Mavemuskler


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej....

Prøv at træne dit torso et par gange om ugen - vælg mellem følgende øvelser - kør 2 set ml. 10-15 gentagelser. Når du kan tage 15 MED GOD TEKNIK! øger du vægten og starter på 10 gentagelser igen...

Hængende benløft (evt. med twist) - brug reb/kæde til at fastgøre en håndvægt omkring anklerne, når du kan køre 15 gentagelser uden vægt.

Liggende benløft på bænk - samme som foroven.

Crunch - hold håndvægt eller skiver højt på brystet imens.

Situps (imho bedre end crunch!) - samme som foroven

Situps m. twist evt. på skråbræt.

Hyperextensions - rygbøjninger - hvis muligt brug "bænk" der er beregnet til øvelsen  - hold vægten bag nakken.

Sidebøjninger - KANONØVELSE!! - brug håndvægt eller vægtstang (en OL-stang er SÆRDELES velegnet - da du samtidigt skal holde balance og holde fast!). Lav dem LANGSOMT og KONTROLLERET!!

Du kan vælge f.eks. at køre 3 torsoøvelser lige efter hinanden - kør dem evt. i cirkel - 1 sæt af hver øvelse, dernæst startes forfra med 2. sæt.

Kombinér dine tosoøvelser med et simpelt træningsprogram bestående af en trækkeøvelse (OL-øvelser, dødløft, stiffleg.DL,hv. dødløft whatever...) og en presseøvelse (Jerk, Pushpres, military press, bænkpres etc. etc.) OG SQUAT/FRONTSQUAT + evt.

en "AFSLUTTER" (læs min artikel om sandsæktræning!).

Et program som skitseret ovenfor - efterfulgt af 2-3 torsoøvelser vil give dig en ENORM styrke hele vejen rundt.

Kombineret med en fornuftig kost og masser af vand vil det samtidigt fjerne overflødigt fedt og give et kraftfuldt udseende!!

Prøv at lave så mange øvelser så muligt STÅENDE på dine ben - det er også med til at styrke dit torso, fordi du ud over at køre den pågældende øvelse samtidigt skal stabilisere kroppen!

Håber det var svar nok - hej!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvordan man deler sin træning op. Nogen deler træningen op i muskler, andre efter løft og hjælpeøvelser, og andre igen områder. Lænden og maven går ind under det område som på engelsk kaldes "core" træning. Det vil sige træning af alle de muskler som findes i talje regionen. Man kan også bruge en dag på at koncentrere sig om træning af det som kaldes "the posterior chain", frit oversat den bageste kæde. Denne region dækker over hasemuskler, gluteus muskler og erector spinea gruppen (rygstrækkerne). Så som du kan se kommer det helt an på hvilken tilgang man har til træning. Som bodybuilder ville hyperextensions eller back raises som de også hedder, nok blive placeret på ryg dag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der findes ikke rigtigt nogen danske sider som beskæftiger sig med træningssiden af styrkeløft, men der er flere gode udenlandske sites. Her er nogen af de bedste:

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/  (en god blanding af styrkeløftsrelaterede artikler)

http://www.drsquat.com/  (flere gode artikler under "articles", plus et udemærket "discussion board)

http://www.elitefitnesssystems.com/  

Her er der ihvertilfælde en god portion artikler at gå igang med :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

God mavetræning kan lige så godt være en god ben eller rygtræning.

Jeg træner meget sjældent mave, da jeg koncentrerer meget under udførelsen af min træning af andre muskelgrupper, hvilket resulterer i at jeg også spænder maveregionen. Jeg kan nogle gange være ligeså øm i mavemusklerne som i den pågældende muskelgruppe jeg havde trænet.

Men jeg må nok indrømme, at det først er noget jeg har opnået de sidste par år i min træning, hvor jeg er blevet mere bedre til fokusering, og så længe man ikke har fuldt mentalt overskud, bør man træne maven seperat og oftere - er i hvet tilfælde min mening. Jeg træner da også stadigvæk mave, men da mine muskler er forholdsvist store er det kun sjældent, som sagt resten af min træning vedligeholder dem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share