Hvordan muskler gror


jsc
 Share

Recommended Posts

Faktisk skriver jeg opgave om netop det denne artikel handler om, så det er ikke mig der har fundet den. Men jeg kan den udenad.. :)

dvs så kan vi godt ringe til dig kl 03 i nat og spørge hvis vi er i tvivl om noget ? :unsure:

:angelgrin:

ej, fint link, der skal vist lige afsættes god tid til at tygge sig igennem det :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en god artikel om emnet - helt sikkert.

Det er godt at du i titlen på denne tråd har indsat et "bl.a.", fordi hvis man læser artiklen og specielt hæfter sig ved sætningen "Resistance training induces muscle hypertrophy through a process of satellite cell activation, proliferation, chemotaxis, and fusion to existing myofibers to contribute to muscle growth", så kan man få den opfattelse, at den primære vækstproces er relateret til satellitcelleaktivering, hvilket næppe er et rimeligt fokus at anlægge.

Men stadig, satellitcellernes rolle er spændende - specielt i relation til ekstrem hård træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morten Z:

Du skriver:

Det er godt at du i titlen på denne tråd har indsat et "bl.a.", fordi hvis man læser artiklen og specielt hæfter sig ved sætningen "Resistance training induces muscle hypertrophy through a process of satellite cell activation, proliferation, chemotaxis, and fusion to existing myofibers to contribute to muscle growth", så kan man få den opfattelse, at den primære vækstproces er relateret til satellitcelleaktivering, hvilket næppe er et rimeligt fokus at anlægge.

Jeg har efterhånden fået tygget mig igennem flere af de artikler, som jsc har linket til - samt et par andre som jeg selv har støvet op - og umiddelbart har jeg fået det indtryk, at satellitcellerne spiller en ganske betydelig rolle for muskelvækst. Dels ved at sammensmelte med eksisterende muskelfibre, hvorved de bidrager med et betydeligt antal cellekerner, men også ved at fusionere med sig selv og herved danne nye muskelfibre. Ydermere vokser satellitcellerne i antal ved mitotiske celledelinger under påvirking af styrketræning.

Mit spørgsmål er derfor, hvis den primære vækstproces ikke er relateret til satellitcelleaktivering, hvad er den så relateret til? Mener du at fokus i langt højere grad bør være lagt på opbygningen af f.eks. kontraktile proteiner i muskelcellerne? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Aaaarh, nu må du lige komme ind i kampen trolde! ;) Så vidt jeg er orienteret er der intet der påviser at man kan udvikle nye muskelfibre.. Så det er vist en røver :lol:

Link to comment
Share on other sites

PlayboY:

Nuvel, så er der vel ikke andet for, end jeg må spænde hjelmen og komme ind i kampen...

I overenstemmelse med din "orientering", har jeg også læst, at myoblastceller (forstadier til muskelceller) nok kan dele sig, men ikke sammensmelte og danne nye myofibre (muskelceller) efter fødslen.

Derfor blev jeg også noget overrasket, da jeg læste følgende i en review-artikel:

However, in response to stimuli such as myotrauma, satellite cells become activated, proliferate, and express myogenic markers (satellite cells expressing myogenic markers are also termed myoblasts). Ultimately, these cells fuse to existing muscle fibers or fuse together to form new myofibers during regeneration of damaged skeletal muscle (12, 167).

Ovenstående citat er tyvstjålet fra:

Thomas J. Hawke and Daniel J. Garry.

Myogenic satellite cells: physiology to molecular biology

J Appl Physiol 91: 534-551, 2001

Jeg har ikke været i stand til at finde de komplette artikler som der henvises til i citatet, dvs.:

12. Bischoff, R. The satellite cell and muscle regeneration. In: Myology, edited by Engel AG, and Frazini-Armstrong C.. New York: McGraw-Hill, 1994, p. 97-118.

167. Schultz, E, and McCormick KM. Skeletal muscle satellite cells. Rev Physiol Biochem Pharmacol 123: 213-257, 1994

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det er da meget overraskende, endda positivt at læse.. Spørgsmålet ud fra hvilke forskningsresultater der er draget følgende konklussion. <_< For hvis artiklen har sin rigtighed, er det jo direkte revolutionerende viden inden for fitness såvel som lægevidenskaben.

Så kan det jo ligefrem være at der en fremtid i opreklamerede amerikanske kosttilskud som "Myoblast" :lol:

Link to comment
Share on other sites

PlayboY:

Nå, var man lidt [for] hurtigt ude med riven? :tongue:

Du skriver:

Spørgsmålet ud fra hvilke forskningsresultater der er draget følgende konklussion.

Jeg er på nuværende tidspunkt gået på opdagelse og skal nok finde lidt referencer frem til at belyse påstanden om, at muskelvækst ikke kun foregår via hypertrofi (vævsforøgelse pga. øgning i cellestørrelser), men også hyperplasi (vævsforøgelse pga. øgning i celleantal).

...Jeg vender frygteligt tilbage. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Mht. til hyperplasi, så læste jeg engang i en fysiologi bog at hyperplasi var påvist i eksperimenter på katte.

En kat blev trænet til at løfte med poten når den skulle have mad, og belastningen blev øget.

Før og efter blev der udtaget vævsprøver, og der blev påvist hyperplasi.

Nåmmen, jeg har ikke bogen til at ligge, det var brormands, men jeg kan finde ud af det....

/lamatop

Link to comment
Share on other sites

lamatop:

Du har helt ret. Specielt W. J. Gonyea har foretaget flere forsøg med katte, hvor fænomenet påvises.

Giddings CJ, Gonyea WJ. Morphological observations supporting muscle fiber hyperplasia following weight-lifting exercise in cats. Anat Rec. 1992 Jun;233(2):178-95.

Mikesky AE, Giddings CJ, Matthews W, Gonyea WJ. Changes in muscle fiber size and composition in response to heavy-resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 1991 Sep;23(9):1042-9.

Men katte er såmænd ikke de eneste dyr, som har måttet lide døden for, at forskerne har kunne påvise hyperplasi. Både rotter og flere slags fugle har lidt samme skæbne - ingen af dem dog helt forgæves i den forstand, at hyperplasi viste sig at finde sted.

Link to comment
Share on other sites

PlayboY (og andre):

(Med fare for at skræmme utålmodige sjæle væk, kommer her to halvlange indlæg)

Okay, jeg har lavet lidt research i et forsøg på at undersøge sagen nærmere. Dvs. finde ud af hvorvidt hyperplasi forekommer i mennesker eller ej som repons på vægttræning. Jeg var ikke engang klar over det på forhånd, men spørgsmålet er allerede blevet behandlet ovre på den officielle HST-hjemmeside - dels i FAQ'n, men også i en separat tråd, hvor bl.a. Incognito her fra MOL deltager. Diskussionen (og FAQ'en) indeholder henvisninger til flere videnskabelige referencer, og der er både argumenter for og imod.

Det tvivlsomme ved HST-FAQ'en er, at den hårdnakket påstår at hyperplasi forekommer i mennesker på trods af, at træningslitteraturen og flere eksperter generelt er meget uenige på dette punkt. Selvom flere kan blive enige om, at fænomenet forekommer i mennesker, er omfanget og betydningen langt fra klarlagt - bliver der kun dannet nye muskelfibre som erstatning for ødelagte fibre, eller kan man også forvente, at det samlede fiberantal kan øges pga. hyperplasi?

Som sagt er flere prominente personligheder indenfor feltet uenige, f.eks. mener Tudor Bompa, at selvom hyperplasi skulle forekomme, vil det ikke have nogen signifikant betydning for muskelmassen. Incognito her fra MOL, nævner desuden i diskussionen med Blade, at P. V. Komi har nogenlunde samme holdning. Imidlertid mener Jose Antonio, som har arbejdet sammen med W. J. Gonyea under flere videnskabelige forsøg, at der ikke kan være nogen tvivl om, at hyperplasi er en realitet.

Jose Antonio har skrevet en kort og letlæselig artikel om emnet, som jeg vil anbefale alle interesserede at læse! I artiklen bliver der henvist til et mindre arsenal af videnskabelige referencer, så det er ikke kun varm luft.

Muscle Fiber Hypertrophy vs. Hyperplasia: Has the debate been settled? by Jose Antonio PhD

Dem som støtter tankegangen om hyperplasi, tager som regel udgangspunkt i ét eller flere af nedenstående argumenter:

1) Ved muskelbiosier er der, ud over fibrer med forventede karakteristika, også fundet minde fibre indeholdende markører for tidlig myogenese (i.e. processen for udvikling og dannelse af muskelvæv).

2) Mekanismen for hyperplasi er til stede; der findes stamceller i vores muskler ("dvalende" satellitceller) der både kan dele sig, fusionere med beskadigede muskelceller eller endda fusionere med sig selv. Ydermere antyder visse studier, at muskelfibrer kan splittes på langs.

3) Dyreforsøg har vist at fænomenet forekommer.

4) Ved træning har man observeret muskelvækst i form af et øget tværsnitsareal af hele musklen, dog uden samtidig også at have konstateret fortykkelse af de enkelte myofibre.

5) I tråd med ovenstående punkt, har man i visse tilfælde fundet et større fiberantal hos vægttrænende personer sammenlignet med utrænede.

Der er altså flere indicier for at hyperplasi forekommer i mennesker, men det altoverskyggende bevis lader stadig vente på sig. Desuden kan der argumenteres imod flere af punkterne.

Blade og Incognito har allerede diskuteret 1) og 2). Som Incognito påpeger, viser de tilgængelige studier blot, at der er dannet nye celler, ikke at det samlede celleantal er forøget - men ikke desto mindre er det altafgørende grundlag for, at hyperplasi overhovedet kan forekomme til gengæld påvist, nemlig at nye muskelceller kan dannes. Incognito har ret i, at flere forskere ikke har kunne finde tegn på splittelse af muskelfibre, men der findes dog stadig enkelte mere eller mindre successfulde forsøg i denne henseende:

Antonio J, Gonyea WJ. Muscle fiber splitting in stretch-enlarged avian muscle. Med Sci Sports Exerc. 1994 Aug;26(8):973-7.

5.25% af fibrene viste tegn på splittelse i fugle (vagtler).

Ho, K. W., R. R. Roy, C. D. Tweedle, W. W. Heusner, W. D. Van Huss, and R. E. Carrow. Skeletal muscle fiber splitting with weight-lifting exercise in rats. Am. J. Anat. 157: 433-440, 1980.

Fem ud af de otte rotter der deltog aktivt i forsøget, viste tegn på fibersplittelse.

Tamaki, T., S. Uchiyama, and S. Nakano. A weight-lifting exercise model for inducing hypertrophy in the hindlimb muscles of rats. Med. Sci. Sports Exerc. 24(8): 881-886, 1992.

De to grupper af rotter i forsøget lavede enten løbeøvelser eller "styrketræning". Styrketræningsrotterne viste tegn på fibersplittelse.

Men ikke nok med det, der findes også ét enkelt forsøg med mennesker. Et forskerhold fandt i 1981 vha. elektronmikroskop tegn på fibersplitning i muskelbiopsier fra atleter. Bl.a. ved at konstatere, at membranen der omgiver de enkelte fibre visse stedet var krænget dybt ind i cellerne, hvilket resulterede i små udposninger på cellemembranen. De fandt også mindre muskelfibre indeholdende svagtudviklede kontraktile strukturer.

Kondalenko VF, Sergeev IuP, Ivanitskaia VV. Electron microscopic study of signs of skeletal muscle fiber hyperplasia in athletes. Arkh Anat Gistol Embriol. 1981 Jun;80(6):66-70.

Ovenstående referencer betyder ikke at splittelse af muskelfibre er den eneste måde, hvorpå nye fibre kan dannes, men derimod blot, at det er en alternativ måde til den satellitcelleinducerede formering.

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Mht. 3) har flere forsøg med dyr tydeligt vist, at hyperplasi i visse tilfælde kan forekomme. Blade henviser i HST-FAQ'en til følgende meta-analyse (desuden henvises der til et par andre referencer, men disse er alle inkluderet i selve meta-analysen):

Kelley G. Mechanical overload and skeletal muscle fiber hyperplasia: a meta-analysis. J Appl Physiol. 1996 Oct;81(4):1584-8

Konklusionen er bl.a., at visse former for mekanisk stress i flere dyrearter kan føre til et øget antal muskelfibre.

Samme konklusion blev nået af Jose Antonio i en review-artikel fra 1993 (har ikke selv læst artiklen, men den har uden tvivl flere forsøg til fælles med meta-analysen af Kelley):

Antonio J, Gonyea WJ. Skeletal muscle fiber hyperplasia. Med Sci Sports Exerc. 1993 Dec;25(12):1333-45.

Selvom hyperplasi således forekommer i dyr, skal man være varsom med at ekstrapolere resultaterne direkte til mennesker. Ikke mindst fordi meta-studiet (Kelley, 1996) også fandt, at de forskellige dyrearter havde betydelige individuelle egenskaber mht. generering af nye muskelfibre. F.eks. viste fuglene sig i gennemsnit, at øge deres fiberantal med 20,95%, hvorimod pattedyrene gav noget mere beskedne resultater, nemlig 7,97%.

Mht. problemstillingerne vedrørende punkt 4) og 5) er disse også delvist blevet diskuteret af Blade og Incognito ovre på den officielle HST hjemmeside. Essensen er, at selvom der er foretaget flere forsøg med mennesker, er resultater og konklusioner vedrørende hyperplasi i langt højere grad behæftede med usikkerheder, fordi man af gode grunde ikke kan gå lige så drastisk til værks, som man kan med forsøgsdyr. Direkte optællinger af muskelfibre for hele musklen er ikke muligt (med mindre forsøgspersonen da er indforstået med, at dele af hans legeme bliver dissekeret...), så man laver i stedet indirekte optællinger og estimerer sig frem til et resultat.

Nu trænger mine fingre vist også til en velfortjent skrivepause...der var lidt andre undersøgelser osv. at henvise til samt gøre rede for, men indlægget er vist allerede blevet rigeligt langt, så med mindre emnet bliver diskuteret yderligere, vil jeg sætte (et midlertidigt) punktum her. :retard:

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share