Hvor mange timer træner i pr. uge ??


BAN
 Share

Recommended Posts

Hej igen gutter !

Jeg vil har det indtryk, at de fledste af jer er unge og frie drenge/piger med masser af tid til at træne. Jeg har alt for lidt tid til at træne :( (2-3 gange pr. uge og helst under 1-1½ time) da jeg har både fultidsarbejde, kone og små børn derhjemme :) .

- Hvor megen tid bruger i ?

- Findes der noget effektivt styrkeløft program som kan klares på under ca. en time tre

gange pr. uge ?

V.h.

Den stresede :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Ung vil jeg da gerne kaldes :lol: . Mht. tidsklemmen kender jeg til problemet med både kone (er ikke gift, men ægteskabslignende) og børn samt arbejde. Jeg har træningsdage hveranden dag af ca. 1 1/2 til 2 timers varighed. Dette passer ikke altid ind i en travl hverdag - men det er yderst sjældent at træningen skippes - her er et par af mine metoder :

For det første har jeg bevidst valgt at priotere min træning højt - dette ved stort set alle i min omgangskreds. Er der nogle begivenheder som koliderer med min træning, behøves ikke lange forklaringer eller undskyldninger men blot en orientering om at jeg skal træne på det pågældende tidpunkt. Er det muligt at rykke træningen til et andet tidspunkt gør jeg naturligvis dette - men den skippes ikke pga. en-eller-anden komsammen el. andet.

For det andet er hvert minut (næsten) i mit træningprogram besat med hårdt arbejde - dvs. at jeg overfor mig selv efter endt træning kan være tilfreds med den tid der brugt og måske gået fra noget andet.

Planlægning er nok også en vigtig brik - stort set alle aftaler mv. bliver lagt på ikke-trænings dagene. Er det ikke muligt så forsøges det flyttet til et passende tidspunkt på trods af evt. besværligheder.

Selvfølgelig kan man blive fanget af sønnen der vil lege - men koster dagen efter et ekstra sæt chins eller lign.

Jeg mener dog det er vigtigt ikke at få dårlig samvittighed såfremt man dog bliver nødt til skippe træningen HVIS vel og mærket at alt er gjort for at undgå det eller man simpelthen ikke har nogen indflydelse på situationen.

This is dedication, this is sacrifice ;)

Jeg tør ikke give bud et bud på et program under en time :(

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Såfremt du fokuserer på frie vægte og de store basis øvelser, kan det sagtens lade sig gøre at få fine resultater med træning 2 til 3 gange om ugen. :)

Du kunne prøve følgende program.

Mandag:

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

Chins 3 set

Curls 3 set

Mave 3 set

Hypers 2x20

Torsdag:

Squat 4x5 (op til 80% af mandagens vægt)

Dødløft 5x5

Military pres 5x5

Dips 3 set

Mave 3 set

Hypers 2x20

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kender problemet med for lidt tid til at træne,pga:kone små børn,job +eget firma.

Men jeg klarer det således: 2*træning af 2timers varighed,som følger:

Dag 1: Tung Squat 7*2-3g. let bænk let dødløft 1-2hjælpeøvelser (hvis der er tid)

Dag 2: Tung Bænk 7*2-3g tung dødløft boxsquat Militerypres + 1 hjælpeøvelse

Det har virket udmærket på mig, tros jeg er +40 B)

Link to comment
Share on other sites

Min træning det sidste stykke tid har været 3 gange om ugen, 1-2 timer reel træning (ofte ca 1½ time) + en god times omklædning og transport.

Nu går jeg så over til 4 gange om ugen (2 gange i weekenden) og en varighed på 1 time til 1 time og et kvarter (håber jeg)

Jeg er studerende og pt i praktik fuldtid.

HST er også et godt bud på et program hvor du får mest for den brugte tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej igen gutter !

Jeg vil har det indtryk, at de fledste af jer er unge og frie drenge/piger med masser af tid til at træne. Jeg har alt for lidt tid til at træne :( (2-3 gange pr. uge og helst under 1-1½ time) da jeg har både fultidsarbejde, kone og små børn derhjemme :) .

- Hvor megen tid bruger i ?

- Findes der noget effektivt styrkeløft program som kan klares på under ca. en time tre

gange pr. uge ?

V.h.

Den stresede :wacko:

Hejsa..

Jeg træner styrketræning tre dage om ugen, mandag, onsdag og fredag..

Hvis jeg træner alene kan det gøres på ca. 45-60 min. Jeg træner hele kroppen, undtagen ben (dyrker meget spinning, og kan ikke træne tungt pga knæskade)

Jeg træner følgende:

Biceps: en til to øvelser af hver 3 x 12 rep

Triceps: to øvelser af hver 3 x 12 rep

Skulder: en øvelse, 3 x 12 rep

Ryg: to øvelser af hver 3 x 12 rep

Bryst: en til to øvelser af hver 3 x 12 rep

Mave: træner til jeg ikke kan mere...

Jeg veksler mellem forskellige øvelser.. Træner jeg bench press tager jeg kun den ene øvelse den dag for bryst, næste gang jeg træner er det flyes og skrå bench..

Derudover køre jeg 2 timers spinning ad gangen både tirsdag og lørdag.. Spinner også andre dage hvis jeg har afløsningstimer... På en hård uge underviser jeg 5-7 timer i spinning.

Løber ikke pt. pga. en bruskskade i det ene knæ...

Link to comment
Share on other sites

Bruger 2 timer pr. dag - 5-6-7 gange om ugen på styrketræning/cardio - det er en naturlig forlængelse af arbejdsdagen, så det føles ikke så slemt igen.

Nu har jeg hverken kone eller børn; den dag jeg får børn, så vil jeg jo helt sikkert priotere anderledes, men der skal en del til før jeg prioterer det fra, jeg er ikke helt densamme hvis jeg ikke lige får brændt kroppen af fysisk - er jo også kontornusser i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner hele kroppen, undtagen ben (dyrker meget spinning, og kan ikke træne tungt pga knæskade)

Jeg træner følgende:

Mave: træner til jeg ikke kan mere...

HVorofr dog, og hvorfor dog?

til begge dele

Mht. min træningstid pr. uge, så træner jeg fullbody 3x om ugen lige for tiden, hvilket giver en 4 timer i alt ca. Decideret cardio bliver det ikke til så meget af, måske en halv time-1 time om ugen

Ellers dyrker jeg hvad der varierer mellem 4-6 timers kampsport om ugen.......

dvs. ca. 4 timer VL (inkl. det dobbelte tid på at læse om det, her på MOL og andre steder.. :blink: )

ca. ½ times cardio

4-6 timers kampsport (hvilket også giver en hel del cardiolignende træning)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning: 4 gange om ugen af 60-80 minutter

Spinning og anden cardio: 6-10 gange om ugen af 50 til 70 minutter

Bruger altså effektivt 10 til 15 timer om ugen + omklædning og transport

:o :o :o Mister active :)

Jeg træner selv 5 - 6 gange om ugen, inklusiv cardio og styrketræning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner følgende:

Biceps: en til to øvelser af hver 3 x 12 rep

Triceps: to øvelser af hver 3 x 12 rep

Skulder: en øvelse, 3 x 12 rep

Ryg: to øvelser af hver 3 x 12 rep

Bryst: en til to øvelser af hver 3 x 12 rep

Mave: træner til jeg ikke kan mere...

Det program er da helt forkert sammensat. Du starter med de mindste muskelgrupper og slutter med de største. Det må godt nok være begrænset, hvad du får ud af ryg og bryst træningen.

Link to comment
Share on other sites

BAN - Du kan prøve mvps patenterede program. mandag og onsdag kører du 2x6x70% af 1RM og fredag 3x6x70%, hver måned tester du nyt max. Det skal du dog kun gøre i squat, bænkpres og dødløft, de andre øvelser finder du bare noget du kan tage 6 reps af uden at være for tæt på failure, gerne en 1-2 reps fra. Øvelserne kan være:

Squat

Bænkpres

Dødløft

Rows af en art

Lateral raise

Mave

Med de øvelser vil jeg mene du er godt dækket ind, og det tager ikke særlig lang tid. Evt. kan du supersette nogle af øvelserne for at spare endnu mere tid.

Link to comment
Share on other sites

Et program man kunne overveje at følge, hvis man ikke har tiden på sin side, er det nye "part-time beast" program af Christian Thibaudeau. Det kan findes på t-mag´s hjemmeside. Det ligger op til træning 2-4 gange i ugen, af 30-45 minutters varighed.

http://www.t-mag.com/nation_articles/281part.jsp

Tit tror folk at det ikke kan betale sig at træne, hvis man kun kan træne 2 gange i ugen. Og det er da ganske rigtigt at man nok ikke får optimal fremgang med 2 gange i ugen, men ikke desto mindre kan man få fremgang, hvis de 2 dage er baseret på tunge basisøvelser. Så det kan altid betale sig. Med selv 1 gang i ugen, vil man kunne vedligeholde store dele af ens styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Men hvis problemet er den mængde til transporten sluger, som for mig, ka det godt betale sig i travle perioder at træne mindre tit, og så til gengæld det længere. Det er måske ikke optimalt kun at komme derind 2 gange ugentligt, men træner man 1 1/2 - 2 timer kan man alligevel nå en del. På den måde kommer den ugentlige work load derop hvor man godt kan gaine.

Man kan faktisk vende et sådant program lidt til éns fordel, hvis man vil:

Da muskelopbygningen er størst 36 timer efter et træningspas, kan man øge sit fødeindtag over vedligeholdelsesniveau i 36 timer efter træningen, og så reducere det under vedligeholdelsesniveau resten af tiden. Så får man, med 2 træningspas per uge, 72 timer i overskud hvor man skal bruge det, og 96 timers diæt om ugen.

Det er et system Charles Staley anbefaler, godt nok kombineret med nogle EDT (escalating density training) sessioner. Han påstår folk har smidt fedt og holdt muskelmasse, eller ligefrem lagt muskelmasse til sidekørende med fedttab (ikke begyndere). Her var det godt nok styrketræning hver 4. dag og ellers earobiks de andre dage.

Men kan man blive tændt over at prøve noget nyt, og dermed vende en lidt træls periode til noget spændende er det vel cool nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share