Kalorieforbrænding i dampbad?


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

jeg læste et sted(kan ikke huske præcis hvor, men det var i hvertfald hjemmesiden for et firma der solgte saunaer)

at man forbruger op til 1 (k?)kalorie per gram sved man producerer

Om det har noget på sig eller ej skal jeg ikke kunne sige, men i slanke henseende vil jeg nok ikke bytte løbeturen ud med et dampbad, selvom det uden tvivl er rart bagefter B)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene indtil videre alle sammen.. Altså regner jeg det for sandt at 1 gram sved = 1 forbrændt kalorie.. Altså må man forbrænde kalorier i et dampbad, da man jo sveder...

FittSmoker: Jeg reklamerer på ingen måde for Tylo's saunaer og dampbade. Jeg prøvede bare at specificere hvilket dampbad der var tale om. Om det så lød lidt humoristisk kan vel være..

Der er ikke nogen der ved hvor meget man forbrænder ved bestemte temperaturer? Fx 80 grader celsius? Er der en fysisk "lov" for dette?

På forhånd tak.

- ham med mint duft. ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså regner jeg det for sandt at 1 gram sved = 1 forbrændt kalorie

:blink::blink::blink:

Nej, altså. Du må sku ikke tro på alt hvad du læser... Jeg kan ikke se NOGEN logisk sammenhæng der, kan du evt. give en fornuftig forklaring?

Jeg kan ikke garenterer dig for at kroppen ikke øger sit stofskifte ved at du går i dampbad, men jeg kan fortælle dig, at det er fysiskt umuligt for kroppen at sænke sin temperatur ved at bruge energi (= forbrænde kalorier).

Under alle omstændigheder er jeg ret sikker på, at den fedtforbrændende effekt et dampbad evt. skulle have, på ingen måde modsvare udgifterne til det, så hvis du anskaffer dig sådan et, så skal du kun gøre det fordi du synes det er rart at tage dampbad. Der er ikke nogen tvivl om, at du ville forbrænde langt flere kulhydrater ved at sætte dig ud på græsplænen i underhyler en råkold efterårsdag, end du ville i et dampbad; men det er måske knap så behageligt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke garenterer dig for at kroppen ikke øger sit stofskifte ved at du går i dampbad, men jeg kan fortælle dig, at det er fysiskt umuligt for kroppen at sænke sin temperatur ved at bruge energi (= forbrænde kalorier).

næh, det er nu muligt.

Et let eksempel er en elefant, der vifter med ørerne - det kræver energi men køler den samtidigt ned.

Sveddannelse kræver også energi - stigende udgift jo mere, man svder indtil en vis grænse(energiudgiften vokser stadig med ikke i takt med svedudskillelsen.)

Sved er generelt bare filtreret blod, det indeholder derfor en masse natrium, hvilket kroppen vil prøve at holde tilbage. Derfor pumpes det tilbage i kroppen fra det produceres "præ-sved" og det kræver energi.

Efterhånden som man vender sig til at skulle svede, bliver kroppen bedrer til at suge natrium tilbage, hvorfor man kan svede mere og med mindre natriumkoncentration.

Når man sveder store mængder, kan kroppens natriumresorption ike følge med, selv om den kører på højere hastighed end ellers og natriumkonc. i svedet stiger så en anelse igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke garenterer dig for at kroppen ikke øger sit stofskifte ved at du går i dampbad, men jeg kan fortælle dig, at det er fysiskt umuligt for kroppen at sænke sin temperatur ved at bruge energi (= forbrænde kalorier).

Hvordan tro du lige et køleskab virker ??? :lol:

det er vel bare et spørgsmål om at kanaliserer varmen ud af kroppen.

googlede lidt, og fandt denne her(stadig nogen der vil sælge noget)

In the Medical Physiology text book Y9u. will find that producing 1 gram of sweat requires 0.586 calories, The GIMA sitation goes on to state that a moderately conditioned person can easily sweat off 50Ograms in a normal sauna cabin,consuming nearly 300 calories equivalent to running 3 miles. Whilst a beat conditioned person can easily sweat off 600-800 calories with no adverse effect, the water weight will be regained by re hydration,but the calories consumed will stay off Since an infra-red thermal system should generate 2-3 times the amount of sweat produced in a conventional cabin the implications for increased calorie consumption are impressive,To give you an example a rowing machine burns off 600 calories in 30 min.
Link to comment
Share on other sites

In the Medical Physiology text book Y9u. will find that producing 1 gram of sweat requires 0.586 calories, The GIMA sitation goes on to state that a moderately conditioned person can easily sweat off 50Ograms in a normal sauna cabin,consuming nearly 300 calories equivalent to running 3 miles. Whilst a beat conditioned person can easily sweat off 600-800 calories with no adverse effect, the water weight will be regained by re hydration,but the calories consumed will stay off Since an infra-red thermal system should generate 2-3 times the amount of sweat produced in a conventional cabin the implications for increased calorie consumption are impressive,To give you an example a rowing machine burns off 600 calories in 30 min.

Det ser meget brugbart ud, men de siger ikke hvor langt tid man skal sidde i saunaen for at forbrænde de kalorier? :blink: Det er nemlig det jeg er interesseret i. Der er ikke nogle der har givet mig svaret på mit spørgsmål endnu, men vi nærmer os.. ;)

Jeg vil hermed lige opsummere problemstillingen for de der ikke orker evt. at læse hele denne tråd:

Jeg vil gerne vide hvordan kroppen reagerer når man går i dampbad sauna? Forbrænder man kalorier eller sveder man bare? Og kan det regnes for regulær kalorie forbrænding?

Link to comment
Share on other sites

Jamen temperaturen i et dampbad er da ikke særlig høj (i hvert fald ikke i forhold til en sauna) Er grunden til, at det føles så varmt alligevel, ikke den, at kroppen rent faktisk ikke kan komme af med varmen? Så bruger man da alligevel ikke energi på at svede - mint eller ej ;)

I saunaen er det en helt anden historie .

Link to comment
Share on other sites

den værdi, de nævner på sitet - 0,58kcal per gram sved - er ikke den energi, det kræver at producere sved men istedet den energi fordampningen af sved fjerner fra kroppen.

Hvis de to energimængder var ens, ville der selvf. ikek være nogen idé i at producere sved for at komme af med varmen.

Ergo er energiforbriget ved prod. af sved væsentligt mindre, men stadig ukendt.

Troværdigheden er sitet er dog nu kendt som værende ret lav :D

En anden ting, der springer en i øjnene er, at de ikke gør forskel på "calories" og "Calories", selvom der er en faktor 1000 i forskel.

Jamen temperaturen i et dampbad er da ikke særlig høj (i hvert fald ikke i forhold til en sauna) Er grunden til, at det føles så varmt alligevel, ikke den, at kroppen rent faktisk ikke kan komme af med varmen? Så bruger man da alligevel ikke energi på at svede - mint eller ej

hvis kroppen er for varm, producerer den sved uanset, om det fordamper eller ej.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, der springer en i øjnene er, at de ikke gør forskel på "calories" og "Calories", selvom der er en faktor 1000 i forskel.

Er det den amerikanske/engelske måde at skrive det på, altså med stort og lille C?

Jeg var ellers overbevist om, at de skrev henholdsvis calories og k(ilo)calories som i Danmark. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

den værdi, de nævner på sitet - 0,58kcal per gram sved - er ikke den energi, det kræver at producere sved men istedet den energi fordampningen af sved fjerner fra kroppen.

Hmm nu har jeg ikke lige en fysisk formelsamling i nærheden og alle de fancy tal, har jeg lykkeligt glemt efter jeg gik ud af gymnasiet, men det var da ikke det der stod i salgsreklamen jeg qoutede.

Hvis de to energimængder var ens, ville der selvf. ikek være nogen idé i at producere sved for at komme af med varmen.
Ok der tabte du mig...

mængden af energi der forbruges for at producere sved er vel som sådan fuldstændig irelevant for om den producerede sved kan bidrage til at nedbringe kropstemperaturen ??

Hvis spildenergien ved svedproduktionen(som må forventes at gå til varme) er identisk med den nævnte energimængde kan jeg se din pointe.

men...

Troværdigheden er sitet er dog nu kendt som værende ret lav

jepper såvel som troværdigheden af min hukommelse....

anyway en lille udregning, siger mig at jeg på en 5km løbetur en varm sommerdag ville forbruge omkring 600 kcal alene ved at svede. (ifølge min badevægt vejer jeg 1+ kg mindre efter sådan en løbetur)

sjovt nok ville jeg ifølge run4fun kun forbruge omkring 446kca(ved vægt på 75kg) så lad os bare være large og sige 550kcal, totalt for samme tur.

Så ehh...

jeg tror Claus B har ret i at det er fordampningsenergien der er nævnt, og vi stadig står på bar bund i forhold til et eventuelt energiforbrug(eller mangel på samme) i forbindelse med svedproduktion.

Link to comment
Share on other sites

Hvis spildenergien ved svedproduktionen(som må forventes at gå til varme) er identisk med den nævnte energimængde kan jeg se din pointe.

det var faktisk også den, jeg skulle have skrevet - i daglig tale(og nok endnu mere, når man snakker oprettelse af en ionuligevægt) er energiforbrug og spildenergi næsten identiske(ca.20% afvigelse, mener jeg.)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tro du lige et køleskab virker ??? 

det er vel bare et spørgsmål om at kanaliserer varmen ud af kroppen.

Selvom man ligner et køleskab behøver man ikke fungerer som et! :lol:

Set som helhed virker et køleskab som en radiator! :) Sætter du et køleskab ind i et 100% isolerende lokale, så vil temperaturen i lokalet stige, da det er ret svært at tilfører et system energi, uden at temperaturen stiger.

Selvfølgelig kan du sænke din kropstemperatur ved at fordampe væske fra din hud, og at producerer denne væske kan muligvis kræve energi, men det var naturligvis ikke det jeg tænkte på. Det jeg mener er, at man ikke kan bruge stofskiftet til at sænke temperaturen i kroppen. Dette kan kun bruges til at opvarme kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er, at man ikke kan bruge stofskiftet til at sænke temperaturen i kroppen. Dette kan kun bruges til at opvarme kroppen.

hmm, nu ved vi jo godt, hvad du mener og vi er sikkert alle enige, men det hjælper jo at skrive det, man mener.

Fx. har du igen skrevet noget, der er forkert, selv om du nok mener det rigtigt - man kan selvf. godt bruge stofskiftet til at sænke kropstemp. - hvis man sænker stofskiftet, falder temperaturen(hvis kroppen selvf. ikke ændrer andre funktioner samtidigt.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share