Til alle overvægtige som vil tabe sig!


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Det er som bekendt hovedreglen "Indtag mindre kalorier end du forbrænder". Det er også denne regel dette system er bygget op om men på en mere overskuelig måde.

Det eneste det kræver er en masse selvkontrol og viljestyrke.

Det dette system går ud på er at man har et skeema som er bygget op af + og - point, mad ud over det nødvændige giver - point og mange af dem. Og for at "tjene" dem ind igen skal man dyrke motion for at få + point.

Man kan efterhånden selv regulere på tallene så de bliver sværere og sværere.

Hver dag gives -500 point.

Slik:

Meget Fedende: (Chokolade,Chips Mv.) - 100 point stk.

Mindre Fedende: (Vingummi, lakrids Mv.) - 15 point stk.

Meget Fedende mad: (Frityrestegt, Stækt flæsk,  Flødekager Mv.) - 300 point

Mellem fedende mad: (Pizza, Burger, kage, Is Mv.)

- 100 point

Drikkelse: Cola, Fanta (generelt sodavand) Milkshakes og andre meget sukkerindeholdige læskedrikke. - 100 pr. glas

Hvis man har spist sig mere end mæt: - 500 point (dette er en af de værste ting man kan gøre, da kroppen får mere energi end den skal bruge, og derfor omdanner den energien til fedt)

Cykling Alm. + 10 point pr. min.

Hård Cykling/Spinning + 30 point pr. min.

Gåtur + 10 pr. min

Joggetur + 20 point pr. min.

Løbetur + 30 point pr. min.

(Du kan evt. selv finde på flere muligheder)

Go´ Fornøjelse :-)

Mvh. Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor feder chokolade mere end vingummi, og hvorfor er friturestegt mad mere fedende end en pizza?

Hvis der spises lige mange kalorier af hver feder det lige meget.

En kostplan hvor man konstant skal tælle point holder ikke i længden.

I mine øjne handler det om at indtage mad med en lav energidensitet samt mad der mætter meget pr. kilojoule hvis du vil tabe dig, og så er f.eks. energifordelingen i og for sig ligegyldig!

Link to comment
Share on other sites

Chokolade feder EKSTREMT MEGET, det indeholder en pokkers masse fedt og deri Energi. Energi er kodeordet det vender jeg tilbage til. Vingummi indeholder et minimum af fedt, hvis nogen overhovedet, men det er til gengæld stoppet fuldt af sukker. Sagen er den at i bund og grund er alt hvad men indtager bliver lavet om til energi og det er denne energi der bliver lavet om til fedt hvis den ikke bliver brugt. Og det er her det med sukker og fedt kommer ind i billedet 1g fedt svarer i energi-mængde til 10g sukker.

Til det med pizza kommer det jo selvfølgelig an på hvad man tar på den hvis det er sådan noget som pepperoni og bearineise souce(FØJ!! at nogen kan æde det) er det klart at det er mere fedende end fritter... men normalt er det kun osten der er slem på en pizza, hvorimod i frityrestegt mad er det jo dybbet i olie som er rigt på fedt. ja selvfølgelig hvis man fråder lige mange calorier feder det lige meget, men det jeg mener er en given mængde...

Point-systemet er også ment til at være en god måde at starte sin slankekur på,  en ting at holde sig til hvis der går kage i systemet.

Og JA det gælder om at indtage mindst muligt med energi, til dette formål kan jeg anbefale frugt (Æbler mv.) da det mætter meget og ikke indeholder en fandens masse energi...

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

1 gr fedt = 10 gr sukker i calorier. Det var vidst en lille skrivefejl der forhindrer forståelsen.

Og her er vi så uenige ifølge mine kilder er det ca 1-10 ikke 1-2!

Men uanset hvilket svar er rigtigt, bør man undgå både sukker og specielt fedt! (inden for rimlighedens grænser naturligvis) hvis man vil tabe sig.

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Mine kilder:

http://www.roche.dk/adipositas/ernaering.htm

http://www.ast-ss.dk/TEMAER/tema003.html

http://www.etsundtliv.dk/energi.htm

http://www.kostplanen.dk/vistip.php?tipnum=23

Hvis du stadigvæk tvivler, så spørg Morten Z om det...

Altså hvis fedt gav ti gange så meget energi som kulhydrater, så ville det se ret slemt ud for hele Danmarks befolkning...!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak Carsten:-)

Det er meget rart at man ikke nødvendigvis bliver nødt til at analysere alt hvad man putter i fjæset. Meget rart at have noget forholde sig til i starten, eller igennem hele slankekuren, jeg lagde selv ud med det her pointsystem men gik, da jeg var kommet godt i gang med slankekuren, væk fra den og begyndte og beglo varedeklerationerne (Meget kedeligt)... jeg startede ud på 97kg og er nu nede på 72kg (25kg tabt) så det må jo siges at virke:-)...

Det var sQ egentligt et meget godt spørgsmål... faktisk har jeg aldrig opstillet en linær funktion mellem calorier og point. Det er baseret ud fra skøn, alt efter hvor slemt det er det man har indtaget, og efter hvor meget jeg skønner at det ca. tager at forbrænde det man har spist.

Jeg håber det var svar nok på dit spørgsmål:-)

Mvh. Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, lige et par ordkløveri korrektioner.

1. I dag bruges enheden kalorier næsten ikke mere, istedet bruges SI-enheden Joule.

Carbonhydrater giver ca. 18 kJ/g

Fedt giver ca. 32kJ/g

Altså forhold 1:2 som  xax skrev.

En anden lille ting Ethan, jeg ved ikke om du mener det i god mening men du skriver:

<b>"Sagen er den at i bund og grund er alt hvad men indtager bliver lavet om til energi og det er denne energi der bliver lavet om til fedt hvis den ikke bliver brugt"</b>

Ja alt hvad man indtager ender sin skæbne som adenosintrifosfat MEN kulhydraterne bliver kun (MÅSKE) i meget lille grad omdannet til fedt (TCA/krebs cyklus).

Det der derimod sker når man indtager kulhydrater er at disse bliver "brændt af" før fedtet, derfor brænder man altså ikke fedt af mens kroppen har en beholdning af kulhydrater - dvs. at fx sukker feder indirekte.

Ellers meget hyggeligt point-system Ethan :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens

det er sQ nogle flotte lange ord du kan :funny:

Ja det er rigtigt SI enheden joule er mere forkommen end calorier men grunden til jeg stadig bruger calorier er den at det er nemmere at regne med i stedet for de mange 1000 joule.

Og Jo det er 1:2.

Og selvfølgelig vil kroppen da helst brænde de kulhydrater af, nu da de er ved hånden! men hvis man bare smider røven i sædet, smækker benene op på bortet og ellers bare fylder ansigtet med alt muligt mærkeligt, har kroppen ikke rigtigt noget at bruge de mange kulhydrater til bliver de lavet om til fedt og "opmagasineret" i form af fedt (jeg ved godt at kroppen stadig forbrænder selv om man bare ser fjernsyn, men det er jo bare desværre bare ikke al "brændstoffet" ) Ellers er jeg da helt ening om at man først skal ha brændt de kulhydrater der er klare til brug af først, før kroppen tærer på fedt-depoterne. Det er derfor at fedtforbrændingtræning helst sku være længere end 45 min da det er deromkring kroppen løber tør for kulhydrater...

Mvh Ethan Hunt

Mvh. Ethan Hunt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Pssst… Det er et næsten 2år gammelt indlæg…  ;)

ok.... hvorfor visker vi :unsure:

DET VED JEG SQ DA GODT.... FOR HE*****

Det gør det da ikke mindre interessant....desuden er det ikke så længe siden jeg så et indlæg fra Ethan Hunt....så han er stadigt 'aktiv'

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

næh! det var mere for at indikere, at det ikke altid er lige heldigt med "old thread revival", når man ikke har noget intelligent at bidrage med i denne sammenhæng <_<

Nexus > Nej det kan du have ret i.... men jeg kedede mig KANONT.... det gik så ud over jer SORRY :angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ica eye has done it again :lol:

Den kunne godt trænge til en opdatering, men nevertheless har jeg præsteret at tabe mig 25kg med udgangspunkt i det system! Og det er på trods af at jeg ikke dengang kendte den teoretiske sammenhæng!

Dog er der i dette skema ikke taget højde bibeholdelse/udvikling af muskelmasse. KUN tab af fedtvæv.

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share