Indtagelse af kulhydrater under træning


Kim S
 Share

Recommended Posts

Selv drikker jeg aldrig andet end vand under træningen, men idag prøvede jeg for variationens skyld en af de såkaldte "energidrikke".

Vanligvis plejer der de sidste 30 minutter af mit træningspas, som normalt trækker sig over 90-120 minutter, at være ret udsolgt energimæssigt. I dag var der lidt flere ressourcer behold, så det må siges at energidrikken gjore sit arbejde OK med at udskyde træthedsfasen.

At jeg så føler mig dum at betale 9 kr. for en dåse med vand, sukker samt koffein er en anden sag. ;)

Det fik mig dog til at tænke på i hvor udstrakt grad folk indtager diverse kulhydrater under selve træningen.

Hvad gør I og hvilke ting bliver evt. hældt på tanken ?

Kim S

Link to comment
Share on other sites

"Før var jeg tit træt og deprimert under træning, men så prøvet jeg ENERGIDRIKKEN og nu går det hele MAGET bedre" :lol:

Jeg kan nikke genkendende til det i nævner. Da jeg kun drak vand til træning og denne varede ca 1½ time var jeg ofte noget sløv til sidst uden at det var fordi mine muskler var helt færdige.

De sidste stykke tid har jeg under hver træning drukket en shake med ca 25g protein og 40g sukker (lige dele bord- og drue), og samme blanding efter træning.

Selv de enkelte gange træningen har været op til 2 timer, hvor jeg sveder som en hest og musklerne er helt færdige, har jeg stadig været frisk i hovedet :)

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen energidrik der ændrer på det faktum at jeres træningspas er meget lange og efter min mening langt fra optimale...Men det er jo bare min mening.

Ja og uden en argumentation, er den en ikke interssant mening! Det lyder som en gentagelse af den gamle BB myte om kun 1 times træning. Der er ikke noget belæg for den - og det går vist helt godt for mange af de styrkeathleter der træner en del mere. Men det er iøvrigt OT.

Spørgsmålet går på energioptag. Energidrikke er et vidt begreb - de har det til fælles at de er forbannet dyre! Vand suppleret med nogle bananer eller andet godt kan klare det lige så godt!

Link to comment
Share on other sites

Ja og uden en argumentation, er den en ikke interssant mening! Det lyder som en gentagelse af den gamle BB myte om kun 1 times træning. Der er ikke noget belæg for den - og det går vist helt godt for mange af de styrkeathleter der træner en del mere. Men det er iøvrigt OT.

Dagens stikord: cortisol :)

Link to comment
Share on other sites

Styrke/vægttræner i 2 timer?

Det er da ikke noget under at i bliver trætte, 40-60 minutter drenge; det er optimalt. Uanset hvad!!

Aha, så sheiko er noget bras?

Så vidt jeg kan forstå på folk der har kørt sheiko, så tager en workout ofte 2-3 timer.

Træner man 1½ - 2 timer så fregår det nok heller ikke i helt samme tempo, som hvis passet kun varede 3 kvarter.

Optimalt for hvad???

Link to comment
Share on other sites

Tænkte mere i retning af måden programdesigneren havde det tiltænkt... han ville sikkert have sammensat det anderledes, hvis det skulle trænes over et enkelt pas (bare en tanke).

Og ja ja, der er forskel på styrke og muskelvækst... men KimS træner for store muskler så vidt jeg husker :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Cilius> Har du nogle links der siger at cortisol går amok i kroppen efter 1 time? Har kun kunne finde lidt generel info om cortisol og dets effekt og at c niveauet sænkes lige efter lav intensitets træning af gamle mennesker.

Styrketrænende individer der overtræner har heller ikke forhøjede cortisol niveau:

overtræning

Her er beskrevet at øget cortisol niveau efter træning mindskes efter et stykke tid, det kunne tyde på at man kan optræne kroppen til at træne længere - uden for meget cortisol

sænkede cortisol niveauer

Endnu en der finder et fald i cortisol niveau over en periode med progressiv styrketræning, men de konkluderer at test:cortisol forholdet (der er individuelt) stemmer godt overens med styrkeniveauet endnu en artikel

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved cortisol. Her er en undersøgelse, som viser, at cortisol responset kan ændres ved indtagelse af kulhydrat.

Influence of weight training exercise and modification of hormonal response on skeletal muscle growth.

>>These findings suggest that the modification of the cortisol response associated with CHO ingestion can positively impact the skeletal muscle hypertrophic adaptation to weigh training.<<

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved cortisol. Her er en undersøgelse, som viser, at cortisol responset kan ændres ved indtagelse af kulhydrat.

Influence of weight training exercise and modification of hormonal response on skeletal muscle growth.

>>These findings suggest that the modification of the cortisol response associated with CHO ingestion can positively impact the skeletal muscle hypertrophic adaptation to weigh training.<<

Glimerende undersøgelse du fandt der. ;)

Jeg har tit hørt om det, men aldrig rigtigt troet på det. :unsure:

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Glimragende artikel.

Jeg husker at Daniel Duchaine snakkede om, at det tog 45-60 min at komme tilbage til cortisol baseline. Så hvis man endelig vil have de bedste resultster fra fx Sheiko, kan man jo bare træne en time, sætte sig ud i 45 min og så træne igen (yeah right).

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner også beviser for, at også erfarne trænende udsættes for den samme mængde kortisol, som uerfarne trænende, eller reagerer ens på en ens mængde cortisol.

Det er da sikkert det optimale at splitte sin træning op i to pas, hvis den strækker sig over to timer, men jeg gad også godt se forsøg, de viste at forskellen ikke er minimal. Én ting er at man kan bevise en forskel i hormonoutput, en anden er om man kan bevise, at det rent faktisk betyder noget. Man kan ikke bare ekstrapolere at det vil give overtræning og minimale, hvis nogle, gains at træne længere end én time ad gangen. Bulgarerne, der lavede en del forskning om emne, og overførte det til deres vægtløftere, trænede dem også 4,5-6 timer dagligt. Så er det nok en god idé at holde passene til 1 time og under. Men hvis vi andre træner 3# ugenligt og derudover får kulhydrater og kanske protein under selve træningen, er jeg ikke sikker på at det gør en forskel. Vi kan jo ikke alle træne x 2+ om dagen.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Citeret fra TJ's artikel "Var det bedre dengang for år tilbage?" på getbig:

Kombinationen af korte pauser mellem sættene, store vægtstangsøvelser og lange træningsdage på op til 2 timer, gjorde at datidens bodybuildere opnåede et langt højere fitness niveau end nutidens bodybuildere, som ENDELIG ikke må træne mere end 45 minutter pr. gang. I de gamle dage kendte man ikke til den famøse "1 times regel", som reelt bare er grebet ud af den blå luft.
Link to comment
Share on other sites

Åh jo, men mon ikke Thomas lader sig rive lidt med, når han siger, at én time reglen er grebet ud af den blå luft. Det ér den jo ikke, men det er ikke belyst for mig, om den forskning den er baseret også betyder noget i prasis og om den er overførlig på alle trænende.

Og det er sikkert en god ide at pace sig gennem sin træning for at minimerer tidsforbruget. Jo mere arbejde udført på jo kortere tid, jo bedre.

Men jeg synes også at dem der agiterer for træninger under én tiime, lyder lidt som den gode, gamle HIT retorik fra Arthur Jones og Mike Mentzer: Det kan godt ske, at de der klumpe-dumpe BB har fået resultater fra deres alt for voluminøse og lange træningspas, men de ville have fået BEDRE eller HURTIGERE resultater på vores måde, for det har vi tre (ca, Casey Viator, Mike og Ray Mentzer)) personer der har gjort. Men det finder vi aldrig ud af, for de vil ikke se lyset (og vi kan uantastet slynge vores selvretfærdige præk ud).

Prøv at gå ind i Westside BB club eller til Ironmilitia og sig til Louis Simmons at den træning han udsætter sine atleter for i bund og grund falder for 1 times reglen. Efter farven er forsvundet fra hans ansigt, er jeg sikker på at han:

A: Sætter sig ned med dig, og under hovedrysten og nikken, revurderer sit liv og sine idéer om træning mens du doserer om 1 times reglens fortræffeligheder.

B: Ender dit liv (eller i hvert fald dit besøg) meget hurtigt.

Jeg ved godt de ovennævnte atleter bruger AAS og lignende, men de tæver masser af atleter, der også gør og trænewr under én time.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

jsc> Det kunnne være du burde kigge lidt på de referencer jeg smed tidligere i tråden, der ser det ud til at cortisol niveauerne falder efter en periode med træning, så ja det tyder på at trænede individer udsættes for lavere cortisol niveauer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share