Incline eller ej ?


Vitalic
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg lige læst artiklen på MO om optimal træning, der står at hver muskel gruppe skal trænes 2 gange om ugen af 4 sæt (for trænede).... hvad gør man så med Pectoralis Major Sternal og Pectoralis Major Clavicular, alle siger at den bliver trænet i BP og det er nok, me ifølge www.exrx.net er den kun en synergist, man ville jo heller ikke kun have sin Triceps træning udfra at den er synergist i nogle øvelser eller hvilken som helst anden muskel, mit spørgsmål er så om jeg kan tage 4 sæt incline BP oveni, de 4 sæt BP på flad bænk ? vil det være for meget ? der er 3 dage mellem jeg træner den muskel....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

der står at hver muskel gruppe skal trænes 2 gange om ugen af 4 sæt (for trænede)....
njaaa, der står vel at ifølge de data samlet fra en masse undersøgelser FOR STYRKE, viser det sig at de bedste resultater opnås ved 2 gange om ugen og 4 sæt.

Fordelingen mellem target og synergister i exrx skal tages med et gran salt eller fem. Så vidt jeg kan se er der pr definition altid kun en target-muskel.

alle siger at den bliver trænet i BP og det er nok

Lidt voldsomt udtalelse, men det er korrekt at bænkpres alene vil give udmærket hypertrofi for hele pectoralis major. Incline bænkpres kan ramme Pectoralis Major Clavicular en anelse bedre end flad bænkpres, men det er få procent vi snakker om.

4 sæt flad og 4 sæt incline er ikke noget specielt hvis man træner bryst to gange om ugen. Om det er for meget for dig kan du kun selv afgøre.

Link to comment
Share on other sites

i incline er Pectoralis Major Sternal ikke engang en synergist, så det skulle vel ikke være noget problem ? såfremt øvelsen bliver udført rigtigt ?

Det må næsten være en fejl :blink:

De fleste kan løfte en smule mindre i incline end de kan i flad bænkpres, og hvis du ser på størrelsen af Pectoralis Major Clavicular ift Sternal kan den umuligt være næsten ligeså stærk

Link to comment
Share on other sites

www.bodybuilding.com , www.drsquat.com, www.pumpingstation.com og www.t-mag.com.

det står derinde på allesammen !

:blink::blink: Det giver jo ingen mening???

Kunne du evt. komme med præcise links?

Hvordan skal Pectoralis Major Clavicular

PectoralisClavicle.gif

kunne give masse svarende til Pectoralis Major Sternal

PectoralisSternal.gif

Jeg kunne forstå det hvis der står noget med at brystet ikke er fuldt udvilket eller tilpas symmetrisk uden en passende størrelse Clavicular, men at den skulle stå for den primære volumen af dit brystparti er da noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

så tror jeg også jeg holder mig til incline

hmm...tror ikke det er så sagligt at du dømmer udfra mit bryst, du ved jo ikke hvilken kropsbygning jeg eks. har som utrænet.

Men jeg synes også det vil være dumt af dig at droppe inclines, og vil helt sikkert mene at øvelsen giver belønning ved kasse 1 - på trods af at målinger skulle vise kun at stimulere et par procent mere...så er det nogle gode procenter ihvertfald :)

PS: hov, jeg mener heller ikke at det er "hovedparten" af brystet skal jeg lige sige; men det giver et pænere bryst med en veludviklet Clavicular - og det er oftest også noget af det der tager lidt tid at få.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

kan også være det giver en anden form på brystet så de ser større ud ? 

Brystet ser "tamt" ud hvis der er ikke er masse på Clavicular - men det er bare ikke så nemt at koncentrere massen her, da Sternal jo overtager hovedparten af løftet (hvilket også er forklaringen på at der kun gaines nogle procentpoint ved at køre incline).

Jeg har haft ok succes synes jeg (også overført succes til andre) ved egentlig kun at køre 1 flad øvelse (bænkpres), hvorefter næsten alt andet er incline (flyers, pres).

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Der kommer fint masse på den claviculere del ved konventionelle flade presseøvelser. At der kommer 5-6% større aktivering af muskelfibre i den øverste del ved skrå pres betyder ikke en flyvende fis i forbindelse med muskelvækst.

Skrå sætter derimod mere stres på det forreste hoved af skulderen, hvilket gør du kan undlade overhead presseøvelser...

Link to comment
Share on other sites

At der kommer 5-6% større aktivering af muskelfibre i den øverste del ved skrå pres betyder ikke en flyvende fis i forbindelse med muskelvækst.
Jeg er så uenig med cillius her som man kan være. Men har tilgengæld kun mine og en del andres erfaringer at tale udfra.
Skrå sætter derimod mere stres på det forreste hoved af skulderen, hvilket gør du kan undlade overhead presseøvelser...

Aje......

Link to comment
Share on other sites

Regnede jeg godt med - det kommer til at tage lidt overtalelse... men omvendt så er du også holdt op med 100 reps armbøjningerne :tongue:

Ved flad bænkpres bliver den claviculere del selvsagt også aktiveret. Den du tænker på er EMG undersøgelserne på øvre og nedre del af brystet - problemet er bare, at EMG målingen ændrer sig gennem forløbet afhængig af udmattelse etc. etc.

Når du kører skrå pres, så bliver aktiveringen af den claviculere del større. Derudover så overtager det forreste hoved af skulderen en stor del af belastningen.

Den claviculere del bliver trænet i begge tilfælde... ergo, incline øvelser er ikke et must for et veludviklet bryst.

Link to comment
Share on other sites

Regnede jeg godt med - det kommer til at tage lidt overtalelse... men omvendt så er du også holdt op med 100 reps armbøjningerne
Hm, det er jeg nu rent faktisk ikke holdt op med - men hvad har det lige med noget at gøre her ?
Ved flad bænkpres bliver den claviculere del selvsagt også aktiveret.

Tjae - har såmænd ikke sagt det modsatte, det bliver den såmænd også i incline.

Når du kører skrå pres, så bliver aktiveringen af den claviculere del større. Derudover så overtager det forreste hoved af skulderen en stor del af belastningen.

Så ifølge dig, så er eneste fordel ved at træne incline, at man lige napper sin forskulder med ? - well, jeg tror godt du kan knibe lidt mere masse udaf din krop ved at få lidt mere sved på panden; selvom det da så må være en guld-øvelse for jer HST'ere :)

Men vigtigt her; lad være med at tro at jeg siger at bænk ikke vil kunne gøre hele arbejdet

over en periode - det er svært at få masse på den øverste del, men intensivt arbejde med inclines, det kan gøre en forskel - og der skal du virkelig ned i din godtepose og komme med ekstremt gode argumenter før jeg giver dig ret.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at præcisere: Pectoralis major har en sternal OG en clavicular del.. Det er samme muskel, hvorfor det heller ikke er muligt at totalt isolere hverken den øvre eller nedre del. Det vil dog rent logisk være muligt at lægge vægten forskelligt på musklen, hvilket retfærdiggør at træne flad- incline- og declinepress. Hvor mange sæt der tages og hvor mange øvelser er op til den enkelte, men to gange ugentligt bør være nok...

Link to comment
Share on other sites

Sved har ikke nogen direkte forbindelse til muskelvækst
Nej, men de her multiøvelser som dukker op hele tiden fra en vis front, de lugter lidt at man ikke helt gider gøre en rigtig indsats - og formålet må vel være at få mest udaf sin træning.
.. pointen er, at incline ikke er et must for vækst i den claviculere del. Du kan faktisk ligeså godt nappe et par alm. patpres mere...

Bænk kan gøre meget, og på et tidspunkt kan den gøre hele arbejdet.

Men jeg er stadig ikke helt med på hvad du så mener at incline gør - det er tilsyneladende en dårlig brystøvelse i din verden, siden skulder overtager det hele ?

Onkel troels:

Bare lige for at præcisere: Pectoralis major har en sternal OG en clavicular del.. Det er samme muskel, hvorfor det heller ikke er muligt at totalt isolere hverken den øvre eller nedre del.

Her er jeg helt enig, jeg taler ikke om isolation - men som maxpower er inde på, at der er tilstrækkelig & betydelig forskel på aktiveringen.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share