men ik underholdning....

er på den ene side fuldstændig knust af grin over deres forgæves anstrengelser,

men har vitterligt svært ved at forstå hvorfor de ikke kan tabe sig....

ved godt det har været oppe at vende før,

men her er der en flok mennesker som er blevet givet alle muligheder,

og både støtte, motivation og hjælp...

og alligevel sker der for de flestes vedkommende ingenting... :confused2: :unsure:

umiddelbart ser det ud til at de med kyshånd griber enhver mulig undskyldning for ikke at tabe sig :blink:

"jeg gider ik lave mad, jeg kan ik lide grønt, mine venner havde slik med til mig

(og jeg kom sørme til at spise det hele...), jeg har ik tid, jeg mangler motivation,

jeg har godt nok lige fået at vide at jeg snart dør af fedme, men jeg mangler stadig motivation..."

osv osv....

de er alle enige om at det er ødelæggende for deres liv at de er overvægtige,

de kan ik få arbejde, de har massive helbredsproblemer, de har bøvl med familielivet osv...

men lige lidt hjælper det :confused2: :confused2: :confused2:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

man mangler nok ord, men ik underholdning....

er på den ene side fuldstændig knust af grin over deres forgæves anstrengelser

Ja det er rigtigt, rigtigt morsomt.... Faktisk er der intet så morsomt som andre menneskers dybt alvorlige livsfiasko - det erså dejligt rart at kunne forarges over hvor dumme de er mens man sider og beundre sin egen voksende biceps.....

Link to comment
Share on other sites

som min helt Dr Phil ville have sagt: "the food is not the problem, it's the battleground" Svært overvægtige har problemer, der strækker sig langt ud over indtagelse af for meget mad.

Jeg skal da i hvert fald love for, at hende der Susanne har nogen problemer at døje med :blink::blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er rigtigt, rigtigt morsomt.... Faktisk er der intet så morsomt som andre menneskers dybt alvorlige livsfiasko

nu du sir det....men nu har de brugt 3 år uden at komme nogen vegne, nogen af dem,

og det er stadig det samme de piver over....

de er selv gået med til at lade sig udstille på den måde, og de kan ik være i tvivl om

hvordan nogle af deres bortforklaringer tager sig ud på tv...

hvilket Kasten selv påpegede under sit sceneshow....

kan ik se hva det skulle nytte at snakke dem efter munden og klappe dem lidt på

hovedet og fortælle at de skam sagtens kan blive ved med at spise junkfood og deslige...

dét må de være klar over efterhånden...

og så har det altså en eller anden form for underholdningsværdi at se Allan, igen igen igen,

sidde og bemærke at han ik kan lide grøntsager....

nægter iøvrigt os at tro på at TV2 gør det her udelukkende for deltagernes skyld........

Link to comment
Share on other sites

Lad os lige skille tingene ad!

1. Det min kommentar gik på

Min kommentar gik på at du og andre finder det enormt morsomt at se på de fede fiaskoer.... Det har du kun bekræftet i dit indlæg - og direkte sagt, så synes jeg det er forstemmende at du og mange andre synes det er sjovt og helt ok at grine af...

2. Deltagerne - skal de bare klappes på hovedet?

Nææ sikkert ikke - jeg har ikke fulgt så godt med og kender ikke de mennesker. Det er åbenlyst menesker som ikke formår at tage ansvaret i eget liv - af utvivlsomt mange grunde. Det skal de lære, for nu at sige det firkantet - det er ikke noget de kan klare alene - men det er på den anden side nødvendigvis dem der skal flytte sig. Det er utroligt komplext - men drop alle de fordommeom at det er let - og de skal bare tage sig sammen... Der skal den rigtige hjælp til - og nogle gange er det desvære meget meget svært...

3. Hvorfor TV2 gør det? Tja ja bum bum...Det er et vigtigt emne som redaktionelle folk mener det errigtigt at sætte fokus på.. og når der nu oven i købet er seere i det, såååå

Jeg er meget uklar på hvad jeg skal mene om det. Jeg kan ikke udholde at se det, det gør simpelthen ondt på mig at se de mennesker blive udstillet.....Jeg er ikke sikker på at de oprindelig har kunnet gennemskue hvad de blev fanget ind i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at de oprindelig har kunnet gennemskue hvad de blev fanget ind i

...de er da gået med til en omgang nr. 2. Jeg tvivler på prod. selskabet har skrevet kontrakt for 2 omgange første gang - så de er nok blevet tilbudt det igen - og har sagt ja.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

...de er da gået med til en omgang nr. 2.
Det her er godt nok 3. omgang. Så jeg tror deltagerne selv mener de får noget ud af det. Synes vi skal lade være med at kalde deltagerne for ofre, når vi ikke kender deres egne bevægegrunde. For det er øjensyneligt noget de får noget ud af at deltage i.

Hippo> jeg synes din fortolkning af programmet er LIDT overdrevet.

man mangler nok ord, men ik underholdning....

Nej, jeg vil da heller ikke mene at det skulle gå under kategorien underholdning. Det er vel nærmere et slags dokumentarprogram. Programmets tilrettelægger siger selv følgende:

Jeg vil gerne skildre de medvirkende som hele personer, og ikke kun som nogle mennesker i en stor krop. Jeg er faktisk ikke særlig interesseret i deres vægt, men jeg er meget optaget af at undersøge årsagerne til deres overvægt, siger Ole Kolster.
Jeg ved ikke om han lyver, men det virker ikke som om at han ønsker at fede mennesker skal fremstilles i medierne, så folk kan grine af deres manglende vægttab. Det virker som om han ønsker at finde ind til problemets rod. Hvorfor kan de her mennesker ikke tabe sig ?? Er der nogen underliggende psykiske problemer, som skaber det her problem ??
men her er der en flok mennesker som er blevet givet alle muligheder,

og både støtte, motivation og hjælp...

Det er da ganske rigtigt, men HAR de underliggende psykiske problemer (hvad Susanne helt åbentlyst har), så skal der da tages hånd om dem, før man kan tage hånd om vægten. At der så er nogen i programmet som er decideret dovne (Allan og Nancy), det er en anden snak.

jeg har godt nok lige fået at vide at jeg snart dør af fedme
Det var der vist ikke nogen som fik at vide, så vidt jeg husker ?? Hvor har du det fra ??
de kan ik få arbejde,

Susanne har arbejde, Merethe har arbejde, Line studerer og Allan og Nancy er oppe i årene. Og vi ved godt at er man over 50, så er det svært at få arbejde. Det kan godt være at Allan nævner sin overvægt som en grund, men skal vi ikke lige klappe hesten.

de har massive helbredsproblemer

Massive helbredsproblemer er vist en overdrivelse. Merethe er sund og rask, Line er sund og rask, Susanne er trods sin massive overvægt ikke decideret syg, men det er da ikke et sundhedstegn, at man puster som et damplokomotiv for at komme op på 1. sal. Allan og Nancy har ingen helbredsproblemer så vidt jeg husker. Marianne fik konstateret hvad jeg fik til en vene-blodprop. Det er IKKE det samme som en arteriel blodprop. Aterielle blodpropper kan så vidt jeg ved føres over på kosten og ens vægt. Det kan en veneblodprop ikke nødvendigvis. Den kommer så vidt jeg ved ikke pga. overvægt, men pga. INAKTIVITET. Tror det hedder dyb vene trombose, og det er noget som bla. buschafføre, taxichafføre, flypassagere osv. får. Den opstår pga. den manglende muskelaktivitet i benene, hvilket medfører at blodet har sværere ved at komme tilbage til hjertet. Så overordnet set synes jeg ikke vi kan snakke om MASSIVE helbredsproblemer pga. overvægt.

Jeg har set ALLE afsnit i serien, og jeg synes vi skal passe på med at male et billede af at de er nogle svage fortabte sjæle, som ikke kan tage sig sammen. De er mennesker, og de problemer mennesker har, er ikke altid så simple som de tager sig ud på en TV skærm. Jeg synes ikke vi skal klandre dem for deres manglende vægttab (og vi må endelig ikke skære alle over en kam. Merethe og Line har da tabt sig meget, og bevaret deres vægttab), for der er meget mere i det end det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hippo

er på den ene side fuldstændig knust af grin over deres forgæves anstrengelser

Hmmm <_< det kunne man nok godt have formuleret noget mindre nedladende. Personligt har jeg meget svært ved at more mig over andres forgæves anstrengelser på et så kritisk punkt for deres veldvære - men sådan er vi jo så forskellige :confused2:

Men jeg vil da give dig ret i at det kan være sværet at forstå, men jeg tror som andre her på siden at der for manges vedkommende ligger andre årsager bag, og det derfor bliver en form for trøstespisning. Nogle er måske også mere disponeret for at blive overvægtige end andre, fx. ved man at rygning undergraviditeten øger sandsynligheden for at barnet bliver overvægtig når det bliver ældre - så hver du bare glad for at du ikke er sådan anlagt fra naturens hånd.

Prøv at forstille dig at få at vide som Marete at du har næsten 100 kg. rent fedt. Regn det om til kalorier - det bliver rundt regnet 700.000 kcal. Personligt skal jeg bruge 3500 kcal om dagen - ved ikke hvor meget de bruger - men dvs. at jeg for at tabe alt fedtet ikke måtte spise i 200 dage. Det giver måske et billede af hvor lang vej disse menesker har igen. For selvom de taber 20 eller 30 kg. så er de stadig meget overvægtige, så der kan være lang vej til at genvinde det fulde selværd og selvtillid som må være nødvendig for at ændre din livstil så radikalt.

For mig virker det ikke så uoverkommelig - men jeg står jo heller ikke i deres sko. I bund og grund handler det jo - som Arne siger - om at få dem til at tage vare på deres eget liv. Her må man blot konstatere at flertallet af befolkningen er dårlige til det. Her kan nævnes uvaner som at ryge, drikke alkohol for lidt motion osv. Personligt har jeg fx. sværere ved at forstå hvorfor folk ikke bare kvitter smøgerne, for ud fra mit synspunkt så bidrager de ikke med noget. Hvorimod mad - det smager jo dejligt ;) så når man er et madorgel som mig, så kan jeg godt forstå hvor svært det må være at gå på diæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan følge Thomas langt hen ad vejen, men med en så alvorlig overvægt som deltagerne slæber rundt med, er de, om ikke aktuelt syge, så i hveret fald potentielt syge. Sukkersyge og dets følgesygdomme som arteriosklerose, skinnebenssår, blindhed, hjerte-kar sygdomme mm står og banker på deres dør.

Der er selvfølgeligt også en arvelig komponent i udviklingen af disse sygdomme, men hvis man presser citronen i så høj grad som de mennesker jeg har set i forreklamerne for programmet, så er ricikoen høj.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at Allan nævner sin overvægt som en grund, men skal vi ikke lige klappe hesten.

En lille kommentar selv om jeg ikke har set programmet. Det er altså ikke helt ubegrundet at han nævner sig overvægt, da arbejdsgivere kan opfatte fedme/overvægt som et tegn på dovenskab og manglende disciplin. Har nogle venner med gode eksamenspapirer som ikke kan få job, men deres arbejdskammerater med dårligere gents. fik det samme job, og de var alm. af bygning.

Link to comment
Share on other sites

man mangler nok ord, men ik underholdning....

er på den ene side fuldstændig knust af grin over deres forgæves anstrengelser

Ja det er rigtigt, rigtigt morsomt.... Faktisk er der intet så morsomt som andre menneskers dybt alvorlige livsfiasko - det erså dejligt rart at kunne forarges over hvor dumme de er mens man sider og beundre sin egen voksende biceps.....

For en gang skyld er jeg enig med Arne... Jeg tror dog ikke folk siger det som de gør fordi de er onde eller apatiske. Jeg tror det er fordi de ikke kan forstå den elendighed som disse stakkels mennesker lever i.

Link to comment
Share on other sites

Har nogle venner med gode eksamenspapirer som ikke kan få job, men deres arbejdskammerater med dårligere gents. fik det samme job, og de var alm. af bygning.

Jeg tvivler da ikke på at det er sådan mange steder. Men det er ikke desto mindre totalt lamt. Jeg kender mange tynde mennesker som er dovne og udisciplinerede og jeg kender mange overvægtige mennesker som er ekstremt energiske og karismatiske. Så at der stadigvæk er folk der er så snæversynede fatter jeg minus af. Hvis en chef så sådan på de ansøgere som søgte en stilling i hans firma, så ville jeg ikke engang arbejde for så uintelligent og umenneskelig en person. Han kunne rende mig i røven kunne han :4whip:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Allan og Nancy har ingen helbredsproblemer så vidt jeg husker
Jeg har ikke set "showet" i denne omgang, men Allan havde sidste gang problemer med kroppen, så han måtte opgive at være dommer (fodbold og vist nok også håndbold).
Dr. Phil  Han er så perfekt at han sikkert er en være bandit privat

Han er ihvertfald meget underholdende :lol:

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke set "showet" i denne omgang, men Allan havde sidste gang problemer med kroppen, så han måtte opgive at være dommer (fodbold og vist nok også håndbold).

Ja, det har du så ret i. Men jeg vælger så lige at se bort fra evt. bevægeapparatsproblemer. Jeg tænkte mere på deciderede sygdomme som kan føres tilbage til overvægt, såsom sukkersyge, hjertekar-problemer etc.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte mere på deciderede sygdomme som kan føres tilbage til overvægt, såsom sukkersyge, hjertekar-problemer etc

Kan problemer på bevægeapparatet mon ikke skyldes overvægt - Jeg mener at hans primære motivation for vægttab, var at kunne være dommer igen. Men det er da meget muligt at jeg blender tingene sammen.

Jeg har det personligt lidt svært med at se disse programmer, da jeg synes at de udsætter sig selv for endnu et nederlag - på nationalt tv - når det ikke lykkedes for dem at nå deres mål. Og nederlag har de vidst rigelig succes med i forvejen :(

Kommer til at tænke på Guffi (hed han ikke det?). Hvorfor ikke lave et program med ham, og fremvise lidt succeshistorier i stedet for bare at bekræfte andre overvægtige om, at det er umuligt at tabe sig?!

Og endnu engang undres man jo over det danske samfunds øgende polarisering; hvor vi er nogle der køber os fattige i sundt fedt på flaske, træner på kanten af overtræning og brokker os over manglende six pack, alt imens den anden side er så overvægtige at de praktisk talt ikke kan motionere, spiser fast food osv...

Men nu falder priserne jo på øl og sodavand næste år, det skal nok hjælpe på problemet! (Dette er ikke ment som en kritik af Anders Fjog!)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Kan problemer på bevægeapparatet mon ikke skyldes overvægt - Jeg mener at hans primære motivation for vægttab, var at kunne være dommer igen. Men det er da meget muligt at jeg blender tingene sammen.
Jo, du har du 100 % ret. Selvfølgelig kan overvægt give bevægeapparatsproblemer. Og det er nok meget mere hyppigt end de mere alvorlige lidelser. Men når hippo siger MASSIVE helbredsproblemer, så tænker jeg altså i mere livstruende lidelser. Et dårligt knæ kan man jo til nøds leve med.
Men nu falder priserne jo på øl og sodavand næste år, det skal nok hjælpe på problemet! (Dette er ikke ment som en kritik af Anders Fjog!)

Jo, lad det da endelig være ment som en kritik af Anders Fjog. For jeg synes efterhånden den nye regering er kommet med så mange lamme forslag og tiltag, at det efterhånden er lige til at lukke op og skide i.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Apropos Dr. Phil:

Jeg så et show for en måneds tid siden, hvor han netop havde overvægtige personer i studiet. Det viste sig at både Dr. Phil, og en af de overvægtige havde læst den seneste forskningsrapport (sikkert et review) over effekten af slankekure. De havde imidlertid ikke læst det samme budskab:

Den overvægtige person som havde læst rapporten kunne fortælle at 99% af alle slankekure ikke virkede, så hvorfor overhovedet forsøge at omlægge sin kost og bruge tid og penge på dyr sund mad.

Dr. Phil havde læst, at 90% af alle slankekure rent faktisk virkede, men at 80% af forsøgspersonerpersonerne vejede mere 2 år EFTER slankekuren. Sikkert fordi at folk efter endt kur, røg tilbage i de gamle vaner.

Jeg skal ikke sige hvem der havde ret, da jeg ikke selv har læst rapporten, men jeg tror nu godt jeg ved, hvor jeg ville sætte mine penge hvis jeg skulle gætte... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

For jeg synes efterhånden den nye regering er kommet med så mange lamme forslag og tiltag, at det efterhånden er lige til at lukke op og skide i

Er ret enig, men lige den med øl og vand skyldes nok at hver 3. øl drukket i DK er købt i Tyskland - og det er jo heller ikke holdbart. Den øgede moms til de danske statskasser må vi så bare håbe opvejer de øgede omkostninger til sundshedvæsen/fedmebehandling/misbrugscentre osv. <_<

Link to comment
Share on other sites

Det minder mig om den diskussion vi havde med en stædig ung dame for et stykke tid siden her på MOL. Hun mente ikke det kunne betale sig at slanke sig, da flere undersøgelser ifølge hendes udsagn viser en overdødelighed blandt dem som er på kur. Derfor ville det være for farligt at tabe sig, og så kunne man ligeså godt lade være. Say what :confused2:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Advarsel - dette er off topic:

Men nu falder priserne jo på øl og sodavand næste år, det skal nok hjælpe på problemet!

Det må være folks eget frie valg om det vil spise og drikke energiholdig førevare - hvis de spiser forkert, kan man ikke (eller man bør ikke) bebrejde prisen på varen. Regeringen ser i denne sammenhæng helt ud over fedme problemet - her snakkes økonomi, arbejdspladser etc. Hvilket jeg mener er korrekt - man skal ikke blande tingene (så meget) sammen.

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share